Jump to content

Utvecklingskruva för RAKEL?(frågestund)

Recommended Posts

Någon som har koll på vad som sker på denna fronten?

Har hört att de skall komma ut på bred front, men krävs det att alla ner till Gruppchef, får utbildning och användarlicens då?

Vidare sägs det att fordonsburen RAKEL på väg.

Om inte, vet någon om det finns möjlighet till att använda fordons antenn på 1112-bil motsv?

Polisen i V Götaland har eller håller på att byta tillverkare på handenheter, görs detta nationellt eller är det en regional fråga?

Och i så fall, är det polisens avlagda som kommer ut på trupp?

Har använt RAKEL både på övning och skarpt vid eftersök, och nu senast vid en trafikolycka.

Det finns en hel del problem med mottagning hos oss fortfarande, men det har blivit bättre.

Dock är det inte optimalt med handapparat inne i fordon, som vi tvingas göra nu.

I en CV90 är det rent värdelöst ;-)

Edited by bushman

Ja, det är på väg ut på bred front. Det finns en beställning på en stor mängd enheter för Hemvärnet. Detta inkluderar fordonsmonterade enheter.

Huruvida utbildning krävs vet jag inte, men jag antar att det kommer krävas. Brukar ju vara så inom FM.

Jo jag har ju redan licens på både TETRA och RAKEL.

Även dispatch, fast den är nog utgången, då jag hoppas man bytt programvara på de senaste nio åren.

Lite off topic, men det bryts väl säkert mot någon regel om man utrustar outbildad personal med RAKEL, vid tex eftersök?

Om man nu skall följa MSB:s regler.

Fast jag tror man kan hävda nöd, i det läget va?

Så det köttbenet försvann direkt...:-P

Har använt Rakel stationer vid eftersök och har bara gott att säga om den, vi fick ut den färdig att använda, bara att signalera. Det roliga var att vi även kunde höra våra kamrater som höll på med ett annat eftersök 5-6 mil bort, hade en ovanlig situation med två eftersök på gång samtidigt.

Första Intryck väldigt bra system, användt Rakel ca 16 timmar totalt och under gynnsamma förhållanden.

Rakel.

Digitalt ju.

HV har ju andra system man kör med.

Men hur gör polisen?

Kommer dom vara bundna till rakel och således falla när haveri inträffar?

Eller kör man fortfarande med S70 systemet i bilarna som fallback?

Nu är ju tanken att RAKEL ska hålla under kris och andra påfrestningar i samhället. Så situationen ska ju helst inte uppkomma. Infrastrukturen i botten är ju Försvarsmaktens (d.v.s. FTN), vilken bevisligen hållit för ganska stora påfrestningar (t.ex. Gudrun).

Korrekt! Men kommer polisen få tillgång till FTN? Kommer de kunna ropa upp LKC eller kommer dom sitta där i patrullbilen utav någon kontakt?

Kommer brand och ambulans komma ut från stationen eller kommer LKC ropa upp dom utan att få respons?

• BlåGul -1

RAKEL är ett samhällssystem och byggt för att fungera. Det är ett antal olika nät som RAKEL har knutits till för att skapa redundans, så polisen har samma lika som övriga.

Se vad Krook säger. Infrastrukturen är stabil, och väl dimensionerad för att klara påfrestningar.

Vad gäller HV:s användning av RAKEL så är det sagt att det inte är ett krigssambandsmedel för just HV - och där finns det ju ett brett register av andra sambandsmedel (även om vissa system börjar falla för åldersstrecket).

Jag har använt RAKEL under tre år nu, samt fick kontakt med systemet TETRA som det bygger på för nio år sedan.

Det är ett fantastiskt hjälpmedel för civil samverkan och ännu bättre som "objekt-radio".

Har använt det för flygsamverkan, vilket vid gynnsamma förhållande är fantastiskt.

Har däremot upplevt att systemet fortfarande dras med en del barn sjukdomar, samt ett extremfall vid ett eftersök, som ingen kunde förklara mer än med naturens beskaffenhet på plats.

Det var dåligt samband på allt utom RA145 på platsen.

Men förhoppningsvis slipper vi söka där igen de närmaste tio åren.

De enda stora problemet vi har just nu, är tillgång till batteriladdare och extra batterier.

De septura apparater som FM har satsat på måste laddas med batteriet anslutet i "telefonen".

Vilket då dels kräver bortmontering av monofon, dels att "tfn" måste sitta still i en stab i ett par timmar.

Nu finns det ju "storladdare" som tar 12 batterier, men vi har en sån för en hel bataljon, just nu.

Det krävs minst en per komp, helst en per pluton i framtiden, om nu RAKEL skall bli ett väloljat system.

Dessutom, septura är dåligt ruggad.

Den är säkert bra för konstapel, som åker bil hela dagarna, men som inte köttar runt i skogen, med lera, snöslask och hagel runt tfn.

Men iom att jag sett sjöräddningen använda systemet, finns det säkert lösningar på detta.

Frågan är bara om det når fram till MSB & FMV?

Fö har FMV skickat med fel billaddare till RAKEL, i paketet man får med, men hade vi räknat med att få allt rätt från början?

• 4 weeks later...

Använder rakel i jobbet, och tycker att mottagningen är god! utbildningen är inte speciellt avancerad om man använt mobiltelefon och radio förut.

Jämfört med en ra146 är all sambandsmtrl avancerad :)

Nej RAKEL är inte svår att lära sig grunderna i.

Men det jag saknar ibland är en bra "lathund" i benfick-format.

Fast om iden som jag hört, att man kommer ut sin personliga enhet, och får larm via sms att "slå på stationen på samtalsgrp si eller så", verkar ju vara bra.

RA180, RA195 och RAKEL har ju nackdelen att övar man så sällan som HV gör hinner man glömma, och bli ringrostig mellan varven.

Fördelen med RAKEL ju att den inte väcker lika mycket uppseende om man övar i civilt med den, som med en RA180.

Man kan ta med den och hålla övning "på hemmaplan" istället för behöva åka till regemente.

Går ju tom att utbilda via skype motsv om man vill.

• 2 months later...

Det finns ju faställd utbildning från MSB som alla ska ha för att få använda Terminalerna

Jag använde rakel i mitt civila jobb. Ingen särskilt utbildning förutom en visning av kollega, att pröva sig fram och lära genom bruk.

Instämmer med föregående att det är ett mycket bra och användbart system!

Det som gäller inom Försvarsmakten är att alla som använder systemet ska vara utbildade normalanvändare.
En utbildning som tar ungefär 12 timmar.

En viktig del är systemförståelse, då ett förband annars lätt kan ställa till det så annan viktig samhällsnyttig trafik blir blockerad inom samma område.

• Like 1

Det finns ju faställd utbildning från MSB som alla ska ha för att få använda Terminalerna

Jag använde rakel i mitt civila jobb. Ingen särskilt utbildning förutom en visning av kollega, att pröva sig fram och lära genom bruk.

Då skulle jag vilja påstå att din arbetsgivare inte följer bestämmelserna.

Se punkt 8. Utbildning, https://www.msb.se/Upload/Produkter_tjanster/Rakel/Ansluta_till_Rakel/Anslutningsvillkor_Sakerhetsregler_2010-05-11.pdf

"Kunden ska se till att personal som handhar Rakelsystemet har adekvat

utbildning i systemet och dess handhavande.

Kunden ska för sina användare upprätta en utbildningsplan för genomförandet

av denna utbildning. Samtliga användare av Rakelsystemet ska ha genomgått

en för sin roll adekvat utbildning innan man får tillgång till och får använda

Rakelsystemet."

• Like 1

fast då swesold undrar jag om vi inom hv skall sluta använda RAKEL vid eftersök och andra akuta insatser, vid hjälp till samhället?

vi har ett antal handapprater på vår utbgrp, som vi med gott resultat har använt vid bla eftersök.

dock har inte alla soldater genomgått utbildning i handhavande, utan får en ytterst modifierad vid utlämning av apparaten.

TÄNK, TRYCK TILL, TALA ger er av.

skall vi stå stilla pga MSB's regler eller skall vi köra på nöd-principen och bruka de medlen vi har tillgängliga?

Det finns en till utbildningsnivå som heter tillfällig användare, som kan nyttjas i fallet du tar upp.

En sådan användare får bara trycka på knappen och prata, precis som du säger. Men den får inte ändra några talgruppsinställningar och liknande.

Beslut om denna utbildningsnivå ska nyttjas tas vid varje unikt tillfälle av ansvarig chef på platsen.

• Like 1

Då skulle jag vilja påstå att din arbetsgivare inte följer bestämmelserna.

Se punkt 8. Utbildning, https://www.msb.se/Upload/Produkter_tjanster/Rakel/Ansluta_till_Rakel/Anslutningsvillkor_Sakerhetsregler_2010-05-11

Där ser man, tack för länken!

Det ger nog snarare stöd åt arbetsgivaren dock - utbildningen var nog således adekvat utifrån förutsättningarna.

Läget var väl ung som bushmans, om det inte gått att köra pga formaliteter.