Airborn104 Posted September 9, 2012 Report Share Posted September 9, 2012 Hej Pratade med en bekant på J-bat för någon dag sedan och han menar på att det har kommit ett beslut på att införa en ny mer fältmässig jägarbåge som är liknande den som K3 har för J-bat. Dock ska deras vara spegelvänd mot K3s, då deras ska vara svart med grön text och kant, och K3s ska fortsätta vara grön med svart text och kant. Men vad som är mer anmärkningsvärt är att den gul-svarta jägarbågen som J-bat nu har ska sys fast på M/87an! Alla jägarutbildade soldater ska få bära denna oavsett vart man gjort jägartjänsten. Enligt han så är det bara jägare tom 2001 på K3 som får bära denna!? Värnpliktiga som utbildats efter 2001 på K3 är tydligen inte "riktiga jägare" utan luftburna soldater.... Vidare så ansåg tydligen HKV i samma skrivelse att jägarbågen på K3 skulle tas bort!? Är det någon som kan bekräfta eller dementera dem här uppgifterna? Eller kanske t.o.m någon som har det här "beslutet" på pdf? Eller är det bara ett elakt skämt? //Airborn104 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A.Grahn Posted September 9, 2012 Report Share Posted September 9, 2012 (edited) Jobbar själv på K3 och LBB och har också hört att jägarbågen ska bort för oss. Men har också samtidigt hört att den ska finnas kvar, så jag har ingen aning om vad man ska tro. Har också hört att en ny båge ska tas fram, i stil med "Airborne"-bågen från USA, fast med "Air Assault" vilket är motsvarigheten till LBB på engelska. Men än så länge bara spekulationer. Hade dock gärna sett att vår jägarbåge finns kvar då vi trots att vi är ett skytteförband i högsta grad har samma krav som vilket jägarförband som helst. Vi går långt och bär tungt osv. Skillnaden ligger ju i att LBB inte i samma utsträckning sysslar med renodlade jägaruppgifter så som sabotage och spaning. Edited September 9, 2012 by A.Grahn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockster Posted September 9, 2012 Report Share Posted September 9, 2012 När jag pratade med Viltstig på AJB i Ons så sa han enl följande : Den Gulsvarta Jägarbågen används av folk som gjort GU på K4,AJB , men bara på M87 uniformen, en ny jägarbåge kommer till uniformen. Avseende K3 så sa han att dom som gjort GU innan 2001 får bära jägarbåge. Armen har bara 2 jägarförband : AJB och FJS, alltså bara 2 förband med rätt att bära jägarbåge =) Men helt klart ska LBB och Undbat ha ngn egen båge för dom är jävligt duktiga soldater!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
whamou Posted September 9, 2012 Report Share Posted September 9, 2012 Förlåt min provocerande fråga. Men varför ska dom ha en egen båge för att dom är "jävligt duktiga soldater"? Låter som ett "alla ska få medalj"-resonemang ifrån landet lagom... Motivera gärna ditt resonemang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted September 9, 2012 Report Share Posted September 9, 2012 @Whamou: Snarare låter det som ett "jag vill också gläsa!"-argument från landet julgran. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockster Posted September 9, 2012 Report Share Posted September 9, 2012 Eftersom dom har en specialkompetens naturligtvis, det ska visas tycker jag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Renown Posted September 9, 2012 Report Share Posted September 9, 2012 Finns det inte en hel hög bågar till alla möjliga sorters soldater, pansarskytte, grk, prickskytt, skarpskytt och som jag har pionjär vore det inte på plats med en för alla lasse i ledet http://www.airsoftgi...gularguyTAn.jpg 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 9, 2012 Report Share Posted September 9, 2012 Enligt beslut från HKV: AJB:s båge blir specialutbildningstecken. Den gulsvarta jägarbågen bärs till m/87. Till stridsuniform ska en båge med grön text på svart botten och med grön bård bäras. Personal som tidigare utbildats vid K4, K3 och I22 må hemställa till C I19 för att få tecknet tilldelat. Villkoren för det har jag glömt. K3:s jägarbåge är även fortsättningsvis ett utbildningslinjetecken som må bäras vid tjänst på K3. Källa: Skrivelse från HKV Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockster Posted September 9, 2012 Report Share Posted September 9, 2012 Åh fan ! Då tar jag tillbaka allt jag sagt Fått helt fel ingångsvärden Men att K3 & I22 skall få bära den gulsvarta jägarbågen är fan en jävla skam !!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted September 9, 2012 Report Share Posted September 9, 2012 (edited) Jag är mycket tacksam såhär i efterhand att jag inte gjorde GU på ett jägarförband. Måste vara jobbigt att hela tiden hålla koll på vem som har rätt till vilken båge osv. Edited September 9, 2012 by Nestor 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted September 10, 2012 Report Share Posted September 10, 2012 (edited) Tycker det luktar revirpinkeri åt lite alla möjliga håll här. Jag gjorde lumpen som närskyddsgruppchef i artilleriet men fick ingen närskyddsbåge för det. Vid tidigare årskullar gjorde man något som kallades närskydddsprovet och om man klarade det fick man sin båge. Lika glad är jag för det. Våra eldeledare fick ingen eldledarbåge men de som utbildats som artillerijägare till fördelningen i andra årskullar fick artjägarbågen. Det är en bit tyg vi snackar om. Baskern eller säkhatt eller vad man nu får kan jag förstå att man känner mer stolthet över. F-n till och med de som var vpl vid gränsjägeriet i Fo 67 hade en båge med texten gränsjägare och de var i princip inget annat än stabspersonal och besatt enligt mig inte mer kompetens än vår egen stab som dessutom fungerade som Brigstab. Sedan tycker jag att jocksters kommentar "Men att K3 & I22 skall få bära den gulsvarta jägarbågen är fan en jävla skam !!!!" är direkt nedvärderande mot de som genomfört sin utbildning där. Har själv varit på I22/Fo 66 i slutet på 80-talet på arméns praktikantläger och sett delar av deras utbildning och den är minst lika hård som vilken annan jägarutbildning som helst som finns/fanns inom FM. Har ett vagt minne av att de hade en egen båge med texten "fjälljägare" eller "lapplandsjägare"men jag hade burit den och den gröna baskern med vargen som baskermärke med stolthet om jag hade gjort min vpl där. Edited September 10, 2012 by Kanna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted September 10, 2012 Report Share Posted September 10, 2012 Men att K3 & I22 skall få bära den gulsvarta jägarbågen är fan en jävla skam !!!! Det som är en skam är att man tillåter tygbågar på m/87. Vad kommer härnäst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockster Posted September 10, 2012 Report Share Posted September 10, 2012 Tycker det luktar revirpinkeri åt lite alla möjliga håll här. Jag gjorde lumpen som närskyddsgruppchef i artilleriet men fick ingen närskyddsbåge för det. Vid tidigare årskullar gjorde man något som kallades närskydddsprovet och om man klarade det fick man sin båge. Lika glad är jag för det. Våra eldeledare fick ingen eldledarbåge men de som utbildats som artillerijägare till fördelningen i andra årskullar fick artjägarbågen. Det är en bit tyg vi snackar om. Baskern eller säkhatt eller vad man nu får kan jag förstå att man känner mer stolthet över. F-n till och med de som var vpl vid gränsjägeriet i Fo 67 hade en båge med texten gränsjägare och de var i princip inget annat än stabspersonal och besatt enligt mig inte mer kompetens än vår egen stab som dessutom fungerade som Brigstab. Sedan tycker jag att jocksters kommentar "Men att K3 & I22 skall få bära den gulsvarta jägarbågen är fan en jävla skam !!!!" är direkt nedvärderande mot de som genomfört sin utbildning där. Har själv varit på I22/Fo 66 i slutet på 80-talet på arméns praktikantläger och sett delar av deras utbildning och den är minst lika hård som vilken annan jägarutbildning som helst som finns/fanns inom FM. Har ett vagt minne av att de hade en egen båge med texten "fjälljägare" eller "lapplandsjägare"men jag hade burit den och den gröna baskern med vargen som baskermärke med stolthet om jag hade gjort min vpl där. Då ska jag utveckla min lite klumpiga kommentar : Vad jag menar är att den Gulsvarta jägarbågen är ett utbildningstecken för AJB, när det hette K4 så var det vårat förbandstecken och satt på vänster axel. Därför tycker jag att det är direkt fel att ett annat förband får rätten att bära vårat utbildningstecken. Både K3 & I22 har egna jägarbågar som ingen annan har rätt att bära. Vet att det kan låta löjligt i vissa personers öron detta men har man genomlidit en jävla massa för att få utbildningstecknet så vill man ju inte att andra får bära det, lika är det ju med baskern men eftersom HKV har fastlagit att baskern är en huvudbonad och inget mer så ligger mer stolthet i utbildningstecken. Slut från mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ShyGuy Posted September 11, 2012 Report Share Posted September 11, 2012 Kanske en dum fråga från en som inte klarar av att Googla just nu, men; Jag såg den gulsvarta bågen på både K3 och I22-soldater under den gamla onda tiden före millenieskiftet. Hur skulle deras EGNA jägarbåge sett ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted September 11, 2012 Forumsledning Report Share Posted September 11, 2012 Tycker det luktar revirpinkeri åt lite alla möjliga håll här. Jag gjorde lumpen som närskyddsgruppchef i artilleriet men fick ingen närskyddsbåge för det. Vid tidigare årskullar gjorde man något som kallades närskydddsprovet och om man klarade det fick man sin båge. Lika glad är jag för det. Våra eldeledare fick ingen eldledarbåge men de som utbildats som artillerijägare till fördelningen i andra årskullar fick artjägarbågen. Det är en bit tyg vi snackar om. Baskern eller säkhatt eller vad man nu får kan jag förstå att man känner mer stolthet över. F-n till och med de som var vpl vid gränsjägeriet i Fo 67 hade en båge med texten gränsjägare och de var i princip inget annat än stabspersonal och besatt enligt mig inte mer kompetens än vår egen stab som dessutom fungerade som Brigstab. Sedan tycker jag att jocksters kommentar "Men att K3 & I22 skall få bära den gulsvarta jägarbågen är fan en jävla skam !!!!" är direkt nedvärderande mot de som genomfört sin utbildning där. Har själv varit på I22/Fo 66 i slutet på 80-talet på arméns praktikantläger och sett delar av deras utbildning och den är minst lika hård som vilken annan jägarutbildning som helst som finns/fanns inom FM. Har ett vagt minne av att de hade en egen båge med texten "fjälljägare" eller "lapplandsjägare"men jag hade burit den och den gröna baskern med vargen som baskermärke med stolthet om jag hade gjort min vpl där. Då ska jag utveckla min lite klumpiga kommentar : Vad jag menar är att den Gulsvarta jägarbågen är ett utbildningstecken för AJB, när det hette K4 så var det vårat förbandstecken och satt på vänster axel. Därför tycker jag att det är direkt fel att ett annat förband får rätten att bära vårat utbildningstecken. Både K3 & I22 har egna jägarbågar som ingen annan har rätt att bära. Vet att det kan låta löjligt i vissa personers öron detta men har man genomlidit en jävla massa för att få utbildningstecknet så vill man ju inte att andra får bära det, lika är det ju med baskern men eftersom HKV har fastlagit att baskern är en huvudbonad och inget mer så ligger mer stolthet i utbildningstecken. Slut från mig Stoltheten sitter förhoppningsvis lite djupare än i ett tygmärke. HKV, om vi nu ska ta exempel därifrån, har dessutom fastslagit (sen länge) att jägarbågen är inget utbildningstecken utan att utbildningslinjetecken. Dvs. tjänstgör man inte på K4/AJB/jägarbågeförband så bär man inte bågen, enligt UniBest. ..och I22 har mig veterligen aldrig haft någon jägarbåge. ________ En annan notis är att vi har mer "utbildningstecken" än jänkarna... och det kommer ständigt nya ansökningar om fler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 11, 2012 Report Share Posted September 11, 2012 HKV, om vi nu ska ta exempel därifrån, har dessutom fastslagit (sen länge) att jägarbågen är inget utbildningstecken utan att utbildningslinjetecken. Dvs. tjänstgör man inte på K4/AJB/jägarbågeförband så bär man inte bågen, enligt UniBest. Det är nu ändrat för fd K4:s båge. Det är nu ett specialutbildningstecken. K3:s är fortfarande ett utbildningslinjetecken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sotilas Posted September 11, 2012 Report Share Posted September 11, 2012 Vart kan man läsa mer om vad som gäller? Har inte trillat in i UniBest än iaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted September 11, 2012 Report Share Posted September 11, 2012 Har inte trillat in i UniBest än iaf Den ändras inte så fort det tillkommit något nytt märke utan sedan 2009 har den uppdaterats ungefär den här tiden varje år. Den aktuella versionen (1.4) är ett år gammal så med en stor portion tur kanske det kommer med i nästa. För allt som rör märken och medaljer brukar det finnas en skrivelse som reglerar det mer i detalj. Jag har inte sett den aktuella, men det verkar som Krook har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Airborn104 Posted September 11, 2012 Author Report Share Posted September 11, 2012 Kan inte någon (Krook?) Lägga upp beslutet/ordern/tilläget här i tråden? På så sätt kan vi läsa vad som står direkt från hästens mun! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted September 11, 2012 Report Share Posted September 11, 2012 Har ni tillgång till militära daglistor motsv. så håll koll på KMÄ 16 900, och sakerna brukar ramla ut från HKV PROD FÖRB. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 12, 2012 Report Share Posted September 12, 2012 Kan inte någon (Krook?) Lägga upp beslutet/ordern/tilläget här i tråden? På så sätt kan vi läsa vad som står direkt från hästens mun! Jag har den inte nu men jag har läst den. Ska se om jag kan ordna något. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 24, 2012 Report Share Posted September 24, 2012 Så här är det: HKV 2012-08-28 14 515.52712 Utbtecken JÄGARE Utbildningstecken för jägare m.m. Bakgrund I 19 har i ovan nämnd skrivelse hemställt om att få anskaffa och nyttja sitt f.d. utbildningslinjetecken som utbildningstecken för examinerad jägare vid I 19/AJB. PROD har fristående från I 19 hemställan i tidigare utsänd remiss, ”Utbildningstecken för jägarutbildad personal” (HKV, 2011-08-29 14 515:63100), tillfrågat för ärendet relevanta organisationsenheter och staber/avdelningar vid HKV angående lämpligheten att ge tecknet ”JÄGARE” status som ett utbildningstecken. Bedömande PROD UTB har handlagt inkomna yttranden och finner samsyn i att textilbågen ”JÄGARE” utförd i gul text på svart botten med gul langettsydd bård bör få status som utbildningstecken i Försvarsmakten. För att tillgodose C I 19 önskemål om att den nya statusen som officiellt utbildningstecken tydligt markeras, så får den som uppfyller kriteriet för att bära utbildningstecknet även bära ett motsvarande tecken med grön text på svart botten med grön bård på höger överärm på stridsuniformer. Den som vid K 3 efter 2001 examinerats för det lokala utbildningslinjetecknet ”JÄGARE” utfört med svart text på grön botten med svart bård får, vid tjänstgöring på K 3, fortsatt bära detta tecken som utbildningslinjetecken på höger överärm på stridsuniformer. Examinering I 19 har produktionsansvar för den enda kvarvarande jägarbataljonen (193.jbat) i Försvarsmakten och har det övergripande ansvaret för utveckling av jägartjänsten inom markstridskrafterna (VU 2012 pos 3.3) bl.a. genom grundkursen för jägare som genomförs vid I 19. Krav för att tilldelas utbildningstecknet ska vara en godkänd examination från denna kurs eller en validering av motsvarande kunskaper enligt de riktlinjer som C I 19 fastställer. Retroaktivitet Försvarsmaktens personal som genomfört grundutbildning eller tjänstgjort som officer i jägartjänst vid K 3 (fram till 2001), f.d. I 22 eller f.d. K 4 får, med vidimerat intyg om erforderlig tjänstgöring, hemställa hos C I 19 om att retoraktivt bli tilldelad det nya utbildningstecknet. Råd Vid intagande av IO 14 bör K 3 med anledning av krigsförbandsutvecklingen överväga om utbildningslinjetecknet fortsatt ska bäras. Bärandebestämmelser Anvisningen ”höger” avser riktning utifrån bärarens perpektiv. Uniformsbestämmelserna ändras så att utbildningstecken ”JÄGARE” och ett övrigt utbildningstecken i textil får bäras samtidigt på höger ärm på stridsuniformer. Utbildningstecken ”JÄGARE” i gul/svart utförande sys fast på höger ärm 30 mm nedan axelsömmen på jacka och vapenrock m/87A och på mässjacka m/86. Utbildningstecken ”JÄGARE” i grönt/svart/grönt utförande sys fast på höger ärm 30 mm nedan axelsömmen på jackor (inte på skaljacka 08 och jacka Adyk 2002) i stridsuniformssystemet. Utbildningstecknet bör där så är möjligt fästas med kardborre på befintligt fäste. Utbildningslinjetecknet ”JÄGARE” i svart/grönt/svart utförande för K 3 sys fast på höger ärm 30 mm nedan axelsömmen på jackor (inte på skaljacka 08 och jacka Adyk 2002) i stridsuniformssystemet. Utbildningstecknet bör där så är möjligt fästas med kardborre på befintligt fäste. Anskaffning Utbildningstecken jägare och utbildningslinjetecknet anskaffas, genom inköp via FMLOG, FM SeK APSA. Grafiska förlagor görs av grafisk formgivare (POC Rosemarie Persson) vid FMLOG. Beslut C FÖRB PROD beslutar att: 1. Medge anskaffning och bärandetillstånd för ett nytt utbildningstecken i textil för examinerad jägarutbildning. Anskaffning sker genom FMLOG, FM SeK APSA och kostnaderna bestrids av I 19. C I 19 beslutar i ärenden om validering för retroaktiv tilldelning. 2. Medge anskaffning och bärandetillstånd för utbildningslinjetecknet i textil för jägarutbildning vid K 3. Anskaffning sker genom FMLOG, FM SeK APSA och kostnaderna bestrids av K 3. Beslut i detta ärende har fattats av generalmajor Bengt Svensson. I ärendets slutliga handläggning har deltagit kapten Patrik Laestadius och överstelöjtnant Olle Strid, PROD UTB, den sistnämnde tillika föredragande. Bengt Svensson C FÖRBPROD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ShyGuy Posted September 25, 2012 Report Share Posted September 25, 2012 Ska bli spännande att se hur lång tid det tar innan den gul/svarta bågen byts ut mot den grön/svarta på alla som har gjort utbildningen tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted September 25, 2012 Forumsledning Report Share Posted September 25, 2012 Intressant att I22-jägers som inte haft båge, nu får. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 25, 2012 Report Share Posted September 25, 2012 Det finns väl inte så många aktiva kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted September 25, 2012 Forumsledning Report Share Posted September 25, 2012 nä men alla som en gång var eller har gjort sin GU där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted October 3, 2012 Forumsledning Report Share Posted October 3, 2012 http://blogg.forsvarsmakten.se/jagarbloggen/2012/10/03/utbildningstecken-for-jagartjanst/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted October 21, 2012 Report Share Posted October 21, 2012 Läste nyss om Jägarbågen här. http://blogg.forsvarsmakten.se/jagarbloggen/wp-content/blogs.dir/44/files/2012/10/HKV_2012-08-2814515.52712_Utbtecken_-J%C3%84GARE.pdf "-Vid intagande av IO 14 bör K 3 med anledning av krigsförbandsutvecklingen överväga om utbildningslinjetecknet fortsatt ska bäras." Betyder detta att K3 kommer ta bort sin båge? Kommer de att flytta den med svart/grön/svart till höger axel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 21, 2012 Report Share Posted October 21, 2012 Betyder detta att K3 kommer ta bort sin båge? Det är bara ett råd än så länge. Kommer de att flytta den med svart/grön/svart till höger axel? Det borde innebära det, men det tror jag på när jag ser det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jcup Posted March 13, 2013 Report Share Posted March 13, 2013 Hittade en gammal bild från september 2012 från en ceremoni på LG där en person hade denna jägarbåge. Har en bättre, mer högupplöst bild, men kan inte hitta den i nuläget. http://i.imgur.com/b20hPY6.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts