sportdykare Posted October 2, 2012 Report Share Posted October 2, 2012 Tjenare På MMA/grappling/BJJ/osv-klubben jag tränar på finns det misstankar att svinkoppor sprids. Med anledning av detta är det sagt att man bör tvätta alla sina träningskläder i 60 grader (istället för 40, som det står på tvättanvisningen) för att desinficera dem bättre. Dessutom torde detta (antar jag) vara bra för att få bort den svettlukt som liksom bitit sig fast i flera av mina träningskläder (när jag tar på mig t ex min rashguard tycker jag att den/jag luktar en aning illa redan när jag börjat bli lite småsvettig, till skillnad från andra polyester-T-shirtar jag bara använder när jag springer). Så min fråga till er (på det här forumet brukar det ju finnas mycket vishet ) är: Går det bra att tvätta träningskläder, som ju är gjorda i polyester, och i vissa fall polyamid och elastan, i 60 grader? Är det något speciellt man ska tänka på? Link to comment Share on other sites More sharing options...
herman30 Posted October 2, 2012 Report Share Posted October 2, 2012 Det där med temperaturen kan jag inte svara på men svettlukten kan man få bort med ättiksprit. ½dl på 5 liter vatten i ett ämbare. Blötlägg plaggen i en timme ca och sedan i tvättmaskinen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted October 2, 2012 Report Share Posted October 2, 2012 Den angivna tvättemperaturen på civila plagg är oftast angiven med god säkerhetsmarginal, så med lite tur tål de högre temp. Vet dock inte hur det är specifikt för de material du nämner. Själv tvättar jag bara tröjor och mjukisbrallor i 40 grader, allt annat i 60. Tål de inte det så slänger jag dem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted October 2, 2012 Report Share Posted October 2, 2012 Det är här mamma kommer in i bilden, fråga henne, hon vet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted October 2, 2012 Report Share Posted October 2, 2012 Jag tvättar min rashguard, "91% polyester 9% dry-spun polymeric fibre", i 60 grader utan problem. Har hållit storlek och elasticitet bra över en ganska lång tid. Däremot kör jag den inte i tumlare eller torkskåp, utan låter den lufttorka efter tvätt. Om det funkar på din kan jag ju dock självklart inte lova... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted October 2, 2012 Report Share Posted October 2, 2012 Går och går, vad kan hända? (Är materielen kronmärkt så kommer den naturligtvis att självantända och skicka tvättmaskinen i omloppsbana om tvätttemperaturen överskrids med som så mycket som... ja... jättelite!) Syntetmaterial är av egen erfarenhet mycket mindre känsliga för (hög) temperatur än naturmaterial, t.ex. ull. (Min sambos redan korta ullkjol blev oanständigt kort efter en lite för varm tvätt. Även den tillhörande tröjan främhävde hennes yttre på ett mycket fördelaktigare sätt... .) Dock slits materialet säkert mer och inbyggd fiffighet, t.ex. silverjoner, antar jag sköljs ut snabbare. LIkaså tycker jag mig uppleva att plagg som redan tvättats mycket påverkas mindre av ev. förhöjd temperatur. Passformen påverkas mer av hur plagget töjs ut när det torkar - en tröja som jag torkade på tvären blev väldigt bred... men kort. Klart man skall kunna tvätta träningskläder i 60 grader! Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted October 4, 2012 Author Report Share Posted October 4, 2012 Det verkar som att min rashguard klarade tvätten rätt bra, tack för tipsen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders G. Posted October 4, 2012 Report Share Posted October 4, 2012 Allt beror ju på vad man menar med polyester. Tål en provstav 60°C? Otvivelaktigt. En ren tråd? Jodå. En 40/60 skjorta för 75 spänn från H&M? 99% Sannolikt. Men... En tråd samspunnen med bomull? En krusad tråd? En krusad tråd samspunnen med bomull? En ihålig tråd belagd med ett antiglidmedel? Ett kombimaterial med naturgummiresårtrådar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.