Jump to content

Ger högskolestudier plus?

Guest Fundersam

Recommended Posts

Guest Fundersam

Hej! Jag pluggar idag på högskola och har funderingar på att göra ett studieupphåll, inte inom ett jättesnar framtid dock, och göra lite saker i försvaret. Det jag har siktet inställt på i dagens läge är den luftburna bataljonen på K3 men är lite orolig om jag kan komma in p.g.a. jag har lite nedsatt syn och inte 100% korrekt färgseende.

Jag har hört talas om människor som tjänstgör inom områden där man ska uppfylla kraven för jägartjänst (perfekt syn+färgseende bl.a. om jag förstått rätt) men som INTE haft fullgod syn. Färgseendet vet jag inte något om utan det jag hörde var att vissa på t.e.x. LBB har glasögon. Sedan hörde jag att anledningen till att de lyckats ta sig in är för att de på något sätt "gått runt" rekryteringsmyndigheten som verkar, i brist av bättre ord, rätt byråkratiska och hårda när det gäller regler medan förbanden själv inte är lika strikta eftersom de vet att lite synfel inte är hela världen och det går bra att arbeta där ändå.

Mina frågor blir då:

1. Eftersom jag kommer att ha pluggat 3 år på högskola (civilingenjörsutbildning), kommer detta ses som ett plus om jag ska söka vidare efter GMU?

2. Om man gör bra ifrån sig under GMU, kan det hjälpa en att komma in på en tjänst man egentligen inte har behörighet till? T.ex. som mitt fall, jägartjänst om man har lite synfel.

3. Kräver GMU på LBB att man uppfyller kraven för jägartjänst eller är det den fortsatta utbildningen inom LBB som kräver det?

Jag har i dagens läge rätt dålig koll på allt gällande försvarsmakten så en del frågor kanske är jättedumma vad vet jag men jag tänkte att det skadar ju inte att fråga.

Jag kan också tillägga att synfelet jag har är närsynthet och jag har cirka -0,5 utan korrigering. Om jag har fullgod syn med glasögon/linser vet jag inte men den enda gången jag använder mig av glasögon är på föreläsningar, jag får t.ex. köra bil utan dem.

Tack på förhand!

1) Nej

2) Efter genomförd GMU med godkända betyg så kommer du att börja på den tjänst du är placerad på. Vill man sedan byta tjänst får man söka det när det finns behov av folk på den platsen. Godkänner dom dig så får du komma på massa tester innan något besked om förflyttning kommer.

3) När du söker en GMU så får du söka en preliminär tjänst och vissa tjänster kräver bra resultat.

Men det är väl inte krav på fullgod syn på LBB eller? Eller är dom rädda att glajjerna/linserna blåser av i helikoptervinden?

1. Om du söker något som har med din utbildning att göra kanske det kan hjälpa. Något på Ing kanske. Men till största sannolikhet inte.

2 och 3. Se Ljungcrantz svar, han kan det där mycket bättre än jag.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...