Jump to content

Driven tjej undrar hur det funkar med ansökningar m.m?

Recommended Posts

Hallå folket!

Jag är en tjej som fyller 21 i år och har under flera år haft intresse för försvarsmakten och även funderat på att "göra karriär" inom denna bransch. Jag har aldrig riktigt förstått hur det funkat gällande ansökningar och hur man sedan går vidare.

Mina frågor till er som redan genomgått hela den här proceduren är;

- Jag har försökt anmäla mig till en mönstring flera gånger via internet (rekryteringsmyndigheten) men aldrig fått någon återkoppling. Kan man ringa till dessa och anmäla sig på det sätter eller hur gör jag på enklaste sätt?

- Vidare har jag förståt att man då söker till GMUn med en inrikting som passar mina fysiska och psykiska förmågor (jag är sugen på Marinen eller Flygvapnet, går det att "önska"?)

- Hur står sig en tjej i förhållande till de fysiska och psykiska övningarna? Jag har elitidrottat hela mitt liv och gymmar idag ca 5 gånger i veckan med fys och kondition (inga pass, bara fria vikter och löp i den fina naturen med UNDERBARA fivefingers).

Det är väl de frågorna jag vill börja med. Hoppas att jag kan få lite mer klarhet på hur man går tillväga!

Tackar vid svar!

Som jag förstått det gällande GMU (och efterföljande KMU) så söker du på respektive förband. Exempelvis på Luftvärnsregementet för tjänster där och på Marinbasen för tjänster där osv. Gå in på deras sidor på försvarsmaktens hemsida så torde det stå mer där.

Om du elitidrottat så kommer du inte ha några som helst problem med de grundläggande fyskraven (jag som är halvtränad nästan 35 år gammal man klarar dem...)

Visst skiljer sig olika tjänster mellan varandra, kustjägare om vi nu har några fallskärmsjägare kvar har torde ha högre krav än de andra.

Dock kan man ju knappast påstå att jag genomgått processen, är som jag tolkat saken.

Lycka till

Hej Prix!

Grundläggande militär utbildning januari 2013 (GMU 1)

Utbildningen startar 28 januari 2013.

• Ansökan öppnar den 6 augusti 2012 och du kan ansöka till och med den 2 september 2012.

• Rekryttesten är öppen från och med den 6 augusti till och med den 11 september.

• Vi skickar ut kallelser till test med början den 20 september. Observera att det tar några dagar från att vi skickar kallelsen till att du får hem den i din brevlåda.

• Antagningsprövningen genomförs från och med den 1 oktober till och med den 23 november.

• Antagningsbeskeden skickas ut via sms och brev från och med den 12 december. Du kan få besked om du har blivit antagen till utbildningen fram till utbildningen startar.

Länken:

http://www.rekryteringsmyndigheten.se/malgruppsnavigering/om-du-skall-testas/tester-for-forsvarsmakten/datum-for-ansokan-tester-och-utbildningar/

De har särskilda "ansökningsfönster", man kan bara ansöka under dessa fönster. Din gamla ansökan skrotas tyvärr om man inte blir antagen. Så man måste söka igen. Så sök 6 augusti, och genomför självskattningen. Då kommer du in i rullarna ordentligt. Du väljer förband osv. när du söker. Sen blir du kallas till mönstring om du klarar självskattningen, och det gör du sannolikt om du idrottar och är frisk.

Lycka till!

Hej Prix!

Grundläggande militär utbildning januari 2013 (GMU 1)

Utbildningen startar 28 januari 2013.

• Ansökan öppnar den 6 augusti 2012 och du kan ansöka till och med den 2 september 2012.
  • Rekryttesten är öppen från och med den 6 augusti till och med den 11 september.
  • Vi skickar ut kallelser till test med början den 20 september. Observera att det tar några dagar från att vi skickar kallelsen till att du får hem den i din brevlåda.
  • Antagningsprövningen genomförs från och med den 1 oktober till och med den 23 november.
  • Antagningsbeskeden skickas ut via sms och brev från och med den 12 december. Du kan få besked om du har blivit antagen till utbildningen fram till utbildningen startar.

Länken:

http://www.rekryteri...h-utbildningar/

De har särskilda "ansökningsfönster", man kan bara ansöka under dessa fönster. Din gamla ansökan skrotas tyvärr om man inte blir antagen. Så man måste söka igen. Så sök 6 augusti, och genomför självskattningen. Då kommer du in i rullarna ordentligt. Du väljer förband osv. när du söker. Sen blir du kallas till mönstring om du klarar självskattningen, och det gör du sannolikt om du idrottar och är frisk.

Lycka till!

Hej Hajjper!

Tack så jättemycket, nu förstod jag genast på ett bättre sätt! :)