Jump to content

AG 90


Eskelinen

Recommended Posts

12,7 UK är väl till HMG?

Danskarna använde sån ammunition i Bosnien.

_5-ammo_0001a.jpg

 

Har vi sån ammo i Svedala?

 

The Swede

V/E använde 12,7 m m SLAP i Bosnien efter att ha skjutit slut på tilldelningen av den svenska SLPBRSPRJ. Ammunitionen kom från danskarna. Vad jag vet finns det dock inte någon svensk 12,7-mm SLAP.

 

Jag tror någon V/E grupp även prövade hur den funkade, så att säga;-)... Haegg minns nog bättre då det inträffade när jag bytt tjänst från V/E.

 

UK får bara skjutas med en slät pipa, annars riskerar man att skiten sätter sig... trots det var Velic Ribnica nerlusat med drivspeglar BA09...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Visst fasen finns den en underkalibrerad kula med en 7.62 spets för att kunna skjutas på mjuka mål? Bara det att den är för dyr för att köpa in i Sverige.

 

50. uppfyller väl inte nån av många konventioner?

 

Menar du att det finns 7,62 ammo med liknande spets som på bilden ovanför? isf Ja det finns det och vi har den i sverige också, förutsatt att vi tänker lika nu.

 

Får du skjuta på människor med denna ammunition= Nej.

Link to comment
Share on other sites

Visst fasen finns den en underkalibrerad kula med en 7.62 spets för att kunna skjutas på mjuka mål? Bara det att den är för dyr för att köpa in i Sverige.

 

50. uppfyller väl inte nån av många konventioner?

 

Menar du att det finns 7,62 ammo med liknande spets som på bilden ovanför? isf Ja det finns det och vi har den i sverige också, förutsatt att vi tänker lika nu.

 

Får du skjuta på människor med denna ammunition= Nej.

Enligt vem?

 

Och för säkerhets skull, det gäller båda inläggen.

Edited by Born
Link to comment
Share on other sites

Visst fasen finns den en underkalibrerad kula med en 7.62 spets för att kunna skjutas på mjuka mål? Bara det att den är för dyr för att köpa in i Sverige.

 

50. uppfyller väl inte nån av många konventioner?

 

Menar du att det finns 7,62 ammo med liknande spets som på bilden ovanför? isf Ja det finns det och vi har den i sverige också, förutsatt att vi tänker lika nu.

 

Får du skjuta på människor med denna ammunition= Nej.

Enligt vem?

 

Och för säkerhets skull, det gäller båda inläggen.

 

du får väl inte skjuta på folk med Ukal? och är inte den ammunitionen vi har pansarbrytande och du även på grund av det inte heller får skuta mot folk?

 

Jag är inte säker själv, bevisa mitt fel så blir jag glad.

:-P

Link to comment
Share on other sites

Klart man får skjuta folk med Ukal, vi har 7,62 mm sk ptr 10 prick (tack soldf.com Eldhandvapen PSG90) i sverige. Och dessutom pilproj till både 122an och 90 vagnarna.

 

Helt ovetenskapliga fälttester har för mig bevisat att nämnda proj har bättre genomslag i sidorutorna på fordon med "pansarglas" än dess större AP-kollega. AP studsade bort medan Ukal trängre igenom lika lätt som en bit gladpack.

Edited by Born
Link to comment
Share on other sites

OT

Enligt sidan PSG90 på soldf.com så har vi 7,62 mm sk ptr 10 prick, som ammunition till

ett prickskyttegevär (PSG90) främst avsett att skjuta människor med. Inte heller verkar

den vara pansarbrytande.

 

/martinator

 

skit också: pucktvåa....

Edited by martinator
Link to comment
Share on other sites

du får väl inte skjuta på folk med Ukal? och är inte den ammunitionen vi har pansarbrytande och du även på grund av det inte heller får skuta mot folk?

 

Jag är inte säker själv, bevisa mitt fel så blir jag glad.

:-P

Det är VÄL du som ska bevisa någonting som kommit med påståendet att man inte får. Typ.

 

Att sedan just 7,62 prick/ukal inte har som huvudsyfte att vara ordentligt duktig på att gå igenom pasarplåt/glas etc betyder inte att den inte är det.

Link to comment
Share on other sites

nu måste jag bara fråga, men vad är det som är så speciellt med Ukal och skjuta på människor?, för vad jag hört får man inte skjuta människa med Ukal ammo?

Jag tycker du skall utvärdera dina källor lite.....

 

Man får inte använda brandammunition(spårljus är en annan sak, vi pratar fosfor och napalm här) eller am som orsakar onödig skada. sen har inte kalibern någon som helst del i det här.

 

Tänk efter:

Källan "Man får inte skjuta folk med .50, det är för grymt"

 

Tanke, för att man dör eller för att den orsakar onödig skada?

Hur blir det då med 20, 40 och 120mm? En am som gör fullkomligt mos av en människa är faktist mer "human" eftersom man ofta stryker med på stört.

Link to comment
Share on other sites

På prickskytteutbildningen hos våra militära förband utbildas prickskyttar att skjuta på människor med ukal, som är utomordentlig på att träffa på längre avstånd där normalproj har svårt att träffa pga en rad olika faktorer.

Att sen ukal är bättre på att penetrera pansar än AP-ammo är ju bara en bonus kanske. Eller så handlar det bara om matematik.

 

Been there done that.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
12,7 UK är väl till HMG?

Danskarna använde sån ammunition i Bosnien.

*klipp*

 

Har vi sån ammo i Svedala?

 

The Swede

V/E använde 12,7 m m SLAP i Bosnien efter att ha skjutit slut på tilldelningen av den svenska SLPBRSPRJ. Ammunitionen kom från danskarna. Vad jag vet finns det dock inte någon svensk 12,7-mm SLAP.

 

Jag tror någon V/E grupp även prövade hur den funkade, så att säga;-)... Haegg minns nog bättre då det inträffade när jag bytt tjänst från V/E.

 

UK får bara skjutas med en slät pipa, annars riskerar man att skiten sätter sig... trots det var Velic Ribnica nerlusat med drivspeglar BA09...

 

Tillägg: Det är inte så bra att skjuta FM:s 7,62/PRICK i t.ex. en KSP58, eftersom värmen från pipan gärna smälter "drivspeglarna". Dessutom är det inte tillåtet.

 

Jag tror inte det är så lämpligt, som skrivits tidigare, att försöka skjuta 12,7 mm ukal i ett AG90 p.g.a. mynningsbromsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
En jänke smällde ju en Irakier på över 1200 meter med ett skott under "GULF ONE" vapnet ifråga ver en Berret... finns det flera varianter av bössan lr hade han bara tur.. underkalibrig am.?

 

1800m

 

2430 meter är "rekordet" med prickskyttegevär/.50 BMG, dock är det varken en amerikan, Irak eller Barret utan en Kanadick i Afganistan med en McMilan Tac-50, på tredje skottet, laddad med jänkarnas prickskytteam (Hornady A-max VLD HPBT 750 grain/47 gramskula)

Link to comment
Share on other sites

En jänke smällde ju en Irakier på över 1200 meter med ett skott under "GULF ONE" vapnet ifråga ver en Berret... finns det flera varianter av bössan lr hade han bara tur.. underkalibrig am.?

 

1800m

 

2430 meter är "rekordet" med prickskyttegevär/.50 BMG, dock är det varken en amerikan, Irak eller Barret utan en Kanadick i Afganistan med en McMilan Tac-50, på tredje skottet, laddad med jänkarnas prickskytteam (Hornady A-max VLD HPBT 750 grain/47 gramskula)

 

 

Ytterligare info om händelsen. Kanadensarna stöttade bla 101st Airborne Division i Shahi-Kot dalen under operation Anaconda.

 

Saxat ifrån wiki

The record for the longest combat kill by a sniper was broken during Operation Anaconda by Canadian sniper Corporal Rob Furlong, Princess Patricia's Canadian Light Infantry (PPCLI). Using a MacMillan long-range TAC-50 .50-calibre rifle, he killed a Taliban fighter armed with an RPK machine gun at a confirmed distance of 2,430 metres (1.51 miles)[11].The previous record was set 35 years before by Carlos Hathcock.

 

The five-man Canadian sniper team, including MCpl Graham Ragsdale (Team Commander), MCpl Tim McMeekin, MCpl Arron Perry, Cpl Dennis Eason, and Cpl Rob Furlong, killed over 20, and were awarded Bronze Stars.

 

 

Den stora skillnaden mellan AG90 och McMillan Tac-50 är att den senare är en cylinderrepeter precis som Psg90.

Link to comment
Share on other sites

En jänke smällde ju en Irakier på över 1200 meter med ett skott under "GULF ONE" vapnet ifråga ver en Berret... finns det flera varianter av bössan lr hade han bara tur.. underkalibrig am.?

 

1800m

 

2430 meter är "rekordet" med prickskyttegevär/.50 BMG, dock är det varken en amerikan, Irak eller Barret utan en Kanadick i Afganistan med en McMilan Tac-50, på tredje skottet, laddad med jänkarnas prickskytteam (Hornady A-max VLD HPBT 750 grain/47 gramskula)

 

Skjuter man tillräkligt mycket så träffar man till slut...

 

/O

Link to comment
Share on other sites

En jänke smällde ju en Irakier på över 1200 meter med ett skott under "GULF ONE" vapnet ifråga ver en Berret... finns det flera varianter av bössan lr hade han bara tur.. underkalibrig am.?

 

1800m

 

2430 meter är "rekordet" med prickskyttegevär/.50 BMG, dock är det varken en amerikan, Irak eller Barret utan en Kanadick i Afganistan med en McMilan Tac-50, på tredje skottet, laddad med jänkarnas prickskytteam (Hornady A-max VLD HPBT 750 grain/47 gramskula)

 

Skjuter man tillräkligt mycket så träffar man till slut...

 

/O

 

Mjo, men med en AW .308 så hade det knappast gått..

Link to comment
Share on other sites

UK får bara skjutas med en slät pipa, annars riskerar man att skiten sätter sig... trots det var Velic Ribnica nerlusat med drivspeglar BA09...

 

Stämmer det här? Gäller det isf bara för 12.7 och varför sätter den sig värre än alla andra kalibrar? :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

UK får bara skjutas med en slät pipa, annars riskerar man att skiten sätter sig... trots det var Velic Ribnica nerlusat med drivspeglar BA09...

Stämmer det här? Gäller det isf bara för 12.7 och varför sätter den sig värre än alla andra kalibrar? :Malaj:

Jag tror inte att det stämmer. Ett vapen med slätborrad pipa skulle i så fall bara kunna skjuta ukal.

Fast Krille kanske menar att man inte ska ha myningsbromsen på när man skjuter ukal.

Link to comment
Share on other sites

Man får inte rotation på projektilen med slätborrad pipa/eldrör.

 

Jag har aldrig hört talas om slätborrad gevärspipa, ej heller UKAL med fenor till gevär, vilket är ett måste om precisionen inte skall bli (totalt) lidande.

Edited by cazorp
Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

Om jag inte är helt ute och cyklar så roterar projen med drivspegeln. Det är ju centrifugalkraften som gör att spegeln släpper vid mynningen, så att skjuta i slätborrad pipa skulle vara rätt korkat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...