Jump to content

Pussy Riot döms för huliganism


IB5

Recommended Posts

Alla har väl säkert redan hört talas om punkgruppen Pussy Riot som i en katedral i Moskva framförde en låt där de bad till jungfru Maria att avsätta Putin.

 

Nu står det klart att gruppen döms för huliganism:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/pussy-riot-doms-for-huliganism_7429396.svd

 

De ska bland annat dömas för att dom:

 

"Domstolen anser att de tre kvinnorna drevs av ”hat och fientlighet mot troende”, rapporterar nyhetsbyrån Interfax. Pussy Riot sjöng en ”blasfemisk” och ”förolämpande” sång i Frälsarkatedralen, enligt domstolen. Kvinnorna ska ha begått ett ”allvarligt brott mot allmän ordning” och stört lugnet, och ska ha varit medvetna om att deras agerande var förolämpande"

 

Samt:

 

"ha skapat allvarlig moralisk skada på kyrkoarbetare, ha brutit mot kyrkans regler och burit extremt olämpliga kläder."

 

 

Åklagaren har yrkat på 3 års fängelse, men straffet har inte förkunnats av domstolen än.

Link to comment
Share on other sites

Ebba Grön framförde "häng gud" i Uppsala Domkyrka i början av 80-talet. Dock utanför ordinarie kyrklig verksamhet.

 

Annars hade det väl klassats som störning av allmän sammankomst, med böter eller högst 6 mån fängelse, så länge de inte gjorde sig skyldiga till något annat.

 

Men förmodligen hade bara blivit utkörda.

Link to comment
Share on other sites

Det som var lite förvånande och kändes som klar overkill när man såg direktsändningen på webben med åklagarens yrkande och åtalspunkterna var att några av vakterna bar texten Спецназ (Spetsnaz) på sina uniformer.

 

Sen är det väl bara att acceptera faktum att man inte har samma syn på den här typen av händelser i öst som vi har i väst. Det gäller inte bara Pussy Riot utan även saker som Prideparader och liknande.

Link to comment
Share on other sites

Hur kom de in i kyrkan tro?

 

PR-kampanj för gruppen? Värt 2 år i bur?

Jadu, förmodligen gick de in samtidigt som de andra besökarna och tog den vanliga vägen för kyrkbesökare.

 

Sen kan man ju drista sig till att gissa att gruppen som sådan inte är ett musikaliskt fenomen i första hand eftersom de är maskerade och byter medlemmar med jämna mellanrum men behåller artistnamnen.

De enda den gruppen gjort sig känd för är politiska ställningstaganden mot regimen i Moskva. Musiken och det provokativa framförandena och namnet är huvudsakligen till för att väcka rubriker inom och utanför Ryssland, inte för att klättra på tracks...

Link to comment
Share on other sites

DEt mer oroande är att så fort det inte är puttinstödjande så råkar det ut för "tråkigheter".

Dock vart jag förvånad över att det "bara" vart två år för något som i sverige antagligen hade slutat med utkastning ur kyrkan och så var det bra

Link to comment
Share on other sites

Vad hade hänt om någon punkgrupp i Sverige hade beslutat att avbryta högmässan i storkyrkan med en egen konser, utan att fråga om lov.

Inte två års fängelse iaf. Detta känns mest som en markering från Ryssland och Putin. Folk har fått kortare fängelsestraff för mer i (Väst)världen.

Link to comment
Share on other sites

Vad hade hänt om någon punkgrupp i Sverige hade beslutat att avbryta högmässan i storkyrkan med en egen konser, utan att fråga om lov.

Inte två års fängelse iaf. Detta känns mest som en markering från Ryssland och Putin. Folk har fått kortare fängelsestraff för mer i (Väst)världen.

undra om de blivit samma uppslutning om en ett gäng mediorka men publiciites sökande musiker skrålat sin avsky mot alliansen i storkyrkan. om då rättsväsendet tyckt de gått för långt och dömt dem till ett halvår i fängelse.

 

Jag gillar inte Putin, men de betyder inte att jag gillar alla som är emot honom. De finns trotts alt långt sämre allternativ.

Link to comment
Share on other sites

Trist att se att Putin/Kyrkan har ungefär samma förhållande till kritiker som landet som börjar på "I" och slutar på "ran".

 

Läste idag att kyrkan bett om nåd för Pussy Riot vilket innebär att om nåden beviljas så minskas straffet till ett års fängelse. Läser man mellan raderna så tolkar jag det som att kyrkan egentligen inte är överdrivet arg på Pussy Riot medans regimen vil statuera exempel.

Link to comment
Share on other sites

Läste idag att kyrkan bett om nåd för Pussy Riot vilket innebär att om nåden beviljas så minskas straffet till ett års fängelse. Läser man mellan raderna så tolkar jag det som att kyrkan egentligen inte är överdrivet arg på Pussy Riot medans regimen vil statuera exempel.

 

Man behöver väl inte vara särskilt skicklig på att läsa mellan raderna för att fatta att det är Putins hand som ligger bakom. Det var ju Putin som kritiserades, inte kyrkan, om jag förstått saken rätt.

 

Jag är däremot inte rysslandsexpert nog för att tolka kyrkans nådeansökan. Betyder det att:

 

1. Kyrkan vill distansiera sig från Putin och visa tydligt att de inte har med saken att göra (regimkritik!)

2. Att Putin rycker i trådarna även här för att kunna visa sig givmild mot sina "fiender" och korta straffet för att framstå i god dager?

 

 

 

Jag gillar inte Putin, men de betyder inte att jag gillar alla som är emot honom. De finns trotts alt långt sämre allternativ.

 

Ja, det kunde ju varit i Iran, där hade de ju hängt i från en kranbil istället.. eller?

 

Alltså, man behöver inte GILLA Pussy Riot för att tycka att det är fel att fängsla regimkritiker - allt enligt det citat som för mig speglar demokratin och åsiktsfrihetens kärna:

Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem

 

/E

Link to comment
Share on other sites

@.Erik_G

De finns trotts allt gränser för hur regimkritiker får bete sig under yttrande friheten.

 

vilka väntar i skuggorna på att Putin skall tvingas lämna makten till förmån för opositionen, är alla de allternativen bättre eller kommer ett antal kändisar och andra ytterligare en gång försöka förklara varför de nya regimens framfart inte är så farlig. (de finns ju de Svenskar som fortfarande försöker försvara röda Khemererna)

Link to comment
Share on other sites

vilka väntar i skuggorna på att Putin skall tvingas lämna makten till förmån för opositionen, är alla de allternativen bättre eller kommer ett antal kändisar och andra ytterligare en gång försöka förklara varför de nya regimens framfart inte är så farlig. (de finns ju de Svenskar som fortfarande försöker försvara röda Khemererna)

 

Ja, inte fan är det några småtjejer i Pussy Riot i alla fall.

 

Med ditt resonemang är det ju bäst för Sverige om vi utsåg Reinfelt som diktator. Folket KAN ju vara så dumma att de röstar på Stefan Löfvén, som vi ju egentligen inte vet hur han kommer hantera en statsministerpost. Eller i värsta fall så röstar folket fram Jimmy Åkesson som statsminister, och den lilla, men dock befintliga risken gör det värt att skrota demokratin och införa despotism istället.

 

I en riktig, fungerande demokrati är det folket som väljer ledare, och folket är i en hälsosam demokrati, inte fullständigt eniga om sitt val. Det måste således finnas en opposition. Om du följt med i händelseutvecklingen så vet du att det inte alltid är hälsosamt att vara oppositionspolitiker i Ryssland- Bara det att du pratar om folk i "skuggorna" är ju ett tecken på att allt inte står rätt till. I en demokratisk stat finns ingen skugga att stå i, när det gäller makten. I en demokratisk stat framgår det tydligt vilka som har makten och vilka alternativ till makthavare det finns.

I Sverige till exempel har vi ju han.. den där.. vaheterhan.. killen som kom efter Juholt och som vinner på att ingenting säga.. :)

Skämt å sido, en demokrati MÅR BRA av en tydlig opposition och ett öppet diskussionsklimat.

 

Att acceptera fel för att det kunde varit värre är knappast vägen framåt, eller hur?

Var kommer röda Khmererna in i det hela? Skulle ALLA som är emot Putin vara Röda Khmerer?

 

Well you'll work harder

With a gun in your back

For a bowl of rice a day

Slave for soldiers

Till you starve

Then your head is skewered on a stake

 

Now you can go where people are one

Now you can go where they get things done

What you need, my son:.

 

Is a holiday in Cambodia

Where people dress in black

A holiday in Cambodia

Where you'll kiss ass or crack

Link to comment
Share on other sites

vilka väntar i skuggorna på att Putin skall tvingas lämna makten till förmån för opositionen, är alla de allternativen bättre eller kommer ett antal kändisar och andra ytterligare en gång försöka förklara varför de nya regimens framfart inte är så farlig. (de finns ju de Svenskar som fortfarande försöker försvara röda Khemererna)

 

Ja, inte fan är det några småtjejer i Pussy Riot i alla fall.

 

Med ditt resonemang är det ju bäst för Sverige om vi utsåg Reinfelt som diktator. Folket KAN ju vara så dumma att de röstar på Stefan Löfvén, som vi ju egentligen inte vet hur han kommer hantera en statsministerpost. Eller i värsta fall så röstar folket fram Jimmy Åkesson som statsminister, och den lilla, men dock befintliga risken gör det värt att skrota demokratin och införa despotism istället.

 

I en riktig, fungerande demokrati är det folket som väljer ledare, och folket är i en hälsosam demokrati, inte fullständigt eniga om sitt val. Det måste således finnas en opposition. Om du följt med i händelseutvecklingen så vet du att det inte alltid är hälsosamt att vara oppositionspolitiker i Ryssland- Bara det att du pratar om folk i "skuggorna" är ju ett tecken på att allt inte står rätt till. I en demokratisk stat finns ingen skugga att stå i, när det gäller makten. I en demokratisk stat framgår det tydligt vilka som har makten och vilka alternativ till makthavare det finns.

I Sverige till exempel har vi ju han.. den där.. vaheterhan.. killen som kom efter Juholt och som vinner på att ingenting säga.. :)

Skämt å sido, en demokrati MÅR BRA av en tydlig opposition och ett öppet diskussionsklimat.

 

Att acceptera fel för att det kunde varit värre är knappast vägen framåt, eller hur?

Var kommer röda Khmererna in i det hela? Skulle ALLA som är emot Putin vara Röda Khmerer?

 

Well you'll work harder

With a gun in your back

For a bowl of rice a day

Slave for soldiers

Till you starve

Then your head is skewered on a stake

 

Now you can go where people are one

Now you can go where they get things done

What you need, my son:.

 

Is a holiday in Cambodia

Where people dress in black

A holiday in Cambodia

Where you'll kiss ass or crack

Cambodia är ett extremt tydligt ställe där de bytte en olämplig ledare mot en rörelse som var värre, Riktigt vad den ryska oppositionen består av vet jag inte, mer än gammelkommunister och en gammal schack mästare som jag inte riktigt vet var han står poltiskt. De känns som en lite svag grund att bygga stöd på

 

vad Pussy Riot står för politiskt vet jag inte heller om de nu har någon mer än att de är kul att protestera.

 

I Sverige har vi inprincip Två partier som har möjligheten att leda en regering efter nästa val, om inget konstigt händer. ingen av de partierna har några heltokiga idéer och hur som hels kommer alltid ett val 2018. Riktigt vad som händer i maktvakumet som skulle bli om Putin skulle säga att Opositionen får ta över, nu sticker jag.

Link to comment
Share on other sites

Cambodia är ett extremt tydligt ställe där de bytte en olämplig ledare mot en rörelse som var värre, Riktigt vad den ryska oppositionen består av vet jag inte, mer än gammelkommunister och en gammal schack mästare som jag inte riktigt vet var han står poltiskt. De känns som en lite svag grund att bygga stöd på

 

Och frånvaron av en stark och tydlig opposition beror oftast på......? Att den sittande ledaren har precis allt rätt, eller?

 

Med din logik är det alltså rätt att Vitryssland kapar diplomatiska förbindelser med Sverige eftersom vi legitimerar den vitryska oppositionen genom att prata med dem. Vi vet ju vem Lukasjenko är, men vilka oppositionen är vet vi ju inte, eftersom vi inte får träffa dem. Alltså håller vi på Lukasjenko?

 

Du får förlåta mig för att jag inte riktigt köper din logik eller håller med dig.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

I min värld handlar det inte vad som skulle vara det andra alternativet regimen, eller vilket som är det bästa av de två. I min värld handlar det om att det, i mina ögon, är fel att människor får sitta i fängelse i två år för att ha framfört regimkritiska åsikter. Det och endast det handlar det om. Skulle Ryssland vara ett fritt land, där människor hade fått framföra sina åsikter, så tror jag att både sittande regim och opposition hade sett annorlunda ut.

Link to comment
Share on other sites

I min värld handlar det inte vad som skulle vara det andra alternativet regimen, eller vilket som är det bästa av de två. I min värld handlar det om att det, i mina ögon, är fel att människor får sitta i fängelse i två år för att ha framfört regimkritiska åsikter. Det och endast det handlar det om. Skulle Ryssland vara ett fritt land, där människor hade fått framföra sina åsikter, så tror jag att både sittande regim och opposition hade sett annorlunda ut.

även i demokratiska länder gäller de att välja sina arenor, Jag tror inte de finns ett land i världen där ett liknande påhitt inte skulle resultera i att personerna riskerar straff. Sen spelar de egentligen ingen roll om de sjunger barnvisor eller regimkritiska åsikter. Den här typen av upptåg lär ju inte göra Oppositionens jobb lättare. en gissning hade varit att aktionen var en form av terorism light, De räkna med att åka att de skulle bli en rätts sak och ge dem chansen att bli "martyrer" för yttrande friheten. riktigt var gudstjänst besökarnas rättigheter tog vägen kan man fråga sig. allt är trotts allt inte svart och vitt
Link to comment
Share on other sites

De blev bland annat dömda för att de burit "extremt olämpliga kläder", "skapat allvarlig moralisk skada" och "blasfemi". Tror du på allvar att dom hade blivit dömda för detta om dom hade sjungit en sång där de lovprisade Putin?

Jag tror inte det, därmed är de inte dömda för att de gjorde intrång, de är dömda för att de framförde fel åsikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lite konstigt att det blir debatt här i detta ämne.

 

Vad som har hänt är typiskt för en diktatur: Regimkritiker som efter en fredlig demonstration blir fängslade.

Och som vanligt gynnar det inte regimen utan tvärtom: Händelsen är känd och ogillad i större delen av världen.

Link to comment
Share on other sites

Lite konstigt att det blir debatt här i detta ämne.

 

Vad som har hänt är typiskt för en diktatur: Regimkritiker som efter en fredlig demonstration blir fängslade.

Och som vanligt gynnar det inte regimen utan tvärtom: Händelsen är känd och ogillad i större delen av världen.

Debatten är egentligen om hur långt de är ok att dra "ändamålen helgar medlen". De är ju knappast så att aktionen övertygat någon av de i katedralen. Den hade alltså varit ganska misslyckad om den inte blivit känd internationelt och Ryska rättsväsendet överreagerat. Ryska motsvarigheten till störande av allmän ordning hade och lite dagsböter hade varit mer lagom, enligt mig.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...