Jump to content

Konkurrens för GMU

Recommended Posts

Hej!

Mönstrade för ettag sen för GMU 4/5, och jag undrar om man kan känna sig lugn med följande resultat:

Styrka: 9

Cykel: 6

Kunskap: 6

Psykolog: 6

Syn: Perfekt

Hörsel: Perfekt

Befäl: 6

Tjänstbarhet: A

och det jag sökte in på var LSS i första hand, och F17 i andra hand, båda var flygbassäk.

Tänkte mig då er som kanske redan gjort GMU:n och vad ni fick för att komma in, är verkligen grymt pirrig över det hela haha.

Sen fick jag även nyss körkort som jag ej hade under mönstringen, kan man komplettera dem uppgifterna eftersom det lär ju vara ett litet plus i kanten?

Hur mycket befälen går igenom papperna från mönstringen efter GMU kan man ju undra. Finns ju folk med bara 7-9 som hoppar av efter första veckan sen så finns de ju de som snittar på fem och går igenom hela GMU och FSU. När en människa sätts i en ny miljö där den för möjligheter att

"söka en ny roll" så kan mycket hända.

Guest Major Error

Med tanke på överskottet av infanteriofficerare och motsvarande så känns inte flygbassäk som det stabilaste framtidsjobbet. Speciellt med tanke på att i princip alla utlandsmissioner kommer att vara avslutade 2014. Då finns det andra bristkategorier i Flygvapnet som är mer aktua. Flygtekniker, sambandsofficer, STRIL. Men det är klart, alla tror ju att käka orm är det viktigaste i en försvarmakt.

Bara mina 2 korvören.

Major Error

FV

Hej! Jag har sökt LSS med, och när jag mailade rekryteringen för ett tag sen så fick jag svaret att det finns 7 platser för flygbassäk med anställning på LSS. Har typ samma resultat som dig från förra prövningen, fast med syn B, styrka 7 och kondition 8 och har körkort. Får kanske göra om fystesterna nu och har tränat som sjutton nu på träningscykel så det borde bli en 9 där i så fall. Så vi konkurrerar om platserna men jag hoppas verkligen att det inte är så många som har sökt till den tjänsten, och då kanske vi ses sen på GMUn :happy: Annars så är det samma nästa GMU omgång, där sa rekryteringen att det fanns 20 platser och GMUn är i Uppsala ist för Ronneby, så jag har en plan B om det skulle skita sig. Typiskt att Försvarsmakten skulle ha en stor reklamkampanj inför GMU 4/5 så att fler sökte, bra för försvarsmakten men sämre för oss sökande som konkurrerar om platserna!

Från min YV så hörde visade han mig antalet platser och det var 20 stycken eller mer har jag för mig, både på LSS och F17. Med tanke på att detta år har dem 1500 platser, så känns det skumt om LSS bara tilldelas 7 stycken? Bara en tanke.. :P

Men ja, man får väl se om man kommer in eller inte, det är ju som sagt rätt mycket konkurrens för GMU 4/5 så jag har inga förväntningar på att komma in, hoppas bara väldigt mycket.. :)

Jag mailade i mars då jag frågade om antalet platser för strilsäk med anställning på LSS, fick svaret

Platser på GMU omgångarna:

ca 7 st i GMU 4-5

ca 20 i GMU1 2013

Kan ju hända att de har ökat antalet till 20 på GMU 4-5 också, och i så fall är det bara bra :banana

Mönstrade idag, och tydligen fanns inte flygbassäk alls när jag satt hos yrkesvägledaren. "Det blir fel ibland när de lägger ut info på nätet, du får söka till nästa omgång" sa han. Hur kan du ahne kunnat söka den? Tar dem bort tjänsten när de tycker att de hittat bra folk att tillsätta eller vad, jag fattar inte...

Jag har försökt söka olika tjänster nu några omgångar men lyckas alltid hitta dem tjänsterna som blir tillbakadragna när jag ska söka. Får hoppas att jag får åka i första skedet av nästa rekrytering, alla bra tjänster försvinner ju mot slutskedet.

Ringde rekryteringsmyndigheten, och det var helt enkelt så att dem hade tillräckligt med sökande till den tjänsten. Men du valde inte något annat då?

Edited by anhe

Jaha, så när de är nöjda med de sökande så får dem förtur och alla andra som söker får inte en chans att konkurrera om platserna. Som sagt, man får bara hoppas att man får komma tidigt i rekryteringsskedet då alla tjänster som utannonserats finns att söka fortfarande. Jo, jag är preliminärt antagen som logistiksoldat i Enköping nu, och tur är väl det för idag presenterades förband som anställer efter omgång 1 - 2013 och strilsäk finns inte med i listan.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/Forband-som-anstaller-efter-omgang-1---2013/Forband-som-anstaller-efter-GMU-1---2013/

Undrar hur de gör listan som bestämmer i vilken ordning som de sökande får komma och testa sig. Kanske beror det på hur man har svarat i nätundersökningen, de som verkar bäst i den får komma in först och testa sig?

Jag tror det slumpas faktiskt, har massa kompisar som är helt normala killar och inte svarat något konstigt på mönstringsansökan, dock har en av dem inte ens mönstrat än medans två andra åkte samma dag som jag.

En tanke som slog mig var att FM möjligtvis inte var beredd på att så många ville mönstra, därav brist på platser kanske.

Menmen.. Man vet ju aldrig!

• 2 weeks later...

Jag undrar om man måste bestämma sig innan man gör GMU vad man ska söka sen? Sen undrar jag vad för tester dom går genom på mönstringen eftersom det tog slut på psykolog besöket i tidigare besök.

Tänkte någon kunde berätta exakt vad dom går genom vad man borde ha och kunna o.s.v?

Se GMU som på grundskolan i förhållande till när du söker till gymnasiet. Det spelar ingen roll var du går den, det är ungefär lika innehåll överallt. Du kan välja vad du vill sedan. Men betyg i förhållande till tjänst och konkurrens till den spelar in om du får önskad tjänst på önskat förband. Konkurrensen kan också variera från en tidpunkt till en annan.