bushman Posted October 26, 2012 Report Share Posted October 26, 2012 Köpte en gång i tiden ett krigsfångereglemente på tradera. Den tog upp det mesta om hantering av krigsfångar. Även hur ett krigsfångeläger skulle vara uppbyggt, och beskrev det kompani motsv som skulle sköta drift och vakthållning. Då uppkommer frågan om någon har hört talas om dels storskalig övning av upprättande av krigsfångeläger, dels om någon vid något tillfälle hört om någon levande människa, som blivit uttagen till att ingå i ett "fångläger-kompani". Var det så enkelt att man krigsplacerade kriminalvårdens anställda, eller hur tänkte man? Boken gav nämligen inget svar på frågan. Själva lägren var enklare att beskriva, campingplatser, skolor och fabrikslokaler ingick i planerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
whamou Posted October 26, 2012 Report Share Posted October 26, 2012 Jag letade lite i de böcker jag har liggandes, som kunde tänkas ge svar utan att riktigt nå ända fram... Det närmsta ett svar som jag hittade var: AR 2 Taktik, 1963 kap.24 36. Genom krigsfångtjänst skall krigsfångar omhändertas på sådant sätt, att våra truppers verksamhet icke försvåras.Genèvekonventionens bestämmelser skall iakttas. Krigsfångplats förbereds och upprättas vid behov på order av lägst bataljonchef. (För övrigt finns ju tecken för Fångplats och Fånglägerförband beskrivna i bl.a. StabsR 2 Fu., 1998) Kan det vara så enkelt att tidigare Fo-bef./motsv. pekade med hela handen på lämplig Bat. som på så vis fick avdela ett Komp./motsv. för uppgiften? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted October 26, 2012 Author Report Share Posted October 26, 2012 Fast mitt reglemente var från 90-talet, och således uppdaterat. Fast gissar på att man fick loss vissa lokalförsvarsförband, när man tömt div förråd, och ev brukade dessa. Det närmsta jag kan påminna mig är att vi på vår slutövning 1990, övade hela kedjan, och förde fångar från vårt trosskomp, till en fotbollsplan och vidare till en stugby runt hova, i Västergötland. Lite bisarrt var att fotbollsplanen, som låg mitt i skogen var inhägnad med höga staket. 'mot vilt" flinade den blågule, som ledde övn. Men han var pinsamt ensam på plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
whamou Posted October 26, 2012 Report Share Posted October 26, 2012 Har ett par publikationer som på ett eller annat sätt beskriver krigsfångtjänst, dock ej utförligt, men den gamla AR 2:an är den enda som jag hittat en hänvisning till beslutanderätt i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted December 29, 2012 Forumsledning Report Share Posted December 29, 2012 Det finns ett särskilt fångtjänstreglemente som låg ute på FMUhC:s webbsidor innan de drastiskt tog ner allt 2003. I inledningen står det. Fångtjänstreglemente för Försvarsmakten (FångtjänstR),2001 års utgåva (M7755-700031), fastställs. PM:a för att få PDF:en. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted December 31, 2012 Report Share Posted December 31, 2012 Den finns även här:http://terrangbil11.blogspot.se/2011/03/manualer.html 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordor Posted January 18, 2013 Report Share Posted January 18, 2013 Riktigt bra länk Axial! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts