Jump to content

Stapla ved i runda staplar


Rickard N

Recommended Posts

Är det någon som har staplat runda vedstaplar och kan dela med sig lite tips. Den jag meckade ihop i somras rasade med kraft för några veckor sedan. Jag vet inte om det är en dealbreaker att veden är relativt kort pga att den används i en vedspis, tror de är max 40cm långa..

 

Hjälp mig Bullen.

 

Som vanligt är det inte killen i frågan som har problemet ;)

Link to comment
Share on other sites

Lastpallar/motsv under.

Stapla någon meter rund vägg.

Kasta i fullt med ved.

Stabilisera med ståltråd/rep/armeringsjärn/gamla spännband tvärs över, vilka låses mellan plankstumpar som läggs "utanför" väggen. Hindrar att väggen kalvar ut.

Upprepa.

Regnskydd på toppen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det fanns en vedstapalrskola i tidningen LAND för några år sedan... Inte för att det hjälper dig just nu men ändå.

Hittade de här sidorna. De hade börjat utifrån.

http://honsakadorran.blogspot.se/2008/04/tisdagstema_22.html

http://metrobloggen.se/ekologisktbyggande/stapla_ved/

 

/m

Link to comment
Share on other sites

För att stabilisera/förlänga veden kapar du skarvbleck av galvat hålband (köps på rulle) och fäster med två skruv. Skruvdragaren är varje husägares vän. Före eldning avlägsnar du skruvarna eller viker vedträet dubbelt, efter behag.

Link to comment
Share on other sites

Bygg ett vedförråd..

Byggde ett med en till värmefläkt i taket. Men skyddsgaller runt fläkten. Den står än idag.

Fördelen är att veden är inlåst. Ingen snor så att säga. Den ligger skyddat från regn och rusk och vind och hela baletten.

Du har alltid varm och torr ved som det bara är att plocka ut.

Link to comment
Share on other sites

Indirekt innehåller det ju dock en lösning på ditt problem, en kringgångsmanöver eller ny angreppsmetod... Lite i stil med "Hur simmar jag enklast och säkrast över en starkt strömmande älv? - Du bygger en bro."

 

För det låter ju lite som om du mest bygger en modell av en myrstack i skala 5:1 ;-)

Link to comment
Share on other sites

Indirekt innehåller det ju dock en lösning på ditt problem, en kringgångsmanöver eller ny angreppsmetod... Lite i stil med "Hur simmar jag enklast och säkrast över en starkt strömmande älv? - Du bygger en bro."

 

För det låter ju lite som om du mest bygger en modell av en myrstack i skala 5:1 ;-)

 

Anledningen till vedstaplingen är att vedbon är full och veden måste hanteras :-P

Bygga en till vedbod är inte aktuellt i nuläget för min kompis... så det skall staplas och det är roligt med runda staplar tycker j.. han.

Link to comment
Share on other sites

Rund vedstapel, steg för steg

 

1 Se efter hur mycket ved som ska staplas och bestäm hur stor vedstapeln behöver vara

 

2 Det underlättar om man markerar området på marken, stapeln måste inte vara rund den kan även vara oval

 

3 Stapla glest i bottenlagret, så blir det enklare att senare rätta till stapeln

 

4 Stapla vedträna med barken nedåt

 

5 Låt vedträna luta inåt, det är säkrare och stapen faller inte isär, om några lutar utåt, lägg några tvärs över dem i nästa lager

 

6 Viktigt är att stapelns diameter minskar när den reser sig, tänk trubbig kon

 

7 Man kan kasta in vedträn i mitten med barken nedåt och fylla igen stacken så jämt som möjligt

 

8 När man närmar sig toppen kan man efter hand börja låta vedträna luta utåt

 

9 I översta lagret ska barken vändas uppåt så den blit som ett tak, man kan även täcka över stapeln på annat sätt, men täck INTE sidorna

 

10 Litet tips, ett björkris lager (tunnt) med "rotänden" (den grova änden) inåt hjälper till att stabilisera stapeln, lägg ett sånt vart tredje eller vart femte lager

 

Ovanstådende 9 tips är hämtade från http://www.energikontorsydost.se/userfiles/file/Uppdrag%20och%20projekt/Share_fallstudier.pdf sidan 14

Tips 10 fick jag av min morbror vars runda vedstapel är jäkligt stabil... Hoppas det hjälper!

 

PS: klyv veden snarast möjligt efter trädet är fällt, jag hjälpte mina vänner med det och lyckades klyva björk-kubbar på uppemot 35-40 cm i dia. med en bog-standard biltema yxa DS

 

PPS Mycket nöje, eldning och vedhantering är en nyttig och uppfyllande (haha) hobby :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jag visste att jag hade det någonstans... hittade Yxboken i ett sängbord.

Nu blir det utan bilder, men i alla fall:

 

1. Lägg ut ett rutmönster med slanor på marken.

 

2. Lägg ett glest "golv" av ved på slanorna. Se till att barken vänds nedåt.

 

3. Bygg en ring av de stora vedträna. Lägg de mindre eller ojämna bitarna huller om buller i mitten.

 

4. När stacken börjar bli lagom hög bygger man upp den på mitten och rundar av den till en jämn kulle.

 

"Yxboken", ett måste i var mans hem. Ges ut av Gränsfors Bruks AB Sweden.

Link to comment
Share on other sites

Stefan F, med all respekt för att du läst en bok...

Korrekt metod beskrivs i inlägg nummer tre. Fungerar empiriskt och storskaligt.

Metoden ur din bok duger gott för inledande försök. Därefter får du fundera på att lösa de problem metoden medför.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Stefan F, med all respekt för att du läst en bok...

Korrekt metod beskrivs i inlägg nummer tre. Fungerar empiriskt och storskaligt.

Metoden ur din bok duger gott för inledande försök. Därefter får du fundera på att lösa de problem metoden medför.

 

Korrekt och korrekt.... att använda spännband, skruva ihop, armeringsjärn mm är nog inte korrekt i bemärkelsen "så gjorde man förr när det var vanligt med vedlavar runt om i landet". Men det är ett enkelt sätt för den som inte kan och orkar sätta sig in i hur man egentligen gör. Om man gör rätt från början så behövs inte "fusken" med alla förstärkningar. Det är som med mycket annat en konst att lava ved. Inte alla behärskar denna konst och då får man ta lite genvägar för att få till det - inget ont i det. Men att kalla det "KORREKT METOD" hade jag inte gjort.

 

/M

som inte kan lava ved med någon större finess - men som har sett och läst om folk som KAN.

 

EDIT: om jag skulle våga mig på en gissning så skulle jag säga att knepet är att göra den svagt konisk. Då borde risken för att den rasar minska.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Arbetade nyligen en plats med stora runda vedstaplar. Där hade dom använt mindre slanor/sly som gick genom hela stapeln lite här och där och så låg det lite (björk-)ris mellan varannat/tredje varv, som armering.

Såg riktigt stabila ut och hade en diameter på kanske 2,5-3m.

Hela konstruktionen stod på en bädd av slanor/sly/grenar och med ett tak av en korrigerad plåt (som var spikad i ett ramverk) som gick att lyfta av/på på 2 man åtminstånde.

Link to comment
Share on other sites

Hela konstruktionen stod på en bädd av slanor/sly/grenar och med ett tak av en korrigerad plåt (som var spikad i ett ramverk) som gick att lyfta av/på på 2 man åtminstånde.

 

Vad var det för fel på plåten? Eftersom den var korrigerad ;)

Ordet du söker är korrugerad, dvs pressade veck.

Förlåt ordvitsen:)

/m

Link to comment
Share on other sites

Norrmannen Lars Mytting har skrivit en bok som heter Allt om huggning, stapling och torkning – och vedeldningens själ.

Kommer ut i Sverige nu efter att ha tryckts i 145000 ex i Norge. Kanske av intresse för några i denna tråd!

 

http://www.gp.se/kulturnoje/litteratur/1.1093892-tre-fragor-till-lars-mytting

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tillbaka till denna tråd. Har någon idéer på vilka klyvyxor som är bra om min kompis skulle vilja byta?

Finns den här - men efter att ha sett filmen är jag inte imponerad...

http://www.atl.nu/atl-play/trimmad-yxa-blir-br-ckj-rn

Själv har vi en Hultafors klyvyxa som jag är väldigt nöjd med. Det viktiga är ju att hålla den vass och att man ser till att skaftet precis vid huvudet är i god form. Det kan ju slitas om man har en tendens att missa lite då och då... (har aldrig hänt mig men jag har sett det på bild :rolleyes: )

/m

Link to comment
Share on other sites

Eller så kan ni göra som i Finland... ;)

 

Försvarslinjen mot ryssland :)

/m

 

Och om ingen uppmärksammat det så blev ju Myttings bok om ved anklagad för att vara rasistisk... Twittervänstern löpte amok som vanligt:

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/veden-haller-elden-och-folket-levande/

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...