Jump to content

Uttjänta bilar - Naturvårdsverkets utredning, en katastrof för ford


weekendwarrior

Recommended Posts

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Jag reagerar starkt på att folk inte tar ansvar för sina gamla uttjänta bilar. Dessutom reagerar jag på att kommunen äger ansvaret att forsla bort dessa skrothögar.

 

Hur det kan vara en katastrof för fordonshobbyn kan jag däremot inte se.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag är sörlänning med sommarstuga i en glesbygd i norr så kan jag bara säga att de äntligen är dags att nåt sånt här händer!

Det ser bara rent ut sagt fördjävligt ut när man går förbi nån gård där det står ett tiotal bilar som går ifrån varandra totalt vad gäller kaross, däck, märke och årgångar. Det enda som de flesta bilar delar är rosten och det faktum att det skulle behövas bytas fler delar i bilen än den hade från början för att få den duglig att köra igen.

Har ingenting emot de som samlar på sig bilar och tar hand om dem. Men när det är så uppenbart att inga av det stora antal bilar en del samlat på sig inte har fått igång motorn sen Sovjets dagar, då ser jag ingen som helst anledning att spara på dem.

Link to comment
Share on other sites

Är en av de här hemska Norrlänningarna som äger för många bilar, vilket jag trivs bra med för det finns alltid någonting att göra. Blir ett projekt kvar så kan man börja på nästa. Problemet är inte det, utan problemet är de som kör ut bilen i skogen och lämnar den där, vilket många vägrar se. Hur min gård ser ut ute i Hälsinglands skogar ska folk skita fullständigt i.

Link to comment
Share on other sites

Det största problem som min familj råkade ut för ca 15 år sen var att den vattenbrunn som används för all vattenförsörjning i stugan började bli missfärgat, efter en snabb koll så visade det sig vara motorolja från några av grannens vrak, lite ansvar har man faktiskt över sin tomt och sin hobby.

Link to comment
Share on other sites

I vanlig ordning blir folk som sköter sig lidande.

 

Det är dock inte så att det går ett försvinnade litet antal misskötta bilar på varje finputsad 50-talare, i verkligheten dräller det av skitbilar/vrak både här och där och jag tycker inte att det är upp till var och en att förstöra grundvatten mm eftersom "det är min tomt".

Link to comment
Share on other sites

För er som inte förstått och kanske ej heller läst hela utredningen:

 

Man föreslår bl.a.

 

-Demontering av bilar vill man göra till en illegal handling för alla andra än den auktoriserade bildemonteringsfirman.

Är man lite insatt kan man räkna ut vilka konsekvenser det skulle få för de som renoverar gamla bilar eller håller på med motorsport.

 

-Man vill sätta en maxtid för hur länge en bil får vara avställd till 1 år.

Även detta är ett hinder för renovering av gamla bilar.

 

-Man vill att det ska finnas krav på en godkänd besiktning, max två år gammal för att tillåta export för bilar.

Vissa bilar besiktas inte, ska den internationella marknaden stängas för dessa när bilen ska avyttras?

 

Att ägna sig åt motorsport på en lägre nivå skulle för många bli omöjligt om föreslagna lagar ska följas.

Hela UDES 08-projektet som "The Swede" m.fl. här ägnar sig åt skulle bli illegalt.

Vi har en världsunik fordonshobby p.g.a. alla eldsjälar som lägger ner kopiöst mycket av sin fritid på att renovera vrak och alla intresseorganisationer som jobbat hårt för att det ska vara möjligt.

 

Jag motsätter mig inte att man tar krafttag för att rensa upp i naturen och illegal verksamhet kring vad som här betraktas som uttjänta ting men dessa förslag skulle slå hårt mot de som har bilar som hobby.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl bra att de vill fånga upp alla gamla vrak.

 

Demontering av bilar kräver kunskaper om hur man ska hantera kemikalier mm för att minska miljöpåverkan. Jag ser inget fel i att det regleras.

 

En bil som stått avställd ett år och fortafarnde ska vara "aktiv" är det ju bara att ställa på och sedan ställa av direkt efter. Då får man ju koll på vilka som är aktiva och vilka som är avställda och bara står och rostar sönder (med allt vad det innebär av miljöpåverkan)

Link to comment
Share on other sites

Det är väl bra att de vill fånga upp alla gamla vrak.

Ja, övergivna bilar, inte bilar som folk avser renovera/reparera/plocka delar ifrån/bygga om (för exempelvis motorsport).

 

Demontering av bilar kräver kunskaper om hur man ska hantera kemikalier mm för att minska miljöpåverkan. Jag ser inget fel i att det regleras.

Kunskaper om bilar, med allt vad det innebär brukar inte direkt vara en bristvara hos de som har bilar som hobby.

Informationen är inte svår att hitta och är densamma som för den som servar sin bil själv, någon ytterligare reglering i lag behövs inte.

 

En bil som stått avställd ett år och fortafarnde ska vara "aktiv" är det ju bara att ställa på och sedan ställa av direkt efter. Då får man ju koll på vilka som är aktiva och vilka som är avställda och bara står och rostar sönder (med allt vad det innebär av miljöpåverkan)

Onödigt krångel till ingen nytta. Metoden kan användas även av de man vill komma åt. Det skulle dessutom kosta i administration.

Link to comment
Share on other sites

@Weekendwarrior de är några problem med förslaget.

 

de finns ganska mycket flexmån i förslagen. tolkar någon de strängt får du inte plocka isär bilen, tolkar någon de hyggligt är de avsikten som är de viktiga. är avsikten att reparera är de innom reglerna är avsikten att skrota är de olagligt. givetvis skall bilskroten ha trasiga och överblivna bitar när projektet blir klart, de skall inte ligga för de är bra och ha.

 

ett ytterligare problem är att de försöker lösa flera problem samtidigt. olaglig export av skrotbilar till tredje världen, oseriösa bilskrotar och dumpning av bilvrak. de kanske inte är smidigt att försöka lösa allt med ett 97 sidor långt dokument.

 

men vad tycker du att man skall göra åt de som skickar skrotbilar till tredje världen, skrotar bilar utan hänsyn till gällande regler eller tjänar pengar på att överlåta bilar till målvakter för att sen dumpa dem.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl bra att de vill fånga upp alla gamla vrak.

Ja, övergivna bilar, inte bilar som folk avser renovera/reparera/plocka delar ifrån/bygga om (för exempelvis motorsport).

 

Demontering av bilar kräver kunskaper om hur man ska hantera kemikalier mm för att minska miljöpåverkan. Jag ser inget fel i att det regleras.

Kunskaper om bilar, med allt vad det innebär brukar inte direkt vara en bristvara hos de som har bilar som hobby.

Informationen är inte svår att hitta och är densamma som för den som servar sin bil själv, någon ytterligare reglering i lag behövs inte.

 

En bil som stått avställd ett år och fortafarnde ska vara "aktiv" är det ju bara att ställa på och sedan ställa av direkt efter. Då får man ju koll på vilka som är aktiva och vilka som är avställda och bara står och rostar sönder (med allt vad det innebär av miljöpåverkan)

Onödigt krångel till ingen nytta. Metoden kan användas även av de man vill komma åt. Det skulle dessutom kosta i administration.

Kunskaper om miljöpåverkan hos bilentusiaster kanske inte är lika stor som den tekniska kunskapen, jag har sett många som baltar runt med farliga/miljöfarliga kemikalier utan någon som helst koll på hur de ska hanteras. Ett alternativ hade ju kunnat vara att man miljöcertifierar garagebyggarnas tillhåll såsom alla företag måste göra för att få ha sin verksamhet. Alternativt att man avser en mindre reparation använder de "gör det själv hallar" som har koll på kemikaliehanteringen.

 

Ska man blunda för problem bara för att de är jobbiga att ta tag i eller för att "vi har ju alltid gjort så"?

Människan är av naturen konservativ och har ofta svårt att ta till sig förändring så ibland måste man lagstadga förändring för att få någon effekt.

Link to comment
Share on other sites

@Weekendwarrior de är några problem med förslaget.

 

de finns ganska mycket flexmån i förslagen. tolkar någon de strängt får du inte plocka isär bilen, tolkar någon de hyggligt är de avsikten som är de viktiga. är avsikten att reparera är de innom reglerna är avsikten att skrota är de olagligt. givetvis skall bilskroten ha trasiga och överblivna bitar när projektet blir klart, de skall inte ligga för de är bra och ha.

När jag tagit vad jag vill ha från en uttjänt bil ska resterna lämnas på bilskrot för materialåtervinning och för att fordonet ska avföras från registret, inga restriktioner på vad jag väljer att behålla. Det kan vara till nästa projekt eller för att byta till mig andra delar jag behöver.

 

ett ytterligare problem är att de försöker lösa flera problem samtidigt. olaglig export av skrotbilar till tredje världen, oseriösa bilskrotar och dumpning av bilvrak. de kanske inte är smidigt att försöka lösa allt med ett 97 sidor långt dokument.

Ja, det är en salig blandning ihopkokat i utredningen men jag tycker flera av förslagen om krav och kontroll av bilskrotar samt dumpade bilvrak är bra.

 

men vad tycker du att man skall göra åt de som skickar skrotbilar till tredje världen, skrotar bilar utan hänsyn till gällande regler eller tjänar pengar på att överlåta bilar till målvakter för att sen dumpa dem.

Jag som varit inne i hobbyn har en helt annan syn på vad som är skrotbil och de hade inte ens varit värda att transportera till tredje världen, snarare tvärt om då priser på återvinningsbart material är höga i Sverige.

Vad man exporterar är äldre men fortfarande brukbara grejer som bilar, maskiner och apparater som har lågt eller inget värde som bruksföremål i Sverige. Man får tänka på att krav från lagar och konsumenter är lägre i mottagarländerna. Kostnaden för att reparera är lägre och befintlig park av dessa i minst lika dåligt skick, oftast betydligt sämre.

Är det då verkligen ett problem?

Av vilken storlek är omfattningen?

 

Yrkesmässigt ska det vara förbjudet att demontera bilar utan att uppfylla reglerna, det är det redan idag.

Skrotning (då slutlig demontering sker, fordonet avförs från register och sänds vidare till fragmentering) ska ske på auktoriserad bildemonteringsfirma.

Demontering för privat bruk ska vara tillåtet. Krav finns redan, samma som när jag utför service och reparationer på bilen. Inga ytterligare krav eller lagar behövs för miljöns skull när det gäller denna hantering.

 

Man får hitta andra sätt. Jag tror ändå inte dessa förslag vore lösningen då de kräver kontroll som polis och andra myndigheter har svårt att klara eftersom de skulle kräva mycket resurser.

Utredningen saknar riktiga analyser av hur målen ska uppfyllas samt kostnaderna och konsekvenserna för det.

Link to comment
Share on other sites

Kunskaper om miljöpåverkan hos bilentusiaster kanske inte är lika stor som den tekniska kunskapen, jag har sett många som baltar runt med farliga/miljöfarliga kemikalier utan någon som helst koll på hur de ska hanteras. Ett alternativ hade ju kunnat vara att man miljöcertifierar garagebyggarnas tillhåll såsom alla företag måste göra för att få ha sin verksamhet. Alternativt att man avser en mindre reparation använder de "gör det själv hallar" som har koll på kemikaliehanteringen.

Micke Mekaniker behöver inte veta vad en liter olja ställer till med i miljön, han behöver bara veta det är miljöfarligt och att man inte släpper ut det hur som helst, hur han ska hantera och göra av oljan.

Detta är mycket lättillgänglig information idag.

Att miljöcertifiera något för hobbybruk skulle leda till helt orimliga kostnader, både för privatperson och myndighet.

Hobbyfolket är inget problem och det är heller inte de man vill komma åt med förslagen. Man har bara inte brytt sig i att ta reda på hur de skulle drabbas av de förslag man tagit fram.

 

Ska man blunda för problem bara för att de är jobbiga att ta tag i eller för att "vi har ju alltid gjort så"?

Människan är av naturen konservativ och har ofta svårt att ta till sig förändring så ibland måste man lagstadga förändring för att få någon effekt.

En sådan här utredning bör omfatta:

-Vad är problemet?

-Vad är orsaken till problemet?

-Hur stor är omfattningen?

-Förslag lösningar

-Hur löses problemen med föreslagna?

-Till vilka kostnader?

-Drabbas andra än avsedd målgrupp?

-I vilken omfattning?

-Går det att undvika med undantag?

-Hur ska de utformas så att de inte blir för krångliga för den som har rätt att undantas men ej heller missbrukas?

-Kostnaden för det?

 

Man kom till punkt 5, med vissa brister på punkt 2, 3 och 4, resten knappt avhandlat alls.

Link to comment
Share on other sites

Jag forstar att man som entusiast inte vill ha sin hobby reglerad.

 

Jag, a min sida, ser det inte riktigt pa samma satt som tex Weekendwarrior.

 

Det malas upp en bild av att hobbyrenovering av bilar inte alls paverkar miljon eftersom de som haller pa med det "vet vad man pysslar med", det ar i mina ogon inte riktigt med verkligeheten overenstammande. Om det var sa sa skulle aldrig en isarplockad motor ligga utomhus och lacka olja, en krockad reservdelsbil skulle aldrig fa sta osanerad (ordentligt tomd pa vatskor t.ex.) i ur och skur. Man skulle aldrig meka i lador utan tata golv med oljeavskiljare i avlopp mm mm mm.

For handen pa hjartat alla entusiaster, har det inte spillts en och annan oljedroppe, kan nagot motorblock legat ute och lackt en skvatt, har ett uttjant batteri legat kvar pa backen bakom verkstaden over vintern...

 

Problemet ar att man fran forslagsforfattarens sida har en syn pa hur man vill ha det och fran "bilfolket" en annan och bada har en overtro på sin egen formaga att bedomma saken.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sedan får vi kanske komma ihåg att det rör sig om en hobby, inte någon mänsklig rättighet. Plus att det bara rör sig om en undersökning och ett förslag. Det finns inget som hindrar att fordonsentusuaster gör en undersökning eller utredning som motsäger sagda undersökning och förslag. Att sitta och gnälla och samla in namn på en lista som ingen bryr sig om är inte vidare produktivt.

 

Link to comment
Share on other sites

@Weekendwarrior de är några problem med förslaget.

 

de finns ganska mycket flexmån i förslagen. tolkar någon de strängt får du inte plocka isär bilen, tolkar någon de hyggligt är de avsikten som är de viktiga. är avsikten att reparera är de innom reglerna är avsikten att skrota är de olagligt. givetvis skall bilskroten ha trasiga och överblivna bitar när projektet blir klart, de skall inte ligga för de är bra och ha.

När jag tagit vad jag vill ha från en uttjänt bil ska resterna lämnas på bilskrot för materialåtervinning och för att fordonet ska avföras från registret, inga restriktioner på vad jag väljer att behålla. Det kan vara till nästa projekt eller för att byta till mig andra delar jag behöver.

 

ett ytterligare problem är att de försöker lösa flera problem samtidigt. olaglig export av skrotbilar till tredje världen, oseriösa bilskrotar och dumpning av bilvrak. de kanske inte är smidigt att försöka lösa allt med ett 97 sidor långt dokument.

Ja, det är en salig blandning ihopkokat i utredningen men jag tycker flera av förslagen om krav och kontroll av bilskrotar samt dumpade bilvrak är bra.

 

men vad tycker du att man skall göra åt de som skickar skrotbilar till tredje världen, skrotar bilar utan hänsyn till gällande regler eller tjänar pengar på att överlåta bilar till målvakter för att sen dumpa dem.

Jag som varit inne i hobbyn har en helt annan syn på vad som är skrotbil och de hade inte ens varit värda att transportera till tredje världen, snarare tvärt om då priser på återvinningsbart material är höga i Sverige.

Vad man exporterar är äldre men fortfarande brukbara grejer som bilar, maskiner och apparater som har lågt eller inget värde som bruksföremål i Sverige. Man får tänka på att krav från lagar och konsumenter är lägre i mottagarländerna. Kostnaden för att reparera är lägre och befintlig park av dessa i minst lika dåligt skick, oftast betydligt sämre.

Är det då verkligen ett problem?

Av vilken storlek är omfattningen?

 

Yrkesmässigt ska det vara förbjudet att demontera bilar utan att uppfylla reglerna, det är det redan idag.

Skrotning (då slutlig demontering sker, fordonet avförs från register och sänds vidare till fragmentering) ska ske på auktoriserad bildemonteringsfirma.

Demontering för privat bruk ska vara tillåtet. Krav finns redan, samma som när jag utför service och reparationer på bilen. Inga ytterligare krav eller lagar behövs för miljöns skull när det gäller denna hantering.

 

Man får hitta andra sätt. Jag tror ändå inte dessa förslag vore lösningen då de kräver kontroll som polis och andra myndigheter har svårt att klara eftersom de skulle kräva mycket resurser.

Utredningen saknar riktiga analyser av hur målen ska uppfyllas samt kostnaderna och konsekvenserna för det.

problemet är de som vill, mer än de kan. De står mängder av projekt och sönderfaller. De ligger kontainervis med mer eller mindre miljöfarliga bra att ha prylar. för att bildemonteringen skall kunna demontera en bil måste de ju finnas något att demontera. sen är ju problemet med de nuvarnde reglerna kring bilskrotar att de inte finns något som säger vad yrkes mässigt är. vidare tror jag de inte skadar att bilrenoverare någon gång då tar sig en funderare på om de någonsin kommer använda delarna på bilen som står under en pressening eller om alla bilrenoverings projekt kommer kunna färdigställas.
Link to comment
Share on other sites

Jag forstar att man som entusiast inte vill ha sin hobby reglerad.

 

Jag, a min sida, ser det inte riktigt pa samma satt som tex Weekendwarrior.

 

Det malas upp en bild av att hobbyrenovering av bilar inte alls paverkar miljon eftersom de som haller pa med det "vet vad man pysslar med", det ar i mina ogon inte riktigt med verkligeheten overenstammande. Om det var sa sa skulle aldrig en isarplockad motor ligga utomhus och lacka olja, en krockad reservdelsbil skulle aldrig fa sta osanerad (ordentligt tomd pa vatskor t.ex.) i ur och skur. Man skulle aldrig meka i lador utan tata golv med oljeavskiljare i avlopp mm mm mm.

For handen pa hjartat alla entusiaster, har det inte spillts en och annan oljedroppe, kan nagot motorblock legat ute och lackt en skvatt, har ett uttjant batteri legat kvar pa backen bakom verkstaden over vintern...

 

Problemet ar att man fran forslagsforfattarens sida har en syn pa hur man vill ha det och fran "bilfolket" en annan och bada har en overtro på sin egen formaga att bedomma saken.

Visst förekommer misstag och slarv bland hobbymekar men det är försumbart i sammanhanget. Det är inte hobbymekarna man vill åt.

Link to comment
Share on other sites

problemet är de som vill, mer än de kan. De står mängder av projekt och sönderfaller. De ligger kontainervis med mer eller mindre miljöfarliga bra att ha prylar. för att bildemonteringen skall kunna demontera en bil måste de ju finnas något att demontera. sen är ju problemet med de nuvarnde reglerna kring bilskrotar att de inte finns något som säger vad yrkes mässigt är. vidare tror jag de inte skadar att bilrenoverare någon gång då tar sig en funderare på om de någonsin kommer använda delarna på bilen som står under en pressening eller om alla bilrenoverings projekt kommer kunna färdigställas.

Det är inte så mycket på en gammal bil som är miljöfarligt. Oljor, kylarvätska, kylmedium i klimatanläggning (om sådan finns), batteri. Allt utom kylmediet i klimatanläggningen är plättlätt för vilken amatör som helst att ta hand om.

Nuvarande regler kring bilskrotar:

Endast en auktoriserade bildemontering får utfärda skrotningsintyg (det är då fordonet avförs ur registret).

Auktoriserade bildemonteringsfirmor har en mängd krav och regler att uppfylla.

Om man bortser från begreppet yrkesmässigt för den enskilde personen i sitt yrkesutövande, då denne kan vara egen företagare eller anställd avser yrkesmässigt att det är en verksamhet bedriven av en sk ekonomisk aktör. En privatperson är inte en ekonomisk aktör, alltså är det han gör på sin fritid inte yrkesmässigt.

 

Åk på lite marknader med motorinriktning, exempelvis Wärstamarknaden, MHRF's motorhistoriska marknad i Strängnäs, Power Big meet i Västerås, Wheels nat's i Barkarby så ska du se att det är en och annan som rensar upp i sina samlingar. Om det inte är tillräckligt kanske vi ska ha samma krav oavsett vad det gäller. En stötfångare (från den tiden de var helt gjorda i stål) är ju knappast mer förorenande än en hög tegelsten, en gammal kanon eller samlingen av gamla lp-skivor.

 

Men diskussionen om hobbymekarna lägger jag ner nu, ni får läsa vad jag redan skrivit om det i de andra inläggen.

Link to comment
Share on other sites

Sedan får vi kanske komma ihåg att det rör sig om en hobby, inte någon mänsklig rättighet. Plus att det bara rör sig om en undersökning och ett förslag. Det finns inget som hindrar att fordonsentusuaster gör en undersökning eller utredning som motsäger sagda undersökning och förslag. Att sitta och gnälla och samla in namn på en lista som ingen bryr sig om är inte vidare produktivt.

Om du hade lite mer koll på hobbyns omfattning och vad den presterar kulturhistoriskt skulle du inte förminska den på det sätt du gör.

 

Det skrivs remissvar och invändningar till förslagen i denna utredning för fullt och skickas till berörda instanser.

 

Vad är det du tycker är gnäll, det jag skriver?

 

Varför är det inte produktivt att samla in namn?

Skriva på en lista är ju något alla kan göra, till skillnad mot att producera skrivelser och utredningar. Huruvida du tror någon bryr sig om dessa namnlistor eller ej är så ointressant att du inte behöver nämna det.

Link to comment
Share on other sites

Sedan får vi kanske komma ihåg att det rör sig om en hobby, inte någon mänsklig rättighet. Plus att det bara rör sig om en undersökning och ett förslag. Det finns inget som hindrar att fordonsentusuaster gör en undersökning eller utredning som motsäger sagda undersökning och förslag. Att sitta och gnälla och samla in namn på en lista som ingen bryr sig om är inte vidare produktivt.

Om du hade lite mer koll på hobbyns omfattning och vad den presterar kulturhistoriskt skulle du inte förminska den på det sätt du gör.

 

Det skrivs remissvar och invändningar till förslagen i denna utredning för fullt och skickas till berörda instanser.

 

Vad är det du tycker är gnäll, det jag skriver?

 

Varför är det inte produktivt att samla in namn?

Skriva på en lista är ju något alla kan göra, till skillnad mot att producera skrivelser och utredningar. Huruvida du tror någon bryr sig om dessa namnlistor eller ej är så ointressant att du inte behöver nämna det.

Lugn och fin nu, jag har full förståelse för att du anser att det är en viktig hobby och att det känns jobbigt när någon kommer in och ska börja reglera den hobbyn. Men om det nu är som du säger att de flesta mekar tar sitt ansvar och hanterar prylarna på ett bra sätt så är det ju bara bra, då kan man ju reglera hanteringen utan att det påverkar de som sköter sig då de troligen håller sig inom ramarna för regleringen redan innan, och därmed ge en möjlighet att komma åt de som missköter sig.

 

Om du anser att jag förminskar något så får du gärna förklara vad det är. Att jag kallar hobbyn för hobby och inte en mänsklig rättighet kan väl knappast kallas att förminska något?

 

Jag välkomnar en utredning som motsäger den som nautrvårdsverket kommit fram till, för om så är fallet så är det ju ett ickeproblem.

 

Förövrigt är jag väl medveten om omfattningen av hobbybyggandet, men det påverkar inte min åsikt att det går att reglera den utan att förstöra hobbyn.

Link to comment
Share on other sites

Okej, jag kanske missuppfattade ditt budskap på formuleringen. Jag ber om ursäkt för det.

 

Någon utredning för att motsäga Naturvårdsverkets utredning behövs inte. Det de kommit fram till i utredningen är i stort sett riktigt. Det är vad de inte har behandlat i utredningen som är dess stora brist.

Dit hör exempelvis hur förslagen skulle drabba hobbyn men även kontroll, administration och kostnader som följer på deras förslag.

Link to comment
Share on other sites

problemet är de som vill, mer än de kan. De står mängder av projekt och sönderfaller. De ligger kontainervis med mer eller mindre miljöfarliga bra att ha prylar. för att bildemonteringen skall kunna demontera en bil måste de ju finnas något att demontera. sen är ju problemet med de nuvarnde reglerna kring bilskrotar att de inte finns något som säger vad yrkes mässigt är. vidare tror jag de inte skadar att bilrenoverare någon gång då tar sig en funderare på om de någonsin kommer använda delarna på bilen som står under en pressening eller om alla bilrenoverings projekt kommer kunna färdigställas.

Det är inte så mycket på en gammal bil som är miljöfarligt. Oljor, kylarvätska, kylmedium i klimatanläggning (om sådan finns), batteri. Allt utom kylmediet i klimatanläggningen är plättlätt för vilken amatör som helst att ta hand om.

Nuvarande regler kring bilskrotar:

Endast en auktoriserade bildemontering får utfärda skrotningsintyg (det är då fordonet avförs ur registret).

Auktoriserade bildemonteringsfirmor har en mängd krav och regler att uppfylla.

Om man bortser från begreppet yrkesmässigt för den enskilde personen i sitt yrkesutövande, då denne kan vara egen företagare eller anställd avser yrkesmässigt att det är en verksamhet bedriven av en sk ekonomisk aktör. En privatperson är inte en ekonomisk aktör, alltså är det han gör på sin fritid inte yrkesmässigt.

 

Åk på lite marknader med motorinriktning, exempelvis Wärstamarknaden, MHRF's motorhistoriska marknad i Strängnäs, Power Big meet i Västerås, Wheels nat's i Barkarby så ska du se att det är en och annan som rensar upp i sina samlingar. Om det inte är tillräckligt kanske vi ska ha samma krav oavsett vad det gäller. En stötfångare (från den tiden de var helt gjorda i stål) är ju knappast mer förorenande än en hög tegelsten, en gammal kanon eller samlingen av gamla lp-skivor.

 

Men diskussionen om hobbymekarna lägger jag ner nu, ni får läsa vad jag redan skrivit om det i de andra inläggen.

slå upp en tidning, kollar du i valfri dagstidning under en vecka kommer du hitta ett antal anonser där någon med ett mobilelefon nummer, gissningsvis kontantkort köper bilar oavsett skick och märke. vart tror du de icke säljbara delarna och de miljöfarliga avfallet hamnar.

 

att de säljbara delarna hamnar antingen på en annonssite eller någon av marknaderna tvivlar jag inte på.

Link to comment
Share on other sites

slå upp en tidning, kollar du i valfri dagstidning under en vecka kommer du hitta ett antal anonser där någon med ett mobilelefon nummer, gissningsvis kontantkort köper bilar oavsett skick och märke. vart tror du de icke säljbara delarna och de miljöfarliga avfallet hamnar.

 

att de säljbara delarna hamnar antingen på en annonssite eller någon av marknaderna tvivlar jag inte på.

Ja, detta är en vanligt förekommande bisyssla för mindre bilverkstäder (både momsregistrerade och mer tvivelaktiga sådana) att dryga ut kassan med. Dock är huvudsyftet, så vitt jag vet, att få ihop hela, fungerande och besiktigade bilar att sälja, inte att demontera för att sälja delar då det är svårare att tjäna pengar på.

Skulle de sätta i system att rensa bilar och ställa ut i skogen, med tidigare ägare på papperet drar de snabbt på sig ett illa rykte. Det är dessutom gratis att lämna på närmsta skrot.

Link to comment
Share on other sites

slå upp en tidning, kollar du i valfri dagstidning under en vecka kommer du hitta ett antal anonser där någon med ett mobilelefon nummer, gissningsvis kontantkort köper bilar oavsett skick och märke. vart tror du de icke säljbara delarna och de miljöfarliga avfallet hamnar.

 

att de säljbara delarna hamnar antingen på en annonssite eller någon av marknaderna tvivlar jag inte på.

Ja, detta är en vanligt förekommande bisyssla för mindre bilverkstäder (både momsregistrerade och mer tvivelaktiga sådana) att dryga ut kassan med. Dock är huvudsyftet, så vitt jag vet, att få ihop hela, fungerande och besiktigade bilar att sälja, inte att demontera för att sälja delar då det är svårare att tjäna pengar på.

Skulle de sätta i system att rensa bilar och ställa ut i skogen, med tidigare ägare på papperet drar de snabbt på sig ett illa rykte. Det är dessutom gratis att lämna på närmsta skrot.

den sista ägaren är en målvakt. någon med mer skulder än vad den någonsin kan betala och kan tänka sig att stå på ytterligare en bil mot en ersättning i svarta pengar. hade anonsen gällt en speciel model eller ens ett märke och att de inte varit ett kontantkorts nummer hade jag köpt din teori.

 

grovt räknat är en miljon bilar någonstans, bilar dumpas i naturen och säljs utomlands, De bilarna skulle aldrig gå igenom bilbesiktningen. i afrika har de däremot ett värde. angående delarna till en bil så innehåller de flesta bilar delar som är mer värda än bilen som helhet. vidare tror jag inte bilskroten tar emot en helt "rattfuckad" bil och de miljöfarliga vättskorna den som demontera resten inte spilde i dagvattnet.

Link to comment
Share on other sites

Jo, du har rätt i det och det är klart man ska försöka komma åt dessa.

 

Jag ser inte det som ett problem att bilar som inte skulle gått igenom en besiktning i Sverige exporteras, så länge det görs på rätt sätt.

Intresset för dessa fordon i tredje världen består i att de är minst lika bra, oftast betydligt bättre än de fordon de har.

Vad det gäller delar så handlar det om efterfrågan. Vissa delar till vanliga bilmodeller är det stor efterfrågan på och de går att sälja med vinst utan att behöva lagerhålla alltför länge.

Andra delar är det mindre efterfrågan på och då nöjer sig skroten att lagerhålla enstaka exemplar och kastar resten. De har ju ett intresse av att hålla priserna uppe.

 

En komplett, fungerande och besiktigad bil är dock alltid lätt att sälja, om priset är det rätta.

 

Bilskroten är skyldig att ta emot bilen. Det räcker med att identitet finns kvar och bilen inte är avregistrerad. Jag har gjort så flera gånger själv.

 

Hur som helst så saknas en hel del analys i utredningen.

Exempelvis:

-Vilka drabbas

-Kontroller

-Lagföra

 

Jag kan med en utredning visa på fördelar med att köra jättefort och föreslå fri fart på våra vägar. Det kan se bra ut på papperet så länge du inte har med en konsekvensanalys.

-Kostnader

Link to comment
Share on other sites

Jo, du har rätt i det och det är klart man ska försöka komma åt dessa.

 

Jag ser inte det som ett problem att bilar som inte skulle gått igenom en besiktning i Sverige exporteras, så länge det görs på rätt sätt.

Intresset för dessa fordon i tredje världen består i att de är minst lika bra, oftast betydligt bättre än de fordon de har.

Vad det gäller delar så handlar det om efterfrågan. Vissa delar till vanliga bilmodeller är det stor efterfrågan på och de går att sälja med vinst utan att behöva lagerhålla alltför länge.

Andra delar är det mindre efterfrågan på och då nöjer sig skroten att lagerhålla enstaka exemplar och kastar resten. De har ju ett intresse av att hålla priserna uppe.

 

En komplett, fungerande och besiktigad bil är dock alltid lätt att sälja, om priset är det rätta.

 

Bilskroten är skyldig att ta emot bilen. Det räcker med att identitet finns kvar och bilen inte är avregistrerad. Jag har gjort så flera gånger själv.

 

Hur som helst så saknas en hel del analys i utredningen.

Exempelvis:

-Vilka drabbas

-Kontroller

-Lagföra

 

Jag kan med en utredning visa på fördelar med att köra jättefort och föreslå fri fart på våra vägar. Det kan se bra ut på papperet så länge du inte har med en konsekvensanalys.

-Kostnader

i dina inlägg saknar jag annalysen av vilka som drabbas av att inget görs, på något sätt hamnar trotts allt övergivna bilar i terrängen, grovt räknat är en miljon bilar borta ur systemet vissa avstälda i årtionden.

 

bilar som kanske tom är trafikfarliga skall inte exporteras, specielt inte om de finns ett skrotintyg på dem. oavsett hur usla bilarna är ditt de exporteras.

Link to comment
Share on other sites

Låter som att man försöker göra redan illegal aktivitet illegal.

 

Vad jag förstår är det redan olagligt att göra grannens brunn otjänlig med hjälp av motorolja eller andra kemikalier.

Jag har hört att det också är mot lagen att ställa skrot i skogen istället för på anvisade återvinningslokaliteter - om detta gäller ditt kylskåp borde detta väl även gälla din gamla bil också kan man tycka.

 

Om vi exporterar "otjänliga" bilar till andra länder är väl detta ett problem för mottagarlandet, som tillåter importen? Om vi exporterar så finns det ju en köpare i andra änden. Då är rätt väg att gå, att övertyga mottagarlandet att införa relevant lagstiftning. Det lär ju inte vara något problem att gå runt en sådan exportlag ändå, bara att märka godset "reservdelar".

 

Jag tycker att detta låter som ett typiskt Svenskt slag i luften, där man skriver ihop något som verkar kraftfullt och ger sken av att man tar en fråga på allvar, men egentligen inte lyckas lösa någonting, utan bara ställer till det för vanligt folk med rent mjöl i påsen. Precis som alla skärpningar av vapenlagstiftningen, där lagstiftarna gör det svårare för de som har licens och har skytte som hobby, men inget för att försvåra för de som tillhandahåller och brukar illegala vapen - för att det är ju redan illegalt!

 

Lösningen är att ge sig på vanligt folk, därför att de som redan är brottslingar är brottslingar redan, och det enda sättet att komma åt dem är genom polisutredningsarbete, och detta kostar pengar och resurser, så det är billigare att agera kraftfullt med ordbehandlare.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Jo, du har rätt i det och det är klart man ska försöka komma åt dessa.

 

Jag ser inte det som ett problem att bilar som inte skulle gått igenom en besiktning i Sverige exporteras, så länge det görs på rätt sätt.

Intresset för dessa fordon i tredje världen består i att de är minst lika bra, oftast betydligt bättre än de fordon de har.

Vad det gäller delar så handlar det om efterfrågan. Vissa delar till vanliga bilmodeller är det stor efterfrågan på och de går att sälja med vinst utan att behöva lagerhålla alltför länge.

Andra delar är det mindre efterfrågan på och då nöjer sig skroten att lagerhålla enstaka exemplar och kastar resten. De har ju ett intresse av att hålla priserna uppe.

 

En komplett, fungerande och besiktigad bil är dock alltid lätt att sälja, om priset är det rätta.

 

Bilskroten är skyldig att ta emot bilen. Det räcker med att identitet finns kvar och bilen inte är avregistrerad. Jag har gjort så flera gånger själv.

 

Hur som helst så saknas en hel del analys i utredningen.

Exempelvis:

-Vilka drabbas

-Kontroller

-Lagföra

 

Jag kan med en utredning visa på fördelar med att köra jättefort och föreslå fri fart på våra vägar. Det kan se bra ut på papperet så länge du inte har med en konsekvensanalys.

-Kostnader

i dina inlägg saknar jag annalysen av vilka som drabbas av att inget görs, på något sätt hamnar trotts allt övergivna bilar i terrängen, grovt räknat är en miljon bilar borta ur systemet vissa avstälda i årtionden.

 

bilar som kanske tom är trafikfarliga skall inte exporteras, specielt inte om de finns ett skrotintyg på dem. oavsett hur usla bilarna är ditt de exporteras.

 

Det är inte min uppgift att analysera konsekvenser av att behålla befintliga lagar och regler och jag inte utger mig heller inte för att göra en utredning (än mindre får jag betalt för det).

 

Fordonets skick vid export anser jag är ointressant. Reparationskostnaderna på plats är en bråkdel av de i Sverige. De har inte alls samma regler eller krav på fordon som vi har. Där är det viktigast att de fungerar. Är det rimligt av oss att sätta nivån på en helt annan kontinent med helt andra förutsättningar? De behöver fordonen för fortsatt utveckling och var ska de komma ifrån?

 

Självklart ska det ske på rätt sätt, d.v.s. fordonet ska ej vara avregistrerat/skrotat utan redovisas som exporterat.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...