Jump to content

Högantenn 2K

wolfie666

Recommended Posts

Mina kunskaper om denna antenn är högst begränsade så därför frågar jag. Går det koppla både ra180 och 145/146 till den och använda samtidigt? Vad är den verkliga räckviden? Och sist men inte minst, var är bäst att rigga den för bästa förhållande?

Du kan koppla både Ra180 och Ra145/146 i Högantenn 2k. Dock behövs två antenner i masten. En per radio.

Räckvidd i normalterräng:

Ra180 marschantenn ca 4km, 5w

Ra180 normalantenn ca 8km, 5w

Ra180 fordonsantenn ca 20km, 50w

Ra180 högantenn2 ca 30km, 50w

Källa: SoldR Mtrl Tele 1996

Jaha, du menade så med "verkliga räckvidden".

Det är inte så enkelt att svara på. Det är relativt och för många faktorer. Men för att ge ett svar, så skulle jag svara, allt mellan 20km - 30km om det är HBF (högt, blött, fritt) :mellow:

Vad jag har hört så ska de i normaltjock barrskog vara lite drygt en mil, ingenting exakt, men det är nog det man får räkna med ute i terränglådan.

Enligt böckerna så ska man ju kunna sända effektivt på ca 8 km med marschantenn till 145/146. Nån FRO:are kan säkert skratta gott åt det påståendet.

Ibland så går de ju dock inte att hitta såna platser inom rimligt avstånd, särskilt för mig som är från Uppland har vissa problem med att hitta höjder...

Och det vore hyfsat obra att gå lös på skogen fram till sändningsmottagaren.

Självklart går det inte alltid att hitta en sådan plats. Snarare går det väldigt sällan/aldrig, högst otaktiskt att knata upp på en kal och hög kulle och leka telefonist. Precis som med allting annat, det finns en målbild och man jobbar på att komma så nära målbilden som möjligt givet taktiska och geografiska förutsättningar.

• Like 1

Något väldigt viktigt som många glömmer när man snackar samband är vem man ska prata med (hur ser dennes utrustning ut)

Har den personen högantenn eller marschantenn? Detta spelar stor roll på avståndet.

Men de största faktorerna som påverkar sambandet är:

Väder(luftfuktighet,temp,lufttryck osv), antennerna (vilken antenntyp, lutar antennen), sändplats/mottagarplats (att gå upp på en stubbe kan göra lite skillnad), riktad sändning (ha gärna något bakom som kan reflektera radiovågorna), effekt man sänder med och vilken frekvens man sänder på.

Detta gör att man bara kan räkna på medelvärden (de som finns i böcker) men att verkligheten är HELT annorlunda. Ibland får man extremt bra räckvidd medan ibland för man extremt dålig räckvidd.

Bra samband (långa avstånd) är mycket mer än att bara smälla på den fetaste antennen och hög effekt.

Edited by Claaren

Ack så sanna ord.

Staben gnällde som F-n på oss för dålig passning.

De hade högantenn och 50W förstärkaren.

Vi hadde en 5 meters glasfiberantenn och 5W.

Vi hörde dem men hade ju naturligtvis ingen chans att svara.

Att vi sen "råkade" bomma just larmet om gasanfall var ju bara synd ...

Edited by SG OLSSON

• 3 weeks later...

Tänk även på att högantenn 2K, inte behöver resas i sin helhet, för att få bra mottagning.

Det funkar, enl sambandsskolan på P4 alldeles utmärkt att med lite scoutknopar fästa bara antennen i snöre och hysta upp den i lämpligt träd.

Givetvis kommer ni som jag brukar klaga på reagera på detta, men jag litar hellre på en erfaren officer, med praktiska och skarpa erfarenheter från både Balkan och Afghanistan, än någon som spenderat ett par sommarkurser på Fårö.

Personligen har jag rest 2K mot både fotbollsmål och byggnadsställning, och satt fast den med "kattstrypare" och silvertejp, och det har funkat bra.

Ända tills något sambandsbefäl har sett tilltaget och fått "spel".

En grp-plats skall ju inte stå och falla på att man inte kan korrekt montera en eller flera högantenner.

Att det sedan råkar råda perfekta sambandförhållanden runt närmasta bygdegård, som helst har en korvkiosk, inom krypavstånd, är ett mysterium.

• Like 1

Eftersom 2K är en dipolantenn så behöver den inget jordplan, så visst borde det fungera att bara hänga upp den i sprötet (trots att jag gått kurs på Fårö, vad nu det har med saken att göra :eeh:).

Naturligtvis kommer det närliggande trädet göra så att den inte blir lika effektiv som monterad på en fristående mast, men det kanske är fullt tillräcklig jämfört med alternativet som är normalantennen monterad på radion på backen.

Ang. alternativ och innovativ fastsättning så gissar jag synpunkterna du fått är ur säkerhetsperspektiv och tro det eller ej, men det är faktiskt en chefs uppgift när individer tar egna beslut som kan äventyra andras säkerhet. Och jaa, det fungerar säkert jättebra att fästa saker med silvertejp och buntband i det vanliga civila yrkeslivet, men nu handlar det om en verksamhet som är uppstyrd med reglementen och SÄKI där det sunda förnuftet inte alltid går före.

Edited by SweSold

Något väldigt viktigt som många glömmer när man snackar samband är vem man ska prata med (hur ser dennes utrustning ut)

Har den personen högantenn eller marschantenn? Detta spelar stor roll på avståndet.

Men de största faktorerna som påverkar sambandet är:

Väder(luftfuktighet,temp,lufttryck osv), antennerna (vilken antenntyp, lutar antennen), sändplats/mottagarplats (att gå upp på en stubbe kan göra lite skillnad), riktad sändning (ha gärna något bakom som kan reflektera radiovågorna), effekt man sänder med och vilken frekvens man sänder på.

Detta gör att man bara kan räkna på medelvärden (de som finns i böcker) men att verkligheten är HELT annorlunda. Ibland får man extremt bra räckvidd medan ibland för man extremt dålig räckvidd.

Bra samband (långa avstånd) är mycket mer än att bara smälla på den fetaste antennen och hög effekt.

De sjukaste jag varit med om är att vi inte fick kontakt med 145:an med höganten, men däremot en liten privatanskaffad jaktradio i västen fick jag ett anrop på.

sen finns ju alltid de historierna om anrop som studsatt i atmosfären. Så FN Svenskar i Libanon har pratat med repgubbar och värnpliktiga i Sverige.

text....

De sjukaste jag varit med om är att vi inte fick kontakt med 145:an med höganten, men däremot en liten privatanskaffad jaktradio i västen fick jag ett anrop på.

sen finns ju alltid de historierna om anrop som studsat i atmosfären. Så FN Svenskar i Libanon har pratat med repgubbar och värnpliktiga i Sverige.

Just de historierna är ju inte så konstiga. Vi har ju faktiskt ett antal radiosystem som arbetar efter just det fenomenet med studs i atmosfären, tex Ra 1512 och Ra 1951/52..

Och det att ni inte fick samband med högantennen var exakt de jag ville ha sagt i mitt inlägg. Bara för att man har bästa antennen betyder inte det att allt är frid och fröjd. Jag antar att den jaktradio du använde ligger på en annan frekvens än vad 145:an jobbar på. Det kan vara så att just där och då var atmosfären mer lämpad för jaktradions frekvens.

Bra samband är ungefär som trolleri, ibland funkar de inte trots att man gör allt rätt och ibland funkar det trots att man gör allt fel.

Dock finns det en sak som man alltid måste tänka på: Får ja inget samband måste jag flytta på mig och fortsätta försöka, de kan räcka med att flytta sig några meter bara.

@swesold:

Med risken att bli anmäld i högervarv och bannad tre år igen: "det är viss skillnad på yrkesfolk som jobbar skarpt både i grön och civil verksamhet."

Vad jag vill ha sagt med detta är, att allt funkar inte som ni lär er på kurserna, och övriga försvarsmakten jobbar i en helt annan verklighet numera.

Detta är något ni måste ta till er, och det snarast.

Varken vi i HV eller ni på avtalssidan, har inte råd att skrämma iväg intresserade soldater längre.

Jag är fullt medveten om SÄKI och det var även de blågula från P4's sambandsenhet som såg mig utföra tilltagen med högantenn 2K, och gav sitt godkännande till detta.

Kan även säga att den stabsplats vi valt, var redan värdelös i sambandssyfte för tre år sedan, men då löste vi uppgiften med hjälp av PTN, då vi hade konstant radioskugga.

Situationen blev ju inte bättre av att terrängen blivit bebyggd med vindkraftverk sedan dess också.

Nu är det nog inte allt ert fel, det verkar råda en övertro på att "ny och fin" mtrl funkar bara den tillförs förbandet.

Mycket av det vi fått ut till övn de senaste åren, må vara "State of the art", men ingen verkar lägga ner tid på att se till att prylarna verkligen funkar.

Och då är det väldigt lätt att stå och skylla på "outbildade soldater".

Tyvärr är rekryteringsläget ledningfunktioner inom HV inte det mest gynnsamma, de soldater som har intresse söker sig till roligare tjänster.

Något som inom kort kommer drabba oss alla hårt.

Ni kommer tex få det svårt att få ihop medlemmar att motivera bidrag med.

vi på krigarsidan får brist på personal, som orkar kuta runt med minst tio kilo radio på ryggen.

Tror bägge sidor snart behöver se över verksamheten grundligt.

Åter till ämnet:

Högantenn 2K är ju något mer flexibel än den gamla kvasten.

Men swesold har rätt i att träd och annan bös, kan störa.

Men man bör även se till vem vad och vilka sänder man till?

Har jag inte behov av att handpumpa morse till hms Karlskrona i adenviken, kanske det räcker att hissa upp antennen i flaggstången bredvid konditoriet där vi grupperat under tre timmar.

Ser jag sedan till att spärra av riskområdet med ATA-band och utemöbler, borde detta kunna godkännas av säkerhetsansvarig?

Vi övar 8 dygn i insatskomp, Få Tiden att Gå övningar är då kanske inte helt optimalt?

Och bara för att kreativiteten flödar, betyder ju inte det att soldaterna inte kan sitt hantverk och inte kan bygga en högantenn exakt så fint som i manualen från FMV?

Bushman: Jag svarar på det som har med ämnet att göra. Övriga "vi och dom" och vad du tycker om frivorg hör hemma i en annan tråd.

det är viss skillnad på yrkesfolk som jobbar skarpt både i grön och civil verksamhet

Precis, och här får du bryta ut dig som person och försöka se till helheten. Så länge det finns människor kommer det finnas idioter, och att då säga att det är ok att fästa 2K med buntband till HV-soldater som gör 8 eller 4 dygn per år eftersom några yrkessoldater gör det på rutin är ingen bra idé.

Jag kan tänka mig ett värsta scenario där kreativa soldater köper veka buntband på Rusta och sätter fast 8 meter mast i 1 meter räcke.

Missförstå mig rätt nu. Jag anser inte att 2K alltid måste sättas upp enligt boken. Ska man bara dra iväg en rapport räcker det om en gubbe bara håller masten och jag har själv satt upp den mot belysningsstolpar etc. men då med försvarets spännband i tygväv och med hög och låg fästpunkt.

Men det är en helt annan sak att göra en handling själv och göra en riskanalys och sedan stå för den, än att som ansvarig säga att det är ok för andra att frångå anvisningen med hänvisningen till att en del soldater utomlands brukar göra så.

Om det ska till en förändring och delas ut anpassade och dimensionerade buntband är det inte någon avtalsorganisationen du ska övertyga.

Ditt avspärrade och upphissade 2K-antennspröt i flaggstången ser jag inte som något problem ur säkerhetssynpunkt.

text....

sen finns ju alltid de historierna om anrop som studsat i atmosfären. Så FN Svenskar i Libanon har pratat med repgubbar och värnpliktiga i Sverige.

Just de historierna är ju inte så konstiga. Vi har ju faktiskt ett antal radiosystem som arbetar efter just det fenomenet med studs i atmosfären, tex Ra 1512 och Ra 1951/52..

Och det att ni inte fick samband med högantennen var exakt de jag ville ha sagt i mitt inlägg. Bara för att man har bästa antennen betyder inte det att allt är frid och fröjd. Jag antar att den jaktradio du använde ligger på en annan frekvens än vad 145:an jobbar på. Det kan vara så att just där och då var atmosfären mer lämpad för jaktradions frekvens.

Bra samband är ungefär som trolleri, ibland funkar de inte trots att man gör allt rätt och ibland funkar det trots att man gör allt fel.

Dock finns det en sak som man alltid måste tänka på: Får ja inget samband måste jag flytta på mig och fortsätta försöka, de kan räcka med att flytta sig några meter bara.

j"jakt"radion var inte min, utan föreningens. Den hade vissa fm kanaler. men de kan mycket väll ha varit en annan kanal. men ändå är det en radio som sänder på halva frekvensen och har något över en hundradel av hög antenens längd.

Det kan mycket väl vara som Claaren säger att frekvensen lämpade sig bättre.

Man kan även tänka på att Ra145/146 har 1,5W uteffekt jämfört med en jaktradio som brukar ha 5W uteffekt. Jaktradion är alltså över 3 gånger så kraftig!

Ofta kan någon enskild battericell i batterilådan till Ra145/146 spöka också, som gör att man tappar räckvidd ordentligt.

Den laddas upp och håller 12V, men med lite belastning (när man sänder) så kan spänningen dyka ordentligt och uteffekten blir inte alls i närheten av de 1,5W som var meningen på 60-70 talet och då spelar det ingen roll om man har högantenn eller inte.

Som sagt, en antenn som är bra för en frekvens kan vara direkt dålig för en annan frekvens då antennens längd hänger ihop med våglängden (frekvensen).

En antenn är ofta 1/4 eller 1/2 våglängd för att vara optimal.

Våglängden är "enkel" att räkna ut med en formel λ=C/F där λ (lambda) är våglängd, C är ljusets hastighet ( 2,99792458·108 m/s) och F är frekvens (i MHz). För att översätta detta till svenska kan man säga att Våglängden= 300/ frekvens i MHz.

Därefter tar man resultatet och delar detta med 2 eller 4 och får då fram den längd man bör ha på sin antenn. (bra att veta om ens antenn skulle gå sönder och man blir tvingad att göra en provisorisk)

Jag har för mig att jag fick lära mig följande minnesramsa vid en sambandsutbildning: Låg frekvens, lång våglängd, låg dämpning, lång räckvidd.

När vi talar om egna erfarenheter av högantenn med Högantenn 2K, så har jag varit med om att den fungerar pålitligt på iaf 40km, mellan CNL och Chimtal's polisstation om någon är intresserad eller kan de exakta avstånden. Sändförhållandena var goda, i den meningen att terrängen var i det närmaste helt platt och troligen rätt nära helt klar sikt mellan de två punkterna, men däremot extremt torrt. Fick höra från folket inne på campen att det hördes i det närmste felfritt, och samma hörde själv folket där inne utan problem eller störningar, all signalstörning i och runt MES/CNL till trots.

• 2 years later...

Hur vanligt är det egentligen att man använder horisontell antenn på högantenn 2 för bättre riktverkan? Läste i ett dokument på LedR förbandsbibliotek att räckvidden är upp mot 60 km med den konfigurationen. Så klart under bra förhållanden!

Jag har kört Ra 146 med horisontell antenn och då haft täckning från Amf 1 Waxholms gamla minstation och över hela värmdö ned till till Sydligaste delarna. Oklar sträcka men mycket berg och elände på sträckan men med vatten runtom.