Jump to content

Närsynhet och GMU


Guest Närsynt

Recommended Posts

Guest Närsynt

Hej jag vill gärna göra GMU men har en fråga. Jag har ett synfel på -0.75(höger öga) och -1.0(vänster öga), jag kan se mindre objekt helt klart från 1 meters avstånd, det börjar bli luddigare ju längre bort de går. Har dock fullgod syn med korrigering. Kan jag fortfarande få stridande befattningar?

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du med en stridande befattning? Tänker du på tex pansarskyttesoldat eller vad menar du med stridande befattning? Det finns många tjänster som inte är direkta markstridstjänster men där man kommer att strida ändå, tex inom logistik. Fördelen med dessa enligt mig är att de ofta ger ett civilt mervärde i form av tex certifikat, utbildningar osv.

 

Det är lite svårt att svara på detta med syn då många markstridstjänster kräver att man har syn B. Och med tanke på mitt egna resultat på syntestet skulle jag tro att du ligger någonstans runt B eller C (förmodligen B).

Men det finns ju bara ett sätt att ta reda på det, ansök och om du blir kallad gör testerna.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag tänkte förhoppningsvis hamna i en markstrids befattning. Vill helst göra tjänst som amfibiesoldat. Jag kan ju se mindre bokstäver på ett avstånd av 1 meter, hur ser du själv? Hur graderar man värdena? Jag har kollat på syntests gardering på deras hemsida, men den säger mig ingenting, vet du hur man kan jämföra de måtten man får vid en undersökningen hos optikern och den graderingen i syntestet? Kollade på ett annat forum och får man värdet 0.1 motsvarar det drygt -2.5 och lägre och det betyder att man får C. egentligen optikern jag besökte nyligen, är min syn ett gränsfall vad gällande körkort.

Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde testerna låg jag runt -1,0 till -1,5 och fick C och jag låg strax under gränsen. Jag vet inte riktigt hur det funkar eller hur man ska översätta det. Hittade en sådan tabell någon gång på nätet men den stämde inte med verkligheten.

Lättaste är nog annars att du ringer till Rekryteringsmyndigheten och frågar där, är de några som kan svara på dina frågar är de just rekryteringsmyndigheten.

Link to comment
Share on other sites

Bara för att en tjänst inte är klassad som "stridande befattning" så betyder det ingalunda att det inte blir något stridande. Det kommer det bli. Lovar.

Enda sättet att då ett definitivt besked är att söka, bli antagen, genomföra GMUn och se var det hela slutar :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...