Jump to content

Framstocks-idéer till Ak 4


Håkan Spuhr

Recommended Posts

704759_10151556072164408_619024236_o.jpg

2Sharp testskjuter AKn

 

248313_10151556042359408_948900299_n.jpg

 

198093_10151556091134408_1372052741_n.jpg

Genom att ersätta orginalkolven med en kolv som är ställbar och därtill betydligt kortare så blev ergonomin ytterligt förbättrad.

Kolven kunde kortas kraftigt genom att kindkammen drogs upp till lådans ovankant så att "humpen" försvann.

Humpen är ett jävla elende eftersom den prylar en i ansikten och därför kallas på engelska för "cheek bone crucher"

Den var ett måste när man använde öppna riktmedel, och måste ha ner kindstödet men numer när vi har optik och inte använder öppna så skall kindstödet upp liksom bakkappan.

Då får man bra anläggning i alla skjutställningar och uppslaget på vapnet minimeras.

Jag sköt fullauto på fem meter från axeln. 6-7 skott som satt på 10 cm.

 

Här är en liten film på 2 sharp när han skjuter några skott.

Lägg speciellt märke till hur lite mynningen reser sig,

 

MVH Håkan

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Med magpul-kolven och alla nya rails så ser den gamla 1800-talsbössan.. (nåja, förra millenniet i alla fall) nästan ut som vilken modern "known from Call Of Duty" bössa som helst. Fattas bara ett P-Mag så skulle bössan kunna dyka upp i vapenidentifikationstråden.. :)

Link to comment
Share on other sites

Kul att se resultatet. Verkar vara vettiga lösningar, till skillnad från härket FM/Hv provade för några år sedan.

 

Av nyfikenhet, hur skiljer sig det nya handskyddet från original avseende temperatur? Aluminium borde leda mer värme, men polymerbitarna isolerar, samtidigt borde ju de där hålen hjälpa till att ventilera bort värmen bättre. Vad blir slutresultatet rent subjektivt (gissar att ingen mätt)?

 

Har ni provat att skjuta med de öppna riktmedlen för att verifiera att det fortfarande går?

Link to comment
Share on other sites

Det går inte skjuta med de öppna.

Helt omöjligt och som jag ser det helt oprioriterat.

Vill man ha öppna så for det ju att få dit nått typ fällbara BUIS för en AR.

 

Värme.

Vare sig man har på railcovers eller inte så blir inte värmen ett problem då den tas bort av luften.

När det blir varmt så är det vid patronläget och lådan men även det kyls snabbt.

Skillnaden mot originalframstocken är stor då den istället funkar som en thermos.

 

Håkan

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

Det går inte skjuta med de öppna.

Helt omöjligt och som jag ser det helt oprioriterat.

Vill man ha öppna så for det ju att få dit nått typ fällbara BUIS för en AR.

 

Nån slags järnsikten är enligt min mening helt nödvändiga om vi snackar ett militärt vapen som kommer att användas långt bort från tekniskt stöd och längst ut i underhållskedjan.

Link to comment
Share on other sites

Det håller jag FULLSTÄNDIGT med om.

Men vi har två saker här.

De på AK4an har ni ju redan sågat bort, så där finns inga.

 

De som sitter på utländska G3 och AK4 är åthelvete för låga så skall det funka så måste man höja dem.

Där tror jag att någon form av BUIS hade varit kanon.

De här exempelvis kunde vara utmärkta.

 

Håkan

 

MAD-2009-Coll.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat en hel del på att köpa reservriktmedel till min AK4B för att slippa stå och hoppas på UH-kedjan om mitt rödpunktsikte skulle ge upp vid en skarp insats. Min hobbyanalys ger att visirlinjen över railen inte medger något snipande men är fullt tillräcklig för en nödlösning som slappt räknat är 500% bättre än de monterade nödsiktena ovanpå RPsiktet....

 

@Spuhr, snyggt jobbat med skyddsplattorna. Snyggt både design- och funktionsmässigt och att du lyssnat in andra synpunkter som inte riktigt gick din väg.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte yttra mig om designtekniska lösningar (talanglös) men som brukare så var det stor skillnad på hur jag upplevde rekyl och hantering. Kort sagt så kändes det riktigt, riktigt jävla bra. Rekylen är inget problem, inte ens om jag stod lagom slarvigt. Rekylen finns där såklart, men det händer liksom inget med mynningen, jag hade en liten svängning åt höger, vilket beror på ovana vid Ak4. Med lite mer övning så hade det snart varit borta.

 

Handskyddet med främre grepp och ett bra benstöd, axelstödet och ett bra sikte så jävlar kan man leverera både på kort håll och långt håll (0-500 m, under förutsättningen att man har koll på kulbanan)

 

Reservriktmedel kanske är en bra idé att köpa, även om visirlinjen är kort så är det ju sannolikt bättre än inget. Synd att man inte monterade en liten bit skena på resterna av kornet.

Förslag är väl att handla ett bra sikte till ditt civila vapen och ta med detta i händelse av det stora fosterländska kriget.

Edited by 2Sharp
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Håkan:

 

Kul att se den testas! Tycker att det ser riktigt bra ut och tycker att lösningen med platsskenorna verkar ypperlig.

Också intressant att se rekylupptagningen när man har ett rakt axelstöd istället för nedvinklat. Tänk om man kunde få hoppas på en halvtidsuppdatering på AK4an motsvarande denna innan AKny :rolleyes:

 

Hur mycket väger laserpeken och benstöden du hade hängt på under detta test?

Link to comment
Share on other sites

Vad kostar kalaset? Om du kan säga det. Är lite nyfiken så man kan jämföra med kostaden på dagens kassa lösning för Hv. Den kolven hade ju garanterat varit bäst för alla. Vad sjutton kontaktade dom inte dig när man gjorde detta. Hmm!! Mycket snyggt gjort. Gjort den till ett helt "nytt" vapensystem

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle, om jag fick bestämma själv, hellre ta en ny kolv än nytt handskydd.

 

Men man vill ju ha allt....

problemet med Ak4B är att den säkert skulle gå att få till ett utmärkt skarpskyttevapen, men nu även används i tjänster där en är en halvmeter för lång och ett kilo för tungt. Om nu 7,62 ens är en lämplig kaliber för självskydd och försvar av postering.
Link to comment
Share on other sites

Vad kostar kalaset? Om du kan säga det. Är lite nyfiken så man kan jämföra med kostaden på dagens kassa lösning för Hv. Den kolven hade ju garanterat varit bäst för alla.

Den jämförelsen går ju inte att göra då man från FM:s sida inte lagt några pengar alls på vapnets framstock ännu. Därför kommer Håkans lösning vara svindyr jämfört med den noll-investering som skett hittills.

 

Vad sjutton kontaktade dom inte dig när man gjorde detta.

Gjort detta vad? De har ju inte gjort något!

Link to comment
Share on other sites

De har sågat av kolven och trott att allt är frid och fröjd. Det är inte bara en gång jag fått blåmärke av den här jävla kolven vi har idag. Det skulle kännas som ett helt nytt vapen om vi fick en ny, rak OCH ställbar kolv.

Men det är väl för mycket begärt att det skall fattas ett bra beslut i kedjan... Bättre att låta HVSS flumma omkring med Star Wars handskydd och annat bjäfs. Allt som behövs är en ny kolv, som Håkan visar. Sen kommer jag inte klaga på bettan till 2020.

 

Så dyr kan den väl inte vara om man beställer 25000st?

Link to comment
Share on other sites

Jag använder inte den stora bufferten då den inte får plats. När det testsköts fullauto från axeln och jag hade 7 skott inom 10cm på 5 meter så var det med ombyggd G3träkolv med originalbuffert från HK.

De som testat den med träkolven och original buffert är mycket imponerade över rekyl och uppslag.

Därmed inte sagt att den stora bufferten är onödig men någonstans är det fel att lösa vanskapt ergonomi med en buffert.

 

I ställkolven ovan har jag gjort en egen buffertlösning och det var den 2sharp testade.

 

Jag har ingen åsikt om av HV fattade materielbeslut då jag inte har någon kunskap om HV ekonomi och uppdrag.

Det kan HVSS och ni mycket bättre än jag.

 

Jag har ju inte utvecklat detta med avsikt på svenska marknaden ändå.

 

Håkan

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det är min bestämda uppfattning att många brukare världen över kommer att använda AK4/G3 under många år framåt.

Även lång tid efter 2020.

Det är ett grymt bra vapen då funktionssäkerhet och precision ALDRIG blir omodernt.

G3/AK4 har båda och är ur det perspektivet riktigt bra.

 

Jämför vi med HK417 så kan vi konstatera att de väger samma och har samma längd:)

(417 16" väger 4,3 och 20" väger 4,8, G3 som har 17" väger 4,5 kg)

Däremot har 417 sjukt bättre ergonomi än original G3, men nästan jämförbar ergonomi med min version.

 

Håkan

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2010 gick mtrl.anskaffning för Hv på 557 miljoner. 12,5 miljoner blir då strax över 2 %. Då har jag räknat med ett styckpris på kolvarna på 500 vilket jag tycker låter lågt. Säg att det skulle handla om 2-5 % an Hv's mtrl.anslag. Är det värt det när vi förhoppningsvis får Ak6 inom 10 år. Har vi inget bättre att lägga pengarna på först?

Link to comment
Share on other sites

Jo visst ak 6 är ju en sak men om nu en uppgradering av ak4 kostar låt säga 20-30 miljoner. Den föryngringen gör ju trots allt att vapensystemet håller minst 10 år till och troligtvis längre. För det behövs ju ingen ny utbildning. vapensystemet är väl beprövat. Och kan nog "räcka" som beväpning för HV. För realistiskt tror vi att man kommer beväpna HV med Ak6 2020? Mycket skeptisk till det. Och då är en uppdatering typ den Håkan tagit fram förhållandevis billig.

Link to comment
Share on other sites

2010 gick mtrl.anskaffning för Hv på 557 miljoner. 12,5 miljoner blir då strax över 2 %. Då har jag räknat med ett styckpris på kolvarna på 500 vilket jag tycker låter lågt. Säg att det skulle handla om 2-5 % an Hv's mtrl.anslag. Är det värt det när vi förhoppningsvis får Ak6 inom 10 år. Har vi inget bättre att lägga pengarna på först?

Vad är viktigare än verkan i målet?

Om man kan lägga 5% av budgeten under ett år på en förbättring som verkligen ger en avkastning i bättre möjlighet till överlevnad i strid under 10 år så känns det som välanvända pengar. Eller tänker jag fel?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...