Jump to content

Norska telespaningsfartyget F/S Marjata


Perman

Recommended Posts

http://no.wikipedia....arjata»_(1992)

 

Det norska telespaningsfartyget Marjata upphör aldrig att förvåna med sin märkliga skrovform som gett upphov till smeknamnet "Strykjärnet". Hur många fartyg finns det som är 80 meter långa och 40 meter breda? Nu senast har jag upptäckt att hon, förutom 2 st MTU dieslar, är utrustad med 2 st Siemens gasturbiner. Varför är ett fartyg med en topphastighet på 15 knop utrustad med gasturbiner? Genererar gasturbinerna elektricitet till elektroniken ombord?

 

Trots att Marjata bara varit i tjänst i 17 år så har det norska försvaret nu beställt ett nytt telespaningsfartyg till en kostnad av 1,4 miljarder norska kronor. Det är oklart om hon kommer att få namnet "Marjata", men hon kommer att få ett konventionellt skrovutförande.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

http://no.wikipedia....arjata»_(1992)

 

Det norska telespaningsfartyget Marjata upphör aldrig att förvåna med sin märkliga skrovform som gett upphov till smeknamnet "Strykjärnet". Hur många fartyg finns det som är 80 meter långa och 40 meter breda? Nu senast har jag upptäckt att hon, förutom 2 st MTU dieslar, är utrustad med 2 st Siemens gasturbiner. Varför är ett fartyg med en topphastighet på 15 knop utrustad med gasturbiner? Genererar gasturbinerna elektricitet till elektroniken ombord?

 

Trots att Marjata bara varit i tjänst i 17 år så har det norska försvaret nu beställt ett nytt telespaningsfartyg till en kostnad av 1,4 miljarder norska kronor. Det är oklart om hon kommer att få namnet "Marjata", men hon kommer att få ett konventionellt skrovutförande.

 

/Per

gasturbin är bra när de behövs mycket kraft och i begränsad volym/vikt. De är frågan om hur mycket större och tyngre diselmotorerna hade behövt vara för att ge samma effekt, som kombinationen har.
Link to comment
Share on other sites

Ja det verkar vara en trolig orsak till att man har gasturbiner ombord. Dessutom så är väl knappast Siemens gasturbiner kända för att användas för framdrivning av fartyg, men väl som generatorer. Det skulle dock vara en smart åtgärd om man sett till att i nödfall kunna använda gasturbinerna för framdrift för den händelse att dieslarna skulle skadas eller slås ut. Dieslarna och gasturbinerna körs väl på samma bränsle dessutom.

 

/Per.

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Her går den fjerde utgaven gjennom Bosporus. Metallarbeidet er gjort i Romania, noe som har vært kontroversielt, men nødvendig av kostnadsgrunner. Utrustningen skal skje i Norge, i en igjenbygget dokk uten innsyn.

 

https://web.archive.org/web/20140322013311/https://www.forsvaret.no/aktuelt/publisert/Sider/Her-er-E-tjenestens-nye-skip.aspx

 

Edited by henke
Fixat fungerande Wayback länk
Link to comment
Share on other sites

Intressant. Tydligt så har Marjata varit dyr att operera. Står Norge för hela kostnaden för det nya fartyget, eller skjuter NATO till medel? Eftersom det här fartyget är av stor betydelse även för NATO som helhet så vore det konstigt om så inte är fallet.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Intressant. Tydligt så har Marjata varit dyr att operera. Står Norge för hela kostnaden för det nya fartyget, eller skjuter NATO till medel? Eftersom det här fartyget är av stor betydelse även för NATO som helhet så vore det konstigt om så inte är fallet.

 

/Per

Hva som er driftskostnadene her kan man bare spekulere i, det samme gjelder hvem som betaler. Til forskjell fra Orion er det her ikke vernepliktige ombord og besetningen er i sin helhet sivilt ansatte, mest sansynlig i det norske FOI (FFI). Men det er vel rimelig å tro at det bare er endel av sannheten. Offisielt er da også skipet et forskningskip og deler av de ansatte omtales (i den grad de overhodet omtales..) som forskere. Uansett må det antas at utdanningsnivået er høyt og spesialisert.

 

Nei, jeg tror ikke NATO er involvert overhodet her, etterretning er noe medlemslandene mer eller mindre har monopol på, og da går de historiske båndene vestover gjennom den såkalte NORUSA avtalen fra 1954 mellom USA, Storbrittania og Norge.

 

Man kan forøvrig bare spekulere hvorfor fartøyet kommer akkurat nå? Reflekterer det et etablert skiftinterval på vel 20 år? Fysisk slitasje? Eller er det endringer i trusselen som nødvendiggjør ett nytt skip? Det som er mer eller mindre sikkert er at det ikke er mulig å ta slike skip ut av tjeneste for å skifte ut systemene, til det er den kontinuerlige overvåkningen for viktig. Da bygges det heller nytt. Dessuten har Marjata fra 250- 350 seilingsdøgn i året i ett av verdens mest værharde områder. Det kan bryte ned de mest solide skip.Ut fra lengden blir det nye skipet på mellom 10 og 15.000 tonn - opp fra 8000 på dagens Marjata.Det tyder på på økt kapasistet og bedre sjøegenskaper

 

Det som kanskje er litt interessant er at det nye skipet kommer i tjeneste samtidig som Borei- klassen for alvor gjør sitt inntog i Nordflåten. Det er og en pekepinn om hva som mest sansynlig er skipets viktigste oppgave. Det nåværende skipet har da også CODOG som fremdriftsmaskineri, noe man helst finner i ASW kapable skip.

Marjata hører forøvrig hjemme i Horten, ved FFIs avdeling for undervannskrigføring og er en hybid mellom et sivilt og militært skip ved at det fører orlogsflagg, men har FFI som sivil reder. Samtidig er det ingen hemlighet at det er det norske MUST- Etterretningstjenesten som er den reelle kunden.

Edited by enigmatik
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

http://www.nrk.no/mr/norges-raeste-spionskip-dopes-1.12085786

 

Norska marinens nya telespaningsfartyg döptes igår till F/S Marjata och får därmed samma namn som föregångaren. Hon är det fjärde norska örlogsfartyget med detta namn. Fartyget är byggt i Rumänien men ska färdigställas vid ett norskt varv. Nån som vet var man kan hitta fler bilder och mer info om det nya fartyget?

 

Jag förstår att fartygen inte kommer att tjänstgöra samtidigt, men det förvånar ändå lite att man kan döpa ett fartyg till samma namn som det som ska ersättas trots att detta fortfarande är i tjänst. Att notera är att hon har ett konventionellt skrov och är betydligt större, snabbare och med bättre räckvidd och sjöegenskaper än föregångaren. Trots att fartyget kommer att bära örlogsflagg så kommer besättningen bara bestå av civila. Hon kommer inte att kunna använda helikopter som föregångaren. Fartyget kommer i tjänst under 2016.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

http://www.nrk.no/mr/norges-raeste-spionskip-dopes-1.12085786

 

Norska marinens nya telespaningsfartyg döptes igår till F/S Marjata och får därmed samma namn som föregångaren. Hon är det fjärde norska örlogsfartyget med detta namn. Fartyget är byggt i Rumänien men ska färdigställas vid ett norskt varv. Nån som vet var man kan hitta fler bilder och mer info om det nya fartyget?

 

Jag förstår att fartygen inte kommer att tjänstgöra samtidigt, men det förvånar ändå lite att man kan döpa ett fartyg till samma namn som det som ska ersättas trots att detta fortfarande är i tjänst. Att notera är att hon har ett konventionellt skrov och är betydligt större, snabbare och med bättre räckvidd och sjöegenskaper än föregångaren. Trots att fartyget kommer att bära örlogsflagg så kommer besättningen bara bestå av civila. Hon kommer inte att kunna använda helikopter som föregångaren. Fartyget kommer i tjänst under 2016.

 

/Per

Jeg tror det blir problematisk å skaffe oppdaterte detaljer om dette skipet akkurat nå. Det som først og fremst overrasker er størrelsen som gjør nye Marjata til det desidert største i sin klasse, ikke bare innom Nato men også hvis man trekker inn landet det er satt til å overvåke. Det finnes trolig flere forklaringer på det, det ene er Russlands ekspansjon mot nord kommersielt, råvaremessig og militært, herunder en mulig åpning av nordøstpassasjen og en gryende utbygging av militær infrastruktur langs denne sjøruten, både nordover og langs kysten. Videre er Novaja Semja på nytt aktivisert som test og prøveområdet og Plesetsk har fått økt betyding etter at mange av Sovjets gamle rakettprøvefelt idag ligger i en eller annen stanrepublikk. Samtidig pågår det en konsentrasjon av Russland SLBM styrke til Kola ved innfasing av Borei klassen. Det peker mot større og mer sammensatte oppgaver, i en tid der USA relokaliserer fokuset mot Kina. USN har forøvrig ikke lenger egne spionfartøy men har istedet integrert denne aktiviteten i destroyer og kryssere som en lærdom fra bl.a Pueblo affæren. Norge er derfor langt på vei USAs øyne og ører i nord og det eneste NATO land med daglig tilstedeværelse på etterretnings og overvåkningsiden. Samtidig har dette blitt vårt viktigste bytteforhold i forventet retur av alliert støtte i krise og krig.

 

Når det gjelder nye Marjata er det kjent at den får den flere operative dekk, og analysekapasiteten blir bedre noe som antaglige vil gi et større mannskap enn 45 på dagens utgave. Dette er imidlertid lavt da russerne opererer sine 4000 tonns fartøy med 160 til 200 mann. Også den tyske Osteklassen har flere operatører, selv om de er 1/3 av størrelsen til Marjata 3.

 

Forøvrig har trolig den nye Marjata motor og propelleraggregatet i forparten av skipet som den nåværende, noe som gir et hint om at undervannsdelen av oppdraget er viktig.(Sjekk i den forbindelse skorsteinen like bak styrhuset.)

Strykejerns fasongen på forrige ble da også delvis valgt for å gi en bred hekk å streame kabler i sjøen fra.

 

Litt rart at dåpen ble fortatt vel to år før skipet er ferdig,men det har mest sansynlig med hemmelighold å gjøre. Det hadde trolig ikke vært helt greit å vise frem skipet fullt utstyrt og det er vel tvilsomt om det hadde blitt noen omvising ombord etterpå, selv for dignitærene.Forøvrig var det kanske opportunt å vise frem skipet nå i kjøvannet av Ukrainakrisen, samtidig skårer E-tjenesten viktig PR poeng om åpenhet og relevans.

 

Som sagt skipet er langt fra ferdig og den vil få en eller flere radomer midtskips og bakover slik at profilen blir vesentlig anderledes enn på bildene.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

https://www.aldrimer.no/spionskipet-marjata-ferdigstilles-i-usa/

 

Her er de siste bildene av Marjata fra utrustingen i USA. Som man ser er antennefarmen vesentlig større enn på det gamle skipet.Hvordan dette påvirker oppdraget er ikke klart men nye oppgaver har muligens blitt lagt til.

Edited by enigmatik
Link to comment
Share on other sites

Det är verkligen inget dåligt spionfartyg som norrmännen får. Det är bara att gratulera. Ryssarna bestyckar ju ofta sina spionfartyg för självförsvar (åtminstone dom större) men jag förmodar att Marjata inte får någon bestyckning?

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Det är verkligen inget dåligt spionfartyg som norrmännen får. Det är bara att gratulera. Ryssarna bestyckar ju ofta sina spionfartyg för självförsvar (åtminstone dom större) men jag förmodar att Marjata inte får någon bestyckning?

 

/Per

Nei, det blir ikke bestykket, det vil bare gjøre det til et mer legitimt mål. Strategien er nok heller å søke beskyttelse i å gjøre skipet så sivilt som mulig. Det forrige, (nåværende..) var som kjent benevnt "forskningsfartøy", men det var mye på grunn av de sikkerhetspolitiske konjunkturene på 90 tallet. Nye Marjata får istedet et "diplomatisk" sivilt skjema i stedet for det marinegrå på nåværende utgave. Om dette også indikerer at skipet kan brukes i internasjonale operasjoner gjenstår å se.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Spännande men samtidigt förvånande att norrmännen har råd med denna enorma marina underrättelsesatsning. Har dom inte haft problem att bemanna alla fem fregatter? Dessutom så ska ju Skjold-klassens robotbåtar tas ur tjänst i förtid.

 

Försvarsbloggaren Niklas Wiklund (alias "Skipper") kommenterar den norska satsningen i svd.se: http://www.svd.se/nya-miljardskeppet-hittar-ryska-ubatar#sida-6

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Spännande men samtidigt förvånande att norrmännen har råd med denna enorma marina underrättelsesatsning. Har dom inte haft problem att bemanna alla fem fregatter? Dessutom så ska ju Skjold-klassens robotbåtar tas ur tjänst i förtid.

 

Försvarsbloggaren Niklas Wiklund (alias "Skipper") kommenterar den norska satsningen i svd.se: http://www.svd.se/nya-miljardskeppet-hittar-ryska-ubatar#sida-6

 

/Per

Det er et interessant spørsmål. Hvor kommer pengene fra i siste ledd? Det finnes endel hypoteser på dette men et generelt svar vil være at dette er noe Norge gjør, for ellers ville USA gjort det. Det ville økt spenningen i nordområdet,og vi måtte økt forsvarsbudsjettet enda mer. "Råd til" er derfor et større spørsmål,ikke bare en forhold mellom ulike investerings og driftsbudsjett.

At det gamle skipet videreføres kan også ha noe å gjøre med den varslete tilbaketrekningen av P-3C Orion og erstatning av disse med store droner.Droner har ingen undervannskapasitet,så da snakker vi fort om en annen platform.

Edited by enigmatik
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Företaget som tillverkade motorerna till norska marinens nya stora telespaningsfartyg F/S Marjata är nu på väg att säljas till ryska investerare som tillhör Putins krets. Bergen Engines har även levererat motorerna till flera norska kustbevakningsfartyg och har även underhållsavtal på dessa:

 

Fabriken som byggde spionfartygets motor på väg till ryska händer - oro bland politiker

(artikel hos nrk.no googlad till sv)

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Norska telespaningsfartyget F/S Marjata

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...