Jump to content

Vaccination.

Guest

Recommended Posts

Undra bara om man under sin värnpliktstid får ta några typer av vaccination? Jag är nämligen livrädd för sprutor men jag vet inte varför...

Förr fick man alltid testa autoinjektorn på sig själv, gör man fortfarande det??

Mvh TRL

Hrrmm, Magnus, du skulle väl till F7 Flygbassäk va? Mycket skog, mycket hundar....Kan inte pollenallergi vara dig till last? ;)

Hur släppte dem igenom dig på mönstringen? "Glömde" du fylla i rutan om allergier? :P

Mattias: Pälsdjur har jag inget problem med. Har bara lindrig höallergi, botar med en tablett clarityn om dagen. Det ansåg dom inte vara något problem på mönstringen. Det är bara jobbigt ett par veckor under sommaren, sen känner jag inget längre.

Ja 5200 kr är ju en del...

Har ni läst om att dom har kommit på nåt sett att bota allergier. Dom har prövat det på möss med bra resultat. Ska börja testa på människor nästa år. Kan kanske komma ut i handeln om 5-6 år. Man tar 2-4 sprutor per år. För oss allergiker så skulle det va extremt bra eller hur?

att Mattias

Vad är det för lapp som du skrev om?(nån annan får gärna svara också :D )

Den hälsodeklaration, eller va det va, som man fick hem innan mönstring. Där skall det om jag ej missminner mig finnas ngn ruta ang. allergier. Kan ha fel också, det är ju ett par år sedan. ;)

Magnus: Jag hade samma problem som du förr, men de växte bort. :P

Är dock lite överkänslig mot nötter och mandel, men enl. förbandet (jag ringde) så var det inget problem så länge jag inte dog av det... ;)

Det finns en ny variant på läkemedel mot pollenallergi, i sprutform. Man tar ett stort antal sprutor över en period på 2 år, ibörjan väldigt tät sen allt eftersom tiden går så blir det glesare och glesare mellan sprutorna. För att förklara på ett enkelt sätt, så får man kroppen att acceptera pollen istället för att reagera på dem. :)

Hmm de snackade om att det kanske skulle finnas ett vaccin mot AIDS ute om ca 5 år. Hörde det på BBC World idag när de rapporterade från någon konferans i spanien. Kan nog generera mycket pengar med tanke på att en behandling med broms medicin kostar 20 000+ USA dollar per år..... och en bra nyhet till de i U-länderna, kan rädda många liv! Kanske får vi en ny Flemming:)