Jump to content

(Flyg) Museum jag besökt i sommar

JohanGrön

Recommended Posts

Dragon's Lair

Museum : Österlens Flygmuseum (40 SEK inträde)

Var? : Östbo utanför Östra Vemmerlöv, Österlen ( N55.57468, E14.24717)

satjk.jpg

Besökstider: Lördagar och söndagar mellan 12:00 - 18:00 (OBS! Lördagen 8/9 stängt)

drakenlair01.jpg

Stefan på bildendrakenlair02.jpg

Artikeln tagen från Österlen Magasinet (#24-2012 sidorna 22-23)

============================================================

img1631dq.jpg

Saab J 35B Draken (Acro Deltas)

img1610sa.jpg

Saab B3LA (mockup, lätt transportskadad), De Havilland Dove (7 lager färg!), Saab J 32B Lansen (rullad)

img1604mo.jpg

Saab TF 35XD (351160)

img1597au.jpgimg1618ys.jpg

Gott om plats är det ont om ...

Edited by JohanGrön

Alltså... J35-museum... Jag bara måste ta mig dit någon gång... Tackar för tipset. :dribble::worthy:

Men en bildtext säger Sk35C... Men är jag helt blind eller. Det är väl ingen Sk35 han står framför...??? (Ser ju möjligen ut som en F2 eller kanske en J...)

Edited by bqt

Men en bildtext säger Sk35C... Men är jag helt blind eller. Det är väl ingen Sk35 han står framför...??? (Ser ju möjligen ut som en F2 eller kanske en J...)

Du ser helt rätt, en 35J. Det var endast de som var gråmålade, dock inte alla.

Stämmer, det är fel på bildtexten i artikeln. Det är en J 35 Johan som bara fanns vid F10. Just denna tror jag Lars fick betala 62kkr för att få nedtransporterad från Östersund (ouch).

Ni lär inte bli besvikna vid ett besök om ni gillar Draken så passa på att besöka Lasse och Stefan!

Edited by JohanGrön

Stämmer, det är fel på bildtexten i artikeln. Det är en J 35 Johan som bara fanns vid F10. Just denna tror jag Lars fick betala 62kkr för att få nedtransporterad från Östersund (ouch).

Ni lär inte bli besvikna vid ett besök om ni gillar Draken så passa på att besöka Lasse och Stefan!

Från Östersund??? Vad i hela gjorde en Johan i Östersund???

Gissningsvis det gamla flygmuseet där? Kan faktiskt inte minnas om det stod någon 35J där då jag var där, men det var å andra sidan på den tiden som Draken var i aktiv tjänst, så det kanske inte betyder något..

Gissningsvis det gamla flygmuseet där? Kan faktiskt inte minnas om det stod någon 35J där då jag var där, men det var å andra sidan på den tiden som Draken var i aktiv tjänst, så det kanske inte betyder något..

Du menar Flyg och Lottamuseet i Optand? Hmm, jag har ju varit där flera gånger, men kan inte komma ihåg om det fanns en Johan där... Men F4 flög bara David själva, och eftersom dom hade (har) som mål att sakerna ska ha koppling till F4 så vore en Johan kanske lite udda, men det är iofs tänkbart...

Du menar Flyg och Lottamuseet i Optand? Hmm, jag har ju varit där flera gånger, men kan inte komma ihåg om det fanns en Johan där... Men F4 flög bara David själva, och eftersom dom hade (har) som mål att sakerna ska ha koppling till F4 så vore en Johan kanske lite udda, men det är iofs tänkbart...

Dubbelkollade med Lasse och han svarade så här :

jo, det är helt korrekt uppfattat.

Den Johan som idag står utomhus, 35502, kom från Östersund/Ope Teknikmuseum. Planet stod där i några år utomhus, men kom under 2010 att placeras i en Törrebåge intill vi hämtade planet förra året. Vi kommer dock inom några veckor att magasinera detta plan så att det framgent kommer att stå inomhus.

Så det är alltså individen 35502 (F 10-03) på bilden en J 35Johan ursprungligen från 1967 som ägs av Flygvapenmuseum Linköping.

Edited by JohanGrön