Jump to content

Recommended Posts

Tyckte denna förtjänade en egen tråd. Media rapporterar idag att filmaren och regissören Björn Runge skall göra en film om hur krigsupplevelser påverkar människan.

Filmen följer en svensk löjtnant före, under och efter sin insats i Afghanistan.

Huvudrollsinnehavare är ingen annan än Josephine Bornebusch i en illa stukad basker. :D Resten av rollensemblen ser ju inte mycket bättre ut i uniform....

http://www.gp.se/kulturnoje/film/1.1109360-runge-gor-film-om-afghanistan

Någon som har hört något om detta och vet hur seriöst det är?

http://www.gp.se/image_processor/1.1109362.1351251903!/image/2075401816.jpg_gen/derivatives/full/2075401816.jpg?maxWidth=650

Edit:

Edited by J1mmy

Nån som har koll på vad man anspelar på med namnet?

Det verkar i alla fall inte helt hej-kom-och-hjälp mig upplägg. Återstår bara att se hur skådespeleri, manus, regi och filmning blir :-P

1325 borde i alla fall åsyfta till detta, på något sätt. http://operation1325.se/hela-resolutionen

Med tanke på bilden känns det inte direkt genomtänkt... Ett gäng civilister som fått tillgång till viss FM-materiel och ställt sig i en svensk grusgrop... Det känns bara plo. Men vi får väl se. Skall följa detta med spänning. :P

@J1mmy: okej, taget.

Däremot så kan ju inte alla göra som i Act of valor ;-)

Särskilt som att det skulle vara en spelfilm och inte en dokumentär så kanske det var bäst att ta skådespelare, men vad vet jag...

Verkar iaf som om de får faktiskt utbildning innan inspelningen, så förhoppningsvis är slutresultatet bättre än postern.

Vill börja med att belysa att jag har själv INTE varit i Affe, men jag har både familj och ett par nävar vänner som är och har varit där, jag gillar inte alls tanken att man gör en actionrulle av de svenska insatserna i Affe.

Jag är positiv till "dokumentärer" lika TV4:s "krig för fred" motsvarande, men jag gillar inte tanken att göra en actionrulle av vad som sker/ har sett där nere. Speciellt inte om man inte kan göra det på ett rättvist sätt. Rättvist mot våra soldater, rättvist mot ANA/ANP, de flesta av oss här vill nog att den stora massa skall upplysas om vad som händer där och inte bli invaggad i tron av att det är som i en film där. Jag tror att detta kommer att bli en kalkon av sällan slag, jag hoppas att jag får fel på den frågan, med dessvärre blir det nog inte så.

Vill börja med att belysa att jag har själv INTE varit i Affe, men jag har både familj och ett par nävar vänner som är och har varit där, jag gillar inte alls tanken att man gör en actionrulle av de svenska insatserna i Affe.

Jag är positiv till "dokumentärer" lika TV4:s "krig för fred" motsvarande, men jag gillar inte tanken att göra en actionrulle av vad som sker/ har sett där nere. Speciellt inte om man inte kan göra det på ett rättvist sätt. Rättvist mot våra soldater, rättvist mot ANA/ANP, de flesta av oss här vill nog att den stora massa skall upplysas om vad som händer där och inte bli invaggad i tron av att det är som i en film där. Jag tror att detta kommer att bli en kalkon av sällan slag, jag hoppas att jag får fel på den frågan, med dessvärre blir det nog inte så.

Tur att du inte bor i USA..

Eller, för att vara mer konkret... Varför är vår insats "finare", så att det inte är ok att göra spelfilm om den?

GMY

Sådär dåligt baskerstuk måste man väl minst vara major för att få ha? Känns orealistiskt. Men om själva filmen är jag hoppfull.

Med tanke på att läkare är baccis-majorer, så kan jag intyga att svaret är ja,

Är inte det minsta hoppfull, men kan tänka mig att åka till Marocko som statist i vår.

Är som sagt med i åsa-nisse, så varför inte ett pekoral till.

Gärna mer seriösa dokumentärer, filmer eller serier, om man vill berätta om FS-insatsen, men spelfilm tror jag inte är rätt väg att gå för att göra det.

Att sedan promo-bilderna skriker civilister-i-uniform-mupperier gör inte saken bättre.

I mitt sinne så är mardrömsscenariot att detta blir en 110%-kalkonfilm, att bilden som filmen förmedlar av FS-insatsen blir den som allmänheten får av insatsen, som man hela tiden måste förhålla sig gentemot så fort det kommer upp att man själv varit iväg. Att man alltid måste förklara att filmen är överdriven eller felaktig, och att det egentligen inte alls var si eller så.

Med tanke på dels tiden man tar på sig att filma och dels den träning man bl.a. genomfört inför inspelningarna i Skövde och det upplevda intresset från såväl ledning som skådespelare så hoppas jag att det blir en bra svensk film. Möjligheten till kalkon-film finns alltid.

Men intentionen stödjer teorin att det kan bli bra. Dessutom behöver man ju inte fokusera på action-scenerna utan instället se på de mjukare sidorna (tänk Jarhead och Armadillo).

Hjälp att stuka baskarna borde de ju med lätthet kunna få... framförallt om de bär dem i närheten av militärtutbildad/intresserad personal :)

• 3 months later...