Jump to content

POLISEN I KARLSBORG HAR FÅTT NYA FORDON...


Fk Satan

Recommended Posts

Hur har de kommit fram till att köpa in "golfbilar?" Slöhet? Min åsikt:

 

 

Vad grundar du den på? Det kan inte vara praktiskt med mindre fordon någonstans? Vad har de i skåpet, är det rimligt att bära det som finns där?

Link to comment
Share on other sites

Hur har de kommit fram till att köpa in "golfbilar?" Slöhet? Min åsikt:

 

 

Vad grundar du den på? Det kan inte vara praktiskt med mindre fordon någonstans? Vad har de i skåpet, är det rimligt att bära det som finns där?

kanske kunde vara bra med något som inte blir från åkt av en motorintresserad tonårings moped. Sen tycker jag den ser lätt komiskt ut som polisfordon.
Link to comment
Share on other sites

Hur har de kommit fram till att köpa in "golfbilar?" Slöhet? Min åsikt:

 

 

Vad grundar du den på? Det kan inte vara praktiskt med mindre fordon någonstans? Vad har de i skåpet, är det rimligt att bära det som finns där?

kanske kunde vara bra med något som inte blir från åkt av en motorintresserad tonårings moped. Sen tycker jag den ser lätt komiskt ut som polisfordon.

Jag kan nog se ett par klart bra användsningsområden t.ex. i trånga utrymmen i parker och på festivaler där det kan vara lite knöligt med en personbil eller buss, men det är klart att jaga ikapp moppar är alltid huvuduppgiften.

Link to comment
Share on other sites

Hur har de kommit fram till att köpa in "golfbilar?" Slöhet? Min åsikt:

 

 

Vad grundar du den på? Det kan inte vara praktiskt med mindre fordon någonstans? Vad har de i skåpet, är det rimligt att bära det som finns där?

kanske kunde vara bra med något som inte blir från åkt av en motorintresserad tonårings moped. Sen tycker jag den ser lätt komiskt ut som polisfordon.

Jag kan nog se ett par klart bra användsningsområden t.ex. i trånga utrymmen i parker och på festivaler där det kan vara lite knöligt med en personbil eller buss, men det är klart att jaga ikapp moppar är alltid huvuduppgiften.

vore inte då tex en fyrhjulig motorcykel bättre, om de behöver ha med sig mer utrustning än när de går. är de skåpet till för utrustning kanske de skulle fundera på om alla fordon verkligen behöver ha med sig allt.
Link to comment
Share on other sites

Jag kanske är värsta tönten här, men jag ser faktiskt stora fördelar med att inte ha en fyrhjulig motorcykel som låter och spottar ur sig avgaser. Om de har den här kärran att forsla med sig prylar istället för att samla ihop 8 poliser med 120 liter Vulcansäckar och marscha in i en festival. Det skulle jag tycka ser fånigt ut om vi skall blanda in det i sammanhanget :)

Link to comment
Share on other sites

Segways används ju på ett antal ställen världen över.

segwaypolice1JKR_468x342.jpg

 

I Tyskland kör man med den här varianten

piaggio_ape_german_police-2.jpg

 

Det går även att hitta Mini Cooper och Smart-bilar i polisens tjänst i vissa länder.

Link to comment
Share on other sites

Segways används ju på ett antal ställen världen över.

segwaypolice1JKR_468x342.jpg

 

Det går även att hitta Mini Cooper och Smart-bilar i polisens tjänst i vissa länder.

Kan någon förklara vad nyttan är med en Segway, för polisen. De tycks ju inte öka på antalet prylar polisen får med sig och några hastighets monster tycks de ju inte vara. En polis borde väll ha kondition att promenera ett arbetspass.

 

Mini Cooper kan jag se en viss poäng med i städer.

Link to comment
Share on other sites

Poliser med trasiga leder är ungefär lika vanligt som knektar med trasiga leder - människor är inte gjorda att gå med utrustning buren på hårdgjord yta. En Segway sparar leder när man i UK gör det som i Sverige helt försvunnit - patrullerar till fots, är behjälplig och pratar med folk. I Sverige verkar det som snuteriet sparar på lederna genom att inte patrullera utanför radiobilen, alltid ett alternativ.

 

"Men träna mer då!"

Då får du a) betala poliserna för att göra det på arbetstid (dyrt) eller b) leva med att alla poliser i patrullerande tjänst är unga och oerfarna (obra).

 

En snut på en Segway eller i en golfbil är fan så mycket mer "approachable" än samma snut i en radiobil, minibuss, på en MC eller häst.

Link to comment
Share on other sites

Testade inte Sthlms-polisen Segway ett tag? Har man slutat med det?

Tycker det verkar vara en bra idé för fotpatrullerande poliser att spara på krafterna och samtidigt kunna ha ett relativt stort "beat". Måste man springa kapp buset så är det ju bara att lämna sin segway (och hoppas att den inte blir stulen :) ) Har man patrullerat en hel dag lär man ju ha mer krafter över till att springa om man gjort det på en segway än om man gjort det till fots.

Å andra sidan så kanske man efter en tids segwaypatrullerande inte är i så bra sprinterform längre? :)

Allt hänger på att man har poliser som patrullerar till fots förstås.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Man ser ju ganska ofta om man t.ex. tittar på Cops att poliser i USA har utrustningsbälten med hängslen för att få bättre avlastning. Har dock aldrig sett det på en svensk polis men det verkar vara en vettig lösning.

Link to comment
Share on other sites

I Storbritannien har jag sett att de har "stridsvästar" i lysgult tyg. Det skulle nog inte funka i Sverige dock, eftersom västarna skulle "se för militäriska ut".

Minns inte i detalj hur den jag såg. såg ut, men här är en variant i alla fall:

tac_hi_vis.jpg

 

(Ska jag vara ärlig minns jag inte ens om jag såg den när jag var i England nu i somras, eller om jag såg den i ett avsnitt av "Morden i Midsomer". :-D)

 

Annars finns ju klassikern i form av det klassiska poliskopplet med axelband...

poliser_468.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har intrycket av att reflexväst innebär en viss status, en slags officiell upphöjelse på den där ön. Till skillnad mot här, där varenda stavgående pensionär har reflexväst, till och med på sin chihuahua..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Du jobbar inte utan att ha på dig en reflexväst där borta, spelar knappt någon roll om du är inom- eller utomhus - befinner du dig inte vid ditt skrivbord har du på dig en reflexväst. Det hela är pga "health and safety" vilket lätt blir komiskt när man som suedi med familj inom arbetarerörelsen går runt och chockas över det undermåliga arbetarskyddet. Eller så har de kevlarförstärkt reflexvästarna och blåjeansen som asfaltskillarna har, vad vet jag?

 

 

/Lew, som burit reflexväst när han under sex timmars tid (1000-1600) tog vattenpermieringsprover. Mitt på ett stort fält. Som låg i träda.

Link to comment
Share on other sites

Reflexvästar är billiga, riktiga skyddskläder är dyra..

Dock är polis reflex/stridsvästen jag lade in i mitt inlägg "stab proof" så den är väl kevlarförstärkt antar jag.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

I Storbritannien har jag sett att de har "stridsvästar" i lysgult tyg. Det skulle nog inte funka i Sverige dock, eftersom västarna skulle "se för militäriska ut".

Minns inte i detalj hur den jag såg. såg ut, men här är en variant i alla fall:

tac_hi_vis.jpg

 

(Ska jag vara ärlig minns jag inte ens om jag såg den när jag var i England nu i somras, eller om jag såg den i ett avsnitt av "Morden i Midsomer". :-D)

 

 

när de gäller de som tycker att Polisen ser för militära ut med utrustnings västar, hade de förmodligen tyckt de om Polisen så haft Rosa onepece. Jag hade några sådana i gymnasiet, de begrep inte varför de blev lobade så fort, de festade (var ute och söp) och polisen såg dem.
Link to comment
Share on other sites

när de gäller de som tycker att Polisen ser för militära ut med utrustnings västar, hade de förmodligen tyckt de om Polisen så haft Rosa onepece. Jag hade några sådana i gymnasiet, de begrep inte varför de blev lobade så fort, de festade (var ute och söp) och polisen såg dem.

 

Jag vet inte om polisens etiska råd brukar vara ute och bli "LOBbade", men de har i alla fall åsikter om polisens arbete, högt och lågt.

http://polistidningen.se/2008/04/etiskt-rad-med-makt/

Förvisso gammal artikel men..

Se även alla diskussioner gällande polisens tillgång till "extrema tunga vapen" som ett jaktgevär (prickskyttegevär) tydligen kan anses vara i händerna på en polis.

Link to comment
Share on other sites

när de gäller de som tycker att Polisen ser för militära ut med utrustnings västar, hade de förmodligen tyckt de om Polisen så haft Rosa onepece. Jag hade några sådana i gymnasiet, de begrep inte varför de blev lobade så fort, de festade (var ute och söp) och polisen såg dem.

 

Jag vet inte om polisens etiska råd brukar vara ute och bli "LOBbade", men de har i alla fall åsikter om polisens arbete, högt och lågt.

http://polistidninge...t-rad-med-makt/

Förvisso gammal artikel men..

Se även alla diskussioner gällande polisens tillgång till "extrema tunga vapen" som ett jaktgevär (prickskyttegevär) tydligen kan anses vara i händerna på en polis.

ont om poliser i den gruppen, man kan ju fundera på vilka meriter medlemarna hade.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...