Jump to content

Fråga på hölster i FM

Guest förrådsmannen

Recommended Posts

Ska se om jag hittar dom i lådorna.

Nej det är inte snigel, det är nåt amerikanskt märke men det ser i princip exakt likadant ut. Känns jäkligt smäckigt gjort.

Hölstersats 116 är faktiskt hölster 116 plus enkel- och dubbelmagasinsfickor samt en bärsele. Hölstret kan man antingen bära direkt i bältet, eller också sätta ihop med bärselen och dubbelmagasinsfickan till ett axelhölster. Levereras av Combat Equipment i Enskede.

Smäckigt som i låg kvalitet?

Eller att det är mjukt/vadderat och "sladdrigt" (för det är väl alla "karlsonghölster")?

Känns som låg kvalitet och sladdrigt.

Kan det vara bianchi?

Jag har ingen koll på M-nummer, men jag är väldigt säker på att jag har kommit i kontakt med hölster som ser ut som bianchi hölster (se bild)

De gröna jag sett har kännts mer "tygiga" än det svarta "civila" jag har haft hemma. (om det går att förstå den meningen)

http://www.google.se/url?source=imglanding&ct=img&q=http://w.mawebcenters.com/static/ecommerce/76/76255/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/M/V/MVC-002S.JPG&sa=X&ei=6UcxUNPcK9K6hAfu6YHQAg&ved=0CAkQ8wc&usg=AFQjCNH9OioYYIvf0vRu326WPqz6T5zzbw

(bakåt på bild, ni får klicka länken)

Om inte jag missuppfattat det helt är det frågan om ett "karlsonghölster", som kan bärs (delvis eller helt) innanför byxlinningen och hålls på plats med en midjerem.

Dvs. vapnet gömms i skrevet/lågt på magen/ryggslutet på bäraren, innanför (eller utanför) byxlinningen. Den typen av hölster brukar vara väldigt sladdriga och med en vadderad/formsydd sida för minskad kontur och ökad komfort...

Syftet är ju inte att skydda vapnet från yttre påverkan utan att vara så osynligt som möjligt.

Hölstret som bärs av kvinnan är av den typ jag tänker mig.

Nja, det är svart och har en tumsnäppsknapp som lås. Tämligen värdelöst, men det sitter i bältet och är gjort av läder och det kan enligt ovan sättas fast i en axelrigg med två även de värdelösa magasinsfickor. Det finns ett hölster som liknar det på bilden som heter MP-CIV som är helt OK dock.

smartcarry03.jpg

Om det är det som jag kommit i kontakt med så tror jag det är snarlikt detta, fast blankt plasttyg och inte mönstrat. Har inget minne av det var två fickor dock. Tveksamt om det var M-nummersatt då, JTS får bekräfta om vi tänker på samma.

Personligen tycker jag det funkar lika bra med att bara köra den i linningen.. men det är väl en smaksak, och vad ev reglemente och instruktioner säger.

GMY

Precis, snarlikt den bilden. Vill minnas att det är svart eller mörkblått och inte jeansmönstrat utan typ cordura. Två fickor är där.

Jag packade upp det ur påsen, konstaterade att jag aldrig kommer att använda det och lade det längst ner i referenssamlingen, därav suddig minnesbild.

116 är ett läderhölster för dolt bärande i bälte.

http://i42.photobuck...tikvahs/116.jpg

Typ det? eller finns det fler M-märkta läderhölster för bältesbruk?

Under KS08 hade hemlisarna sådana där hölster fast svarta. Jag vill minnas att de kallades "pancake-hölster" och var endast tillåtna för De Hemliga, vilket gjorde det tämligen enkelt att känna igen dom...

Jo, folk kallar alla typer av bälteshölster för pancake i FM, men det stämmer inte riktigt.

Pancakehölster består av två läderbitar (eller kydex eller plast) som lagts på varandra och satts ihop i kanterna så att säga, som två pannkakor på varandra. Pistolen sticks sedan ner mellan bitarna. Hölster 116 samt det på bilden ovan är pancakehölster, medan MP-CIV är byggd med en annan princip, man tar en enda läderbit och viker den dubbel istället.

Typ så här:

Galco%20SUMMER%20COMF%20Holster%20IWB%20v3%20Loops.jpg

Jo, folk kallar alla typer av bälteshölster för pancake i FM, men det stämmer inte riktigt.

Pancakehölster består av två läderbitar (eller kydex eller plast) som lagts på varandra och satts ihop i kanterna så att säga, som två pannkakor på varandra. Pistolen sticks sedan ner mellan bitarna. Hölster 116 samt det på bilden ovan är pancakehölster, medan MP-CIV är byggd med en annan princip, man tar en enda läderbit och viker den dubbel istället.

Typ så här:

[...]

Burritohölster? :-P

(Tack för info.)

• 3 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...