709 Posted October 22, 2012 Report Share Posted October 22, 2012 Inget speciellt, bara kul att se blandade prylar från vårt gamla försvar: http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?219147-Today-s-Photos-Monday-October-22nd-2012&p=6417685&viewfull=1#post6417685 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lander Posted October 22, 2012 Report Share Posted October 22, 2012 (edited) Edit: Nevermind, kom på att det är en G36KV Edited October 22, 2012 by Lander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted October 22, 2012 Report Share Posted October 22, 2012 Är det Tre Kronormärkning kvar på hjälmarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted October 22, 2012 Report Share Posted October 22, 2012 Är det Tre Kronormärkning kvar på hjälmarna? Ser så ut. Grejerna ser ju helt nya ut. Hur mycket mtrl hade vi förrådställt egentligen när vi hade ett ordentligt invasionsförsvar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
5020 Weiström Posted October 22, 2012 Report Share Posted October 22, 2012 hade inte vagnen till granatkastaren fortfarande det svenska reg-numret??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IB5 Posted October 23, 2012 Report Share Posted October 23, 2012 @5020 Weiström Hehe, jo det ser ut så Men det verkar vara väldigt olika nivå utrustningsmässigt på soldaterna. Är det motsvarande hemvärn och reguljära förband eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinGustav Posted October 23, 2012 Report Share Posted October 23, 2012 Kul annan detalj är att man ser att blågul markeras med silvertejp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu. Kil Posted October 23, 2012 Report Share Posted October 23, 2012 Prima utrustning som lika gärna hade kunnat bemannats av våra lätta bataljoner... Vi har ju trots allt 40st HV bat med grg/48 som tyngsta beväpning. Hade lätt kunnat tänka mig ett par PvBv 2062/63, framför allt 2063 hade gjort oss bra mycket slagkraftigare. Ja, allt kostar pengar, skiten skall vårdas och det krävs övningstid för att bli duglig RB-skytt. Men med tanke på att organisationen redan har BV206 i hyfsat bred utsträckning hade 2063:or inte var en större belastning. Hur som helst är det skönt att se att de gör nytta istället för att malas ner på den lokala bilfraggen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinGustav Posted October 23, 2012 Report Share Posted October 23, 2012 @IB5: den förståelse jag har fått av den Lettiska FM, är att det i mångt och mycket skiljs på uniformssystem beroende på det välstånd som gäller i området. Källa på detta är de Lettiska ungdomarna på HvSS, där det skiljer sig från multicam, till kopia på amerikanska woodland, till nåt som ser ut att härstamma från tidigt -50 tal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ljungcrantz Posted October 23, 2012 Report Share Posted October 23, 2012 (edited) Fattiga delen i Lettland har woodland och dom rika ha fina nya multicam som jag förstått det. Edited October 23, 2012 by Ljungcrantz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted October 24, 2012 Report Share Posted October 24, 2012 Som camoflage betraktat är dock multicam sämre än woodland, det är min bestämda uppfatting. Med så små fält som multicam kan man lika ha enfärgat för storleken på fälten avgör camoflaget effektiva avstånd. Små fält innebär små avstånd som det fungerar på, och att det på avstånd större än så är att betrakta som enfärgat. Multicam kan betraktas som enfärgat på avstånd större än 20 meter eller så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinGustav Posted October 24, 2012 Report Share Posted October 24, 2012 @Ljungcrantz: men du kmr väl ihåg att för iaf nåt år sen så va de ju folk där som oxå hade enfärgat, som såg ut o va typ liknande M/59 i matrial och färg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted October 24, 2012 Report Share Posted October 24, 2012 Är det Tre Kronormärkning kvar på hjälmarna? Ser så ut. Grejerna ser ju helt nya ut. Hur mycket mtrl hade vi förrådställt egentligen när vi hade ett ordentligt invasionsförsvar? Minns jag inte fel så hade vi 23 infanteri-/norrlandsbrigader och 6 pansar-/mekbrigader innan slakten 1994. När vi i vår naivitet ändå kastat bort invasionsförsvaret och glömt bort hur man sätter igång det igen så tycker jag att det näst-bästa-tänket i alla fall är att utrusta våra buffertstater på detta sätt. Tänk, det kan rentav vara en av mina grk-pjäser som lever vidare på bilden... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted October 24, 2012 Report Share Posted October 24, 2012 Lite lustigt att vi i praktiken betraktar de här staterna på samma sätt som Sovj Ryssland betraktar sina grannstater, som kallas "det nära utlandet". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted October 24, 2012 Report Share Posted October 24, 2012 Vad fick de mer än uniformer, fordon och vapensystem? Samband? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted October 24, 2012 Report Share Posted October 24, 2012 Fältsjukhus? Har för mig att ett antal av de avvecklade fältsjukhusen gick till Baltikum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu. Kil Posted October 24, 2012 Report Share Posted October 24, 2012 (edited) Vad fick de mer än uniformer, fordon och vapensystem? Samband? Man skickade väl iväg mer eller mindre kompletta brigader. Edit: Gick BV utb nu i våras och en av instruktörerna, som varit bv inst sen i mitten av 80-talet, där hade varit instruktör på BV206 i nåt balt land. De vagnarna har stötte på i balt-landet var de FRÄSCHASTE vagnarna han hade sett NÅGONSIN! Vissa av dem var knappt fabrikskörda... Det är fan sorgligt... Edited October 24, 2012 by Fu. Kil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted October 25, 2012 Report Share Posted October 25, 2012 Googla "Projekt Baltstöd" FMV, så hittar ni nog mer info. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted October 25, 2012 Report Share Posted October 25, 2012 Så när man vill göra film av operation Garbo så är det bara att åka till Lettland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaver_sthlm Posted October 25, 2012 Report Share Posted October 25, 2012 Finare 58or än vad jag använt iaf, deppigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted October 26, 2012 Report Share Posted October 26, 2012 I och med att regeringen insett att det är dags att rusta upp, kan man undra vad det kommer att kosta att införskaffa motsvarande det vi gav letterna jämfört med att bara ha kvar den. Frågan är till och med om det ens är möjligt att införskaffa inhemskt tillverkade diton. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted October 26, 2012 Report Share Posted October 26, 2012 Det är trots allt bra att balterna har vapnen än att dom destruerats. Dock borde vi skicka över lite Rb56 9cm pv pjäs duger ju inte till mer än eldunderstöd. Det var ett antal IB77 som skickades över vad läst mig till och det verkar ju stämma på utrustningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted November 4, 2012 Report Share Posted November 4, 2012 Från Lv3 skickade man över en komplett bataljon med 40mm lv-akan, all-inclusive, vill jag minnas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted November 5, 2012 Report Share Posted November 5, 2012 Det är trots allt bra att balterna har vapnen än att dom destruerats. Dock borde vi skicka över lite Rb56 9cm pv pjäs duger ju inte till mer än eldunderstöd. Det var ett antal IB77 som skickades över vad läst mig till och det verkar ju stämma på utrustningen. Jag är lite nyfiken vad modern 9 cm am till pvpjäs skulle klara av jämfört med den gamla som vi använde på 80-talet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu. Kil Posted November 30, 2012 Report Share Posted November 30, 2012 Jag är lite nyfiken vad modern 9 cm am till pvpjäs skulle klara av jämfört med den gamla som vi använde på 80-talet. Jag TROR att 9cm pvpjäs hade kunnat vara väldigt potent mot IFV/lättare bepansrade fordon, man skulle nog kunna skada en MTB lite lagom också med ev takslående granater. Det som talar emot systemet är att det är otympligt, det väger en hel del och är beroende av att vara fo-monterat. Jämför man med fo monterade Rb55 och Rb56 så kan man vid händelse att fordonet havererar baxa med lavett och sikte på dessa något som mig veterligen inte är lika lätt med en PvPj 9cm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted November 30, 2012 Report Share Posted November 30, 2012 (edited) (---) Jämför man med fo monterade Rb55 och Rb56 så kan man vid händelse att fordonet havererar baxa med lavett och sikte på dessa något som mig veterligen inte är lika lätt med en PvPj 9cm. Det fanns ju en hjullavett till pvpj men om denna medfördes vet jag inte. Bilden från soldf.com. Edited November 30, 2012 by Axial Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu. Kil Posted November 30, 2012 Report Share Posted November 30, 2012 Axial: Jo, jag vet att det finns hjullavett till PvPj, men det blir ändå inte lika smidigt som med Rb55/56, försök att gruppera med pvpj på ett tak tre våningar upp t.ex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IB5 Posted December 3, 2012 Report Share Posted December 3, 2012 Fu. Kil, som du vet betyder symbolen "Hinder omöjligt att passera" på kartan egentligen "Hinder där man tar extra sats"... Men klart att det är lättare med rb55/56 ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu. Kil Posted December 3, 2012 Report Share Posted December 3, 2012 Hade varit intressant att se en PvPj-servis ta sats upp till taket på tredje våningen med hjullavett och allt. =) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted December 3, 2012 Report Share Posted December 3, 2012 (edited) Rep är bra grejer (ännu bättre med block och talja). Ett bra sätt att lämna sagda takgruppering med tidskravet jättebråttom är sannolikt svårare att åstadkomma med en oskadd pjäs. Jag hoppas dock att herrarna avser att utrusta pjäsen med ett något mindre hövligt sätt att rikta in med än inskjutningsvapnet... Ed: Hjullavett medfördes ej i pvpjtgb 1111 eller vid plutonen. Edited December 3, 2012 by Munin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts