Jump to content

Vapenhantering - Tummen på ovansidan eller kolvplattan i bröstkorgen


709

Recommended Posts

Någon skrev tidigare att det blir varmt med tummen ovanpå. Jag skjuter så, sköt 5 mag Ak5C i snabb följd i veckan utan handskar och utan att det blev för varmt.

Var det inte med AK4 det blir varmt? Jag vill minnas att det efter 4-5 mag i snabb följd med AK4 blev varmt var man än höll...

Link to comment
Share on other sites

Någon skrev tidigare att det blir varmt med tummen ovanpå. Jag skjuter så, sköt 5 mag Ak5C i snabb följd i veckan utan handskar och utan att det blev för varmt.

Var det inte med AK4 det blir varmt? Jag vill minnas att det efter 4-5 mag i snabb följd med AK4 blev varmt var man än höll...

 

Ah, okay! Hade för mig att det var AK5 ngn avsåg tidigare i tråden. AK4 vet jag inte, var flera år sen jag sköt med en sådan sist.

Link to comment
Share on other sites

Frivillig militär övningsverksamhet har väl en gång uppstått ur frivillig skytterörelse med militär koppling. Tänk om vi kunde komma tillbaka till det. En skytteförening inom Hv som bedriver skytte för alla frivilliga att delta i utanför sitt eget förbands övningsverksamhet.

Link to comment
Share on other sites

Frivillig militär övningsverksamhet har väl en gång uppstått ur frivillig skytterörelse med militär koppling. Tänk om vi kunde komma tillbaka till det. En skytteförening inom Hv som bedriver skytte för alla frivilliga att delta i utanför sitt eget förbands övningsverksamhet.

Förslagsvis då med militära vapen och instruktörer. även om de säkert har sina poänger att kunna träffa en helfigur 400 meter bort, är jag mer rädd för en duelsituation, där hotet är 8 meter bort. då är vem som helst farlig med nästan vilket vapen som helst.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, självklart ska skyttet bedrivas med FM's vapen och med instruktörer från FU, HV och övriga FM.

Jag vill eftersträva att svenska soldater ska kunna träffa mål såväl i duellsituationer på 10> meter såväl som 250+ meter. Dagens koncentration på instinktivskytte bidrar inte till det senare.

Edited by weekendwarrior
Link to comment
Share on other sites

Ja tänk nu om man du från FM sida ser till att de som har viljan och möjliheten att ha vapen hemma istället. Skulle själv köpt ett vapenskåp om det nu skulle krävas. Och sedan låtit oss träna skytte mer på fritiden. Så hade vi inte behövt lägga så mycket tid på skjutträning utan på annat som man inte kan öva "själv". Det är inte möjligt idag med alla konstiga krav som ställs vid skjutning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja tänk nu om man du från FM sida ser till att de som har viljan och möjliheten att ha vapen hemma istället. Skulle själv köpt ett vapenskåp om det nu skulle krävas. Och sedan låtit oss träna skytte mer på fritiden. Så hade vi inte behövt lägga så mycket tid på skjutträning utan på annat som man inte kan öva "själv". Det är inte möjligt idag med alla konstiga krav som ställs vid skjutning.

 

Det har tyvärr visats förr att det inte är så lysande att släppa ut gemene soldat på en skjutbana utan advekat utbildning. Se hur det gick på Öland..

Jag tycker ni kan ställa krav på utbildningsgruppen att arrangera skjutningar 1-2ggr på månad istället. Det räcker för att bibehålla muskelminnet.

Link to comment
Share on other sites

En sak som jag saknar är övningar där de både finns tavlor som skall bekämpas och de som inte skall. givetvis på kortavstånd och under tidspress. även målidentifiering på +250 m vore nyttigt. De är ju inte bara att träffa, utan också veta vad som bekämpas och att de verkligen bekämpats.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En sak som jag saknar är övningar där de både finns tavlor som skall bekämpas och de som inte skall. givetvis på kortavstånd och under tidspress. även målidentifiering på +250 m vore nyttigt. De är ju inte bara att träffa, utan också veta vad som bekämpas och att de verkligen bekämpats.

 

Och varför tar du då inte upp det med dina befäl? Jag och mina kollegor har sammanställt en hel pärm med olika skjutövningar med tillhörande varianter som vi sen plockar fram när plutonen skall skjuta för att repetera upp nått speciellt.

Link to comment
Share on other sites

Någon skrev tidigare att det blir varmt med tummen ovanpå. Jag skjuter så, sköt 5 mag Ak5C i snabb följd i veckan utan handskar och utan att det blev för varmt.

Var det inte med AK4 det blir varmt? Jag vill minnas att det efter 4-5 mag i snabb följd med AK4 blev varmt var man än höll...

 

Enligt något reglemente skall man inte skjuta mer än 60 patroner i följd (3 magasin) för att därefter låta vapnet svalna till handvärme. Av egen erfarenhet vet jag att drygt halvvägs in i det fjärde magasinet(i snabb följd...) börjar det spruta gnistor om de avfyrade kulorna och någonstans i det femte börjar det bli risk för självantändning. Det känns som hela vapnet, allt utom pistolgreppet och kolven, blir lika varmt som McDonalds äppelpajer och det enda som hjälper är att ha asbestvantar.

Link to comment
Share on other sites

En sak som jag saknar är övningar där de både finns tavlor som skall bekämpas och de som inte skall. givetvis på kortavstånd och under tidspress. även målidentifiering på +250 m vore nyttigt. De är ju inte bara att träffa, utan också veta vad som bekämpas och att de verkligen bekämpats.

 

Och varför tar du då inte upp det med dina befäl? Jag och mina kollegor har sammanställt en hel pärm med olika skjutövningar med tillhörande varianter som vi sen plockar fram när plutonen skall skjuta för att repetera upp nått speciellt.

förslaget är av två anledningar, dels är de för att jag tycker att de börjar bli lite mycket kring mängd övning specielt av skott på långt avstånd där identifiering av mål utan kikare börjar bli jobbig även med 20/20 syn i lungt tillstånd. för de andra vill jag att åtminstånde de andra kompanier/bataljoner som kan stöta ihopp med min också gör det.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
@Håkan

Om man under ett helt år kör väldigt mycket bil, umgås med sin bil dagligen och kör den i olika terränger och miljöer varje vecka (vissa veckor kör man bil i svåra miljöer mellan 07-24 varje dag hela veckan) så blir man en ganska bra bilförare under det året tror jag. Då borde man ha med sig denna kunskap ganska långt in i framtiden genom att öva ett par dagar varje år.

Byt ut "kör bil" i texten ovanför mot "skjuta AK" så har hur upplägget ser ut idag med före detta värnpliktiga som är Hemvärnare. Och jag tycker att värnplikt borde vara ett krav för att bli HV-man, men det är en helt annan diskusison.

Jag tror inte man är en bra bilförare efter 20 års uppehåll. Däremot tror jag att man TROR att man är det. Men det är dumt att bedöma sina egna färdigheter.

/m

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...