Jump to content

Högtalare till ra 180/145/146.

bushman

Recommended Posts

Är efter helgens söf i kraftfullt behov av högtalare till de inom hemvärnet förekommande radiotyperna.

För användande i staben, i ledningsfordonet har vi fordonspaket ra180.

Dessa skall finnas på M-nr, vi har tom haft en, men då de ej finns i vår U-list togs den bort av nitiska stabsbefäl.

Så nu vill jag helst få reda på M-nr, men har även tillåtelse från högre chf att undersöka andra lösningar.

Är även intresserad av kablar till comtac för ovan nämnda radio-system.

Även addaptrar för "mini-tele 3,5mm hona" är välkomna att tipsa om.

01/B3 har rätt. 2 st F5944-000388-1 HÖGTALARE finns med på bla lista H729 A - HVINSATSKOMP M ST- OCH TRTO för OrgÅr 2012. Sedan gäller det dock att ert förband har blivit tilldelade dessa för 2012 eller om de har omfördelats till andra förband.

/D

• 2 weeks later...

F5944-000388-1 HÖGTALARE ingår/ingick i utrustningen till RaTGB1112 också. Tanken har jag för mig var att man ville kompletera upp med en högtalare för den RA146 som var "löst monterad" i lastutrymmet alt. om man hade en RA421 som saknade högtalare jämfört med 422.

Hur som helst var denna högtalare även känd som LS-166/U och finns att köpa än idag som surplus lite här och där. Ibland blir man tvungen att byta kontakt på så att det passar mot U-183/U-229 kontakterna.

ls-166-u.jpg

LS-166/U (fast med en U-79 kontakt)

Vidare var det funderingar om en kabel mellan comtac och RA146/180 mfl.

Den snyggaste och bästa lösningen är att du plöstligt råkar hitta en kabel som har kontakten på som passar mot ra146 mfl (U-183/U-229), dessa finns även dom att få tag på via surplus om man inte råkar hitta en på marken. Sedan tar man bara och köper in en "comtac" kontakt (nexus MP-101 även känd som U-173/U) och monterar på kabeln. Pin out för U-183/U-229 finns här -> http://www.prc68.com/I/U229PO.shtml.

Det går även ta samma kabel som ovan alt. enbart en U-183/U-229 kontakt och sen köper man en jaktradiosladd till comtac som man skarvar ihop så det funkar.

Sen det du sa om 3,5mm adaptrar hängde jag inte riktigt med på vad du va ute efter...

//Skäggot