JohanGrön Posted August 10, 2012 Report Share Posted August 10, 2012 (edited) Dragon's Lair Museum : Österlens Flygmuseum (40 SEK inträde) Var? : Östbo utanför Östra Vemmerlöv, Österlen ( N55.57468, E14.24717) Besökstider: Lördagar och söndagar mellan 12:00 - 18:00 (OBS! Lördagen 8/9 stängt) Stefan på bilden Artikeln tagen från Österlen Magasinet (#24-2012 sidorna 22-23) ============================================================ Saab J 35B Draken (Acro Deltas) Saab B3LA (mockup, lätt transportskadad), De Havilland Dove (7 lager färg!), Saab J 32B Lansen (rullad) Saab TF 35XD (351160) Gott om plats är det ont om ... Edited August 10, 2012 by JohanGrön Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanGrön Posted August 10, 2012 Author Report Share Posted August 10, 2012 Jag tänkte att de som vill kan fortsätta denna tråden med bilder från besökta flyg-museum! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted August 10, 2012 Report Share Posted August 10, 2012 Jag och grabben var på ett flygmuseum på semestern också. Gissa vilket.. Dessförinnan hade vi varit här: (notera "kändis" i bakgrunden) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted August 10, 2012 Report Share Posted August 10, 2012 Ja titta! Har han en fast monter i veteranutställningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 10, 2012 Report Share Posted August 10, 2012 Självklart, dessutom har jag en egen pbv jag får spaka emellanåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bqt Posted August 10, 2012 Report Share Posted August 10, 2012 (edited) Alltså... J35-museum... Jag bara måste ta mig dit någon gång... Tackar för tipset. Men en bildtext säger Sk35C... Men är jag helt blind eller. Det är väl ingen Sk35 han står framför...??? (Ser ju möjligen ut som en F2 eller kanske en J...) Edited August 10, 2012 by bqt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted August 10, 2012 Report Share Posted August 10, 2012 Men en bildtext säger Sk35C... Men är jag helt blind eller. Det är väl ingen Sk35 han står framför...??? (Ser ju möjligen ut som en F2 eller kanske en J...) Du ser helt rätt, en 35J. Det var endast de som var gråmålade, dock inte alla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanGrön Posted August 11, 2012 Author Report Share Posted August 11, 2012 (edited) Stämmer, det är fel på bildtexten i artikeln. Det är en J 35 Johan som bara fanns vid F10. Just denna tror jag Lars fick betala 62kkr för att få nedtransporterad från Östersund (ouch). Ni lär inte bli besvikna vid ett besök om ni gillar Draken så passa på att besöka Lasse och Stefan! Edited August 11, 2012 by JohanGrön Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bqt Posted August 11, 2012 Report Share Posted August 11, 2012 Stämmer, det är fel på bildtexten i artikeln. Det är en J 35 Johan som bara fanns vid F10. Just denna tror jag Lars fick betala 62kkr för att få nedtransporterad från Östersund (ouch). Ni lär inte bli besvikna vid ett besök om ni gillar Draken så passa på att besöka Lasse och Stefan! Från Östersund??? Vad i hela gjorde en Johan i Östersund??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted August 12, 2012 Report Share Posted August 12, 2012 Gissningsvis det gamla flygmuseet där? Kan faktiskt inte minnas om det stod någon 35J där då jag var där, men det var å andra sidan på den tiden som Draken var i aktiv tjänst, så det kanske inte betyder något.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bqt Posted August 13, 2012 Report Share Posted August 13, 2012 Gissningsvis det gamla flygmuseet där? Kan faktiskt inte minnas om det stod någon 35J där då jag var där, men det var å andra sidan på den tiden som Draken var i aktiv tjänst, så det kanske inte betyder något.. Du menar Flyg och Lottamuseet i Optand? Hmm, jag har ju varit där flera gånger, men kan inte komma ihåg om det fanns en Johan där... Men F4 flög bara David själva, och eftersom dom hade (har) som mål att sakerna ska ha koppling till F4 så vore en Johan kanske lite udda, men det är iofs tänkbart... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanGrön Posted August 13, 2012 Author Report Share Posted August 13, 2012 (edited) Gissningsvis det gamla flygmuseet där? Kan faktiskt inte minnas om det stod någon 35J där då jag var där, men det var å andra sidan på den tiden som Draken var i aktiv tjänst, så det kanske inte betyder något.. Du menar Flyg och Lottamuseet i Optand? Hmm, jag har ju varit där flera gånger, men kan inte komma ihåg om det fanns en Johan där... Men F4 flög bara David själva, och eftersom dom hade (har) som mål att sakerna ska ha koppling till F4 så vore en Johan kanske lite udda, men det är iofs tänkbart... Dubbelkollade med Lasse och han svarade så här : jo, det är helt korrekt uppfattat. Den Johan som idag står utomhus, 35502, kom från Östersund/Ope Teknikmuseum. Planet stod där i några år utomhus, men kom under 2010 att placeras i en Törrebåge intill vi hämtade planet förra året. Vi kommer dock inom några veckor att magasinera detta plan så att det framgent kommer att stå inomhus. Så det är alltså individen 35502 (F 10-03) på bilden en J 35Johan ursprungligen från 1967 som ägs av Flygvapenmuseum Linköping. Edited August 13, 2012 by JohanGrön Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts