Jump to content
Sign in to follow this  
709

Vapenhantering - Tummen på ovansidan eller kolvplattan i bröstkorgen

Recommended Posts

bg_band2.jpg
Ny tråd kring vapenhantering, grepp och vad som lärs ut/borde läras ut önskades. Eftersom jag och tekniken går ihop som Counter Strike och verkligheten så hamnar Håkans del om handgrepp som ett citat i 709'ans post. Here it is..

Rokare BG

--------------------

REGLER

Men om man skjuter AK4 såsom väldigt många AR15/M16 skyttar gör idag med tummen ovanpå så blir greppet fullständigt annorlunda och inte alls lika litet. prova gärna.

185510_10151361188954408_637731865_n.jpg

Här är ett exempel på AKn.

331013_255949404436972_8133320_o.jpg

Här gör Chris Costa samma sak (jag jag vet det ser mycket bättre och fräckare ut, men nu hade jag inte han här till att hålla i AK4an så däför fick jag själv agera fotomodell :)

Håkan

Nu vet jag inte hur du eller Chris Costa är skapta, men jag känner få i Hv som med skyddsväst, stridsväst och i full rörelse kan hålla Ak4 sådär. De flesta når bara förbi magasinsstyrningen.

Nu vet jag inte hur du eller Chris Costa är skapta, men jag känner få i Hv som med skyddsväst, stridsväst och i full rörelse kan hålla Ak4 sådär. De flesta når bara förbi magasinsstyrningen.

Det beror oftast på att dom står parallellt med fötterna och sätter kolvplattan mitt i bröstkorgen. Helt värdelös skjutställning FRAMFÖRALLT för ett så tungt och långt vapen som AK4. Hade folk gjort rätt istället och stått i kampställning när de skjuter, såsom det står både i SkjutR AK och som Costa visar på bilden ovan så hade de dels nått mycket längre fram på handskyddet och haft en mycket stabilare balans i kroppen.

För övrigt ser Håkans handskydd mycket bra ut och i kombination med en kortare kolv så kommer den att ta G3 till nya höjder. Varför man skulle göra den i polyamid kan jag inte alls förstå.

• Like 1

@JTS, beror inte hv-soldaternas skjutställning på att de blivit lärda det från något nytt skjutreglemente?

(Obs, ingen sarkasm, ärlig undran. Någonstans måste det ju komma från)

Nej jag vet inte var det kommer ifrån. Runt 2005 florerade det rykten i FM som sade att man skulle skjuta så, men det dödades iom SkjutRAK som säger att man skall skjuta AK i kampställning precis som när man skjuter pistol eller slåss med händer.

Dock har det framförallt i Hemvärnet fortsatt att läras ut denna skjutställning som alltså är helt värdelös, och det verkar som att man gör det för att "någon" gått en kurs i SkjutRAK och fått för sig att man skall skjuta så.

Jag fattar inte varför det är så här, men HV envisas alltså med att hålla fast vid en skjutställning som är helt värdelös FRAMFÖRALLT för så tunga och långa vapen som AK4B.

Edited by JTS

Så lärs det ut i år. Knepigt med ett så långt vapen, till och med med korta kolven som jag har. Jag ställer mig mer i kampställning naturligt och måste göra det för att kunna verka effektivt.

Nej jag vet inte var det kommer ifrån. Runt 2005 florerade det rykten i FM som sade att man skulle skjuta så, men det dödades iom SkjutRAK som säger att man skall skjuta AK i kampställning precis som när man skjuter pistol eller slåss med händer.

Dock har det framförallt i Hemvärnet fortsatt att läras ut denna skjutställning som alltså är helt värdelös, och det verkar som att man gör det för att "någon" gått en kurs i SkjutRAK och fått för sig att man skall skjuta så.

Jag fattar inte varför det är så här, men HV envisas alltså med att hålla fast vid en skjutställning som är helt värdelös FRAMFÖRALLT för så tunga och långa vapen som AK4B.

Men är inte detta reglementerat? I så fall lär utbildningen fortsätta bedrivas på detta sätt tills reglementet ändras, oavsett vad några förstå-sig-på'are någonstans säger.

@weekendwarrior

Saker kan vara hur reglementerat det vill, om folk inte läser/utbildas i sagda reglementen sker det inte ett skit i vilket fall. Jämför det med "rättning upphör, manöver" kontra manövertramp, signalering, huruvida 90L är tillåten variation på uniform 90F, hur man stukar en basker eller vad fan som helst.

Faktum kvarstår att folk skjuter förjävla dåligt bland annat pga felaktig skjutställning, detta kvarstår trots ett SkjutR AK som är bra och modernt samt artiklar i bland annat HV-Pravda som förklarar varför man kan/ska/bör skjuta från kampställning.

Men är inte detta reglementerat? I så fall lär utbildningen fortsätta bedrivas på detta sätt tills reglementet ändras, oavsett vad några förstå-sig-på'are någonstans säger.

Nej, skjutställningen som visas på bild ovan av både Håkan och Chris Costa är reglementerad i SkjutR AK.

HV skjuter på ett sätt som inte är reglementerat och dessutom är oerhört dåligt.

HV kanske TROR att skjutställningen man envisas med är reglementerad, och då faller det på förstå-sig-påare som jag att påtala förhållandena.

Eller också konstaterar man rent krasst att repetitionsutbildning, med komplettering angående förändringar, för en del skjutledare kunde ske oftare.

Tillgång till aktuella reglementen och deras uppdateringar för skjutledare som ej är yrkesofficerare vore också bra...om säkerhet och stringens är en prioritet.

Iofs skulle en del yrkesfolk också behöva en uppdatering eller två, de enda instruktörer jag sett framhärda angående kolven mot bröstbenet under senare år har varit yrkesbefäl och det var ett tag sedan sist.

Jag letar fortfarande efter stycket i SkjutRAk där det står att man aldrig, någonsin, skall öppna det främre täcklocket på rödpunktssiktet. [citat] "Det funkar på 200m också, det funkade för mig i Kosovo." [/citat].

Åter till ödmjukhet och ämnet...

Då alla skyttar inte har nävar som dasslock torde det som sagt vara bra om dylik detalj är åt det smalare hållet överlag.

Det medger rimligen också fler möjligheter till variation när det gäller greppval och placering av eventuell kringutrustning.

Edited by Munin

Precis, det här med främre lock stängt vid allt skytte är en annan sak som inte kan FÖRSTÅ hur den kan leva kvar i FM.

Det är väl självklart för alla att det skall vara öppet vid skytte men att man KAN skjuta med stängt lock i nödfall för att sedan så snabbt som möjligt öppna det.

Ang. yrkesofficer så kan vi släppa den direkt tycker jag. Att vara yrkesofficer är absolut INGET som gör att man automatiskt är bra på att skjuta eller instruera över huvudtaget. De flesta kollegor är tyvärr mer eller mindre mediokra både vad det gäller vapen och pedagogik.

Jag kan förstå värdet i "stängt lock" om man har en skytt som pga dålig träning/utbildning skjuta med båda ögonen öppna. Ett stängt lock gör då att skytten tvingas öppna båda ögonen (för att se målet). Utöver det förstår jag det inte alls.

@Munin: Frågade någon varför man i Kosovo behövde skjuta på saker 200m bort?

Ett flertal intressanta inlägg här om skjutteknik och skjutreglemente. Jag skulle vilja fortsätta den diskussionen men anser denna tråd vara fel forum för detta.

Känner någon till någon befintlig tråd i ämnet eller blir det till att starta en ny? Vad säger ni, intressant att diskutera vidare?

Ja vi stör ju absolut Håkans tråd med ovidkommande snack så nån Blågul får gärna dela tråden om det synes lämpligt.

• Like 1

Någon som har skjutRAk? På fil? Våre kul och läsa. Eller kanske har ni M nummer så jag kan beställa av QM?

Jag skjuter som med tummen på ovansidan med AK5C. Då använder jag Magpul AFG som ist för försvarets främre grepp. Tycker det funkar bra och man får snabbare målväxling. Mina fötter är på samma sätt som när jag skjuter pistol eller kör närkamp. Dvs mitt främre ben är ungefär 2/3 fotlängd framför mitt bakre men båda pekar snett framåt.

När jag letade på nätet om tips för att bli bättre skytt med aimpointen och båda ögonen öppna. Så togs bla ögondominansen upp. När jag gjorde ett enkelt test så gick det upp för mig varför jag upplever att jag skjuter sämre nu med rödpunkten än med öppna siktet. Jag använder "fel" öga.

Det togs inte upp när vi utbildades i nya skjutställningen och när aimpointen introducerades.

När jag letade på nätet om tips för att bli bättre skytt med aimpointen och båda ögonen öppna. Så togs bla ögondominansen upp. När jag gjorde ett enkelt test så gick det upp för mig varför jag upplever att jag skjuter sämre nu med rödpunkten än med öppna siktet. Jag använder "fel" öga.

Det togs inte upp när vi utbildades i nya skjutställningen och när aimpointen introducerades.

Vissa hävdar att ögondominans är bull och osanning. Jag anser själv att jag är vänsterögd, jag skjuter enhandsvapen med "fel" öga och tvåhandsvapen med "rätt" öga.

Dvs jag är högerhänt men siktar pistol/revolver med vänster öga, och tvåhandsvapen skjuter jag med höger hand bak och höger öga.

Så i min värld och mitt huvud finns ögondominans :)

Nåväl, jag riktar vapen väldigt mycket med hela kroppen, ju fler kontaktytor desto bättre.

När jag skjuter snabbt på korta avstånd ~ 10-ish meter riktar jag med kroppen och ev. justerar med aimpoint.

Längre håll så riktar jag med kroppen och finjusterar med aimpoint, går lite långsammare men träffarna sitter.

Optimalt hade varit att byta skjuthand, men jag orkar inte. Kanske blir det så i framtiden?

Har även hört att man kan göra vissa övningar för att flytta dominansen mot andra ögat. Men har inte riktigt förkovrat mig i detta - lat.

Beträffande skjutställningen så tycker jag det är förvånande när reglementen läses som 110 % sanning och det inte finns nägon möjlighet till avvikelse - dumt.

Syftet med att ha en frontal skjutställning är ju att ta upp rekylen, når man inte att hålla upp sitt vapen måste ju det fixas först och främst. Kan man som instruktör inte förstå detta detta så bör man ju i min mening tänka till en del...

Skjutställningen kommer ju att påverkas av terrängen och fiendens påverkan så att snöa in på en optimal, perfekt skjutställning är obra, för att inte säga kass.

Är du ovan skytt, följ reglementet så noga som möjligt, utvärdera dig själv om vilka förändringar du behöver göra för att hitta ett bra mellanting mellan vapenhantering och träff i målet. Givetvis skall säkerheten alltid beaktas.

Jag kan ju personligen känna att när man ut något som har med att få kroppen i en viss ställning. (HV, övriga FM, vården, idrott, massa annat) Så kan det lätt bli så att instruktören säger, "så här ska man stå" och så försöker alla stå precis så och kämpar och spänner sig för att så ska man ju stå.

Nu kan jag ha missuppfattat, men t.ex i fallet med kampställning (eller närkampsystemet i stort) så är hela grejen att man egentligen ska stå bekvämt. Man behöver inte stå EXAKT så som instruktören visar, instruktören visar "så här ser det ut när jag gör" och sedan är det upp till dig att ta den informationen och anpassa till din kropp. Att stå på linje och drilla det är bra till en viss gräns, men när man förr faktiskt hjälptes av att drilla, knästående, liggande, stående, så funkar det inte lika bra med det nya reglementet. Det behövs mycket mer prova och skjuta med skarp ammunition och i situationer som är så realistiska som möjligt och få ett flyt i det hela.

Som skytt behöver man inte en instruktör som säger "du står/gör fel" som så ofta är fallet utan en instruktör som säger "har du provat det här/slappna av lite mer/ja men känns det bättre..

Jag vet inte om det blev så förståligt, men hoppas någon förstår min poäng :)

edit:

tror också att egentligen så sa 2Sharp samma sak fast på en rad....

Edited by dxl

jag går alltid in in min egen skjutställning när jag skjuter oavsett om det är korta eller långa avstånd för jag har fått lära mig att jag måste vara bekväm och naturlig med min skjutställning för att få in träffar. Och hur fel kan en f.d. SAS soldat som sedan arbetade i legosoldat/privata säkerthetsbranschen? jag tar hellre hans råd än en svensk skjutinstruktörs råd.

och när jag har testat den "svensk" skjutställningen så brukar jag missa GROVT, jag brukar missa tavlan på kortaste skjutavståndet så illa är det.

min skjutställning är vänster hand på magasinget, kolven i gopen vid höger axel och vänster fot lite fram. på grund av synproblem så måste jag stänga vänster öga då det fullständigt dominerar höger plus lite andra problem med vänster öga och att jag sedan har motorik problem gör korta skjutavstånd till en pina då jag aldrig kommer att kunna träffa, händer och fötter vill inte göra som min hjärna säger. På långa skjuter jag väldigt bra, om jag får lov att skryta.

Jag vet inte vad du menar med den Svenska skjutställningen? Menar du den som Chris Costa visar på bilden, med vikten framåt och stödarmen greppandes långt fram? Det är isåfall inte bara den Svenska skjutställningen utan den som används ute i världen just nu.

SAS-killen, (som såklart även han kan ha fel) kanske för det första pratade om skjutställningen med MP5, där man med fördel kan hålla om magasinsstyrningen, och för det andra så kan jag tänka mig att det var ett tag sedan han lärde dig detta. Utvecklingen går framåt och i början av seklet så förespråkade många att hålla vid magasinsstyrningen. Nu för tiden hittar du inget proffs som gör det. Om man skall kasta tuffa instruktörer med salta bakgrunder runt sig så kan man alltid googla Kyle Lamb, Larry Vickers, Dave Harrington eller Travis Haley för att hitta några tunga namn som håller på just nu med utvecklingen av karbinskyttet i världen. Ingen av dom förespråkar ett grepp vid magasinsstyrningen utan långt fram. Det är ganska självklart om man tänker igenom det, En högantenn med staglinan fäst nära marken kommer att svaja mer än en högantenn med staglinan fäst längre mot toppen. Det är ren fysik.

DXL: Nej det är en vida spridd missuppfattning att man skall stå bekvämt och att man skall stå hur man själv vill.

Det finns ett bästa sätt att göra på, en Best Practice och det är utifrån DEN man kan göra sina egna småmodifikationer i ställning och grepp.

De stora gemensamma nämnarna:

- Stå med fötterna i kampställning, dvs svag fots häl i linje med stark fots tåspetsar.

- Fötterna pekar (grovt) mot målet. Bakre häl kontakt med marken.

- Låg tyngdpunkt, sjunk ihop.

- Vikten på främre benet, sträva framåt och neråt med kroppen.

- Spänn mage och kropp.

- Kolven i fickan på axeln/långt ut på kroppsskyddet.

- Greppa högt på vapnet med båda händerna, tryck in vapnet i axeln.

- Stödhanden så långt fram som möjligt på vapnet.

Detta är grunden för att kunna skjuta snabbt och effektivt och kunna röra sig snabbt och smidigt med bra balans.

Utifrån detta kan man sedan hitta SIN stil, men alla förändringar måste leda till förbättringar i precision, eldhastighet, balans och rörlighet.

En ändring som bara är till för att man skall kunna stå bekvämare är ineffektiv och skall inte genomföras.

Edited by JTS
  • Like 1

Alla som klagar på "Hv gör si, så".

Vi i härket som inte är skjutledare, får ju ta och lyssna på vad de som är det säger. Om de lär ut något, som vi inte kan säga emot (för nya SkjutR verkar inte gå att hitta), vad kan vi sätta emot? Ska vi käfta emot? Någon borde ju veta bättre...

Skitande björnen var ny lag 2007-11. Nu verkar det ha lättats på, det har ju t.o.m. stått i HvPravda att det är något att utgå från.

Jag VILL köra nytt, och skulle vilja prova enligt JTS lista, men med den lilla tid jag har för att öva, så lär jag inte få gamla jaktskottsstälningen ur ryggmärgen. Tyvärr.

Det bästa sättet, om dom inte vill läsa i reglementet, måste väl vara att bevisa för instruktörerna att det dom lär ut är dåligt genom att bevisa för dom att man kan skjuta mycket bättre, säkrare och snabbare än vad man kan göra i skitande björnen. Eller?

Har även hört att man kan göra vissa övningar för att flytta dominansen mot andra ögat. Men har inte riktigt förkovrat mig i detta - lat.

Det enklaste brukar vara att lära om kroppen istället för ögat och helt enkelt bli vänsterskytt än att försöka lära om ögonens dominans.

Det går att göra, men den tiden kan man istället lägga på motorikträning så att man kommer ikapp med andra sidan. Tänk, då blir man kanske lika bra med båda sidorna till slut också!

Det enklaste brukar vara att lära om kroppen istället för ögat och helt enkelt bli vänsterskytt än att försöka lära om ögonens dominans.

Det går att göra, men den tiden kan man istället lägga på motorikträning så att man kommer ikapp med andra sidan. Tänk, då blir man kanske lika bra med båda sidorna till slut också!

Men då måste jag ju köpa vänsterknivar också! :D

Jag orkar fan inte byta hand....

• Like 1

Vissa klarar att skjuta med ena handen och hantera knivar med andra har jag hört ;-)

Nej herregud vilket jobb... Bara att fortsätta skjuta och se glad ut!

Det enklast tipset till de som inte når fram på handskyddet (förutom att få tag på en kort kolv) är följande:

Det är helt ok att kröka ryggen när man skjuter stående. Ingen kommer tro att du masturberar för mycket, de kommer vara upptagna med att beundra ditt skytte och rekylupptag.

• Like 1

Det bästa sättet, om dom inte vill läsa i reglementet, måste väl vara att bevisa för instruktörerna att det dom lär ut är dåligt genom att bevisa för dom att man kan skjuta mycket bättre, säkrare och snabbare än vad man kan göra i skitande björnen. Eller?

De stora gemensamma nämnarna:

- Stå med fötterna i kampställning, dvs svag fots häl i linje med stark fots tåspetsar. - Fötterna rakt bredvid varandra

- Fötterna pekar (grovt) mot målet. Bakre häl kontakt med marken.

- Låg tyngdpunkt, sjunk ihop.

- Vikten på främre benet, sträva framåt och neråt med kroppen.

- Spänn mage och kropp.

- Kolven i fickan på axeln/långt ut på kroppsskyddet. - Kolven mitt bröstet.

- Greppa högt på vapnet med båda händerna, tryck in vapnet i axeln. - i bröstet

- Stödhanden så långt fram som möjligt på vapnet.

Min fetstil är den skillnad som lärts ut i Skånska guppet. Börjar lätta lite nu som sagt. Men, med Ak4, den genomsnittslige Hv-soldatens fysik, den genomsnittsliges armlängd, samt med skyddsväst och Sv2k, så funkade det sällan.

Vi som var lite bakåt, och körde rent jaktskott eller provade vad som passade oss, vanligtvis inte-kolv-mitt-i-bröstet, var iallafall inte långsammare eller sämre än de som provade det nya.

Jag säger inte att det inte går att ändra på sig. Men i Hv med den tid vi har. Det jag körde mellan 1994 och 2007 blir SVÅRT att ändra på.

Edited by 709

Nej det är märkligt och det är en nästan omöjlig skjutställning att skjuta AK4 i. Jag är rätt lång och stor och skjuter väldigt mycket, och även jag har mycket svårt att skjuta AK4 i den skjutställningen. Den är svår nog att skjuta även i en bra skjutställning.

Fördelen med att träna lite är att det man har tränat inte kan ha satt sig speciellt hårt. Börjar man med en teknik som fungerar bättre och som kroppen gillar mer så brukar det inte ta lång tid att lära om, man skall bara orka göra det.

@903 Lew: Ska ditt tips tolkas som att kroppen kan böjas ytterligare framåt så har jag ingen synpunkt. Menar du att skytten däremot skall stå med ryggen böjd bakåt så..

Nej, mindre bra, för det första lärs ett felaktigt beteende in och för det andra har den skytten raskt förvandlats till en säkerhetsrisk.

Dålig balans och rekylupptag ak4...

Tycker du det känns hyfsat stabilt nu, fundera över sämre underlag (terräng), högt mål och/eller automateld och du är garanterat inte längre min kompis...

Måste du skjuta från den ställningen, gör det men tänk på vad du gör..

Sen vore det som sagt önskvärt med antingen ett vapen som "alla" kan använda eller åtminstone kort kolv till de som faktiskt behöver.

Förutom de skyttar som har en svårartat mentalt motstånd mot att ändra till de nya skjutställningarna brukar det för de flesta gå rätt snabbt att träna in de nya ställningarna (inget man gör på en dag dock).

Det som tog längst tid för mig och tar tid för många andra att korrigera är att inte säkra vapnet i tid och otid samt den nya benställningen.

Vet inte hur värt det skulle vara att slita med att byta ögondominans även om det går, varför jävlas med kroppen?

Det går som sagt alldeles utmärkt att lära sig skjuta med svag hand.

Misstänker att det är lite enklare att trixa med muskelminnet i händer och axlar än att ändra vilken hjärnhalva som är dominant, men vem vet.

Mig veterligen rekommenderas 3 "knästående" skjutställningar, sedan är det upp till skytten att bedöma vilken ställning som passar hen just där och då (vilket inte alltid innebär någon av dessa ställningar, vid sådana tillfällen då skjutledare brukas bestämmer dock skjutledaren vad som gäller för aktuell skjutning).

För den som skall skjuta knästående men har en knäskada av svårare modell (nyopererad etc) brukar jag rekommendera att skytten "sitter" på det friska benet med det "sjuka" benet utsträckt (avlastat) rakt framåt.

Funkar faktiskt riktigt bra, är lättare att komma ur än det ser ut och får jobbet gjort. Att vrida upp i sida är dock något svårare att göra med stabilitet.

YMMV

@2sharp: Förstår jag dig rätt nu? Du vill inte köpa nya knivar?! :eeh:

• Like 1