Jump to content

Svensk utrustning i Lettland

709

Recommended Posts

Prima utrustning som lika gärna hade kunnat bemannats av våra lätta bataljoner... Vi har ju trots allt 40st HV bat med grg/48 som tyngsta beväpning. Hade lätt kunnat tänka mig ett par PvBv 2062/63, framför allt 2063 hade gjort oss bra mycket slagkraftigare.

Ja, allt kostar pengar, skiten skall vårdas och det krävs övningstid för att bli duglig RB-skytt. Men med tanke på att organisationen redan har BV206 i hyfsat bred utsträckning hade 2063:or inte var en större belastning.

Hur som helst är det skönt att se att de gör nytta istället för att malas ner på den lokala bilfraggen.

• Like 1

@IB5: den förståelse jag har fått av den Lettiska FM, är att det i mångt och mycket skiljs på uniformssystem beroende på det välstånd som gäller i området.

Källa på detta är de Lettiska ungdomarna på HvSS, där det skiljer sig från multicam, till kopia på amerikanska woodland, till nåt som ser ut att härstamma från tidigt -50 tal.

Som camoflage betraktat är dock multicam sämre än woodland, det är min bestämda uppfatting. Med så små fält som multicam kan man lika ha enfärgat för storleken på fälten avgör camoflaget effektiva avstånd. Små fält innebär små avstånd som det fungerar på, och att det på avstånd större än så är att betrakta som enfärgat. Multicam kan betraktas som enfärgat på avstånd större än 20 meter eller så.

Är det Tre Kronormärkning kvar på hjälmarna? :)

Ser så ut. :)

Grejerna ser ju helt nya ut. Hur mycket mtrl hade vi förrådställt egentligen när vi hade ett ordentligt invasionsförsvar?

Minns jag inte fel så hade vi 23 infanteri-/norrlandsbrigader och 6 pansar-/mekbrigader innan slakten 1994.

När vi i vår naivitet ändå kastat bort invasionsförsvaret och glömt bort hur man sätter igång det igen så tycker jag att det näst-bästa-tänket i alla fall är att utrusta våra buffertstater på detta sätt.

Tänk, det kan rentav vara en av mina grk-pjäser som lever vidare på bilden... ,O

• Like 1

Vad fick de mer än uniformer, fordon och vapensystem? Samband?

Man skickade väl iväg mer eller mindre kompletta brigader.

Edit: Gick BV utb nu i våras och en av instruktörerna, som varit bv inst sen i mitten av 80-talet, där hade varit instruktör på BV206 i nåt balt land. De vagnarna har stötte på i balt-landet var de FRÄSCHASTE vagnarna han hade sett NÅGONSIN! Vissa av dem var knappt fabrikskörda... Det är fan sorgligt...

Edited by Fu. Kil

I och med att regeringen insett att det är dags att rusta upp, kan man undra vad det kommer att kosta att införskaffa motsvarande det vi gav letterna jämfört med att bara ha kvar den. Frågan är till och med om det ens är möjligt att införskaffa inhemskt tillverkade diton.

Det är trots allt bra att balterna har vapnen än att dom destruerats.

Dock borde vi skicka över lite Rb56 9cm pv pjäs duger ju inte till mer än eldunderstöd.

Det var ett antal IB77 som skickades över vad läst mig till och det verkar ju stämma på utrustningen.

• 2 weeks later...

Det är trots allt bra att balterna har vapnen än att dom destruerats.

Dock borde vi skicka över lite Rb56 9cm pv pjäs duger ju inte till mer än eldunderstöd.

Det var ett antal IB77 som skickades över vad läst mig till och det verkar ju stämma på utrustningen.

Jag är lite nyfiken vad modern 9 cm am till pvpjäs skulle klara av jämfört med den gamla som vi använde på 80-talet.

• 4 weeks later...

Jag är lite nyfiken vad modern 9 cm am till pvpjäs skulle klara av jämfört med den gamla som vi använde på 80-talet.

Jag TROR att 9cm pvpjäs hade kunnat vara väldigt potent mot IFV/lättare bepansrade fordon, man skulle nog kunna skada en MTB lite lagom också med ev takslående granater. Det som talar emot systemet är att det är otympligt, det väger en hel del och är beroende av att vara fo-monterat. Jämför man med fo monterade Rb55 och Rb56 så kan man vid händelse att fordonet havererar baxa med lavett och sikte på dessa något som mig veterligen inte är lika lätt med en PvPj 9cm.

(---)

Jämför man med fo monterade Rb55 och Rb56 så kan man vid händelse att fordonet havererar baxa med lavett och sikte på dessa något som mig veterligen inte är lika lätt med en PvPj 9cm.

Det fanns ju en hjullavett till pvpj men om denna medfördes vet jag inte.

s_pvpj1110_1.jpg

Bilden från soldf.com.

Edited by Axial

Rep är bra grejer (ännu bättre med block och talja).

Ett bra sätt att lämna sagda takgruppering med tidskravet jättebråttom är sannolikt svårare att åstadkomma med en oskadd pjäs.

Jag hoppas dock att herrarna avser att utrusta pjäsen med ett något mindre hövligt sätt att rikta in med än inskjutningsvapnet...

Ed: Hjullavett medfördes ej i pvpjtgb 1111 eller vid plutonen.

Edited by Munin
  • Like 1