Jump to content

Värt att gå med i Hemvärnet?


Recommended Posts

Här och nu är Hemvärnets stöd till det civila samhället ovärderligt, vilken annan organisation kan få fram så många människor, klara av att transportera och leda dem, ordna mat och förläggning, organisera avlösning så man kan hålla verksamheten igång vecka efter vecka.

 

Tack vare hemvärnets organisation så finns en färdig struktur att aktivera.

 

Sök på google på Hemvärnet så kommer det upp otaliga exempel där vi varit ute.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ifall det blir krig... Är en annan fråga en det jag tyckte jag svarade på.

Och hade det blivit krig under min tid i HV så hade jag kallats in till ett helt annat förband ändå.

 

Men ja, mitt jobb har i allra högsta grad krockat med HV och flera gånger har mitt deltagande gjort världen utanför HV väldigt mycket stressigare när jag åkt hem på söndag.

Blir det krig så gör absolut en HV soldat en insats, det är inte det jag menar, men det är många andra som också gör en insats och jag personligen är helt övertygad om att min insats utanför HV i krig och ännu mer i fred är betydligt större... Både för fosterland och för andra individer.

Link to comment
Share on other sites

Det enda nytta HV kan göra är att bevaka de kratrar som våra flygbaser, och central lager kommer vara.

Skydds vakt i all är, men används sabotagegrupper på det sättet i krig idag, när en kryssningsmissil löser uppgiften så mycket lättare, särskillt mot Sverige som helt saknar försvar mot dessa?

 

Vad händer när Angry birds i rysk tappning hittar en HV läger i skogen... något sånt här skulle jag tippa, vi skulle vara lika chanslösa.

http://www.liveleak....?f=f213b73d647e

 

Med det sagt skulle jag endå ställa upp!

Edited by Manbane
Link to comment
Share on other sites

Det enda nytta HV kan göra är att bevaka de kratrar som våra flygbaser, och central lager kommer vara.

Skydds vakt i all är, men används sabotagegrupper på det sättet i krig idag, när en kryssningsmissil löser uppgiften så mycket lättare, särskillt mot Sverige som helt saknar försvar mot dessa?

 

Vad händer när Angry birds i rysk tappning hittar en HV läger i skogen... något sånt här skulle jag tippa, vi skulle vara lika chanslösa.

http://www.liveleak....?f=f213b73d647e

 

Med det sagt skulle jag endå ställa upp!

problemet med kryssningsmissiler är ju att de varesig är särskilt diskreta eller bra på att skada bara de du vill skada. vill fienden inte sen bygga helt nytt ställverk/vattenverk/antenn. SF kan snabbt korigera, om de någonstans blivit fel på vägen, målet ligger som andra hus på gatan, inte första.

Hade de inte funnits jobb för SF hade de varit dyrt att ha dem bara för att. De hade inte skadat med en genomgång av luftförsvaret, men de är knappast något som kan ersätta HV.

 

De är ju frågan om hur stort läger och hur bra är bevakningsrutinerna är.

Link to comment
Share on other sites

Kryssningsmissiler tillhör kategorin beslutsamt angrepp, den typen av angrepp skulle med all sanolikhet följas upp med angrepp av annan typ (markförband). Enligt den berömda utvärderingen som Tolgfors med flera för fram så skulle Sverige kunna klara begränsade angrepp men inte beslutsamma ihärdiga angrepp av part med betydande resurser.

 

Frågan är varför tror vi att ett begränsat angrepp av en mindre beslutsam part är den normgivande hotbilden som råder idag.

 

Om inga Hemvärnsförband skulle bevaka skyddsobjekten runt om i Sverige vid en kris, då kan en part spara x miljoner och enkelt skicka in sabotage grupper som gör jobbet billigt och bra, samt på ett diskret sätt.

 

Hemvärnet gör jobbet i de lägre konflikt nivåerna, skulle det bli ett väldigt beslutsamt angrepp på högre skala, då är det rätt kört för Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Om något så är väl HV ett fruktansvärt kostnadseffektivt och (oavsett vad man tycker om utbildningsståndpunkt) oftast precis så kompetent som någon som behöver bevaka ett skyddsobjekt behöver vara.

Jag kan komma på hur många tillfällen som helst bara i/runt Göteborg där man hade fått väldigt svårt att klara och ibland inte alls kunnat klara av bevakning, transporter, annat tjafs om inte HV funnits. (att detta bygger på att soldaten som inställer sig har ett jobb han kan komma ifrån eller inget jobb alls är iofs intressant att notera). Den avlastning man är för polis och räddningstjänst (som slipper både punga ut med massa OB och övertid och i vissa fall slipper ta på sig ansvar) är inte heller precis försumbar.

 

Men jag tänker ofta när jag promenerar/joggar förbi diverse skyddsobjekt just på hur jävla jobbigt det är att bevaka/skydda objektet.(inte bara för HV)

Men är det inte därför även HV har hundar, så man kan ta folk som även är några kilometer bort?

Sedan har jag för liten erfarenhet av hur man går till väga när man vill belysa något med t.e.x laser, men jag tänker mig att många objekt ligger ju ändå så att du måste vara ganska så nära (mindre än 1km) för att få fri sikt. (och ja jag är medveten om att det finns en massa död som kommer från himmelen och som hittar utan att någon behöver vara på marken och visa vägen men där kan man inte göra så mycket om man inte är luftvärnare eller pilot)

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

Frågan är varför tror vi att ett begränsat angrepp av en mindre beslutsam part är den normgivande hotbilden som råder idag.

 

 

Det är en högst relevant och intressant fråga. Min husgud Willhelm Agrell tar i "fredens illusioner" upp det till analys och konstaterar att under hela efterkrigstiden har budgetar varit normerande för hotbilden i stället för tvärt om....

Link to comment
Share on other sites

Frågan är varför tror vi att ett begränsat angrepp av en mindre beslutsam part är den normgivande hotbilden som råder idag.

 

 

Det är en högst relevant och intressant fråga. Min husgud Willhelm Agrell tar i "fredens illusioner" upp det till analys och konstaterar att under hela efterkrigstiden har budgetar varit normerande för hotbilden i stället för tvärt om....

Ett svar är ju att av budgetskäll samt upprätthållande av den heliga alliansfriheten, samt tidigare värnplikten. De börja helt enkelt med en fiende som kunde besegras och byggde upp resten runt de. Sen är frågan om inte allians friheten skulle behöva överges för att fixa ett beslutsamt anfall, rent befolkningsmässigt.

Link to comment
Share on other sites

Ifall det blir krig... Är en annan fråga en det jag tyckte jag svarade på.

Och hade det blivit krig under min tid i HV så hade jag kallats in till ett helt annat förband ändå.

 

Men ja, mitt jobb har i allra högsta grad krockat med HV och flera gånger har mitt deltagande gjort världen utanför HV väldigt mycket stressigare när jag åkt hem på söndag.

Blir det krig så gör absolut en HV soldat en insats, det är inte det jag menar, men det är många andra som också gör en insats och jag personligen är helt övertygad om att min insats utanför HV i krig och ännu mer i fred är betydligt större... Både för fosterland och för andra individer.

 

Frågan är: om man nu fyller en viktig funktion någon annan stans, varför ska man då få delta i Hemvärnet. Tanken med att vara med är att man även ska vara med när det blir skarpt, personer som håller viktiga uppgifter på annat håll ska inte enligt min åsikt hålla en position inom hemvärnet för då blir det dubbelbokföring.

 

Anser att vi ska avskaffa extra Hv soldater helt. En tjänst inom Hemvärnet ska innebära per automatik en krigsplacering inom detsamma, då får vi riktiga förband som när det blir skarpt har den personal som deltar på övningarna. Bort med luftförband!

 

Däremot tycker jag att man kan delta som instruktör och hjälpa till att utbilda och sprida sina kunskaper och erfarenheter inom Hemvärnet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Anser att vi ska avskaffa extra Hv soldater helt. En tjänst inom Hemvärnet ska innebära per automatik en krigsplacering inom detsamma, då får vi riktiga förband som när det blir skarpt har den personal som deltar på övningarna. Bort med luftförband!

Däremot tycker jag att man kan delta som instruktör och hjälpa till att utbilda och sprida sina kunskaper och erfarenheter inom Hemvärnet.

Håller absolut med, särskilt då det kommer upp på chefsnivå, kanske inte så mycket nu.. Men hur många grupp och plutonchefer hade funnits kvar i HV om kriget kommit för 10 år sedan?

 

Däremot innan vi fick anställda soldater så var det väl himla praktiskt att man kunde ha krigsplacerad personal men som var med i HV och kunde arbeta som skyddsvakt när det behövdes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...