Jump to content
Sign in to follow this  
Honken

Vanliga gråa Gripar, eller...?

Recommended Posts

Varenda Grip i FV har hittils varit gråmålad, ingen variation någonstans (förutom ett flygplan med en stor tass på ryggen). Bara en massa grått.

Gnugga lite geniknölar nu och ta gärna fram photshopkunskaperna! Hur ska en ommålad Grip se ut? Knallrosa med fredsmärke på ryggen? Kamoflage a´la m/90? Eller några snygga ränder på en schysst färgbotten?

Hit me, alla i Konstfack och hobbymålare! Jag är nyfiken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varenda Grip i FV har hittils varit gråmålad, ingen variation någonstans (förutom ett flygplan med en stor tass på ryggen). Bara en massa grått.

 

Gnugga lite geniknölar nu och ta gärna fram photshopkunskaperna! Hur ska en ommålad Grip se ut? Knallrosa med fredsmärke på ryggen? Kamoflage a´la m/90? Eller några snygga ränder på en schysst färgbotten?

 

Hit me, alla i Konstfack och hobbymålare! Jag är nyfiken

 

Nu snor jag bilder hej vilt som varit uppe här innan men dessa gillar jag

 

JAS39medkenkamo.jpg

 

gripencamo.jpg

 

Sedan om man inte kan få planen i den färg man vill får man ju se till att bilarna med "Samma namn" får lämplig färg...

 

150147_268852906567249_846814838_n.jpg

Edited by Maverick

Share this post


Link to post
Share on other sites

F7 kokade ihop ett bidrag till denna tråden:

 

704753_10151162069791645_2144660268_o.jpg

(Foto: Henrik Bergman, SwAFHF)

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asch, det där är ju en fuljas, det ser man på den svarta radomen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fordon som redan var målade med brunt har målats med brunt även efter det att man slopade den bruna. Hkp 9, Hkp 4, Viggen, Strv Centurion (med undantag), Strv 103, Pbv 302 har alla haft brunt kvar i mönstermålningen fram till pensionering. 11, 13, 30 och 40-bilar lika så. Så man kan fortfarande hitta mönstermålade grejor med brunt på.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fordon som redan var målade med brunt har målats med brunt även efter det att man slopade den bruna. Hkp 9, Hkp 4, Viggen, Strv Centurion (med undantag), Strv 103, Pbv 302 har alla haft brunt kvar i mönstermålningen fram till pensionering. 11, 13, 30 och 40-bilar lika så. Så man kan fortfarande hitta mönstermålade grejor med brunt på.

 

*HOST*PBV302*HOST*

 

Jag har nog inte sett några ommålade 11- eller 30-bilar med brunt i heller. Centurion från Gotland -97/98 hade inte brunt i kamot om jag inte missminner mig. Strv103 minns jag faktiskt inte hur de såg ut, där är också frågan när de målades senast, jag målade inga strv121 mitt år men jag vet att det gjordes.

Edited by Rickard N

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fuljas? F.ö. så slutade väl man använda brunt på 90-talet någon gång... upprörande.

 

En FulJas, en av de tidigast levererade jasarna som hade svart nosradom till skillnad från de senare som har en grå i samma kulör som resten av planet. Men innan någon Messerschmidt kommenterar så är säkert nosarna likadana avseende montering, så man kan sätta en gammal nos på ett nytt plan och viseversa. Men jag tror i alla fall att det där är en gammal fuljas.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men jag tror i alla fall att det där är en gammal fuljas.

 

FulJas, är det den versionen som hade en riktigt vass jaktlänk och som kunde fälla bombkapslar och järnbomber samt var så billig att vi fatiskt hade haft råd att köpa 325 stycken?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en 39A som har gått som PRI-maskin tydligen, tycker jag mig ha läst någonstans. Den har tydligen lite gångtid kvar, så vi får väl hoppas på en good bye tour 2013. Det hade varit fantastiskt kul att få se den tillsammans med SwAFHF's Viggen m.fl på RIAT nästa år.

 

/E

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en 39A som har gått som PRI-maskin tydligen, tycker jag mig ha läst någonstans. Den har tydligen lite gångtid kvar, så vi får väl hoppas på en good bye tour 2013. Det hade varit fantastiskt kul att få se den tillsammans med SwAFHF's Viggen m.fl på RIAT nästa år.

 

/E

 

I och med att JAS39 A/B ska sluta flyga 2012-12-30 så är jag rädd att din önskan inte kan uppfyllas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fuljas? F.ö. så slutade väl man använda brunt på 90-talet någon gång... upprörande.

 

En FulJas, en av de tidigast levererade jasarna som hade svart nosradom till skillnad från de senare som har en grå i samma kulör som resten av planet. Men innan någon Messerschmidt kommenterar så är säkert nosarna likadana avseende montering, så man kan sätta en gammal nos på ett nytt plan och viseversa. Men jag tror i alla fall att det där är en gammal fuljas.

 

Tja, det finns svart färg under flera grånosar vad jag vet. Det skiljer i princip ingenting från nya eller gamla nosradomer förutom ett extra lager färg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I och med att JAS39 A/B ska sluta flyga 2012-12-30 så är jag rädd att din önskan inte kan uppfyllas.

 

Jo, jag vet, därav specialmålningen, men jag hoppas ändå att man kanske håller just denna kärran igång. Men ja, förmodligen blir det skroten illa kvickt efter nyår :-(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men jag tror i alla fall att det där är en gammal fuljas.

 

FulJas, är det den versionen som hade en riktigt vass jaktlänk och som kunde fälla bombkapslar och järnbomber samt var så billig att vi fatiskt hade haft råd att köpa 325 stycken?

Järnbomber har aldrig varit integrerade som vapen på FV maskiner Bomblavett m71 med tillhörande sprängbomb m71 var unik för AJ 37 och blev aldrig överförd. Rb 75, som på bilden, var dock integrerad på 39A/B...och det är fortfarande en fuljas...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alla JAS'ar är väl ful-JAS'ar i jämförelse med snygg-AJS'arna..

 

Fast undrar om det inte är fpl 37 som PAL menar med ful-JAS. För inte fan har vi köpt 300+ Fpl 39. Då har vi ju jaktlänk och järnbomber i en (eller två) snygg förpackning.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alla JAS'ar är väl ful-JAS'ar i jämförelse med snygg-AJS'arna..

 

Fast undrar om det inte är fpl 37 som PAL menar med ful-JAS. För inte fan har vi köpt 300+ Fpl 39. Då har vi ju jaktlänk och järnbomber i en (eller två) snygg förpackning.

När man bestämde sig för att ta fram JAS, så var avsikten att det skulle beställas in plan så det räcker att ersätta samtliga flygplan i flygvapnet på den tiden. Sammanlagt 325 Viggen och Draken 1981 låter inte orimligt.

Jag har hört snack om att Saab tog fram en version av Gripen som hade en version som inte riktigt var fly by wire, utan använde sig av hydraulik istället, utifall de inte skulle lyckas få till elektroniken ordentligt.

 

För övrigt, varför tog man bort det bruna från mönstret? Och varför målades det där planet i splintercamo? Var det nån form av ball grej dom gjorde på ett gammalt plan, eller utvärderade man på fullt alvar att måla planet på det viset? Om så, vad misslyckades färgen med?

Edited by darkjak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alla JAS'ar är väl ful-JAS'ar i jämförelse med snygg-AJS'arna..

 

Fast undrar om det inte är fpl 37 som PAL menar med ful-JAS. För inte fan har vi köpt 300+ Fpl 39. Då har vi ju jaktlänk och järnbomber i en (eller två) snygg förpackning.

 

Så kan det vara, det vet bara PAL. Men inte hade vi jaktlänk OCH järnbomber, antingen hade man länk, eller en fin AJS med bomber. AJSen var ju som alla vet inte besudlad med sådant trams som jaktlänk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

När man bestämde sig för att ta fram JAS, så var avsikten att det skulle beställas in plan så det räcker att ersätta samtliga flygplan i flygvapnet på den tiden. Sammanlagt 325 Viggen och Draken 1981 låter inte orimligt. Jag har hört snack om att Saab tog fram en version av Gripen som hade en version som inte riktigt var fly by wire, utan använde sig av hydraulik istället, utifall de inte skulle lyckas få till elektroniken ordentligt. För övrigt, varför tog man bort det bruna från mönstret? Och varför målades det där planet i splintercamo? Var det nån form av ball grej dom gjorde på ett gammalt plan, eller utvärderade man på fullt alvar att måla planet på det viset? Om så, vad misslyckades färgen med?

 

Bilden, som är från igår, är ingen utvärdering, utan det är en one-off som firar, eller vad man nu ska säga, att 39A går i pension vid årsskiftet. Det var väl någon på F7 som också ville se i alla fall en JAS 39 Gripen i viggencamouflaget.

 

Vad jag vet så är 39ans servon vanliga, konventionella hydrauliska, som på tidigare flygplan. Skillnaden mot t.ex Viggen är att styrspaken inte direkt styr hydrauliken, utan impulserna går från spaken som elektriska signaler till styrdatorerna som är de som styr hydrauliken. Eller mer korrekt, styrdatorerna styr hela tiden hydrauliksystemet, och ibland talar köttsäcken i cockpit om hur han vill flyga, och då bestämmer styrdatorerna huruvida köttsäcken ska få sin vilja fram eller inte.

En icke-digital Gripen hade fått göra sig av med nosvingarna och offrat en hel del prestanda.

 

Den bruna färgen försvann då den tydligen blektes lätt, och rent allmänt ansågs överflödig, om jag förstått saken rätt.

 

 

Så kan det vara, det vet bara PAL. Men inte hade vi jaktlänk OCH järnbomber, antingen hade man länk, eller en fin AJS med bomber. AJSen var ju som alla vet inte besudlad med sådant trams som jaktlänk.

 

Därav (två).. :)

Men vad innebar "A" i JA, var det bara ARAK, eller?

 

Jaktlänk schmaktlänk, vad hände med de gamla hedeliga flaggsignalerna från baksits, eller signalering medelst signalpistol?

 

/E

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Därav (två).. :)

Men vad innebar "A" i JA, var det bara ARAK, eller?

 

Jaktlänk schmaktlänk, vad hände med de gamla hedeliga flaggsignalerna från baksits, eller signalering medelst signalpistol?

 

/E

 

Jo det var bara ARAK, vet inte om man hade tänkt sig något mer.

 

//H

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att kunna släppa korkat, explosivt järnskrot borde väl vara grundförmågan hos vilken jaktkärra som helst kan man ju tycka. Jag antar att det inte hade varit en oöverstiglig uppgift att slänga in ett bombsikte i HUD'en så att man hade kunnat släppa järnbomber med viss precision även från JA 37an, men FV ville väl inte betala (för då kunde man ju dra in en attackdivision istället). Bättre att få till en beställning på ett helt nytt flygplan istället..

 

 

/E

Share this post


Link to post
Share on other sites

och det är fortfarande en fuljas...

 

Lägg ner. Flygplan från delserie 1 har inte flugit på flera år. Fpl 131, som är på bilden, är ett av de första ur delserie 2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nja, det här skedde ju på den tiden då SAAB och Flygmaskinsvapnet var kompisar på ett helt annat sätt än nu. Det var nog mer internt tjaffs inom FV om jakt kontra Attack och jaktfolket inte var intresserade av attackförmåga. Så tror jag det alltid har varit, även idag. Det fanns en hel del markmoder i AJ-radarn och bombdatorn som inte fanns i JA och som inte heller hade varit helt enkelt att implementera med den tidens teknik. AJn skillde sig inte så mycket från A-6 Intruderns DIANE vad gällde funktionalitet men optimerat för enmanskabin och med en helt annan teknisk lösning som fungerade till skillnad från A-6 som var kroniskt feldrabbad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att kunna släppa korkat, explosivt järnskrot borde väl vara grundförmågan hos vilken jaktkärra som helst kan man ju tycka. Jag antar att det inte hade varit en oöverstiglig uppgift att slänga in ett bombsikte i HUD'en så att man hade kunnat släppa järnbomber med viss precision även från JA 37an, men FV ville väl inte betala (för då kunde man ju dra in en attackdivision istället). Bättre att få till en beställning på ett helt nytt flygplan istället..

 

 

/E

 

Ett sätt att sikta som användes ofta på Lansen. Var en bestämd höjd, en bestämd hastighet, släpp bomb precis när målet passerar ditt flygplans nos. Fungerade tillräckligt bra för att vara en vanlig bombmetod. Det hade säkert gått att improvisera bombning så med JA 37 om man velat och kriget så krävt. Min erfarenhet från den tidens flygvapen var att saker gick att lösa på eget initiativ på ett helt annat sätt än inställningen verkar vara idag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom det inte fanns någon sladd ner till balklägena på JA 37 för att kunna skicka en signal till fällmekanismen att frigöra bomberna så, nej det hade inte gått med mindre att man tagit in kärrorna på verkstaden och plåtat av större delen av maskinen för att kunna dra ner tåtar till balklägena. Inte direkt något man gör under brinnande krig. Dessutom hade vi inte så gott om jaktkärror att det var aktuellt att börja lavaja med dem som någon sorts fattigamans attack med tveksamma möjligheter att överhuvudtaget träffa målet. Och innan någon föreslår det, nej, man kan inte dra sladdarna på utsidan av kroppen.

Dessutom med metoden du beskriver så skulle bomben missa till om med om man använde BFask, man skulle nog snarare vara tvungen att rita ett sträck på SI och fälla när målet passerar sträcket. När målet oftast hade med sig en eller flera ZSU-23-4, så tror jag att få JA-piloter skulle varit särskilt tilltalade av metoden. när det dessutom rör sig om ett skrå av förare som nästan aldrig tränade lågflygning eller precisionsnavigering utan i det närmaste helt koncentrerade sig på att vara bra på att vara just jaktpiloter med stort J.

 

//I

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ursäkta en dum fråga men hur var det med siktesmod för att skjuta akan mot markmål?

Share this post


Link to post
Share on other sites

I början, innan JAS39 flög, fanns en analog back-up mode där nosvingarna kunde flöjlas och planet därmed blev stabilt

Det ersattes av en digital back-up mode, innan 1:a flygning

 

Förhoppningsvis är hydraulsystemet i JAS 39 relativt okänt, här är litet reklam:

 

Huvudpumparna är lika stora som hos storebror JA 37 och större än på AJ 37

Fullt klös med alla rodercylindrar ger en kraft på mer än 100 ton

Piloten är, vad gäller hydrauliken, åtminstone beräkningsmässigt, säker i 10 miljoner flygtim

Rodernoggrannheten är bättre än 0,02 grader, det är som att slå en golfboll direkt i hål från 500 m - gång på gång

 

Det är ett konventionellt system byggt på erfarenhet från A 32, 35:an, 37:an, F-15, F-16, F-18, Mirage F1, F-104, Eurofighter och t o m B 747 ( minimering av systemackumulatorer),

men uppdelat i flera delkretsar med läckageövervakning för ökad säkerhet

Servoventilerna är Direct Force typ, dvs en elektromagnet som direkt styr ventilsliden mycket snabbt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad jag förstått så ska denna splintermålade Grip flyga någon gång.

Jag hoppas verkligen att någon filmar detta :)

Och jag hoppas även att någon på flygvapnet tar upp kampen för att ett sådant färgschema införs på åtminstånde en del av Gripenflottan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den flög igår när F7 flög i julgransformation runt om i västsverige.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Sebastian C
      Idag tweetade Fortifikation väst en gif från när sista J35J lämnade F10 år 2002. Det fick mig att tänka på hur gammalt det planet var.
       
      J35A togs i tjänst år 1960. 15 år efter andra världskrigets slut! Och typen användes operativt av flygvapnet fram tills 1998, Finland använde typen tills år 2000, Danmark fram till 1993 och Österrike använde draken fram tills 2005!
       
      Då undrar jag hur bra flygplanet faktiskt var. De danska drakarna räknar vi inte då deras användes för attack och spaning, och jag endast undrar över jaktversionerna. Sverige använde den ultimala versionen - J35J när typen togs ur tjänst. Men Finland använde J35XS vilken - så vitt jag vet - är samma som J35D och Österrike använde J35Ö vilken var andrahands J35D vilka hade uppgraderats och modifierats för Österrikiskt bruk. Dessa typer lämnade aktiv tjänst 2 respektive 7 år efter att den bästa drakenversionen lämnade svensk tjänst. Varför?
       
      Vad var det som gjorde att draken fanns kvar till gripenepoken när jaktviggen egentligen skulle ersätta den? Vilka fördelar fanns det hos typen? När man jämför radar, vapen och avionik är J35J klart underlägsen jaktviggen.
    • By vikingman
      Han har skrivit en bok som heter En fältflygare från Mjölby. Finns på Svensk Flyghistorisk Förenings webshop. Verkar slutsåld på andra ställen.
       
       
    • By Sebastian C
      Det är inte direkt någon hemlighet att dagens Gripen är mer av en JaS 39 än en JAS 39. Med bara 3 olika sorters bomber - varav 2 är varianter av samma bomb - har man inte särskilt stor möjlighet att bekämpa olika typer av markmål, såsom stridsvagnar eller luftvärn. Jag hänvisar till detta blogginlägg av Wiseman från 2013: http://wisemanswisdoms.blogspot.com/2013/09/den-icke-existerande-arsenalen.html?m=1
       
      Visserligen har vi sedan dess anskaffat GBU-39 Small Diametre Bomb, fast den lider av samma svagheter som beskrivs i Wisemans inlägg. För övrigt så kommer RBS 15ER snart vilken kommer att ha en räckvidd på ungefär 200km samt möjlighet att användas mot markmål. Den blir alltså en allsidig kryssningsrobot.
       
      Då kommer vi till frågeställningen som den här diskussionen förhoppningsvis skall handla om: Vilka typer av attackvapen borde anskaffas för JAS 39E, och vilken är viktigast?
       

    • By Perman
      Svensk försvarsaffär med Israel kritiseras
       
      /Per
       
       
      UPDATE
       
      FMV har nu kommenterat affären: FMV:s kommentar till Dagens Industri 4 september
       
      Försvarsbloggaren Skipper har också kommenterat affären på twitter: Skipper på twitter angående köpet av israeliskt sjöövervakningsystem till marinen
       
       
×
×
  • Create New...