Jump to content

Framstocks-idéer till Ak 4


Håkan Spuhr

Recommended Posts

Wolfie

 

Det går att montera laserpek (sikte alltså) på lådan men det ger vissa nackdelar som att avståndet till loppet ökar vilkete är mycket negativt.

Därtill är det begränsande att inte kunna montera laserpek på framstocken vid behov.

Finns ett krav även att kunna montera NV framför siktet när vapnet används som skarpskyttevapen och då vill man ha möjlighet att använda motsvarande PVS22 eller NSV600 vilket kräver framstocksmontage.

 

Sen skall man ha klart för sig att viktskillnaden mellan polyamid är runt 1,1 kg medan det är 2,8 på alu.

Det innebär att man gör en klar viktminskning med polyamid om man inte behöver öka godstjockleken.

Behöver man öka godstjockleken mer än 150% så försvinner vinsten med polyamid helt .

Sällan eller aldrig kan man göra plastdetaljer så små och så tunt gods som i högvärdig aluminium och därför brukar det sluta med att alu är lättast av de två.

 

Sen är nog aluminium inte ett helt kasst framstocksmaterial heller, eftersom idag är i stort sett 90% av alla nytillverkade framstockar i alu.

 

En av serierna vi disktuerar är 1000 stycken.

Landet i fråga har även HK417 gevär men man anser ändå att för prisskillnaden mellan renoverad G3 och ny 417 är så stor att det finns fördelar för G3.

 

Tänk dig själv om HV i Sverige skulle satsa på ett bra skarpskyttegevär i 7,62.

Hur många skarpskyttegevär tror du HV då hade fått med en kostnad på ca 50000-75000 per vapen?

Kontra vad en bra renoverad G3 kostar?

 

 

Håkan

Link to comment
Share on other sites

Både som skarpskytte där benstöd och lampa/laser skall kunna fästas på vapnet.

Men även som vapen för skytte från helikopter och vissa fall som battle rifle i kaliber 7,62.

Man har 5,56 vapen i stora mängder men i vissa lägen (beroende på avstånd bla.) så föredrar man 7,62.

 

Naturligtvis är alternativet att satsa på ett modernt 7,62 vapen såsom 417, Scar, LMT osv men i förhållande kostnad/effektivitet så utreds möjligheten att använda G3.

 

Håkan

Link to comment
Share on other sites

 

@Håkan

Det som många av oss i tråden har framfört är att man vill ha just ett tjockare handskydd. Så om man med polyamid kan få ett tjockare handskydd men samma vikt och hållfasthet så verkar det ganska bra att kunna köra med polyamid i mina lekmannaöron.

 

Hur kan man montera NV framför siktet med din nuvarande lösning? Monterar man det på sidan med någon arm som för in NV'n framför siktet?

Link to comment
Share on other sites

IB5

 

Jag förstår inte hur det skall gå till.

Polyamid handskydd som skall hålla en laser?

Innebär det att man bara skall ha med lasern för att vara ball?

 

Strunta i dess träfflägesförändringar?

Eller innebär det att ni känner att polyamid handskydd är tillräckligt stabilt för lasern?

 

Som jag ser det bör lasern kunna medge huvudskott åtmintone ut till 100-150 meter och det kan jag aldrig tänka mig går med en polyamidlösning.

 

Hur som helst så har kunden ett absolut krav på att framstocken skall kunna hålla en laser och i framtiden även ett mörkersiktestillsats.

Idag är det enkelt arrangerat med en arm som går upp.

 

Håkan

Link to comment
Share on other sites

Trodde att vi hade diskuterat fram att man kunde ha en polyamidstock med fästen i metall/aluminium? Så att det fortfarande blev hållbara fästen. Och på så sätt tänkte jag att man för samma vikt som en smal aluminiumstock kunde få en tjockare polyamidstock? Eller är det att hela konstruktionen blir för klen om man kör polyamid? Vad exakt är det som blir ostabilt?

Link to comment
Share on other sites

Jodå, visst går det att först fräsa fram ett aluskelett som man "overmouldar" med gummi eller Polyamid.

Fullt görbart.

Men då pratar vi om marknadens dyraste framstock, och det är inte riktigt sannolikt att någon väljer att ha det på en uppgraderad G3.

Att göra en polyamid stock där man fäller in "aluminiumpluttar" för laserfästena kommer inte att ge önskad stabilitet.

 

Plast är ett instabilt material som förändrar sig både under fukt och värme, inte alls någon drömlösning för precision.

 

Håkan

Link to comment
Share on other sites

Trodde att vi hade diskuterat fram att man kunde ha en polyamidstock med fästen i metall/aluminium?

Wolfie tycker att det borde gå, Håkan är tveksam. Håkan har dokumenterad erfarenhet av att tillverka framstockar och en hel del annat så innan vi vet vad Wolfie har för bakgrund så ligger mina pengar på Håkan.

 

Och på så sätt tänkte jag att man för samma vikt som en smal aluminiumstock kunde få en tjockare polyamidstock? Eller är det att hela konstruktionen blir för klen om man kör polyamid?

Här kommer vi ju då tillbaka till Håkans tidigare fråga; vill du ha en fetare framstock för att det är det enda du håller runt, eller håller du med ett "thumb-over" grepp och ändå tycker det blir för smalt? Att hänvisa till att det inte går att hålla med modernt grepp för att stocken är för lång är ju ointressant om planen ändå är att byta till en kortare kolv när vi ändå är igång, eller hur?

 

Med Håkans design så kan ju de som når hålla bössan på ett optimerat sätt, medan de som inte når i sådant fall kan montera på railbitar på sidorna och på så sätt få ett fetare framstock. Det verkar som många här inte tänkt hela vägen fram; om Håkan gör en fetare framstock, hur überfet blir den inte när där monteras på rails och tillbehör?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Håkan:

Ok, då är jag med. Tog ditt svar med att den måste göras tjockare och upp till 150% mm som att det genom att göra en fetare stock gick att göra en som var stabil i polyamid. Men som sagt, då är jag med på vad som gäller.

 

@Yxa

Eftersom man även använder andra skjutställningar än den "senaste" så är det ju bra att ha bra grepp även i dessa skjutställningar, till exempel liggande och knästående. Tanken med denna stock är väl att man inte ska hänga på rails över hela stocken, då kan man väl lika gärna göra en stock fullsmetad med rails från början? Tanken är väl att man fäster laser motsvarande genom specialfästen (som Håkan har visat bild på tidigare), vilket gör att det inte är lika lätt att flytta på sakerna, men vilket man ändå inte gör så ofta så det spelar mindre roll. Och man använder väl inte laserpeken som främre grepp? Så stocken, där du håller, kommer att vara lika smal som den är utan tillbehör, om man inte sätter på ett främre grepp motsvarande. Därför hade jag gärna sett en lite tjockare stock, som medgör att jag har bra grepp både vid instinktivskytte och liggande/knästående.

Link to comment
Share on other sites

Håkan, hur får du handskyddet så stabilt att det går att använda som siktesmontage? På bilderna ser det ut som samma princip som originalet, men jag kanske missat nått.

 

 

Hur i helsefyr kan en 417 kosta 50 000-75 000?

Är glas, fästen, prick-amm och annat som vi ändå skulle behöva köpa in inräknat i den summan?

 

Såg en offert på två HK417 med optik, 140 000kr. Så det verkar inte alltför orimligt om man räknar in optiken.

 

Den civila versionen MR308 kostar under 30 tkr i Sverige till privatkund.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet av att bygga och utveckla framstockar till vapen eller något som har med det och göra är lika med noll. Men har jobbat med av olika typer av polyamid i snart 20 år. Mycket till bilindustrin lantbrukamaskiner mm. Och då formsprutning. Så där är jag lite mera insatt. Bara så att det är uträtt.

 

Missförstå mig rätt. Tror oxå att aluminium borde vara det rätta mtrl till en så pass kort serie som 1000 enheter. Kostnaden för ett formsprutningsvtg med de krav som kan ställas ligger säkert på en 500000 upp till 1,5 miljoner. Beroende var i världen det tillverkas. Så priset per enhet blir nog för högt. Det fina med polyamid är att det finns så många olika sorter med glasfiber förstärkning och andra tillsatser. Och har i många lägen ersatt dyra metaller.

Slut om det. Jag tycker bara det var en intressant ämne att prata om.

Edited by wolfie666
Link to comment
Share on other sites

Kom och tänka på en sak. Svenska HV skarpskyttevapen ÄR psg 90. Och jag har för mig att det inte är vidare billigt direkt. Bara en tanke på en av kommentarena gällande prisbilden. Det finns ett antal per pluton. Slut OT. Håkan@ uppdatera oss gärna med hur det går med ditt projekt det är ett roligt ämne att följa.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom man även använder andra skjutställningar än den "senaste" så är det ju bra att ha bra grepp även i dessa skjutställningar, till exempel liggande och knästående. Tanken med denna stock är väl att man inte ska hänga på rails över hela stocken, då kan man väl lika gärna göra en stock fullsmetad med rails från början? Tanken är väl att man fäster laser motsvarande genom specialfästen (som Håkan har visat bild på tidigare), vilket gör att det inte är lika lätt att flytta på sakerna, men vilket man ändå inte gör så ofta så det spelar mindre roll. Och man använder väl inte laserpeken som främre grepp? Så stocken, där du håller, kommer att vara lika smal som den är utan tillbehör, om man inte sätter på ett främre grepp motsvarande. Därför hade jag gärna sett en lite tjockare stock, som medgör att jag har bra grepp både vid instinktivskytte och liggande/knästående.

Besvaras av detta (eller sammanfattningsvis: det är enklare för någon med stora händer att anpassa sig efter ett litet grepp än tvärtom):

Då alla skyttar inte har nävar som dasslock torde det som sagt vara bra om dylik detalj är åt det smalare hållet överlag.

Det medger rimligen också fler möjligheter till variation när det gäller greppval och placering av eventuell kringutrustning.

Link to comment
Share on other sites

@Yxa

Men nu svarar du på något annat eller? Nyss var ju ditt argument att stocken kommer bli tillräckligt tjock med alla tillbehör på, och nu är argumentet att den är smal men det är bra för att det är lättare att anpassa sig till?

 

Hur som helst tycker jag att Håkans lösning var väldigt bra, att ha gummipaneler för att skruva på för den som vill ha den tjockare. Håller ner vikten bra också eftersom man då inte behöver göra hela stocken tjockare och använda mer aluminium.

Link to comment
Share on other sites

Men nu svarar du på något annat eller? Nyss var ju ditt argument att stocken kommer bli tillräckligt tjock med alla tillbehör på, och nu är argumentet att den är smal men det är bra för att det är lättare att anpassa sig till?

:blink:

 

No offense, men läsförståelse är inte din starka sida va? Du har totalt massuppfittat mitt första inlägg. Vad jag försökte påtala var att ett fetare framgrepp endast kommer gagna de som håller vapnet som en jaktbössa (dvs handen under handgreppet och tummen i linje med pipan), medan det kommer göra det svårt till omöjligt att hålla bössan thumb-over för de som vill det. Om du dessutom börjar med ett fetare framgrepp och sedan skall hänga på tillbehör så kommer det bli ännu svårare att hantera bössan på ett effektivt sätt - och det oavsett handstorlek.

 

Så nej, mitt argument var - och fortsätter så vara - att det är bättre att ha ett tunt grepp som kan byggas på än att ha ett fett grepp som inte kan minskas. För de som vill hålla bössan som en älgstudsare så går det att med enkelhet bygga på Håkans framstock med rails eller (som han föreslår) gummerade paneler såsom de du kan kan köpa till Picatinnyframstockar för att göra greppet fetare. För de som vill köra thumb-over så är greppet perfekt utan modifikation.

Link to comment
Share on other sites

Lugna ned dig lite nu, ingen anledning till påhopp om dålig läsförståelse.

Läsförståelsen är ganska bra vill jag tro: jag läste det som du skrev och inte det som du tydligen menade.

Som du skrev så säger du att stocken kommer bli jättefet när det monteras på "rails och tillbehör". Tanken med stocken som jag förstått det (Håkan du får rätta mig om jag har fel?) är inte att montera på rails över hela stocken, utan att bara montera på fästen där du ska ha tillbehören monterade. Alltså kommer man inte, där man håller, ha en "überfet" stock, eftersom att där kommer det inte att vara några fästen/tillbehör. Och eftersom att det var en jakt på vikt så är det inte en bra lösning att fästa rails över hela stocken.

Men därmed tyckte jag att Håkans lösning var väldigt bra, montera på gummiplattor där man vill ha tjockare grepp. Då får du tjockare och bättre grepp, utan att få så mycket vikt som om du hade täckt stocken med rails.

Men i slutändan låter det som att vi har ungefär samma åsikt, i alla fall efter att jag hörde om gummiplattorna.

 

Så om gummiplattor finns som tillval så tycker jag att detta är en mycket bra stock!

Så kan de som står på skjutbanan och övar duell/instinktivskytte hålla sitt grepp och de som är ute i skogen och ligger i värn, skjuter knästående bakom en gran, går på patrull mm anpassa sitt grepp så att det funkar för det. :D

 

Med Håkans design så kan ju de som når hålla bössan på ett optimerat sätt, medan de som inte når i sådant fall kan montera på railbitar på sidorna och på så sätt få ett fetare framstock. Det verkar som många här inte tänkt hela vägen fram; om Håkan gör en fetare framstock, hur überfet blir den inte när där monteras på rails och tillbehör?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lugna ned dig lite nu, ingen anledning till påhopp om dålig läsförståelse.

Min bror har dyslexi så det var inte ett rent påhopp (ett smålortigt sådant kanske ;-))

 

Läsförståelsen är ganska bra vill jag tro: jag läste det som du skrev och inte det som du tydligen menade.

Mja...

 

Som du skrev så säger du att stocken kommer bli jättefet när det monteras på "rails och tillbehör". Tanken med stocken som jag förstått det (Håkan du får rätta mig om jag har fel?) är inte att montera på rails över hela stocken, utan att bara montera på fästen där du ska ha tillbehören monterade. Alltså kommer man inte, där man håller, ha en "überfet" stock, eftersom att där kommer det inte att vara några fästen/tillbehör. Och eftersom att det var en jakt på vikt så är det inte en bra lösning att fästa rails över hela stocken.

Helt korrekt uppfattat på alla bredder och fronter. Dock, vis av erfarenheten, så vet jag att FM (inkl HV) traditionellt sett har väldigt svårt att hantera modulära system:

  • "Aha, en stridsväst där användaren kan montera fickorna precis var han vill?! Nej, så kan vi ju inte ha det - då kommer de se ut som härken! Fickorna SKALL vara monterade på följande platser för att vi ska få ett uniformt utseende!"
  • "Aha, en Picatinny-skena ovanpå AK4/AK5 så att användaren kan montera sikte och tillbehör efter eget behov?! Nej, så kan vi ju inte ha det - då kommer de se ut som härken! Siktet SKALL vara placerat på följande plats - och för att säkerställa att användaren inte flyttar på det så specar vi att siktesfästet skall ha en mutter istället för ett snabbfäste så de måste använda verktyg för att montera på/av det!"

Det var alltså utifrån den verkligheten jag argumenterade att ett fett framgrepp kommer bli ännu fetare när någon med mer guld på axlarna än han kan hantera helt plötsligt specar var du ska montera rails och tillbehör oavsett vad ditt behov är.

 

Men därmed tyckte jag att Håkans lösning var väldigt bra, montera på gummiplattor där man vill ha tjockare grepp. Då får du tjockare och bättre grepp, utan att få så mycket vikt som om du hade täckt stocken med rails.

Men i slutändan låter det som att vi har ungefär samma åsikt, i alla fall efter att jag hörde om gummiplattorna.

 

Så om gummiplattor finns som tillval så tycker jag att detta är en mycket bra stock!

Så kan de som står på skjutbanan och övar duell/instinktivskytte hålla sitt grepp och de som är ute i skogen och ligger i värn, skjuter knästående bakom en gran, går på patrull mm anpassa sitt grepp så att det funkar för det. :D

Därom är vi ense.

Link to comment
Share on other sites

@Yxa

Angående modulära system: True f*cking story! Det har du helt rätt i, den aspekten har jag inte ens tänkt på. När någon Gen som aldrig har hållt i ett vapen med rails kommer in och ensar upp att alla ska ha rails, laserpek, ficklampa och stort främre grepp.. Då blir det tjockt. Men förhoppningsvis kanske det är lite bättre på den fronten nu med yrkesförsvaret.

Och som sagt är det ju inte Sveriges FM som ska ha den, så vi får väl hoppas att denna främmande makt inte har det som i Sverige på den fronten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej Håkan!

 

Hur känns det att bära omkring vapnet i -30°C med handskydd i aluminium? Om det kniper kan man hålla i nuvarande plastskydd utan handskar.

Eftersom du säger att 90% av all nya handskydd görs i aluminium så borde det inte vara något problem men, men...

 

/EU2

Jag gör ingenting i minus 30 utan handskar men frågan är berättigad.

Link to comment
Share on other sites

Hade jag haft ett handskydd i naken aluminium hade jag täckt det innan det blir -30, som man gör idag med andra metalldelar på vapnet. Täcklock, tejp eller annat.

 

Jag ser faktiskt inte alls något praktiskt problem, men jag ser det teoretiska problemet...

Link to comment
Share on other sites

Hoppsan, nu föll HK417 som potentiellt skarpskyttegevär och alla andra med.

Får nog övertala HK att starta produktionen av PSG1 eller MSG90 för de var väl de sista skarpskyttegevären med plaststock.

 

jaja, inte hela världen att jag tänkt fel i den här frågan, det har ju exakt resten av världen med gjort de senaste 20 åren......

 

 

Håkan

Link to comment
Share on other sites

Hej Håkan!

 

Hur känns det att bära omkring vapnet i -30°C med handskydd i aluminium? Om det kniper kan man hålla i nuvarande plastskydd utan handskar.

Eftersom du säger att 90% av all nya handskydd görs i aluminium så borde det inte vara något problem men, men...

 

/EU2

 

Hur byter du magasin i 30- utan handskar? Fyller på ammunition? Osäkrar? Trycker av?

 

Är det så kallt har man handskar. Har man inga handskar men MÅSTE skjuta, då gör man det och biter ihop. Vad ser du för alternativt material istället för aluminium?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...