Jump to content

KJkomp och 12cm GRK.

Amfibieslusken

Recommended Posts

Jag har en fråga som gäller den 12cm granatkastare som användes av kustjägarna. Inte pjäsen i sig utan transporten av granater. På min tid användes sjösläp och sen bars alla granater för hand när man väl landsteg, men hur fungerade det egentligen på 200-båtens tid? Använde man amfibiebilar från spärrbataljonerna när man transporterade granaterna eller var det pannben som gällde när man framryckte på öarna?

• 3 weeks later...

Enligt vad jag har läst mellan raderna, förstått och hört på olika håll så var det pannben som gällde. Därför var det oftast pojkar modell större samt, inte alltför sällan, dummare som blev GRKKJ. Men GRK bar väldigt tungt och var därför väldigt stolta över vad de hade gjort, och har en sammanhållning som endast en grupp som omgivningen anser som dumma kan ha.

Enligt vad jag har läst mellan raderna, förstått och hört på olika håll så var det pannben som gällde. Därför var det oftast pojkar modell större samt, inte alltför sällan, dummare som blev GRKKJ. Men GRK bar väldigt tungt och var därför väldigt stolta över vad de hade gjort, och har en sammanhållning som endast en grupp som omgivningen anser som dumma kan ha.

Tackar så mycket för svaret.

Som en bonus kan jag citera ett befäl: " *suck* Alltså GRK. Var snäll och lämna in hjärnan i vakten vid inryck. Lämnas tillbaka vid muck". Detta sades när en grupp käcka GRK-gossar sågs tävla om vem som kunde skalla en trädstam hårdast.