adam7 Posted June 23, 2012 Report Share Posted June 23, 2012 Fredagen den 22 juni 2012, publicerade Helsingin Sanomat en artikel på ett helt uppslag om sovjetiska invasionskartor på Finlands huvudstad. Kartorna härstammar från 1989, då en est som jobbade som chaufför på en sovjetstab i Estland fick order att föra kartorna till soptippen för att förstöras. I stället förde han kartorna till sommarstugan. Överstelöjtnant ia. Jarmo Nieminen har forskat i kartornas bakgrund för sin bok "Sinivalkoinen Santahamina" ("Det blåvita Sandhamn" ; Sandhamn är en stor ö med en garnison, öster om Helsingfors centrum). Kartorna innehåller hundratals mål av militär, administrativ eller industriell karaktär. Kort artikel på webben http://www.hs.fi/kot.../a1305575726034 Denna finns endast på finska då Helsingin Sanomats engelskspråkiga sajt gått på sommarlov på fredage. Använd alltså någon nätets översättningstjänst. Kollade lite på de svenskspråkiga mediernas webbsajter, men hittade inget där heller. Hur ser månne Stockholmsvarianten ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted June 24, 2012 Report Share Posted June 24, 2012 De skall finnas en Stockholmskarta, har jag inte helt fel så finns en bit av en sån på omslaget till en bok. tyvär sviker minnet när de gäller titeln. någon större mängd invasionskartor över Sverige tror jag dock inte har offentliggjorts. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted June 25, 2012 Report Share Posted June 25, 2012 Här finns en del om Helsingborg. http://hd.se/ledare/2007/07/22/ett-gigantiskt-kartprojekt/ I artikeln finns även en länk till http://www.sovietmaps.com/ med invasionskartor över Storbritannien och Sverige. Kartorna är som det står i artikeln väldigt detaljerade och innehåller bland annat brohöjder, vilken tyngd en bro klarar av med mera. Vill minnas att jag läst om kartor som även innehåller genomsnittligt snödjup, spårvidd på järnvägar med mera men det kan jag inte gå igod för till 100% Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted June 28, 2012 Report Share Posted June 28, 2012 Jag förstår inte att det kan vara så kontroversiellt med dessa ”hemliga” sovjetiska kartor? De flesta nationer/stormakter har kartor över ”fientligt” territorium bara ”utifall att”. NATO, USA, Frankrike, Storbritannien och även Sverige har kartor (motsv.) över icke-nationellt territorium, framtagna med ett militärt syfte. (Det som för mig är lite anmärkningsvärt är att ”anfallsplaner” i form av landstigningsplatser, försvarslinjer m.m., är förtryckta på kartorna. Normalt trycks denna information först när det blir aktuellt att genomföra operationen utifall planerna har förändras över tiden.) Informationen som finns på kartorna är heller inte något anmärkningsvärt utan är anpassat för det syfte kartorna har – att bedriva militära operationer på. Denna (militära) kartografiska standard innehåller detaljer som är av vikt för den som skall ”kriga på kartan”, så som: Trädslag (barr-, löv eller blandskog) och tjocklek, täthet samt ev. höjd. (Denna information berättar för användaren vilka typer av fordon som kan framföras genom en skog.). Vattendrags djup, strömhastighet och riktning vilket berättar om vadbar- och överkomlighet. Byggnaders huvudsakliga byggnadsmaterial, höjd och användningsområde (trä, sten, en, två, tre eller flera våningar, offentlig byggnad osv.). M.m. Enligt min erfarenhet är kartorna från ”öst” bättre och mer militärt anpassade då de innehåller avsevärt mer information än t.ex. de TLM:er som f.n. används i t.ex. Afghanistan. Kartan har ett militärt syfte – syftet är inte att plocka svamp och hitta badplatser! Det nämns att kartorna är detaljerade och ”varenda stuga är med”, vilket inte är så konstigt. Det handlar bara om vilken arbetsinsats kartproducenten vill lägga ned: vill denne ha med alla hus/stugor/motsv. och tycker det är viktigt och värt att lägga resurser på tar det naturligtvis mycket längre tid. Att detaljer som t.ex. längder på kajer, finns med är ej heller konstigt om man betänker att kartan har just ett militärt syfte och är kravställd av militären. Hade Söderorts Svampförening kravställt kartan hade helt andra objekt/detaljer varit med istället. Vid sovjetunionens fall fanns det depåer lite här och var innehållandes kartor, både över Sovjetunionen, Warszawapakten och resten av världen som de karterat. Den ansvariga personalen för ett förråd (jag vill minnas att det var i Riga) sålde 1991 papperskartor de var satta att destruera till ett företag, East View (http://www.eastview.com/). Detta var i samband med Sovjetunionens fall och den kompletta kartuppsättningen såldes för en spottstyver. East View började därefter sin verksamhet med att sälja avhemligade (nåja…) sovjetiska kartor från 1989. I samband med BG08:s slutövningar i Luleå-trakten hösten 2007 användes f.d. sovjetiska kartor för att ”lära” soldater och chefer att vi inte alltid kommer att ha Lantmäteriets ”Gröna Kartan” med oss när vi åker på insats, kanske inte heller en TLM50K. (När LA01 skulle åka till Liberia inkom önskemål liknande ”Vi måste ha Gröna Kartan över hela Liberia!”. Det är inte ens som att beställa en Big Mac på Burger King: det är mera som att beställa en Big Mac i ett sockervaddsstånd på ett ambulerande tivoli…) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adam7 Posted June 28, 2012 Author Report Share Posted June 28, 2012 Nu e det bara så, att Finland hade VSB-avtalet med Sovjet, vilket inte riktigt rimmar med "fienligt". http://sv.wikipedia.org/wiki/VSB-avtalet (artikeln är rätt dålig) http://en.wikipedia.org/wiki/Finno-Soviet_Treaty_of_1948 (bättre) http://fi.wikipedia.org/wiki/YYA-sopimus (utförlig, använd översättare) ---- Själv är jag inte upprörd över kartan. Det är klart att den finns i Ryssland i en uppdaterad form. Dessutom hade ju Sverige kartor för t.ex vilka broar skulle bombas i Finland (vid ett sovjetiskt anfall) och USA hade atombombsmål i Finland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted June 28, 2012 Report Share Posted June 28, 2012 För oss militärt intresserade så är det ingen överaskning att planer finns. Men det är bra att vanligt folk påminns om verkligheten såsom den var, det är mer än nyttigt. Så bra att en sådan karta blir en nyhet tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted July 30, 2012 Report Share Posted July 30, 2012 Nu e det bara så, att Finland hade VSB-avtalet med Sovjet, vilket inte riktigt rimmar med "fienligt". Skulle snarare skriva "vänskaps".. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frekvenz Posted August 2, 2012 Report Share Posted August 2, 2012 Angående kartorna. Har precis kommit över ett antal kartor. Bl.a. 1:10000 över Stockholm och Stockholms skärgård med inritat KA från 1986 och 1989. Ska försöka fixa någon bild iaf. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted August 2, 2012 Report Share Posted August 2, 2012 Kan du scanna bra bilder med KA så är jag mycket intresserad! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frekvenz Posted August 5, 2012 Report Share Posted August 5, 2012 Kan du scanna bra bilder med KA så är jag mycket intresserad! Till dig Apone (och andra). Fotot och inte scannad dock. Verkar som om Boris förväntade sig att Sollenkroka skulle vara lite jobbig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stridspitt90 Posted August 6, 2012 Report Share Posted August 6, 2012 Tack för kartan! Ska man tolka de blåa linjerna som att de är svenska motståndslinjer? Ryssarna har missat vartenda fast KA-batteri i området förutom batteri VS, Vindö-Skarpö. Undrar hur de tänkte med den blåa motståndslinjen på södra Rindö? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frekvenz Posted August 6, 2012 Report Share Posted August 6, 2012 Tack för kartan! Ska man tolka de blåa linjerna som att de är svenska motståndslinjer? Ryssarna har missat vartenda fast KA-batteri i området förutom batteri VS, Vindö-Skarpö. Undrar hur de tänkte med den blåa motståndslinjen på södra Rindö? Man får väl ha i åtanke att det är 1:500 000. Kanske inte så detaljerat. Är det någon som vet vad överskriften är?: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andratenor Posted August 6, 2012 Report Share Posted August 6, 2012 Generalstaben Krigsingenjörskarta för Nordvästra Militäroperationsområdet Stockholm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frekvenz Posted August 6, 2012 Report Share Posted August 6, 2012 (edited) Generalstaben Krigsingenjörskarta för Nordvästra Militäroperationsområdet Stockholm TACK! Det är inte helt enkelt att använda google translate med kyrilliska bokstäver... Det är lite lucköppning hemma. Idag har det varit 1:10000. Ursvik: Telia i Farsta F8 Barkarby Edited August 7, 2012 by Frekvenz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted August 9, 2012 Report Share Posted August 9, 2012 Jag såg en sådan där karta i samband med en FBU-kurs i mitten av 90-talet. Kartan var över Norrköping och väldigt detaljerad... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts