Jump to content

Recommended Posts

Vi har en kompis som är nere i Afghanistan nu och tänkte skicka ett litet paket till honom, men eftersom ingen av oss har varit där så är det lite svårt att veta vad folk vill ha. Vad ville ni själva ha när ni var på mission? Vad är hårdvaluta? Han har inte ens stridande position kan tilläggas.

En svensk behöver sin saltlakrits och Ahlgrens bilar.

Kanske några tidningar på svenska av specialintresse som inte går att uppbringa där.

Jag som motorintresserad hade uppskattat ett nummer av Wheels, Gasoline, Power eller Street & strip.

Tanken att minska runk-relaterade skador är ju bra, men när det gäller förhindrande av graviditet så har man bara flyttat problemet. :mellow: Det finns ju massor av bra p-medel om man nu inte har tid/möjlighet att alltid lita på att kunna använda kondom (antar att könisar inte är ett stort problem).

Kostand av en fleshlight: 750 kr

Hållbarhetstid: ca 1 år

Förhindrar graviditet hos användaren: Nej

Kostnad av kopparspiral: Nästan 0 kr

Hållbarhetstid: 5 år

Förhindrar graviditet hos användaren: Ja

Tanken att minska runk-relaterade skador är ju bra, men när det gäller förhindrande av graviditet så har man bara flyttat problemet. :mellow: Det finns ju massor av bra p-medel om man nu inte har tid/möjlighet att alltid lita på att kunna använda kondom (antar att könisar inte är ett stort problem).

Tanken är nog mer att roa, eller oroa, de som inte inser att siten duffelblog är ren och skär satir. ;)

• Like 2

Nog vill jag mena att en Fleshlight i alla fall inte ökar risken för graviditet hos användaren... men eftersom användaren normalt sett är man så är ju inte risken så stor överhuvudtaget.

Nog vill jag mena att en Fleshlight i alla fall inte ökar risken för graviditet hos användaren... men eftersom användaren normalt sett är man så är ju inte risken så stor överhuvudtaget.

Precis, så att dela ut fleshlighets påverkar ju inte problemet med graviditeter.

Går det att sända saker till ett förband, typ "jag-vill-bara-dela-med-mig", men inte känner någon på mission?

Det svåra är väl vart man ska skicka det och vem som ska stå som mottagare.

Sedan kan jag tänka mig att det i vissa lägen kan uppstå misstänksamhet till en försändelse som ingen har beställt, ingen har en aning om vad det innehåller och ingen känner till avsändaren.

Jag har också funderat på om man sänder ett paket med X eller XX antal av några olika saker som godis, tidningar mm, hur fördelar man dem rättvist mellan XXX antal soldater?

• Like 1
  • 2 years later...

Det är bara att skicka:

GRAD / EFTERNAMN / FÖRNAMN
SWECON FS28 MES
ÜBER FELDTPOST
64298 DARMSTADT
GERMANY

Skriv wellfare eller nåt istället för namn och grad. Hamnar på Villa Villerkulla och fördelas tacksamt på fredagsquiz eller filmkvällar.

:rockon:

• henke changed the title to Vad ska man skicka till folk på mission?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Laqez
      Som den fete lille nyhetspundare jag är så plöjer jag igenom Newsmill för att beskåda debatterna

Döm om min förvåning när jag hör kriget i Afgh. kritiseras för att vara både antifeministiskt och ett, kanske, förtäckt korståg...

http://www.newsmill.se/artikel/2010/02/10/...ar-inga-kvinnor

http://www.newsmill.se/artikel/2010/02/10/...g-i-afghanistan

Anser ni som riskerat/riskerar liv och hälsa där nere att ni bidrar till kvinnoförtryck?

Jag skriver detta i viss ilska och därför brister kanske denna post i kvalitet, men jag vill gärna ha respons från er andra här. Vad har ni för åsikter?

/L
      (Edit: Stavfel)
    • By Odi et Amo
      Hej

Jag letar efter Kalla Fakta-avsnittet om Afganistan och Boka.
      Det ska ha sänts 070308.
      Har kollat Tv4s hemsida, youtube och piratebay utan resultat.
      Någon som vet vart man kan hitta det?

Tack på förhand.
      Erik
    • By Grenadier
      Besök sidan och lyssna på svenska veteraners historier. 

“Har du dödat någon?” är en pågående videoproduktion där svenska krigsveteraner får chans att berätta om deras upplevelser både under sin mission men även under hemkomsten.
      Utgivare:  Vi är en projektgrupp ifrån Linköpings universitet
      Facebook: https://www.facebook.com/hardudodatnagon/
      Instagram: https://www.instagram.com/hardudodatnagon/
      Youtube: https://www.youtube.com/channel/UC374ACFKl1_SmdHd3WBdYnw

• By Animal
      Jag hittade ingen tråd om detta.
      Men nog finns det väl lite roliga historier från utlandstjänsterna.
      Jag får bidra med en så länge:

Redan ett par dagar efter vi anlänt till Naqoura för 6 månaders tjänstgöring till L100 fick jag och ett par tre killar till våra första jobb.
      Det var att köra Ghanas rotation. D.v.s. Lätta Transport åkte till Ghaneserna och lastade deras materiel på sina lastbilar och fraktade dem till ner till Israeliska gränsen där vi skulle stå och ta emot dem med våra lastbilar med påkopplade trailers och 20 fots containers.

Detta var redan på första dagen och lätta transport hade stuckit iväg för att hämta ghanesernas grejor och framåt lunch så hoppade jag och min andreförare (Linkan) in i vår lastbil och åkte till israeliska gränsen för att invänta LT (Lätta Transport).

Vi backade upp mot lastbryggan och ställde lastbilen i 90 graders vinkel mot trailern för att underlätta lastning framifrån. Lastbryggan är konstruerad på så vis att i ena ändan sluttar den ner till marknivå, för att gaffeltruckar ska kunna köra upp på lastbryggan med gods.

När allt var klart och vi började vår väntan för LT skulle dyka upp, satt vi där och filosoferade om saker och ting samtidigt som vi höll utkik norrut mot backarna innan Naqoura för att kunna se när LT var på inmarsch.
      Istället för en massa lastbilar så ser vi en UN-märkt VW Passat som kommer i mycket raskt tempo över krönen, ner förbi körplanen, vidare uppför uppfarten till lastbryggan för att sen försvinna från vår åsyn. Nästan meddetsamma kände vi hur lastbilen kraftigt gungade till och vi hoppade ur bilen för att kollade vad som stod på.
      När vi kommit runt och kunde titta in bak i den sista containern. Lite förbryllade kunde vi konstatera att det stod VW Passat (en kombi) parkerad inuti containern. Bakluckan svingar upp och en glad ghanes kravlar ur och menar att vi skulle vara rädda om hans bil!
      När vi sen påpekar att det nog inte var hans bil utan FN:s blev ghanesen en smula irriterad på oss och menade minsann att det hade han papper på att det var hans bil. Vi bad honom visa pappret och det var inget annat än en kvittens på att han hade kvitterat ut bilen till låns.
      Efter diverse protester från bägge lägren att t.o.m. israelerna visade intresse för den konflikt som var på gång mellan 3 FN-anställda, så kallades till slut MP dit som fick honom att backa ut bilen från containern.
    • By Signalist
      I det senaste numret av Alkohol och Narkotika tar man upp ämnet om hemvändade soldater och potentiell risk för missbruk, och psykisk påverkning i följd av posttraumatisk stress och scener ur de missioner man deltagit vid.

Man tar även upp Veteranhem i ett reportage samt i ledaren, vilket inte finns i Sverige men i bland annat Danmark. Finns detta i andra länder i Europa, och hur ser intresset ut i Sverige? Vad har ni för funderingar och tankar kring fenomenet Veteranhem?

Och hur påverkar "i Afghanistan verkar soldaterna under krigsliknande förhållanden, inte i krig" soldaterna i stort?

Omkring nio procent av de svenska utlandssoldaterna visar ”tecken på nedsatt välbefinnande” efter hemkomst. En till två procent mår mycket dåligt. Beräkningen vilar på de samtal som Peter Butor och hans kollegor erbjuder soldaterna. Men det verkar också skilja väldigt mycket i utsträckning beroende på land och situation. Enligt danska försvarets siffror har fem procent av dem som återvänt från Afghanistan fått problem av typen posttraumatisk stress medan drygt 30 procent av hemvändarna från Balkan har de problemen. Vad har ni för erfarenheter, kunskap och tankar kring detta?

Det verkar även skilja på andra omständigheter jämfört Balkan med Irak och Afghanistan. En av faktorerna sägs att man bedömer den enskilda soldaten istället för gruppvis vilka som behöver stöd efter hemkomsten, även även att man inte fick dricka alkohol i Afghanistan jämfört med Balkan. Tror ni att det finns flera andra faktorer, baserat på fakta och era egna/andras erfarenheter?

Har själv aldrig varit ute på utlandsmission - även om jag har ett intresse att göra det - men har flera nära anhöriga som genomfört det, både civilt, polisiärt och militärt. En fråga som jag dock funderar på i det här sammanhanget är hur ni andra här uppfattar stödet från samhället, familjen och försvaret i sådana här sammanhang - efter ankomst från utlandsmission?

Värt att notera är Fredsbaskarnas arbete och stöd för hemkomna soldater där de bland annat har en egen "kamratstödsjour som är öppen för alla som gjort internationell tjänst samt även för dess anhöriga. Telefonnumret är 020-666 333 och bemannas dagligen mellan klockan 18.00 - 21.00. Man har även en mail-adress: [email protected]

Artiklarna finns att läsa som PDF här:
      http://www.can.se/do...1-Inledaren.pdf
      http://www.can.se/do...de-soldater.pdf
      http://www.can.se/do...ka-soldater.pdf
      http://www.can.se/do...ll-missbruk.pdf
  • Create New...