Jump to content

Tror på krig idag på tre kontinenter

JKA

Recommended Posts

Krig i tre kontinenter iom den ekonomiska krisen i världen som bara blir större och större.

Angående de nya krigen så är det häftiga uttalande angående EU medlemmen och i ön de finns Cypern där Turkiet och Grekland har stor rivalitet mellan varandra och känner att turkarnas irritation om de misslyckas erövra Cypern från Greklands militära motstånd att det blir ett turkiskt anfall mot Grekland och det första kriget som kan hända och det i Europa.

Det andra kriget som kan brytas ut är Turkiet mot Syriens armé där regimen låtsas som inget hade hänt men Turkiet tar det på allvar och påbörjar en panzar och fotsoldater och lite till. Två krig som händer av Turkiet är trovärdigt. Denna gången ett krig i Mellanöstern.

Sen den stora händelse-loppet som utspelas i Asien där USA har sin 3:e eller 4:e flotta i Asien och här är det Kina som kommer kriga två gånger om. Sen Nordkorea mot Sydkorea och USA där Nordkorea ska ha uppställt halv miljon man mycket panzar och artelleri och stridsplan mot sin granne i söder om Nordkorea plus USA's styska på 50000 de hjälper alltså Sydkorea och Sydkoreas mängd som är hela mängden är 650000 soldater, hela mängden blir 700000 i försvar med USA's hjälp mot en diktaturstat som Nordkorea är.

Angående Kina så kommer de anfall halv miljon man mot Japan och Japan får klara sig själva med den senaste mätningen från 1 år och fram tills idag en soldatmängd på 224000 eller 2000 till som de har minskat med ifjol eller i år i färsk militär sajt och trodde om saken och det var den korrekta mängden i Japans yrkesarmé. Japan har krigat förrut och kommer vara beredda på Kinas anfall mot den japanska inlandet.

Angående Kina igen så tror jag de kommer använda 2/5 av deras flotta mot FIlippinerna där USA har sin fjärde flotta eller tredje. Kanske med mellan 50000-100000 plus FIlippinernas dryggt 160000 eller där under där USA och den allierades sida ska försöka kriga till en vinst för det här kriget kommer ske. Tror Taiwan klarar sig. Enligt er övrigt folk i det här forumet är detta ett otroligt av händelser av krig som ska uppkämpas på tre kontinenter som kommer bli av enligt mig närmaste 2 åren eller där mellan.

Var ligger frågeställningen i detta? Eller gäller det bara att du räknar upp troliga krigsscenarior?

Jag tvivlar starkt på konflikterna i Cypern, Kina-Japan och Kina-Filippinerna. Kineserna förstår att de inte kan gå runt som nation om de startar krig med ett land som kan strypa 95% av deras export genom tre-fyra telefonsamtal.

Iofs håller jag helt och hållet med om att Nordkorea kan snedtända medans jag skriver detta, eller nästa vecka, men vad menar du skulle utlösa dem?

På tre kontinenter är vad jag tror på.

Tror Turkiet anfaller först Syrien i år med 140000 storlek på trupperna och lika stor summa mot Grekland om 6-8 mån till 1 år och Grekland måste bevisa som mot Italien i andra världskriget att de håller måttet ändå om det är Turkiet som ska bevisa mest men inte alltid så att allt stämmer. Grekland är duktiga i flygvapnet med F-16 plan i många antal och deras krigsmängd har ökats på med 42000 till 177500 totalt sätt som är imponerande siffra så de är knappast oroliga om turken anfaller.

Men, men det kan bli lång krigshistoria mellan Grekland-Turkiet...kanske ett krig i 2 år där jag lägger en färdig punkt över krigets slut ska vara. Med en grekisk vinst med 97000 soldater kvar och Turkiet har förlorat 115500 soldater. Grekisk flyg har raderat ut mycket turkisk flyg och panzarvagnar. Lått oss säga 400 panzarvagnar har krossats och 80-talet drar sig tillbaka till hemlandet efter en svidande förlust.

Edited by JKA

bg_band2.jpg

Är fortfarande inte helt på det klara med vart du vill ta denna tråden min goda JKA. För att hjälpa dig en bit på vägen vill jag dock be dig om följande.

1. Om du använder ett översättningsprogram för att skriva på svenska så skippa det. Skriv hellre på engelska.

2. Dina antagande bygger till stort på numerär och även på extremt vaga uppfattningar som "grekland är duktiga i flygvapnet"

3. Du måste ange källor till dina påstående

4. Kom med konkreta frågeställningar.

Jag skall vara helt ärlig och säga att jag läste ditt inlägg i går med ignorerade då jag var rätt säker på att det var ett fylle-inlägg. Eftersom du skriver idag igen ger jag dig the benefit of doubt och försöker hjälpa dig på vägen. Att t.ex. flumma runt på vilken Fleet som är var, eller när ger inget bra intryck..

Således, kamma dig, ta till dig, och sedan på bollen igen..

Rokare BG

--------------------

REGLER

• Like 1

Hmm.. Gör ett försök.

Först behöver vi definiera vad vi menar med krig. Är Sverige i krig nu?

Ska vi räkna med inbördeskrig?

Är Colombia i krig?

Och nej, Turkiet kommer aldrig anfalla Grekland och vice versa.. Av samma anledning som Syrien kommer göra allt för att undvika krig med Turkiet. (anledningen börjar på N och slutar på ato)

Det är bedömt Niklas Erik Johan (enligt min uppfattning iaf).

Ingen av dessa konflikter pågår idag, och om man bortser från Turkiet-Syrien konflikten så är ingen ens trolig att de sker de närmsta 2-3 decennierna.

Detta är endast (o)troliga scenarior som inte ens har en ordentlig motivation som ens scenarior.

Slutligen: det finns inget förbannat zäta i pansar! Vill du ha med zätat skriv istället Panzer, svyska är inget språk.

Jag vet inte om jag plötsligt har blivit korkad, för jag fattar ingenting... tror jag.

Som jag tolkar det så är trådskaparen orolig för att det ska bli krig i Asien, Europa och.. Asien.. (vilket jag får till TVÅ kontinenter). Att det är krig på två-tre eller fyra kontinenter samtidigt är väl i sig inget konstigt. Det är alltid minst ett krig i gång i Afrika, och alltid någon konflikt kokandes i Asien. Europa skulle man tro är lugnare, men det kokar regelbundet här med (Senast Balkan under 90-talet). Sydamerika är ju inte direkt ett under av fred heller. Knarkkriget i Mexico har fler dödsoffer per dag än vad Afghanistankriget och Irakkriget kunde uppbåda, tillsammans.

Att de stora makterna med globala intressen står emot varandra är inte heller något nytt. Men oftast väljer man ju att slåss via ombud snarare än med direkt konfrontation. Kina är inte något undantag på den punkten. Även om Kina har blivit en ekonomisk och militär makt att räkna med nu, till skillnad mot tiden Koreakriget och Vietnamkriget, så tror jag inte att de söker öppen konfrontation. Det är dålig business helt enkelt. Till skillnad från "då" så har kineserna släppt mycket av det ideologiska, och nu är det business och stålar som gäller.

När det gäller konflikt mellan Nord- och Sydkorea så känns det spontant som, utan att vara någon Nordkoreakännare, att det kanske tvärt kan bli bättre. De har en ung, ny ledare som ännu inte utåt pekat ut riktningen, men han har inget att vinna på en konflikt, och det vet han minst lika bra som sin företrädare. Alla hot och robottester är dels förmodligen internpolitisk styrkedemonstration, men också ett sätt att tala om för omvärlden att man existerar och är att räkna med.

Varför Turkiet och Syrien skulle bråka vet jag inte. Man skulle kunna tänka sig att det blir lokala skärmytslingar vid gränsen på grund av de pågående oroligheterna. Men totalt krig med invasion åt något håll tror jag inte.

Grekland är ju en liten joker. Deras dåliga ekonomi kanske lockar makthavarna till en liten fokusändring hos folket a'la General Galtieri för 30 år sedan, Men vilka skulle de slåss mot? Turkiet angående Cypern? Tyskland angående dåliga lånevillkor?

Nej, jag tror att grekerna är bättre än så.

/E

Kanske ämne för en egen tråd.. Men en öppen konflikt mellan Grekland och Turkiet är interesant att spekulera om. Eller kanske inte just själva konflikten men hur andra länder skulle agera/inte agera.. Om vi desutom låtsas (för argumentationens skull) att Turkiet desutom har kommit med i EU när konflikten bryter ut...

Men av någon anledning så känns det som få turkar och greker tror på en öppen konflikt länderna emellan.. Andra nationaliteter verkar ta det som givet att det mest är en fråga om när.

Otroligt så man nu e tolerant i denna tråd.

Det har inte funnits någon substans i det fria tankeflödet som påbörjaren av tråden framställt. Den extrema fokuseringen på antalet av soldater i de olika nationella styrkorna, i denna tråd, och andra som dock redan stängts, visar att skribentens resonemang, om man nu kan använda ordet för det totalt fria tankeflödet, som inte grundar sig på några vedertagna politiska och/eller militäpolitiska fakta och/eller tänkesätt, inte grundar sig på den vedertagna logikens regler. Vi behöver ju inte ens nämna det "kreativa" språket, när vi funderar på huruvida skribentens text är plausibel.

Nå, å andra sidan vet vi ju att Delfis orakels ord var osammanhängande, vilket i oraklets fall berodde på olika vulkaniska gaser.

Jag brukar inte slå vad, men här är jag nog frestad att slå vad för alternativet att ursprungliga skribenten inte kommer tt få rätsida på ett enda av sina "argument".

Edited by adam7