Jump to content

Fastsättning av fickor

RedMeister

Recommended Posts

Har nog några bilder på hur fästena sitter på fickorna. Inte hur de sitter på västen (lite svårt att vi in kameran där...) Tyvärr har jag ingen server att lägga upp bilder på så det är om du vill ha dem över mail i så fall?

EOD

Guest Fågel Fenix
Har nog några bilder på hur fästena sitter på fickorna. Inte hur de sitter på västen (lite svårt att vi in kameran där...) Tyvärr har jag ingen server att lägga upp bilder på så det är om du vill ha dem över mail i så fall?

EOD

Jag skulle också vilja ha då jag har sidorfickor att sätta på stridssäcken.

Tack på förhand...

...ja just det ja... [email protected] :blink:

Darkstar: läs i inlägget. :)

PLCE ok. Används av engelska försvaret. Men även av danskarna.

Kolla med militaryshop. dom kanske kan fixa. Annars får du göra en sökning på nätet efter utl butiker. Sök på PLCE.

Fungerar glockrent. 6 fästpunkter istället för 4.

Här har du bild på danskarnas.

beltkitsetup2.gif

RedMeister: här har du bild på min Moddade 304.

PLCE ok

1 Leathermanficka

4 Maggfickor

Skyddsmaskväska

Ficklampsficka

Kniv.

Sele_002.jpg

Håll tillgodo.

En fråga bara hur i hela friden får du tag på den skyddsmask? Den sitter ju bak är inte det krångligt?

:) :basker: :blink:

Guest Fågel Fenix
RedMeister: här har du bild på min Moddade 304.

PLCE ok

1 Leathermanficka

4 Maggfickor

Skyddsmaskväska

Ficklampsficka

Kniv.

BILD

En fråga bara hur i hela friden får du tag på den skyddsmask? Den sitter ju bak är inte det krångligt?

8-/ :basker: :camo:

Ja, ur funkar det här med ryggsäck ? :)

Inga problem att få fram masken. Mer feppel att få tillbacks. Men det är ju att få fram som är huvudsyftet.

Att bära med Saccis jägare 50 är inga problem. Skall du ha en större rygga så spänner du bara loss skyddsmaskväskan och fäster på ryggan.

Slut , frågor?

Inga problem att få fram masken. Mer feppel att få tillbacks. Men det är ju att få fram som är huvudsyftet.

Att bära med Saccis jägare 50 är inga problem. Skall du ha en större rygga så spänner du bara loss skyddsmaskväskan och fäster på ryggan.

Slut , frågor?

Du var en vig jävel haha det är inte dåligt att få ut masken på så kort tid som det ändå krävs bra jobbat.. :}:D

Man gör en ju ett reglement-fel när man moddar om sin 304-stridsele (m. bälte), en 304:a är gjord för att två ammo-fickor ska sitta på varsin sida (och selen ska fästas i dessa), dricksflaskan och bajonett ska hänga på höger ryggsida (för att kunna nås med höger hand), och skyddsmaskväskan på vänster (för att kunna öppnas med höger hand).

Grundtanken för 304:an är att ALLA soldater ska ha enhetligt utseende på sina selar. Ett mycket gammalmodigt tänkande... Men man behöver ju inte bryta reglementet bara för det...

Ersättaren 2000-stridvästen däremot är framtagen för att anpassas till den enskilde soldaten, och dennes speciella uppgift. På den får man alltså placera fickorna där man vill, där man bästa behöver och når dom. Till 2000-västen finns det dessutom ett antal olika fickor som är specialicerade för att hjälpa till olika uppgifter...

Vilka förband och befattningar är det som fått ut benplattan? ingen fick ut den på I5 när jag gjorde lumpen.

Plattan finns inte i HV än vad jag vet. Bevakning, Specialförband, officerare i vissa nivåer är vilka jag sett bära plattan till del.

Casca

Benplattan har tilldelats militärpolisförbanden vilket leder till att alla officerare på gardet givetvis har försett sig och naturligtvis delat med sig till sina officerskollegor på andra förband... Den som minst behöver de nya prylarna har de alltså först, inget nytt under solen...

Man gör en ju ett reglement-fel när man moddar om sin 304-stridsele (m. bälte), en 304:a är gjord för att två ammo-fickor ska sitta på varsin sida (och selen ska fästas i dessa), dricksflaskan och bajonett ska hänga på höger ryggsida (för att kunna nås med höger hand), och skyddsmaskväskan på vänster (för att kunna öppnas med höger hand).

Grundtanken för 304:an är att ALLA soldater ska ha enhetligt utseende på sina selar. Ett mycket gammalmodigt tänkande... Men man behöver ju inte bryta reglementet bara för det...

Ersättaren 2000-stridvästen däremot är framtagen för att anpassas till den enskilde soldaten, och dennes speciella uppgift. På den får man alltså placera fickorna där man vill, där man bästa behöver och når dom. Till 2000-västen finns det dessutom ett antal olika fickor som är specialicerade för att hjälpa till olika uppgifter...

Ja Dahlberg: Jag är väl en dålig människa som bryter mot reglementet. Men jag anpassar bara utrustningen så att den skall bättre passa uppgiften. Man har ju sett till att har vettig materiel under dom 20 år man varit med i Hv. Har upplevt brunt läderbälte, Skyddsmaskväska typ havrepåse, ammunitionsväska typ handväska, ryggsäck m/ä mm.

Och då blir det gärna att man bryter mot reglementet och fixar egna prylar. :huh:

Guest Scouten
Och så behöver man inte ens ha skyddsmasken på bältet så länge inte C-beredskapen är höjd... själv fäster jag skyddsmasken på benplatta rekommenderas varmt!

Jag tycker det verkar som bortkastat utrymme att sätta gasmaskväskan på benplattan. Jag skulle antingen placera extra magasinfickor eller en flerbruksficka stor där. jag tycker att det är bäst att bära skyddsmaskväskan i remmen runt kroppen när man strider eller på stridssäcken när man marshar eller i trosspackningen när man inte behöver ha den lättillgängligt.