Jump to content

Luftburen eller amfibiesoldat?

Recommended Posts

Tjena! :D

Jag har funderat på en framtid inom försvaret och jag har kollat igenom de olika tjänsterna som finns att välja på. Och då har jag kommit fram till två val som jag tyckte passade. luftburen soldat och amfibiesoldat. Tycker att båda värkar ganska lika förutom att de luftburna använder helikopter och amfibiesoldaterna båt. Så jag har mycket svårt att bestämma mig vad jag skall satsa på.

Så jag undrar om någon som är lite mer påläst eller någon som har tjänstgjort som amfibie/luftburen soldat skulle kunna förklara lite mer detaljerat vad de har för uppgifter och hur de skiljer sig åt. :)

/N

Hej!

Amfibiesoldat tror jag är mycket roligt, har flera kamrater som genomförde den utbildningen och var sjukt nöjda efteråt. Ett hett tips är dock att se till så att du inte hamnar i amf. understöd motsv.

Dock så skulle jag faktiskt starkt rekommendera luftburna bataljonen nere på K3. Gjorde min GU där och jag är så in i helvete nöjd. Du får en gedigen utb. av kompetenta instruktörer. Det är defintivt inte alltid en dans på rosor, snarare tvärt om men när jag ser på det i backspegeln så var det värt varenda liten sekund av slit och svett. Du får dessutom öva så pass mkt strid att det kommer spruta 5.56 ur öronen på dig.

En gång Livhusar, alltid livhusar!

• Like 1

Låter as kul :)

Men jag undrar om man får åka mycket helikopter som luftburen soldat. Har hört att man inte får åka så mycket. Men vad har du upplevt under din utbildning? Är luftburen en bra befattning om man vill göra utlands tjänst osv?

PERGITE!

En till "K3 vs Amf1-tråd", like da god ol' days :rolleyes:

Amf1 kan erbjuda dej.

- Snabbmarsch varje vecka

- En hinderbana som lär en att vattenhinder kan vara rätt mysigt

- Tunga packningar

- Bra träning

- Massa trevliga människor

• Like 1

Låter as kul :)

Men jag undrar om man får åka mycket helikopter som luftburen soldat. Har hört att man inte får åka så mycket. Men vad har du upplevt under din utbildning? Är luftburen en bra befattning om man vill göra utlands tjänst osv?

PERGITE!

Det här med helikoptrar... ja jag vet att det står mycket om att man får åka helikopter hit och helikopter dit och visst, det hade varit jävligt fränt om vi hade fått göra det. Dock så såg hkp-läget inom FM allt annat än ljust ut när jag gjorde min GU så vi såg inte röken av en endaste hkp. I dagsläget vet jag dock inte hur det ser ut. Rent krasst så borde ju utbildnings möjligheterna med hkp öka kraftigt iom introduceringen av Black Hawk-hkp, men det är inget jag skulle räkna med. Sen kan jag ärligt säga att det gjorde inte så mycket att vi inte fick åka hkp, utbildningen var sjukt bra ändå och man fick uppleva en hel del andra coola saker. Mycket olika vapensystem som testades till höger och vänster, tunga strapatser tillsammans med kamraterna, fräna eldöverfall och stridssituationer, stoltheten över att få bära den gröna baskern samt jägar-bågen, det finns mycket som jag skulle kunna rabbla upp.

• Like 2

Som tjänstgörande på förbandet (k3) kan jag svara på helikopterfrågan. Jag har under mitt 1,5 år på LBB knappt sett helikopter, men som dunderklump säger så är det påväg mer och mer, och med lite tur kanske man kommer kunna börja öva med de till hösten/våren. Men haka inte upp dig på helikoptern, det är inte så fränt som många tror. Tänk dig att sitta i en väldigt varm buss som skakar lite, sen ska du sprinta ur den. Typ så.

I övrigt är tjänsten oerhört varierande och rolig. Stundtals oerhört tufft och jobbig, men som många säger övas det ju mycket strid också, vilket är skoj. Och det där med utlandstjänst kommer ju alla förband ta del av ungefär lika mycket nu, men LBB är ju ett väldigt välanvänt förband på senare tid (NBG 08, NBG 11, IA 09 och diverse Afghanistanturer).

Hör gärna av dig om det är något mer du undrar över

• Like 1

Förstod nästen det. Men jaja, Det som räknas är en bra utbildning och buss är kul de också. Låter as skoj att få storma ut ur en Buss.

Angående baskern, är det några speciella saker man måste klara av för att få den?

Vilka vapensystem utbildar man sig på?

Vad har varit jobbigast under utbildningen?

• Like 1

Tänk dig att sitta i en väldigt varm buss som skakar lite, sen ska du sprinta ur den.

Det du beskriver tycker jag är att sitta på ett flygplan. Vet inte vad du har för upplevelse av helikopter men de är enligt mej iaf jävligt coolt.

Snackades väldigt mycket om helikoptrar och annat på K3 vet jag. Men de som jag hört från folk som varit där och gjort sin värnplikt är att de fick öva på att landstiga ur helikopter från kulisser, för att sedan endast få landstiga en gång.

Edited by Yohn

Förstod nästen det. Men jaja, Det som räknas är en bra utbildning och buss är kul de också. Låter as skoj att få storma ut ur en Buss.

Angående baskern, är det några speciella saker man måste klara av för att få den?

Vilka vapensystem utbildar man sig på?

Vad har varit jobbigast under utbildningen?

Baskerprovet är en väl bevarad hemlighet som du, om du nu väljer/får tjänstgöra på LBB kommer att bli bekant med. Jag kan säga så mycket som att det är tungt, långt och jobbigt. Ett hårt pannben är att föredra.

Gällande vapensystem så blir du ju grundutbildad på AK5C, som alla andra som gör GMU. Därefter så beror det lite på vilken sorts befattning du får inom pluton/grupp. De vapensystem som fanns när jag gjorde GU var t.ex. Ksp90, Ksp58, GRG, GRK 8cm, Rb56, Rb57, Tksp, Grsp, Psg90, AG90, Pistol 88.

Det som var jobbigast under utb. var inte det fysiska, utan snarare det psykiska. Du går ofta omkring i ovisshet och vet inte när och hur och om det händer någonting. Om jag nu måste välja något ur den fysiska arsenalen så kommer ju 1:a fältvane-veckan högt upp på min lista. Du är så jävla mycket nybörjare så det är helt absurt. Du sover inte en natt sammanhängande, du springer överallt, du har inte vant dig vid utrustningen ordentligt, det är få gånger jag har varit så trött som efter den perioden.

Tänk dig att sitta i en väldigt varm buss som skakar lite, sen ska du sprinta ur den.

Det du beskriver tycker jag är att sitta på ett flygplan. Vet inte vad du har för upplevelse av helikopter men de är enligt mej iaf jävligt coolt.

Snackades väldigt mycket om helikoptrar och annat på K3 vet jag. Men de som jag hört från folk som varit där och gjort sin värnplikt är att de fick öva på att landstiga ur helikopter från kulisser, för att sedan endast få landstiga en gång.

Ja, det är väl iofs min uppfattning som kommer från TP84, men jag fick berättat för mig att helikopter var ungefär samma sak fast mindre utrymme. Men som sagt, aldrigt haft turen att flyga helikopter så vet ju faktiskt inte.

I övrigt så svarade dunderklump bra på dina frågor. Tillägg är att efter anställning så har det sagts mig att någon form av ksp-skytt ska vara den vanligaste ingångsbefattning för att därefter så småningom växla till lite annat efter hand plats uppstår.

Edit: Häng inte heller upp dig på vapensystem, det är roligt att skjuta alla vapen i början, sen blir det långrandigt tycker jag :)

Edited by ZiggyStardust
  • Like 1

Du det var en jäkla massa vapensystem. Vad utbildades du på? själv så skulle jag tycka att det vore kul att få skjuta lite Ksp90.

Som Grpch så utbildades jag egentligen bara på AK5C och pansarskott. Dock så fick jag sk. beredd-utbildning på Ksp90, Ksp58, GRG, Grk, Psg90. Betyder att jag kan plocka upp dem och använda dem på ett säkert sätt samt åtgärda ev. eldavbrott. Dock så är det precis som ZiggyStardust säger, tids nog får du ge dig på alla vapensystem och tro det eller ej men man kan faktiskt ledsna på att ligga ute i terränglådan och mala bula efter bula rakt ut i skogen.

Hej!

Amfibiesoldat tror jag är mycket roligt, har flera kamrater som genomförde den utbildningen och var sjukt nöjda efteråt. Ett hett tips är dock att se till så att du inte hamnar i amf. understöd motsv.

Dock så skulle jag faktiskt starkt rekommendera luftburna bataljonen nere på K3. Gjorde min GU där och jag är så in i helvete nöjd. Du får en gedigen utb. av kompetenta instruktörer. Det är defintivt inte alltid en dans på rosor, snarare tvärt om men när jag ser på det i backspegeln så var det värt varenda liten sekund av slit och svett. Du får dessutom öva så pass mkt strid att det kommer spruta 5.56 ur öronen på dig.

En gång Livhusar, alltid livhusar!

Är inget fel på att va understödssoldat. Omväxlande, då du både bedriver mycket skyttestrid och får äran att langa iväg granater och skjuta rb17 :rolleyes: Visst de är tungt ibland men det är det som är tjusningen med understödstjänsten på amf1.

• 3 months later...
Guest Reqruit Hardhead

Det är väll ganska lätt val, amf1 ligger i Stockholm. Ganska trevligt att bo där. K3 ligger i Karlsborg. Ganska deprimerande att bo där.

hur man bor är väl mindre viktigt, bara man har en säng och möjlighet till bra mat och tvättmöjligheter under utbildningen.

Det är väll ganska lätt val, amf1 ligger i Stockholm. Ganska trevligt att bo där. K3 ligger i Karlsborg. Ganska deprimerande att bo där.

hur man bor är väl mindre viktigt, bara man har en säng och möjlighet till bra mat och tvättmöjligheter under utbildningen.

Hade det handlat om den tidigare värnpliktsutbildningen så skulle jag nog hålla med. Men nu handlar det förhoppningsvis om att folk ska stanna kvar och jobba flera år, istället för att bara se det som en utbildning på något år och sedan sticka.

• 2 months later...

Är också Ungdom som funderar på GSS/K karriär eller aa jag är ganska säker på en ! :happy:

Har dock samma problem som Nirvana ^^ Vet inte om jag vill köra på som amfibiesoldat eller luftburen ^^

"K3 Commandos" har ju redan svarat på hur Luftburna tjänsten ser ut.

Jag får ju så klart slå ett slag för Amf då:

1. Det ligger i Stockholm, finns mycket att göra på fritiden, vilket faktiskt är viktigt om du vill jobba där ett tag

2. Du kommer få åka mycket båt, både Strb90 och G-båt.

3. Du kommer få öva mycket strid.

4. Skärgårdsstrid är speciellt, det är krävande och komplicerat, du kommer få göra våldsamma landstigningar.

5. Det finns många olika tjänster, alltifrån Amfdyk, understöd, bekämpning, skytte mm.

6. Du kommer bli utmanad

7. Du får arbeta i skärgården, den är faktiskt vacker

8. Du får fira midsommar på Korsö

Om valet hade varit mitt hade det legat på Amf.

Är också Ungdom som funderar på GSS/K karriär eller aa jag är ganska säker på en ! :happy:

Har dock samma problem som Nirvana ^^ Vet inte om jag vill köra på som amfibiesoldat eller luftburen ^^

Som det ser ut idag måste man ha "jägar"värden och avklarat jägartest för att kunna söka in till GMU med profil mot Luftburen soldat (som fortfarande lokalt tituleras jägare på både K3 och rekryteringsmyndigheten, även om detta verkar vara påväg ut). För övrigt vet jag inte hur det ser ut på AMF/skytte med kravbild för antagning.

Första steget är att prestera så bra som möjligt i vilket fall! Båda är säkert hårda och givande utbildningar!

Aha så GMU är inte det första man söker till om man räknar bort typ "digitala" tester osv innan? :o Jag trodde man söker får ett test på datorn o bekräftelse om man kom in och välja inriktning och vart man vill göra det. Men om man vill leva med en chans på KJ så måste man väl söka som jägare på amf 1. Rätta mig om jag har fel ! :happy::musik:

Som andra har sagt, först gör du GMU som är likadan överallt. Sedan söker du anställning, där du är garanterad en anställning på det regemente du har gjort GMU på om blir godkänd på GMUn. Därför är det såklart bäst att göra GMU på det regemente du vill jobba på.

För att kunna söka KJ måste du ha jobbat som soldat i minst ett år. Självklart är det också meriterande att då ha jobbat inom Amf.

De senaste som gjorde GMU och senare "Grundkurs Amfibie" på Amf1 jägartestet på mönstringen. Man behöver inte vara Amfibieskytte för att söka till KJ.

De är dock meriterande om man vill in på KJ om man klarat "amfibie-kraven" och jobbar på Amf1.

Edited by Yohn