weekendwarrior Posted October 1, 2012 Report Share Posted October 1, 2012 Nu i höst sker (vad jag förstått) Försvarsmaktens slutgiltiga omorganisation (bl.a. utbildningsgrupperna) från PLIS (Pliktverkets informationssystem ) till PRIO. Vad innebär det? Fördelar respektive nackdelar med PLIS vs PRIO? En uppgift av ren hörsägen säger att polisen ratade PRIO för sin organisation. För min del innebar en arbetsolycka att jag fick gå ifrån min befattning som gruppchef i Hv. Jag har dock fortsatt engagera mig som instruktör och ungdomsledare. Enligt utbildningsgruppen kommer införandet av PRIO innebära problem för mitt fortsatta engagemang då det inte tillåter att man står kvar i organisationen utan befattning (instruktör eller ungdomsledare finns ej som befattning), vilket i sin tur innebär problem med ersättning samt att jag inte längre får vara ansvarig ungdomsledare. Vi har problem nog att rekrytera ledare/instruktörer för ungdomsverksamheten även utan att detta ska ställa till det. Länkar för info och debatt: PLIS http://forum.soldf.c...ms-system-plis/ PRIO http://www.forsvarsm...g/projekt-prio/ http://blogg.forsvar...h-hur-ar-laget/ http://www.forsvarsm...tern-granskare/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders G. Posted October 1, 2012 Report Share Posted October 1, 2012 Allmän reflektion: Det "nya" PRIO-systemet innehåller de databasfält och funktioner som REGELVERKET säger att man skall implementera däri. Det är inte PRIOs fel att denna situation uppstår. Felet är att det inte finns en beslutad stödorganisation med befattningar för instruktörer och ungdomsledare i regleverket. ... och det är rikshemvärnschefens / rikshemvärnsavdelningens ansvar. Äras den som äras bör! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted October 1, 2012 Report Share Posted October 1, 2012 Man kan väl tycka mycket om PRIO. Det finns en del bra saker med PRIO, t.ex. resebeställningarna är väldigt mycket bättre än det gamla manuella systemet (imho). Däremot måste jag ju ändå säga att det är bra att FM får ordning på alla befattningar som finns i alla förband, särskilt i Hemvärnet. Så länge jag varit med i Hemvärnet så har man haft "skugglistor" över förbanden, d.v.s. en sak i PLIS och en sak i verkligheten (excel). Detta är ett otyg, vilket jag hoppas att man kommer tillrätta med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted October 1, 2012 Author Report Share Posted October 1, 2012 En lite kul sak i sammanhanget är att man inte kommer att parallellköra systemen, inte heller stoppa det gamla och omedelbart starta det nya, utan man stoppar det gamla och låter flera veckor gå innan man startar det nya. Stackare, de som hamnar i kläm där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted October 1, 2012 Report Share Posted October 1, 2012 Jag vet en forumsmedlem som siade att det här skulle vara det bästa sedan skivat bröd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted October 1, 2012 Report Share Posted October 1, 2012 Jag vet en forumsmedlem som siade att det här skulle vara det bästa sedan skivat bröd Lever hen idag? Jag tror att det finns förtjänster med PRIO men att det också kan uppstå krockar när man försöker driva FM som vilket civilt företag som helst, det finns verksamheter som inte passar in i normala civila affärsmodeller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted October 2, 2012 Report Share Posted October 2, 2012 Jag vet en forumsmedlem som siade att det här skulle vara det bästa sedan skivat bröd Lever hen idag? Jag tror att det finns förtjänster med PRIO men att det också kan uppstå krockar när man försöker driva FM som vilket civilt företag som helst, det finns verksamheter som inte passar in i normala civila affärsmodeller. Ja han lever idag, ryktet säger att han frodas väldigt bra i dagens försvarsmakt. Jag är en stolt anhängare av PRIO! Och ja, det är jag som påpekade hur bra PRIO skulle bli för ungefär åtta år sedan. Jag utgår fortfarande ifrån att få ett system i försvarsmakten istället för 120stycken som inte direkt pratar med varandra är ett stort lyft för försvarsmakten. Det finns dock två mörka moln när det gäller PRIO-införandet. Ett är att det är avsaknaden av kompetens från försvarsmaktens sida. Militärer är inte alltid de bäst lämpade att utveckla stora komplexa IT-system... Det andra är att försvarsmakten valt att felknulla sin organisation det grövsta under de senaste åren. Vilket resulterat i att det blir för många med för låg datormognad som gör fel saker i systemet... Genom att ta bort freds- och krigschefer i organisationen och skjuta ut adminstration i krigsförbanden har man skapat ett totalt kaos. Den nya organisationen i Försvarsmakten tillsammans med ett system som togs fram 2004-2005 skapar stora problem när de båda världarna träffas 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted October 2, 2012 Report Share Posted October 2, 2012 (edited) Jag vet en forumsmedlem som siade att det här skulle vara det bästa sedan skivat bröd Lever hen idag? Jag tror att det finns förtjänster med PRIO men att det också kan uppstå krockar när man försöker driva FM som vilket civilt företag som helst, det finns verksamheter som inte passar in i normala civila affärsmodeller. Ja han lever idag, ryktet säger att han frodas väldigt bra i dagens försvarsmakt. Jag är en stolt anhängare av PRIO! Och ja, det är jag som påpekade hur bra PRIO skulle bli för ungefär åtta år sedan. Jag utgår fortfarande ifrån att få ett system i försvarsmakten istället för 120stycken som inte direkt pratar med varandra är ett stort lyft för försvarsmakten. Det finns dock två mörka moln när det gäller PRIO-införandet. Ett är att det är avsaknaden av kompetens från försvarsmaktens sida. Militärer är inte alltid de bäst lämpade att utveckla stora komplexa IT-system... Det andra är att försvarsmakten valt att felknulla sin organisation det grövsta under de senaste åren. Vilket resulterat i att det blir för många med för låg datormognad som gör fel saker i systemet... Genom att ta bort freds- och krigschefer i organisationen och skjuta ut adminstration i krigsförbanden har man skapat ett totalt kaos. Den nya organisationen i Försvarsmakten tillsammans med ett system som togs fram 2004-2005 skapar stora problem när de båda världarna träffas Jag är lite skeptisk men jag lever och verkar i den civila världen, där SAP slår igenom med buller och bång lite här och där. Behovet av ETT system istället för en myriad av stenålderssystem som ska ha egna integrationsmotorer för att kunna kommunicera är tydligt överallt i större organisationer som varit aktiva under en längre tid. Jag kan hålla med om att problemen inte alltid är systemet i sig utan mer hur man bänder och bryter i standardlösningar för att det ska "passa", vilket i slutändan ofta gör att systemet inte riktigt fungerar som tänkt, framförallt inte i samband med uppgraderingar då alla egna lösningar skall kartläggas och överföras.... Dessutom finns ofta ett motstånd eller oförståelse för vad systemet egentligen är till för som kan göra att dubbelarbete uppstår trots intentionerna om ett heltäckande system, det här beror oftast på bristande utbildning och slarvig implementation. I FMs fall beror bristen på hallelujah moments på en mix av ovanstående men främst skulle jag nog peka på det som du lite grovt pekar på som en vridning av organisationsstrukturen... Det finns dessutom verksamheter inom firman som inte riktigt är styrbara med ett affärssytem, där kan man däremot med framsynt planering och verklighetsnära ledning ofta lösa de rent faktiska omständigheterna ändå, tidigare kallade man det gott ledarskap, föregångsmannaskap och uppdragstaktik.... Edited October 2, 2012 by GC1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 2, 2012 Report Share Posted October 2, 2012 Tyvärr köpte inte FM in Suntförnuft-modulen till SAP/PRIO... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted October 2, 2012 Report Share Posted October 2, 2012 Jag måste bara flika in ett par saker. Det finns till att börja inga "standardsystem" som funkar för någon organisation rakt ur lådan idag, alla måste anpassas på något sätt. Hur mycket man anpassar systemet beror på vad det är för organisation. Ju större organisation desto mer anpassning i systemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted October 2, 2012 Report Share Posted October 2, 2012 Tyvärr köpte inte FM in Suntförnuft-modulen till SAP/PRIO... Tror du har mer rätt än vad folk kan tro i din kommentar... Varför har inte FM egna SAP-experter med i kravställningarna som gjordes 2006-2007. Jag gissar att den som känner för att doktorerar inom olika IT-områden kan forska på FM införande av SAP. Det visar på hur en stor myndighet gick på minor som normalt akademiskt utbildade människor lärde sig undvika 20 år innan PRIO ens var påtänkt..... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 3, 2012 Report Share Posted October 3, 2012 Det finns annars ett citat som kan spegla konsekvensen av att införa ett system "to rule them all": "Multi-useful - Multiuseless" PRIO ersätter system som var specificerade för att lösa uppgifter inom respektive område i Försvarsmakten. De var framtagna för det specifika ändamålet. Klart som fasen att inte PRIO kan ersätta det utan att det blir konsekvenser. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted October 3, 2012 Report Share Posted October 3, 2012 Jag måste bara flika in ett par saker. Det finns till att börja inga "standardsystem" som funkar för någon organisation rakt ur lådan idag, alla måste anpassas på något sätt. Hur mycket man anpassar systemet beror på vad det är för organisation. Ju större organisation desto mer anpassning i systemet. Och i slutänden har du skruvat sönder det köpta system så till den milda grad att du har byggt dina tidigare system i det nya till en större kostnad. Det du vinner är hög funktionalitet i integration men oftast tappar du användarvänlighet. Tricket är enligt mig att: 1. Se vilket systemstöd du verkligen behöver. 2. Se efter vilka "gamla system", som då är effektiva, du kan behålla med full interoperabilitet 3. Se efter vilka gama system som måste bytas ut. 4. Skriv en spec på vad du behöver idag, med option för utveckling/uppgradering. 5. Utbilda personal och genomför tester i testmiljö som motsvarar skarpa system, ingen demoversion som "påminner om det skarpa" 6. Testa igen 7. Go Live möte med reel möjlighet till att stoppa om det inte går enligt plan. 8. Under implementeringen skall personal från leverantören finnas på plats och inte sitta på en ö och pusta ut efter ett väl genomfört projekt innan man vet att det fungerer som beställt. Det är inte bra om det skiter sig i någon av ovanstående men schwerpunkt ligger på 1,4,5,7,8 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted October 3, 2012 Report Share Posted October 3, 2012 Alltså, lösningen borde vara federerade system över någon form av integrationskärna. Men det racet har gått 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted October 3, 2012 Report Share Posted October 3, 2012 Jag fattar fortfarande inte varför man skulle ha en hel dags lärarledd utbildning för att kunna skicka sitt första mejl i FM men när det gäller PRIO så får man hålla tillgodo med felaktiga självstudiekurser som skall genomföras när verksamheten medger. Tror fan att det skiter sig, jag håller med FkSatan fast med mindre färgstarka metaforer... J.K Nilsson 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted October 3, 2012 Report Share Posted October 3, 2012 Jag måste bara flika in ett par saker. Det finns till att börja inga "standardsystem" som funkar för någon organisation rakt ur lådan idag, alla måste anpassas på något sätt. Hur mycket man anpassar systemet beror på vad det är för organisation. Ju större organisation desto mer anpassning i systemet. Och i slutänden har du skruvat sönder det köpta system så till den milda grad att du har byggt dina tidigare system i det nya till en större kostnad. Det du vinner är hög funktionalitet i integration men oftast tappar du användarvänlighet. Tricket är enligt mig att: 1. Se vilket systemstöd du verkligen behöver. 2. Se efter vilka "gamla system", som då är effektiva, du kan behålla med full interoperabilitet 3. Se efter vilka gama system som måste bytas ut. 4. Skriv en spec på vad du behöver idag, med option för utveckling/uppgradering. 5. Utbilda personal och genomför tester i testmiljö som motsvarar skarpa system, ingen demoversion som "påminner om det skarpa" 6. Testa igen 7. Go Live möte med reel möjlighet till att stoppa om det inte går enligt plan. 8. Under implementeringen skall personal från leverantören finnas på plats och inte sitta på en ö och pusta ut efter ett väl genomfört projekt innan man vet att det fungerer som beställt. Det är inte bra om det skiter sig i någon av ovanstående men schwerpunkt ligger på 1,4,5,7,8 Om du skruvar sönder systemet gör du fel, så enkelt är det. Men visst finns det organisationer som gjort dåliga inköp och företag som gjort dåliga anpassningar åt dem, inget snack om saken. Första frågan man måste ställa sig är varför uppgraderar jag? Om svaret är "vår nuvarande maskinpark håller på att lägga sig på rygg" är det ju ganska självklart att det är rätt att uppgradera oavsett, om svaret är "det finns funktioner i nya systemet som är intressanta" är det också ganska uppenbart att man bör byta. Är svaret "jag får support om jag uppgraderar", ja gissa vad jag tycker då. Checklistan ovan ser vettig ut tycker jag, optionen om att backa ett skarpt införande är alltid känslig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted September 18, 2013 Author Report Share Posted September 18, 2013 En fråga till er som jobbar inom FM och hanterar ärenden i PRIO. Hur fungerarar det? Är det problem att beställa mtrl och få den i tid? Har ni tvingats förlänga tiden innan övning då beställningar senast måste vara beställt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted September 18, 2013 Report Share Posted September 18, 2013 Det vore också intressant med någon slags feedback på managementkonsulterna KPMG: KPMG Management Consulting har i en öppen upphandling åter igen fått ett förnyat förtroende att stödja Försvarsmakten i det fortsatta införandet av SAP som drivs inom ramen för projektet PRIO. Projektet, som är ett av de största SAP-införandena som genomförts i Sverige, är nu inne i det sista införandesteget där fokus ligger på stöd inom logistikområdet men även innefattar lönehantering, ett utvecklat ledningsstöd mm. Uppdraget avser ”Strategiskt konsultstöd ekonomi” och är inriktat på ett expertstöd till Försvarsmakten och projektet avseende införandet av Försvarsmaktens ekonomistyrmodell i SAP-systemet. Som en viktig del i det fortsatta arbetet ingår även att hantera de förändringar i ekonomiska flöden och uppföljning som pågående omdaning av försvarslogistiken medför för Försvarsmakten och FMV. Uppdraget är ett resultat av det goda renommé som KPMG byggt upp inom Försvarsmakten under de tio år som vi nu varit ett stöd och rådgivare till projekt PRIO. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spett och slägga Posted November 26, 2013 Report Share Posted November 26, 2013 Prio har allvarligt skadat FM's verksamhet.Vid införande 3-4 stängde man ner reservdelsystemet Delta och gick över till Prio utan att ha testat, det visade sig att man hade över 100 identifierade fel i Prios reservdelshantering. Nu kunde man ha växlat tillbaka till Delta och fixat Prio i bakgrunden, men inte... Istället blev mark, sjö, ledtek, och flygverkstäderna utad reservdelar i över 6 månader, det stod helt still, och fungerar än idag mycket dåligt. Dessutom så kostar olika behörigheter licenser, så reservdelsfolket kan inte göra de mest elementera saker i systemet för det blev för dyrt, utan de får vända sig till centrala handläggare.När Garnisonslagret fick in en stor pall med reservdelar på Delta tiden, så tog man en lapp i pallen med innehållsförteckning, snabbinventerade och registrer<de den lappen så fördes alla grejorna in i systemet, dvs lokalt lager. Dessutom hade varje beställd pryl en hänvisning till en mekaniker, trupp eller ett fordon så att man viste vem som skulle ha vad. Det tog ca 10min. Idag så måste de registrera varje pryl i pallen manuellt, och det går inte (det gick tidigare men det tog man bort) att skriva hänvisning till mottagare längre. Det tar ca 1-1.5 timmar. Prio är ett ekonomiredovisningssystem, inte ett verkstads/reservdelshanterings system.Införande 5-6 ska LIFT stängas ner och föras in i Prio, det bästa system vi har som är skottsäkert, jag bävar. Envist ryckte gör gällande att när man skulle ändra ett stavfel, Matrial till Materiel så kostade det 1 Miljon kr. Prio har hittils kostat 6 miljarder.Försäkringskassan körde med SAP och de hamnade efter med alla utbetalningar, tillslut fick de överge SAP.Ett större svenskt läkemedelsföretag körde med SAP, efter 11 miljarder hoppade de av. Försvaret betalar miljoner i räntor pga förfallna fakturor, systemet är mycket trögt.Senast här om dagen ringde FMV som hade fått en faktura fel, den var från kronofogden, Opus bilprovning hade inte fått betalt på länge och ledsnat, dock gick den till fel myndighet (som också har SAP prio). Kaos och förfall. Syftet med Prio var bla att se vart pengarna tog vägen, tidigare kunde cheferna för varje ort se ner till tusenlappen på vart pengarna gått. Idag har ingen koll, ett stort svart hål, ekonomerna på HKV drar ut ur Prio metervis med långa Excell ark och har mycket svårt att överblicka och sammanställa, datan är ohanterbar. Hanteringen med UE (utbytes enhet, tex motor) som fungerar klockrent innan har pajat pga Prio. Reseräkningar fungerar säkert jätte bra men annat har rasat, folk har nästan börjat slåss på verkstäderna, personalen mår dåligt... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted November 27, 2013 Report Share Posted November 27, 2013 Nåja, UE-hanteringen för flygande materiel fungerar klockrent tack vare PBL och UEF. Dock bävar jag lite för den dagen då UEF försvinner till förmån för PRIO. Dock är min tro att det införandet (som ligger i 5-6) kommer att gå smidigare än de tidigare då förvaltningen har lärt sig en hel del av tidigare missar enligt ovan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted November 27, 2013 Report Share Posted November 27, 2013 "Against PRIO, there can be no victory." -- Gammalt yx-ordspråk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts