MartinGustav Posted September 5, 2012 Report Share Posted September 5, 2012 FM har startat en ny rekryteringskanpanj, som täcker både tv, tidningar och radio. Det är mer eller mindre en fortsättning på "välkommen till vår verklighet" och har fortfarande slagordet "sök dig till en tjänstgöring där du kan göra skillnad, på riktigt". Hur är upplevelserna om kampanjen? Dåligt/bra/inte märkt av den än? Personligen anser jag att detta är en mycket bra kanpanj, hittills upplever jag den dessutom som bättre än "vem bryr sig?" kampanjen. Dessutom att man pekar på att FM inte bara agerar i väpnad strid känns även de som någonting positivt, som kan ändra en något infekterad bild hos gemene man. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IB5 Posted September 5, 2012 Report Share Posted September 5, 2012 Är det den bannern som finns på FM's hemsida, högst upp? Där de vill peka på att FM's uppgift är att hjälpa till att rensa tågspåret när ett träd har fallit ner det? Känns som ytterligare ett steg tillsammans med värdegrund mm mot att göra FM helt utan udd. FM kan väl snart lägga ner vapnen helt och syssla på heltid med att rensa spår och leta bortsprungna katter. I min värld har försvarsmakten EN uppgift, och det är att med väpnad strid försvara Sverige. Håller vi den nivån hög och storleksmässigt anpassad till huvuduppgiften, kommer FM med lätthet att kunna understödja samhället vid andra kriser så som översvämningar mm. Om resurser finns och vi kan göra en insats, jättebra om vi hjälper till i länder som Afghanistan och på Balkan också. Men huvuduppgiften är att försvara Sverige, allt annat är småsaker i sammanhanget. Som det här, vad fan är det här? Hur hjälper detta oss att försvara Sverige? http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Livgardet-LG/Nyheter/Givande-kunskapsdelning-mellan-17-nationaliteter/ Så nej, jag tycker reklamen är RIKSKASS. #Bittersur #Trött #Dålig attityd 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted September 5, 2012 Report Share Posted September 5, 2012 jag tror jag är inne på IB5 linje. Reklamen verkar antingen tro att allmänheten är korkad eller så har reklam makarna ingen förståelse för verksamheten och ingen aning om hur man säljer budskapet. problemet är långt från unikt, tex undrar jag om polisen använt samma byrå. på de sättet hade FM de mycket lättare under den gammla onda tiden med stora stygga Sovjet, där de bara gälde att få folk att förstå att Sovjet ville ta över världen. nu är tydlgen hotet de som inte annamat feminismen helt. vi behöver ett bra och tydligt hot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinGustav Posted September 5, 2012 Author Report Share Posted September 5, 2012 Grejen är ju att hela kampanjen inte är om nedfallna träd och översvämmningar, större delen är ju konfliktlösning. Där orden "när alla andra ser på måste någon agera" även spelar stor roll. Tror nog definitivt att den svenska befolkningen känner till att det finns "militärer som går runt med vapen och är rädda för att ryssen kommer" däremot mindre insikt i den allmänna incidentberedskapen. Jag tror dessutom att om man enbart marknadsför att det är internationell insats och anti Ivan försäkring, så kommer förmodligen större delen av de som ser de tänka nåt i stil med: äääääääähh ryssen kommer ju inte (det har ju våra allsmäktiga politiker bestämt) och vi gör ju ändå inget vettigt i våra utlandsmissioner (vem skulle ljuga i Sveriges största dagstidning?). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
whamou Posted September 5, 2012 Report Share Posted September 5, 2012 Mmmm... Rättar nog också in mig i "jag gillar inte kampanjen"-kön efter att ha sett delar av kampanjen ute på stan. I mina ögon kunde det lika gärna varit reklam för Banverket (nedfallna träden) eller Skanska (mostv.) i fallet med den trasiga bron. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joddlar Bent Posted September 5, 2012 Report Share Posted September 5, 2012 Personligen tycker jag denna reklam är mycket bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted September 5, 2012 Report Share Posted September 5, 2012 är det bara jag som ser en röd tråd i försvarsmaktens reklamer? "Välkommen till vår verklighet " "vem bryr sig?" "det löaer sig nog" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted September 6, 2012 Forumsledning Report Share Posted September 6, 2012 Det skulle vara intressant att se Försvarsmaktens faktiska förmåga att ta itu och hjälpa till i den situation de beskriver. Jag är rätt tveksam till att dagens Försvarsmakt över huvudtaget kan bistå något betydande bidrag till en situation såsom storm med nedfallna träd över ett spår idag. Hur många adekvata redskap innehar FM; Motorsågar, egna tågset med med lyftanordnig, timmerlastbilar med terrängframkomlighet,osv som kan ta sig fram till platsen? Hur ser utbildningsståndpunkten ut för soldaterna för att lösa en sådan situation? När vi hör att det inte ges tid till de mest grundläggande skjutövningar pga vaktande och huvuduppgiftens utrustning såsom fordon är undermånlig redan i normalläget, så verkar det tveksamt om det funnits tid att öva brandsläckning, motorsågsutbildning, starkströmselektriker, skogsbrand, eftersök, trädfällning, skogsröjning, trafikdirigering, sjukvård utöver förstaförband och allt annat som samhället kan behöva stöd av? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 6, 2012 Report Share Posted September 6, 2012 Kampanjen suger! De man attraherar med sån här reklam ska i stället satsa på Läkare utan gränser och andra hjälporganisationer. I FM behövs krigare. På Henkes frågor kan jag meddela att det absolut finns kompetens i FM för att stödja samhället. Numerären är mindre än förr men kompetensen finns kvar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted September 6, 2012 Report Share Posted September 6, 2012 På Henkes frågor kan jag meddela att det absolut finns kompetens i FM för att stödja samhället. Numerären är mindre än förr men kompetensen finns kvar. Jag bara måste fråga.... Finns förmågan/kompetensen även utanför HV? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted September 6, 2012 Report Share Posted September 6, 2012 Det som fascinerar mig mest med FM olika reklamkampanjer är att de samtliga verkar vara som gjorda för att driva med FM. "Välkommen till vår verklighet", "Vem bryr sig" och nu "Det där ordnar sig nog" kan ju appliceras på slumpvis valda fenomen som PRIO, FMLog, LG hantering av sängfrågan, etc etc i all oändlighet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted September 6, 2012 Report Share Posted September 6, 2012 Minns ni när Gävle begrovs under ~4m snö? Eller när Gudrun slet sönder södra Sverige? Vilka kunde ge snabb hjälp då? Vem kan göra samma insats nästa gång? Någon, eller några, har totalt missat några samhällsviktiga detaljer som tappats under Affedoktrinen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 6, 2012 Report Share Posted September 6, 2012 På Henkes frågor kan jag meddela att det absolut finns kompetens i FM för att stödja samhället. Numerären är mindre än förr men kompetensen finns kvar. Jag bara måste fråga.... Finns förmågan/kompetensen även utanför HV? De anställda soldaterna med tillhörande befäl som finns på förbanden runt om i Sverige är inte helt värdelösa. Det finns mer än Hv i Sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted September 6, 2012 Report Share Posted September 6, 2012 Jo... Jag är medveten om att det finns mer än HV i Sverige Och jag tänkte väl mer lite över individnivå.. Inte för att man som förband är väl utrustad i HV, men "känslan" är att man ändå har mer grejer för att snabbt kunna hjälpa till. Och "känslan" säger att man också som individ i HV är mer förberedd och och har bättre förutsättningar. Men med det absolut inte sagt att man är "dålig" eller saknar kompetens någon annanstans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted September 7, 2012 Forumsledning Report Share Posted September 7, 2012 Att det finns manskap och kompetens inom FM är väl för väl, även om nummerären är helt annan än förr. Men eftersom motorsågar och skogsröjningskapacitet knappast varit en angelägen fråga för den miljö de internationella uppdragen verkat i, så undrar jag hur mycket sådan materiel som verkligen finns gripbar här och nuTM. Förråden med mobbmateriel och civilförsvarsmateriel var gammal och såldes ju ut under 2000-talet början. Det brukar heller inte vara så smidigt i FM att man kan att springa till närmsta byggvaruhus och plocka ut materiel med Mastercardet och börja såga. Det skall upphandlas och utbildas till gröna förarbevis, i synnerhet sådant med förbränningsmotor. Om man strängeligen förbjuder all form av egna tillbehör på verktyget vapen så lär man knappast vara beredd på riskerna med att låta nyttja motorsåg av icke BOA:d modell. Här och nu blir då "sen och troligen inte" Så att det finns bandvagnar och förare som kan skjutsa ut en hög grönklädda soldater i skogen med egna spritkök må så vara, men att få bort träden en annan femma... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted September 7, 2012 Report Share Posted September 7, 2012 Jag tycker reklamen rent ut sagt suger. Vad är det man rekryterar till? Hade jag lite större ekonomiskt svängrum skulle jag trycka upp den här överallt i riksmedia: http://cynismer.blogspot.se/2012/05/soldat-som-vilket-yrke-som-helst.html?m=1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted September 7, 2012 Report Share Posted September 7, 2012 Egenproducerad reklam (d.v.s inte från INFOS) har börjat dyka upp på diverse dörrar på HKV.... Den är lite mer... Tja... Kreativ "Försvarsmakten - När det inte räcker att be snällt!" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ljungcrantz Posted September 7, 2012 Report Share Posted September 7, 2012 Ännu en reklam som är gjord så att man kan driva om försvarsmakten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 7, 2012 Report Share Posted September 7, 2012 Jo... Jag är medveten om att det finns mer än HV i Sverige Och jag tänkte väl mer lite över individnivå.. Inte för att man som förband är väl utrustad i HV, men "känslan" är att man ändå har mer grejer för att snabbt kunna hjälpa till. Och "känslan" säger att man också som individ i HV är mer förberedd och och har bättre förutsättningar. Men med det absolut inte sagt att man är "dålig" eller saknar kompetens någon annanstans. Säger "känslan" att Hemvärnet är mer utrustat och är mer förberett än ett reguljärt förband? I glesbygden där hemvärnspersonalen till vardags jobbar i skogen så är det möjligen så men det är inte fallet i nedre tredjedelen av Sverige (där hjälpen behövs). Hemvärnet är viktigt och bra, men överskatta inte dess styrkor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted September 8, 2012 Report Share Posted September 8, 2012 Man kan ju iofs undra vilket underlag man får om man gör reklam av kärnverksamheten, men man behöver ju inte ta i så man bajsar på sig. Det är inte lämpligt med bilder på mekplutons rensning av ett försvarat anfallsmål på display i tunnelbanan men något mellanting vore kanske att tänka på? Jag ser bara brandmän och sjukvårdare/ambulanspersonal framför mig när jag tittar på reklamen hur attraherar du de som skall möta sina utmaningar i stridsutrymmet på en 90:a? Jag vet inte, däremot känner jag att sen här kampanjen inte bär mot det jag uppfattat som mål... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted September 8, 2012 Report Share Posted September 8, 2012 Kan det kanske vara så att de redan får tag på nog Mike Oscar-Echo Papas för att fylla alla 90'ors bollhav och därför vänder sig till de som istället för att döda kroppar 24/7 kanske lämpar sig bättre på Psyops, Minröj och annan stödvht? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted September 8, 2012 Report Share Posted September 8, 2012 Lew, jag hoppas att det är så... Erfarenheten säger annat, eller rättare sagt erfarenheten är att FM är svår att begripa sig på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts