Jump to content

Hot mot Sverige?

Recommended Posts

Jag förstår att det inte riktigt har med din poäng att göra men Hv ska med 2013 års organisation ha 25001st befattningar enligt Hv-tidningen som kom idag. Enligt Försvarsmaktens delårsrapport är uppfyllnaden över 20.000.

Jag håller med som någon annan skrev att FM har börjat vakna och största problemet ligger hos politikerna men helt klart behöver HKV även dom skärpa sig.

Jag förstår att det inte riktigt har med din poäng att göra men Hv ska med 2013 års organisation ha 25001st befattningar enligt Hv-tidningen som kom idag.

Är det något magiskskt som händer vid paserandet av 25000??? :-P

@REALIN

Ok, hade tidigare inte sett något konkret om uppfyllnaden, hade bara sett hur många platser man har ambition att ha. Och min erfarenhet är att det är ganska stora vakanser, ett kompani är allt som oftast bara en förstärkt pluton.

Vet du hur denna uppfyllnadslista är uträknad? Räknas det in folk som ligger vilandes här, bara aktiva eller alla som har fått ut utrustning, eller vilka räknas in?

Men oavsett om det är 16.000 eller 20.000 så är det långt mycket färre än 100.000.

16, 20, 25, 100-tusen. Ambitionen spelar noll roll, hur många ÄR vi? NU.

Hv's insatskompanier KAN börja likna användbart infanteri. Men då måste något stryka på foten, och det är Skyddsvaktsbiten. Antingen eller.

Vi har MINDRE än 8x24 timmar per år att öva. Det blir inte mycket när allt runtomkring har räknats bort (jag förde loggbok senaste SÖF:en, till allas nöje...), som alla som är med i Hv vet mycket väl. Ett infanterikompani byggs inte på några timmar per år.

Nu börjar det försöka övas i bataljons ram i Skånska guppet. Min uppfattning av det är = friktion = väntan = ännu mindre faktiskt och meningsfull övningstid.

Och för att komma tillbaka till antalet. Ja, det är väl ingen statshemlighet att listorna är lika bristfälliga nu som 1995, när jag började i Hv. Skillnaden är fordon, rödpunktssikte och Sv2k samt högre ersättning.

Slut neggo.

Grejjen med ett ordentligt värnpliktsförsvar är att då har vi ca 40.000 inneliggande värnpliktiga, samt (som vi hade förr) 100.000 hemvärnsmän som bara har några timmars beredskap. Så vi har alltså 140.000 man omedelbart gripbara och utrustade medan resten kan påbörja sin mobilisering, så det är verkligen inga månader det handlar om.

Det fanns nog ett och annat hemvärnsförband som kunde bemanna värnkanoner och kanske t.o.m. någon KA-pjäs men mestadels klarade hemvärnet nog bara av att försvåra div sabotageverksamhet, vackert så men dagens hemvärn är mycket bättre och börjar bli användbart infanteri.

Det var bara en mindre del av de värnpliktiga som var fullt utbildade och mängden varierade över året.

Ursprungsidén var vad jag vet att det alltid skulle finnas en gripbar reserv av nästan färdigutbildade eller större repövningar men den idén vart för dyr att upprätthålla på typ 1960 talet.

Det enklaste sättet för ett värnpliktsförsvar att ha god beredskap är 12 månaders utbildning följt av 12 månaders beredskap men det skulle bli oerhört dyrt samhällsekonomiskt i form av förlorad arbetstid och ringa populärt. Sådant fungerar bara i fria länder under stort konstant hot som Israel eller diktaturer där ledningen skiter i kostnaden eller har det som ett verktyg för förtryck.

Och dagens hemvärn består av vadå, 16.000man? Vilket hjälper mest, 16.000 HV som nästan är fungerande infanteriförband eller 100.000 som står post vid knutpunkter/mobförråd/viktiga samhällsfunktioner?

När vi hade 40.000 inneliggande så var inryckningsdatumen olika så att vi alltid hade folk som hade kommit olika långt i utbildningscykeln. På de ställen man hade brister/hål i utbildningscykeln hade man repövningar. Utöver det så fanns det stamanställda underofficerare, officerare och instruktörer.

Bara den styrka bestående av de inneliggande, repande och stamanställda hade varit starkare än dagens anställda försvar + HV. Men back in the days fanns det även, utöver de som just då låg inne/arbetade i FM, 100.000 man i HV samt en stor mobiliserbar styrka. På så sätt är ett värnpliktsförsvar väldigt mycket bättre på att försvara ett land än vad ett yrkesförsvar är för samma pengar.

när de gäller HV bör de funnits ganska mycket luft i de siffrorna. jag minns när jag börja hade vi säkert kunna samla minst en pluton med folk knappt någon viste hur de såg ut och de fick leta i pappren om de skulle veta sist de lyckas besöka en övning. Personligen är jag tryggare med ett kompani av folk som vet vad de gör och finns på riktigt än en bataljon som finns på pappret och även där är tvivelaktigt övad.