Guest Johanna Posted September 20, 2012 Report Share Posted September 20, 2012 Hej! Jag är genom en skoluppgift intresserad av att hitta lite färska siffror över vilka det egentligen är som söker sig till Försvarsmakten. Typ; Kön, klassbakgrund, nuvarande klass,värderingar och liknande. Finns det att få tag på, och i så fall var ska man vända sig? Skulle även vara av intresse att kunna jämföra olika förband/utbildningar med varandra... Det står lite still i mitt huvud just nu, så jag är tacksam för all hjälp! // Link to comment Share on other sites More sharing options...
IB5 Posted September 20, 2012 Report Share Posted September 20, 2012 Det som försvarsmakten borde ha är ålder och kön, resten registrerar det inte, eller borde i alla fall inte registrera. Utan då är det nog andra källor som kanske har gjorts stickprovsundersökningar. Jag har dock inte hört om några sådana, så jag kan inte hjälpa dig mer där. Du kanske borde begränsa vidden av ditt arbete och fokusera på ett smalare område, kanske göra en egen undersökning på MHS eller liknande. På MHS finns alla försvarsgrenar representerade och alla är samlade på en plats vilket gör det lättare att få ett tillräckligt statistiskt underlag vid en egen undersökning. Dock får du då bara de blivande officerarna. Vad handlar ditt skolarbete om? Då blir det lättare att hjälpa till och komma med input och idéer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eirich Posted September 20, 2012 Report Share Posted September 20, 2012 Klass? Hur definierar du "klassbakgrund" och "nuvarande klass"? Jag tror att det blir svårt att genomföra en undersökning med de ingångvärden som du presenterar i ditt inlägg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcuzt Posted September 22, 2012 Report Share Posted September 22, 2012 Låter som du är ute efter att försöka bevisa att en viss "klass" blir militärer och en annan "klass" inte blir det? Mitt tips är att lägga ner det projektet om det inte rör sig om en Master eller högre då det krävs en rätt stor genomgång av allt material. Däremot kan det vara intressant att t.ex. ta fram kön och ålder för att få en blick sedan kanske se om det går att få fram ursprungsort t.ex. Då kan du utifrån ursprungsort se att det är exempelvis fler som söker sig från socialt utsatta områden jämfört med andra områden. Eller se att så inte är fallet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted October 8, 2012 Report Share Posted October 8, 2012 Det man kanska kan hitta är universitets/högskolestudier. Hur är utbildningsnivån bland våra soldater? Är de övervägande akademiker, eller är de för unga för att ha hunnit dit? Är det många som går direkt från gymnasium till FM eller har de flesta ett par år av civil tillvaro innan de hoppar på tåget. Hur ser det ut bland de som söker i äldre ålder. Återigen fördelning mellan akademiker eller tex hantverkare, löpandebandarbetare osv. Av de som läser vidare, hur ser det ut åldersmässigt och hur ser deras bakgrund ut? Är det som i resten av samhället att barn till akademiker tenderar att läsa vidare i större utsträckning - är det så även inom försvarsmakten och officersutbildningen? Några frågor som nog går att gräva . /martin Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted October 8, 2012 Report Share Posted October 8, 2012 Jag -tror- det är en väldig skillnad på de som t.ex söker sig till att bli soldat och de som söker till officer. Jag tror det är en väldig skillnad på den som söker sig till att bli mekaniker och den som söker sig till skytte eller sjukvårdstjänster. Och nu tänker jag bara på skillnad på "personlighetstyp" (för att använda ett klumpigt och generellt ord) och inte så mycket social bakgrund. Och då nuddar jag inte skillnaden mellan de som söker sig till att åka instängda i ett CV90 över slätterna och de som söker sig till att åka nere under vattnet i de däringa undervattensbåtarna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted October 8, 2012 Forumsledning Report Share Posted October 8, 2012 ...och i så fall var ska man vända sig? ... Försvarsmakten http://www.forsvarsmakten.se Telefon: 08 - 788 75 00 Fax: 08 - 788 77 78 E-post: exp-hkv@mil.se Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted October 8, 2012 Report Share Posted October 8, 2012 Det vore faktiskt intressant att få statistik på hur många som gjort värnplikt och nu arbetar som soldater (inte officerare). Då framförallt bland kullarna födda upp till mitten av 80 talet... tycker jag, men det kanske är en annan tråd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.