Jump to content

Behöver hjälp Flygbasjägarna?

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar om någon har erfarenhet av FBJs förtest?

Fick en kallelse till helgen v45, så är lite nyfiken på vad dom kommer hitta på.

m90 kängor, löparskor och badbyxor så antar att det blir milen, marsch och vattenfys.

Men det skulle tydligen vara väldigt ansträngande så man fick inte köra bil dit? är bara 1 öd.

några mer spekulationer om vad som kan dyka upp eller egna erfarenheter? vad är det för typ av folk där idag?

tacksam för snabba svar!

Gissa vad du får för svar? Eftersom testerna är "hemliga" så kommer ingen att berätta exakt vad de innehåller.

En polare som testade för dåvarande SSG berättade så pass mycket om testerna var mycket seriösa och genomtänkta, och just testande/utslagsgivande. Trots att han misslyckades var han nöjd och imponerad av testernas genomförande. (Kolla på de publika filmer på Youtube om FJS, KJ, röjdyk så ser du vad ni kommer att göra.)

Att du inte skall köra bil dit borde bero på att de inte vill att ni skall köra bil därifrån då ni säkerligen är mycket trötta. (Jag tror inte att det funkar att hävda "sex timmars obruten vila" inder testerna.)

Framförallt: Lycka till och kör hårt!

Varför skulle dom vara hemliga? Svårt att tänka mig det då det inte är sog/ssg. När jag jobbade på ajb och förtesterna där så sa dom inget om att det skulle hållas hemligt.

Tror inte att det kan vara så jävligt, kraven är ju 48milen 1030 fälttest samt kunna bära 25kg i 7 timmar.

• Like 1

Varför skulle dom vara hemliga? Svårt att tänka mig det då det inte är sog/ssg. När jag jobbade på ajb och förtesterna där så sa dom inget om att det skulle hållas hemligt.

Tror inte att det kan vara så jävligt, kraven är ju 48milen 1030 fälttest samt kunna bära 25kg i 7 timmar.

Men då vet du ju vad du vill veta. Eller?

F.ö. är det skillnad på "hemligt" och hemligt. Eftersom testerna inte finns i detalj beskrivna på något publikt medium, t.ex. Internet, så är det nog meningen att de inte skall vara allmän vetskap, just för att vara tester och att man inte skall förebereda sig på allt. (Dock vill jag minnas att uttagningstester till US Navy Seals fanns specificerade i detalj på någon USN hemsida.)

• Like 1

Minimumkravet för att ens göra sig besvär att söka och för att inte automatiskt nekas är det du skriver. De som sedan väljs ut är nog inte de som enbart klarar minimumkravet på alla delmoment.

/D

Givetvis är testerna inte hemliga. Men det finns en bra förklarande lagtext som i vissa fall faktiskt används. Dock knappast på det testet du ska göra måste jag understryka. Hur som så brukar det isf röra sig om Offentlighet och sekretesslagens 17 kap kring kunskapsprov

"Kunskapsprov m.m.

4 § Sekretess gäller för uppgift som ingår i eller utgör underlag för kunskapsprov eller psykologiskt prov under en myndighets överinseende, om det kan antas att syftet med provet motverkas om uppgiften röjs."

Edited by beaver_sthlm

Minimumkravet för att ens göra sig besvär att söka och för att inte automatiskt nekas är det du skriver. De som sedan väljs ut är nog inte de som enbart klarar minimumkravet på alla delmoment.

/D

De fysiska kraven brukar vara just krav, dvs klarar du kraven så är du godkänd, klarar du dem inte så är du icke godkänd. Sedan tittar de mer på psykologtesterna och intervjuerna för att avgöra vilka som kommer in, de jämför inte miltider.

På K3 testas både "vanliga" fystester, som tex. löpning milen, multitester mm. Sen brukar det hållas en fältdel där testledarnas fantasi är det som sätter gränserna, innehållet kan tex. vara långa marscher, värngrävning, snabbmarsch osv. Det kan vara vad som helst. Jag antar att flygbasjägarna har liknande.

Edited by A.Grahn