Jump to content

Recommended Posts

Nu i höst sker (vad jag förstått) Försvarsmaktens slutgiltiga omorganisation (bl.a. utbildningsgrupperna) från PLIS (Pliktverkets informationssystem ) till PRIO. Vad innebär det? Fördelar respektive nackdelar med PLIS vs PRIO?

 

En uppgift av ren hörsägen säger att polisen ratade PRIO för sin organisation.

 

För min del innebar en arbetsolycka att jag fick gå ifrån min befattning som gruppchef i Hv. Jag har dock fortsatt engagera mig som instruktör och ungdomsledare.

Enligt utbildningsgruppen kommer införandet av PRIO innebära problem för mitt fortsatta engagemang då det inte tillåter att man står kvar i organisationen utan befattning (instruktör eller ungdomsledare finns ej som befattning), vilket i sin tur innebär problem med ersättning samt att jag inte längre får vara ansvarig ungdomsledare.

Vi har problem nog att rekrytera ledare/instruktörer för ungdomsverksamheten även utan att detta ska ställa till det.

 

 

Länkar för info och debatt:

PLIS

http://forum.soldf.c...ms-system-plis/

 

PRIO

http://www.forsvarsm...g/projekt-prio/

http://blogg.forsvar...h-hur-ar-laget/

http://www.forsvarsm...tern-granskare/

Link to comment
Share on other sites

Allmän reflektion:

Det "nya" PRIO-systemet innehåller de databasfält och funktioner som REGELVERKET säger att man skall implementera däri. Det är inte PRIOs fel att denna situation uppstår. Felet är att det inte finns en beslutad stödorganisation med befattningar för instruktörer och ungdomsledare i regleverket.

 

... och det är rikshemvärnschefens / rikshemvärnsavdelningens ansvar. Äras den som äras bör!

Link to comment
Share on other sites

Man kan väl tycka mycket om PRIO. Det finns en del bra saker med PRIO, t.ex. resebeställningarna är väldigt mycket bättre än det gamla manuella systemet (imho).

 

Däremot måste jag ju ändå säga att det är bra att FM får ordning på alla befattningar som finns i alla förband, särskilt i Hemvärnet. Så länge jag varit med i Hemvärnet så har man haft "skugglistor" över förbanden, d.v.s. en sak i PLIS och en sak i verkligheten (excel). Detta är ett otyg, vilket jag hoppas att man kommer tillrätta med.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet en forumsmedlem som siade att det här skulle vara det bästa sedan skivat bröd :happy:

Lever hen idag? :)

 

Jag tror att det finns förtjänster med PRIO men att det också kan uppstå krockar när man försöker driva FM som vilket civilt företag som helst, det finns verksamheter som inte passar in i normala civila affärsmodeller.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag vet en forumsmedlem som siade att det här skulle vara det bästa sedan skivat bröd :happy:

Lever hen idag? :)

 

Jag tror att det finns förtjänster med PRIO men att det också kan uppstå krockar när man försöker driva FM som vilket civilt företag som helst, det finns verksamheter som inte passar in i normala civila affärsmodeller.

 

Ja han lever idag, ryktet säger att han frodas väldigt bra i dagens försvarsmakt.

 

Jag är en stolt anhängare av PRIO! Och ja, det är jag som påpekade hur bra PRIO skulle bli för ungefär åtta år sedan. Jag utgår fortfarande ifrån att få ett system i försvarsmakten istället för 120stycken som inte direkt pratar med varandra är ett stort lyft för försvarsmakten. Det finns dock två mörka moln när det gäller PRIO-införandet. Ett är att det är avsaknaden av kompetens från försvarsmaktens sida. Militärer är inte alltid de bäst lämpade att utveckla stora komplexa IT-system...

 

Det andra är att försvarsmakten valt att felknulla sin organisation det grövsta under de senaste åren. Vilket resulterat i att det blir för många med för låg datormognad som gör fel saker i systemet... Genom att ta bort freds- och krigschefer i organisationen och skjuta ut adminstration i krigsförbanden har man skapat ett totalt kaos. Den nya organisationen i Försvarsmakten tillsammans med ett system som togs fram 2004-2005 skapar stora problem när de båda världarna träffas

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag vet en forumsmedlem som siade att det här skulle vara det bästa sedan skivat bröd :happy:

Lever hen idag? :)

 

Jag tror att det finns förtjänster med PRIO men att det också kan uppstå krockar när man försöker driva FM som vilket civilt företag som helst, det finns verksamheter som inte passar in i normala civila affärsmodeller.

 

Ja han lever idag, ryktet säger att han frodas väldigt bra i dagens försvarsmakt.

 

Jag är en stolt anhängare av PRIO! Och ja, det är jag som påpekade hur bra PRIO skulle bli för ungefär åtta år sedan. Jag utgår fortfarande ifrån att få ett system i försvarsmakten istället för 120stycken som inte direkt pratar med varandra är ett stort lyft för försvarsmakten. Det finns dock två mörka moln när det gäller PRIO-införandet. Ett är att det är avsaknaden av kompetens från försvarsmaktens sida. Militärer är inte alltid de bäst lämpade att utveckla stora komplexa IT-system...

 

Det andra är att försvarsmakten valt att felknulla sin organisation det grövsta under de senaste åren. Vilket resulterat i att det blir för många med för låg datormognad som gör fel saker i systemet... Genom att ta bort freds- och krigschefer i organisationen och skjuta ut adminstration i krigsförbanden har man skapat ett totalt kaos. Den nya organisationen i Försvarsmakten tillsammans med ett system som togs fram 2004-2005 skapar stora problem när de båda världarna träffas

Jag är lite skeptisk men jag lever och verkar i den civila världen, där SAP slår igenom med buller och bång lite här och där. Behovet av ETT system istället för en myriad av stenålderssystem som ska ha egna integrationsmotorer för att kunna kommunicera är tydligt överallt i större organisationer som varit aktiva under en längre tid.

Jag kan hålla med om att problemen inte alltid är systemet i sig utan mer hur man bänder och bryter i standardlösningar för att det ska "passa", vilket i slutändan ofta gör att systemet inte riktigt fungerar som tänkt, framförallt inte i samband med uppgraderingar då alla egna lösningar skall kartläggas och överföras....

Dessutom finns ofta ett motstånd eller oförståelse för vad systemet egentligen är till för som kan göra att dubbelarbete uppstår trots intentionerna om ett heltäckande system, det här beror oftast på bristande utbildning och slarvig implementation.

 

I FMs fall beror bristen på hallelujah moments på en mix av ovanstående men främst skulle jag nog peka på det som du lite grovt pekar på som en vridning av organisationsstrukturen... :)

Det finns dessutom verksamheter inom firman som inte riktigt är styrbara med ett affärssytem, där kan man däremot med framsynt planering och verklighetsnära ledning ofta lösa de rent faktiska omständigheterna ändå, tidigare kallade man det gott ledarskap, föregångsmannaskap och uppdragstaktik....

Edited by GC1
Link to comment
Share on other sites

Jag måste bara flika in ett par saker. Det finns till att börja inga "standardsystem" som funkar för någon organisation rakt ur lådan idag, alla måste anpassas på något sätt. Hur mycket man anpassar systemet beror på vad det är för organisation. Ju större organisation desto mer anpassning i systemet.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr köpte inte FM in Suntförnuft-modulen till SAP/PRIO...

 

Tror du har mer rätt än vad folk kan tro i din kommentar... Varför har inte FM egna SAP-experter med i kravställningarna som gjordes 2006-2007. Jag gissar att den som känner för att doktorerar inom olika IT-områden kan forska på FM införande av SAP. Det visar på hur en stor myndighet gick på minor som normalt akademiskt utbildade människor lärde sig undvika 20 år innan PRIO ens var påtänkt.....

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

Det finns annars ett citat som kan spegla konsekvensen av att införa ett system "to rule them all": "Multi-useful - Multiuseless"

PRIO ersätter system som var specificerade för att lösa uppgifter inom respektive område i Försvarsmakten. De var framtagna för det specifika ändamålet. Klart som fasen att inte PRIO kan ersätta det utan att det blir konsekvenser.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag måste bara flika in ett par saker. Det finns till att börja inga "standardsystem" som funkar för någon organisation rakt ur lådan idag, alla måste anpassas på något sätt. Hur mycket man anpassar systemet beror på vad det är för organisation. Ju större organisation desto mer anpassning i systemet.

Och i slutänden har du skruvat sönder det köpta system så till den milda grad att du har byggt dina tidigare system i det nya till en större kostnad.

Det du vinner är hög funktionalitet i integration men oftast tappar du användarvänlighet.

Tricket är enligt mig att:

1. Se vilket systemstöd du verkligen behöver.

2. Se efter vilka "gamla system", som då är effektiva, du kan behålla med full interoperabilitet

3. Se efter vilka gama system som måste bytas ut.

4. Skriv en spec på vad du behöver idag, med option för utveckling/uppgradering.

5. Utbilda personal och genomför tester i testmiljö som motsvarar skarpa system, ingen demoversion som "påminner om det skarpa"

6. Testa igen

7. Go Live möte med reel möjlighet till att stoppa om det inte går enligt plan.

8. Under implementeringen skall personal från leverantören finnas på plats och inte sitta på en ö och pusta ut efter ett väl genomfört projekt innan man vet att det fungerer som beställt.

 

Det är inte bra om det skiter sig i någon av ovanstående men schwerpunkt ligger på 1,4,5,7,8

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag fattar fortfarande inte varför man skulle ha en hel dags lärarledd utbildning för att kunna skicka sitt första mejl i FM men när det gäller PRIO så får man hålla tillgodo med felaktiga självstudiekurser som skall genomföras när verksamheten medger. Tror fan att det skiter sig, jag håller med FkSatan fast med mindre färgstarka metaforer...

 

 

J.K Nilsson

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag måste bara flika in ett par saker. Det finns till att börja inga "standardsystem" som funkar för någon organisation rakt ur lådan idag, alla måste anpassas på något sätt. Hur mycket man anpassar systemet beror på vad det är för organisation. Ju större organisation desto mer anpassning i systemet.

Och i slutänden har du skruvat sönder det köpta system så till den milda grad att du har byggt dina tidigare system i det nya till en större kostnad.

Det du vinner är hög funktionalitet i integration men oftast tappar du användarvänlighet.

Tricket är enligt mig att:

1. Se vilket systemstöd du verkligen behöver.

2. Se efter vilka "gamla system", som då är effektiva, du kan behålla med full interoperabilitet

3. Se efter vilka gama system som måste bytas ut.

4. Skriv en spec på vad du behöver idag, med option för utveckling/uppgradering.

5. Utbilda personal och genomför tester i testmiljö som motsvarar skarpa system, ingen demoversion som "påminner om det skarpa"

6. Testa igen

7. Go Live möte med reel möjlighet till att stoppa om det inte går enligt plan.

8. Under implementeringen skall personal från leverantören finnas på plats och inte sitta på en ö och pusta ut efter ett väl genomfört projekt innan man vet att det fungerer som beställt.

 

Det är inte bra om det skiter sig i någon av ovanstående men schwerpunkt ligger på 1,4,5,7,8

 

Om du skruvar sönder systemet gör du fel, så enkelt är det. Men visst finns det organisationer som gjort dåliga inköp och företag som gjort dåliga anpassningar åt dem, inget snack om saken. Första frågan man måste ställa sig är varför uppgraderar jag? Om svaret är "vår nuvarande maskinpark håller på att lägga sig på rygg" är det ju ganska självklart att det är rätt att uppgradera oavsett, om svaret är "det finns funktioner i nya systemet som är intressanta" är det också ganska uppenbart att man bör byta. Är svaret "jag får support om jag uppgraderar", ja gissa vad jag tycker då.

Checklistan ovan ser vettig ut tycker jag, optionen om att backa ett skarpt införande är alltid känslig.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Det vore också intressant med någon slags feedback på managementkonsulterna KPMG:

KPMG Management Consulting har i en öppen upphandling åter igen fått ett förnyat förtroende att stödja Försvarsmakten i det fortsatta införandet av SAP som drivs inom ramen för projektet PRIO. Projektet, som är ett av de största SAP-införandena som genomförts i Sverige, är nu inne i det sista införandesteget där fokus ligger på stöd inom logistikområdet men även innefattar lönehantering, ett utvecklat ledningsstöd mm.

 

 

Uppdraget avser ”Strategiskt konsultstöd ekonomi” och är inriktat på ett expertstöd till Försvarsmakten och projektet avseende införandet av Försvarsmaktens ekonomistyrmodell i SAP-systemet. Som en viktig del i det fortsatta arbetet ingår även att hantera de förändringar i ekonomiska flöden och uppföljning som pågående omdaning av försvarslogistiken medför för Försvarsmakten och FMV.

 

 

Uppdraget är ett resultat av det goda renommé som KPMG byggt upp inom Försvarsmakten under de tio år som vi nu varit ett stöd och rådgivare till projekt PRIO.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Prio har allvarligt skadat FM's verksamhet.
Vid införande 3-4 stängde man ner reservdelsystemet Delta och gick över till Prio utan att ha testat, det visade sig att man hade över 100 identifierade fel i Prios reservdelshantering.

Nu kunde man ha växlat tillbaka till Delta och fixat Prio i bakgrunden, men inte...

 

Istället blev mark, sjö, ledtek, och flygverkstäderna utad reservdelar i över 6 månader, det stod helt still, och fungerar än idag mycket dåligt.

 

Dessutom så kostar olika behörigheter licenser, så reservdelsfolket kan inte göra de mest elementera saker i systemet för det blev för dyrt, utan de får vända sig till centrala handläggare.

När Garnisonslagret fick in en stor pall med reservdelar på Delta tiden, så tog man en lapp i pallen med innehållsförteckning, snabbinventerade och registrer<de den lappen så fördes alla grejorna in i systemet, dvs lokalt lager.

 

Dessutom hade varje beställd pryl en hänvisning till en mekaniker, trupp eller ett fordon så att man viste vem som skulle ha vad.

 

Det tog ca 10min.

 

Idag så måste de registrera varje pryl i pallen manuellt, och det går inte (det gick tidigare men det tog man bort) att skriva hänvisning till mottagare längre.

 

Det tar ca 1-1.5 timmar.

 

Prio är ett ekonomiredovisningssystem, inte ett verkstads/reservdelshanterings system.

Införande 5-6 ska LIFT stängas ner och föras in i Prio, det bästa system vi har som är skottsäkert, jag bävar.

 

Envist ryckte gör gällande att när man skulle ändra ett stavfel, Matrial till Materiel så kostade det 1 Miljon kr.

 

Prio har hittils kostat 6 miljarder.

Försäkringskassan körde med SAP och de hamnade efter med alla utbetalningar, tillslut fick de överge SAP.
Ett större svenskt läkemedelsföretag körde med SAP, efter 11 miljarder hoppade de av.

 

Försvaret betalar miljoner i räntor pga förfallna fakturor, systemet är mycket trögt.
Senast här om dagen ringde FMV som hade fått en faktura fel, den var från kronofogden, Opus bilprovning hade inte fått betalt på länge och ledsnat, dock gick den till fel myndighet (som också har SAP prio).

Kaos och förfall.

 

 

Syftet med Prio var bla att se vart pengarna tog vägen, tidigare kunde cheferna för varje ort se ner till tusenlappen på vart pengarna gått.

 

Idag har ingen koll, ett stort svart hål, ekonomerna på HKV drar ut ur Prio metervis med långa Excell ark och har mycket svårt att överblicka och sammanställa, datan är ohanterbar.

 

 

Hanteringen med UE (utbytes enhet, tex motor) som fungerar klockrent innan har pajat pga Prio.

 

 

Reseräkningar fungerar säkert jätte bra men annat har rasat, folk har nästan börjat slåss på verkstäderna, personalen mår dåligt...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nåja, UE-hanteringen för flygande materiel fungerar klockrent tack vare PBL och UEF. Dock bävar jag lite för den dagen då UEF försvinner till förmån för PRIO.

Dock är min tro att det införandet (som ligger i 5-6) kommer att gå smidigare än de tidigare då förvaltningen har lärt sig en hel del av tidigare missar enligt ovan...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Similar Content

    • By Tony65
      Hej!
      Något tips om vad man behöver ta med sig till Hv-Intro-utbildning?
      Förutom ett positivt sinne
       
      Sker Skyddsvaktsutbildning normalt inom ramen för 4-dagars intro eller vid separat tillfälle?
       
      //Tony
    • By CasperF
      Tjena, genomförde mönstringen för en månad sen och fick beslut om att jag ska bli placerad som Stridsvagnsplutonsbefäl på Skaraborgs regemente P4.
       
      Jag undrar vad jag kommer få genomföra? Kollat försvarets hemsida och googlat runt men inte hittat någon info kring vad befattningen innefattar etc.
       
      Enligt flashback 2009 så hamnar man som vanlig vagnchef men utifrån att befattningen har en 15 månaders utbildningstid, vilket är 4 månader längre än vagnchef (11 mån), verkar det konstigt.
       
      Vad tror ni?
       
    • By Perman
      Cornucopia:
       
       
      BREAKING: Amerikanska Gröna baskrarna stationerade heltid i Sverige - tränar hemvärnet i gerillakrigföring mot rysk ockupation
      (https://cornucopia.cornubot.se)
       
      /Per
    • By mskompass
      Försvarsmaktens föreskrifter om befordran och konstituering säger att för att få graden korpral måste man ha genomgått befordringsutbildning. Jag ska bli stfgrpC i en grupp med specialister ( X befattning) Vilken utav gruppbefälsutbildningarna klassas som befordring utbildning? Och vilka utbildningar måste jag gå Gruppbefäl 1 är en självklarhet.
      Men måste jag gå Gruppbefäl 2 eller hoppar man direkt till gruppbefäl X och måste man gå IKG (Instuktörskurs Grund) Har svårt att hitta info om detta och hade uppskattat svar från nån som har koll. 

      Länk till https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/lagrum/gallande-ffs-2014-/ffs-2019-07.pdf

      Samma fråga ligger även på en annan tråd då jag inte förstod att man kunde välja hemvärnet som tråd utan att komma in på ungdomstråden.
    • By Hjelm
      Hittade den här infon på en sida och tänkte dela med mig, tyckte faktiskt det var lite intressant att få en enkel och konkret helhets bild över vilken styrka vi egentligen besitter.
       
      Arméns Operativa insatsförband ca 110 000 personer.
       
      1 divisionsstab med ledningsförband
      6 armébrigadledningar med ledningsförband
      1 artilleriregementsstab med ledningsförband
      7 underrättelse-, säkerhets- och jägarbataljoner
      6 ingenjörbataljoner
      7 luftvärnsbataljoner
      Ca 15 fristående kompaniförband
      16 mekaniserad bataljoner
      4 artilleribataljoner
      4 pionjärbataljoner
      4 underhållsbataljoner
      6 stadsskyttebataljoner
      Nationella skyddsstyrkor(ca 85 000 personer).
       
      4 Militärdiskriktsstaber med ledningsförband
      Ca 15 jägar- och skyttebataljoner
      Ca 15 ingenjörkompanier
      Hemvärnsförband omfattande ca 150 hemvärnsbataljoner
      Flygvapnet mobiliserar ca 15 000 personer.
       
      5 JAS39 flygdivisioner
      2 JA 37 flygdivisioner
      1 AJS37 flygdivison
      3 transportflygdivisioner (centrala)
      2 transportflygdivisioner (regionala)
      8 basbataljoner (typ 2004)
      3 stridslednings- och luftbevakningsbataljoner (typ 2004)
      Helikopterförbanden.
       
      2 Helikopterbataljoner
      Marinen mobiliserar ca 12 000 personer.
       
      2 sjöinformationsbataljoner med 6 sjöcentraler
      2 basbataljoner
      2 ytstridsflottiljer
      1 minkrigsflottilj
      1 ubåtsflottilj
      1 amfibiebrigadledning med stödkompanier
      3 amfibiebataljoner med kustjägarkompanier
       
      PANSAR
       
      Stridsvagnar(Leopard II A4 och S) - 312st+Bgbv
      Strv 121 - 160st(varav 1st B )
      Strv 122 - 120st(varav 10st B )
      Bgbv 120 - ?st
      Brobv 971 - 32st
      Stridsfordon 90 - 509st
      Strf 9040 - 355st(varav 104st B och 42st C)
      Lvkv 90 - 30st(varav 3st C)
      Epbv 90 - 42st(varav 8st C)
      Stripbv 90 - 56st(varav 2st C)
      Bgbv 90 - 26st(varav 3st C)
      Pansarbandvagn 302 - 647st
      Pbv 302 - 501st(varav 23st B, 33st C och 1st H)
      Stripbv 3021 - 76st(varav 15st ATLE, 1st B och 5st C)
      Epbv 3022 - 50st(varav 3st C)
      Bplpbv 3023 - 5st(varav 1st C)
      Rlpbv 3024 - 10st(varav 2st C)
      Pjrekpbv 3025 C - 1st
      Sjvtppbv 3026 - 57st
      Pansarbandvagn 401(MT-LBu) - 610st
      Pbv 401 - 435st
      Stripbv bat 4011 - 2st
      Bgbv 4012 - 90st
      Rlpbv4014 - 20st
      Stripbv komp 4015 - 3st
      Pbv 4020 - 46st
      Stripbv brig 4021 - 12st
      Sjtppbv 4024 - 2st
      Pansarbandvagn 501(BMP 1) - 350st
      Pbv 501 - 336st(matrielreserv)
      Stripbv komp 5011 - 14st(matrielreserv)
      Pansarterrängbil 180(Sisu XA-180) - 18(?)st
      Patgb 180 - 18(?)st
      Pansarterrängbil 202(Patria XA-202) - 18st
      Stripatgb 2021 - 5st
      Störpatgb 2022 - 1st
      Pejlpatgb 2023 - 2st
      Rlpatgb 2024 - 10st
      Pansarterrängbil 203(Patria XA-203) - 86st+Nbc
      Patgb 203 - 48st
      Sjtpatgb 203 - 12st
      Stripatgb 203 - 5st
      Grkpatgb 203 - 6st
      Pvrbpatgb 203 - 7st
      Reppatgb - 8st
      Nbcpatgb - ?st
       
      TERRÄNGFORDON - 7518st+
       
      Bv206 - 4500st(minus skrot)
      Bv308 - 50st
      Tgb11/13 - ?st
      Tgb20 - ?st
      Tgb30/40 - 2700st(minus skrot)
      Ptgb - ?st
      Ptgb 5 Kombi - 228st
      Fllb 2 - 40st
       
      ARTELLERI - 676st
       
      KA-pj m/80 12cm - 16st(matrielreserv)
      Grk 12cm - 479st
      Bkan 15,5cm - 26st
      Haubits 77A - 105st
      Haubits 77B - 50st
       
      FLYG - 412st
       
      AJ/S 37 Viggen - 16st
      JA 37 Viggen - 47st
      SK 37E Viggen - 9st
      JAS 39 Gripen - 202st(varav 14st B, 84st C och 14st D)
      SK 60 - 103st(150st beställda)
      TP 84 - 8st
      TP 86 - 2st
      TP/S 100 - 10st
      TP 101 - 3st
      TP 102 - 2st(varav 1st C)
      OS 100 - 1st
      SH 89 - 1st
      S 100B - 6st
      S 102B - 2st
      UAV Ugglan - 3st
       
      HELIKOPTRAR - 116st
       
      Hkp 4 - 14st
      Hkp 6 - 29st(varav 10st B)
      Hkp 9 - 20st
      Hkp 10 - 10st
      Hkp 11 - 5st
      Hkp 14 - 18st(inkommande)
      Hkp 15 - 20st(inkommande)
       
      FARTYG - 31st
       
      Korvetter Visby - 5st(inkommande)
      Korvetter Stockholm - 2st
      Korvetter Göteborg - 4st
      Minfartyg Karlskrona - 1st
      Minröjningsfartyg Landsort - 7st
      Minröjningsfartyg Styrsö - 4st
      Hydrofonbojfartg Ejdern - 4st
      Robotbåt Ystad - 2st
      Torped och robotbärgningsfartyg - 2st
      Ubåtsräddningsfartyg Belos - 1st
      Signalspaningsfartyg Orion - 1 st
       
      BÅTAR - 291st+
       
      Strb90E - 40st
      Strb90H - 147st
      Grpb - 100st
      Tpbs200 - ?st
      Patrullbåt Kaparen - 4st
      Patrullbåt 51 - ?st
       
      U-BÅTAR - 7st
       
      Gotland - 3st
      Västergötland - 4st(2st blir ombyggda till Östergörland och 2st hamnar i matrielreserv)
×
×
  • Create New...