Jump to content
Sign in to follow this  
JohanGrön

HMS Queen Elizabeth

Recommended Posts

http://www.aircraftcarrieralliance.co.uk/en/media/news/news-2014.aspx

 

The members of the Aircraft Carrier Alliance (ACA) are pleased to announce that Sir Peter Gershon is appointed

Non-Executive Chairman, effective 1st February 2014. Sir Peter, Chairman Tate & Lyle plc and National Grid plc,

will oversee the management Board of the ACA and its progress in delivering the two Queen Elizabeth Class Aircraft Carriers,

HMS Queen Elizabeth and HMS Prince of Wales, which on entering service will become the United Kingdom's national flagships.

 

Commenting on the appointment, Secretary of State for Defence, Rt. Hon. Philip Hammond MP, said: "The Queen Elizabeth Class
Aircraft Carriers will be the biggest ships in the history of the Royal Navy. Now that we have renegotiated the contract between the
MoD and industry to ensure proper alignment of interests, it is important this vast project is managed efficiently and governed effectively
to ensure the delivery of carrier strike from 2020.
"Sir Peter's appointment will help to increase the coherence and coordination between MoD and industry as the programme reaches key
milestones ahead of entering service with the Royal Navy."
Sir Peter är känd som “cost cutter in chief”
Från Financial Times 140214:

Försvarsdepartementet sa i november att kostnadenerna ökat med £800m, till £6.2 miljarder – nästan dubbelt från beräknade £3.5bn sedan

förra regeringen startade projektet 2007. Projektet är ytterliggare försenat med fem månader till totalt 2.5 års försening.

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://gcaptain.com/u-k-s-largest-aircraft-carrier-fighting-to-meet-budget/

 

U.K.’s Largest Aircraft Carrier Fighting to Meet Budget

 

The joint venture that is building two aircraft carriers for the U.K.’s Royal Navy is fighting to meet a 6.2 billion pound ($9.1 billion) budget after
unexpected costs emerged, group officials said.
The HMS Queen Elizabeth, the first of the two carriers under construction in Rosyth, Scotland, is on schedule to begin harbor trials next year
and fleet operations in 2020, the shipbuilders said during a reporters’ tour.

 

Any overruns would be shared between the group and the U.K. Ministry of Defence, officials say. “The program is approved at 6.2 billion pounds,”

the ministry said in a statement. “That remains the budget and that is what we intend to stick to.”

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dum fråga kanske, men varför har Britiska hangarfartyg ramp?

 

Det framgår här.

 

http://www.aviationweek.com/Portals/awin/html/UKCarriers/1-index.html

 

Tydligen för att planen ska kunna starta med tyngre last eller kortare ansats (heter det så?).

Edited by Tomas P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har inte följt de senaste nyheterna om bygget men jag antar att det fortfarande är så att man bara ska köpa flygplan till det ena hangarfartyget och att det andra bara kommer att utrustas med helikoptrar?

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har inte följt de senaste nyheterna om bygget men jag antar att det fortfarande är så att man bara ska köpa flygplan till det ena hangarfartyget och att det andra bara kommer att utrustas med helikoptrar?

 

/Per

Jag är osäker och inte helt uppdaterad heller. Men som jag har förstått det så planerar man nu nu att operera med F-35B från båda fartygen. Jag får intrycket från Wikiartikeln att detta beslutades rätt nyligen.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Queen_Elizabeth-class_aircraft_carrier#Strategic_Defence_and_Security_Review_2015

 

On 23 November 2015, the government published its 2015 Strategic Defence and Security Review which confirmed its plans to bring into service both Queen Elizabeth-class aircraft carriers, with one to be available at all times.[43] The review also confirmed that one of the carriers would have enhanced amphibious capabilities. The government also reaffirmed its commitment to ordering 138 F-35 Lightning IIs, although the specific variant(s) was not mentioned. The review stated that 24 of these aircraft would be available to the aircraft carriers by 2023.[43]

 

Edited by Andtryggve

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har inte följt de senaste nyheterna om bygget men jag antar att det fortfarande är så att man bara ska köpa flygplan till det ena hangarfartyget och att det andra bara kommer att utrustas med helikoptrar?

Så hade det kunnat bli om bara det ena hade fått katapult och det andra fått ersätta HMS Ocean, eller om bara det ena hade byggts riktigt färdigt.

Nu får inget katapult, dvs inga F-35C.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ännu en gång måste jag beklaga mig över vilka vedervärdigt dåliga namn de valt för dessa två skönheter. En av dem skulle självklart haft namnet Ark Royal. För den andra systern så finns det massor av tillgängliga namn som är bättre än Prince of Wales.

 

 

Har inte följt de senaste nyheterna om bygget men jag antar att det fortfarande är så att man bara ska köpa flygplan till det ena hangarfartyget och att det andra bara kommer att utrustas med helikoptrar?

 

/Per

 

Nej, 138 stycken F-35B kommer köpas in, det har inte sagts någonting ännu om att England köper in vanliga F-35-or som en del av dessa 138 stycken.

 

Bägge fartygen skall tas i drift och kunna operera tillsammans med varandra, den ena systern kommer dock att bli modifierad för att bättre stödja amfibieoperationer, men F-35-orna kommer till bägge två.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ännu en gång måste jag beklaga mig över vilka vedervärdigt dåliga namn de valt för dessa två skönheter. En av dem skulle självklart haft namnet Ark Royal. För den andra systern så finns det massor av tillgängliga namn som är bättre än Prince of Wales.

 

Det är tradition i Royal Navy att den regerande monarken skall ge namn åt det första tunga fartyg som sjösätts under dess regeringstid, om så inte redan skett. Och trots en regeringstid på äver 60 år har detta inte skett ännu. Däremot har Elizabeths förfäder fått sina skepp:

 

-George VI gav namn till HMS Duke of York (King George V-klass slagskepp) då detta var hans titel då klassen planerades (man bytte dock ordning så att HMS Anson flyttades ett steg bakåt i ordningen, när George plötsligt blev kung)

-Edward VIII gav namn till HMS Prince of Wales (King George V-klass som planerades ursprungligen heta HMS Edward VIII, men döptes om till HMS Prince of Wales, den tidigare titeln, pga abdikeringskrisen)

-George V gav namn till HMS George V (George V-klass Dreadnought), HMS Emperor of India (Iron Duke-klass Super-Dreadnought) och HMS King George V (ledfartyg i klassen ovan)

-Edward VII gav namn till HMS King Edward VII, ledfartyg i en klass av Pre-Dreadnoughts (som omedelbart blev helt omodern då HMS Dreadnought togs i bruk året efter)

-Victoria gav namn till HMS Victoria (Tredäckat skruv-linjeskepp), HMS Victoria (ledfartyg i en klass av Pre-Dreadnoughts) och HMS Empress of India (Royal Sovereign-class Pre-Dreadnought)

 

 

Det var egentligen meningen att drottning Elizabeth skulle ha fått ett skepp på 60-talet i och med CVA 01-klassen på två stora hangarfartyg som skulle vara de nästa största i världen efter Kitty Hawk-classen som var undre byggnad, men de byggdes aldrig pga priset. Man planerade samtidigt Invincible-klassen som "Through-deck cruisers" med robotar, ubåtsjakthelikoptrar och ledningssystem som eskorter till ovanstående, för ubåtsjakt och som flottiljledare. De klassades som kryssare fram till 1980 när HMS Ark Royal (R09), det sista konventionella hangarfartyget fram tills nu, togs ur bruk.

 

Endast slagskepp och fullstora hangarfartyg räknas som "Capital Ships", och endast de har en kunglig namntradition, så man har därför hittills hoppat över drottningen trots att många andra stora fartyg (som amfibiefartyg, lätta hangarfartyg eller atomubåtar) har sjösatts under hennes regeringstid. I och med att det andra fartyget är HMS Prince of Wales får Charles dessutom sitt fartyg genast...

 

Så namngivningen är således helt logisk och traditionsenlig.

Edited by Andratenor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aircraft carrier delay warning from spending watchdog

Technical issues and personnel shortages could delay the deployment of the Royal Navy's new aircraft carriers, the spending watchdog has warned.

http://www.bbc.com/news/uk-39286007

Edited by henke
rubrik och ingress

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.gp.se/nyheter/världen/stor-publik-när-enormt-hangarfartyg-kom-hem-1.4537720

 

Stor publik när enormt hangarfartyg kom hem

 

Storbritanniens största och mest avancerade hangarfartyg, den 65 000 ton tunga HMS Queen Elizabeth, har för första gången lagt till i sin hemmahamn i Portsmouth.

Tusentals åskådare hade samlats i hamnen för att se det 280 meter långa fartyget komma in. Det är det största örlogsfartyg som hittills byggts för Storbritanniens flotta enligt försvarsdepartementet och det tog åtta år att tillverka. Fartyget ska frakta flygplan, men har ännu inte tagits i bruk. Nu testas skeppet till havs, nästa år ska flygtester starta.

Fartyget och dess systerskepp HMS Prince of Wales ingår i ett försvarsprogram med en budget på drygt 62 miljarder kronor.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.marinecorpstimes.com/news/your-marine-corps/2018/09/11/marine-f-35b-pilot-will-land-on-royal-navys-hotshot-new-aircraft-carrier/


A U.S. Marine F-35B pilot will be landing on the deck of the Royal Navy’s newest and most advanced aircraft carrier, the HMS Queen Elizabeth, when the ship arrives at Patuxent, Maryland, for scheduled flight trials.

The HMS Queen Elizabeth, which left its home port of Portsmouth, England, on Aug. 18, is expected to kick off nearly eight weeks of flight trials for the new F-35B sometime in September.

But U.S. Marine Maj. Michael Lippert, an F-35B test pilot at Naval Air Station Patuxent River, will not be the first to touch down on Britain’s new carrier. That honor will go to Royal Navy Cdr. Nathan Gray and Royal Air Force Sq. Ldr. Andrew Edgell, both are test pilots with the Pax River Integrated Test Force, according to Connie Hempel, a spokeswoman with Pax River ITF.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, vikingman said:

A U.S. Marine F-35B pilot will be landing on the deck of the Royal Navy’s newest and most advanced aircraft carrier,

Det kanske ska påpekas att det inte är fråga om en artighetsvisit för när fartyget kommer i tjänst så kommer till en början hälften av flygplanen ombord höra till USMC.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  



×