2Sharp Posted September 6, 2012 Report Share Posted September 6, 2012 Har någon koll på hur Ak3 nyttjades av Kj och varför/hur länge etc? Var det bara för tester inför Ak4 eller fanns det något annat bakom? All info av intresse! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blanco Posted September 6, 2012 Report Share Posted September 6, 2012 Har någon koll på hur Ak3 nyttjades av Kj och varför/hur länge etc? Var det bara för tester inför Ak4 eller fanns det något annat bakom? All info av intresse! AK3? Vad var detta för vapen? Har länge undrat om det funnits AK1-3, vilka vapen de var, hur/var/när de användes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted September 6, 2012 Report Share Posted September 6, 2012 (edited) AK1-3 var försöksvapen. AK3 var FN FAL. Tråd på annat forum: http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=26&t=17238 Edited September 6, 2012 by Yxa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted September 6, 2012 Report Share Posted September 6, 2012 Mycket intressant länk, tack för den infon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joddlar Bent Posted September 6, 2012 Report Share Posted September 6, 2012 (edited) Ak 1 svensk automatkarbin 6,5 mm "gram" AK 2 svensk automatkarbin 7,62 mm "gram". ak 3 fn fal ak 4 g3 ak 5 fn fnc Edited September 6, 2012 by Joddlar Bent Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joddlar Bent Posted September 6, 2012 Report Share Posted September 6, 2012 ak 1 "gram" http://media31.dimu.no/media/image/S-AM/AM.006770/119638?width=600&height=380 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joddlar Bent Posted September 6, 2012 Report Share Posted September 6, 2012 (edited) man testade även schweiziska SIG utan AK betäckning. ( i fem exemplar) & m14 Edited September 6, 2012 by Joddlar Bent Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 6, 2012 Author Report Share Posted September 6, 2012 (edited) man testade även schweiziska SIG utan AK betäckning. ( i fem exemplar) Jo det nämns ju i Yxas länk ovan, även M-14 testades. Det, för mig, lite märkliga är att de vapen som inte antogs fick Ak beteckningar, samtidigt som de fanns med som fm/61 FN och fm/61 G3... lite annorlunda mot vad det är idag då endast det antagna vapnet får ak beteckning. Hade varit intressant att ta del av utvärderingarna under försöken Edited September 6, 2012 by 2Sharp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polman1 Posted September 6, 2012 Report Share Posted September 6, 2012 Det gjordes ett försöksvapen i 6,5 av FN. Har för mig att den finns på gevärsfaktoriets museum i Eskilstuna. FAL alltså. En gammal herre vars namn just nu undanflyr mitt mitt minne berättade detta. Och att FN gjorde det ytterst motvilligt och som det visade sig i onödan. För övrigt är FAL helt underbar. Vi hade inte mått dåligt av att få den. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 6, 2012 Author Report Share Posted September 6, 2012 Museet är väl nerpackat fortfarande? Ja hur kan man inte gilla FAL? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polman1 Posted September 6, 2012 Report Share Posted September 6, 2012 Det var länge sen jag var där, var nog 90tal. Visste inte att det var nerpackat numera. Mycket synd för det var riktigt intressant. Då hade jag nog en väldig tur som fick guidning runt av den mycket kunnige herrn som faktiskt var den som startade FMV i Ursvik på 30talet. Han hade en hel del att berätta. Såg nånstans att han dog för några år sedan. Hoppas nån tog vara på det han visste innan han dog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 6, 2012 Author Report Share Posted September 6, 2012 Det låter trevligt, museet verkade riktigt trevligt från de bilder jag sett... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amfvrak Posted January 15, 2013 Report Share Posted January 15, 2013 (edited) Har någon koll på hur Ak3 nyttjades av Kj och varför/hur länge etc? Var det bara för tester inför Ak4 eller fanns det något annat bakom? All info av intresse! När jag var aktiv i FBU för en herrans massa år sedan så berättade vår dåvarande ordförande att han låg på GRK på 60-talet (minns inte exakt) och att de hade då AK-3 samt AK-4. De stackarna som som var i GRG omgången hade enligt uppgift då tre vapen att kånka runt på. Kärva människor och det tillverkas nog inte många av dessa herrar nu för tiden. Som jag förstod det på honom var det tester. Edit: Stavning Edited January 15, 2013 by amfvrak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted July 10, 2018 Report Share Posted July 10, 2018 Gammal tråd, men vilken är källan till Ak3 är FN FAL? Mig veterligen benämndes FN FAL för Ak1 under testerna till ny ak på 60-talet, då FN FAL precis som nämnt redan brukats i ett mindre antal hos KJ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted July 10, 2018 Report Share Posted July 10, 2018 Om jag inte minns HELT snett, så skrivs det bl.a i boken "Utvecklingen av automatkarbinen och dess tillbehör" av Per Arvidsson. (ISBN 9789163345845) Omnämns också på här; http://gotavapen.se/gota/ak/akfn.htm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted February 6, 2019 Report Share Posted February 6, 2019 On 7/11/2018 at 12:36 AM, Nestor said: Om jag inte minns HELT snett, så skrivs det bl.a i boken "Utvecklingen av automatkarbinen och dess tillbehör" av Per Arvidsson. (ISBN 9789163345845) Omnämns också på här; http://gotavapen.se/gota/ak/akfn.htm Jag hänvisar också till samma bok, men som stöd för mitt påstående. Tyvärr har jag inte boken framme just nu och kan kontrollera uppgiften. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts