Jump to content

Norsk-svensk upphandling av tunga fordon (lastbilar)


3924

Recommended Posts

 

Många lastbilar kommer att upphandlas inom det tioåriga ramavtal som FMV och norska FLO ska teckna med en lastbilstillverkare. Tolv olika fordonsvarianter inklusive underhåll ingår. Just nu pågår tester och utvärdering......................

"Testerna är ett sätt att se om leverantörernas uppgifter stämmer. Fyra stora lastbilstillverkare är fortfarande med i kampen om ramavtalet för tunga hjulfordon till det svenska och norska försvaret.

Det är svenska Scania, italienska Iveco, tyskarna Mercedes och MAN"

Fakta

De fordon som omfattas av det norsk-svenska ramavtalet är:

  • Heavy Equipment Transporter
  • Hook Lift Truck
  • Dump Truck
  • Recovery Truck I och II
  • Cargo Truck with Crane
  • Cargo Truck with Tailgate Lift
  • High mobility Truck
  • Medium Truck
  • Airport Support Truck I och II
  • Airport Tractor Truck

fmv.se

 

Volvo borta!, inte deltog?, utslagen?

Ja ja, ge mig bara 6x6 Scania kraft så är jag nöjd.

Edited by henke
Link to comment
Share on other sites

Scania är inte svenskt. Samgåendet mellan Scania och Volvo stoppades av EU som ansåg det skulle bli ett för starkt lastbilsbolag. Några år senare så såg EU inget problem med att MAN köpte Scania, så nu är Scania tyskt.

 

Vet någon varför Volvo inte är med?

Link to comment
Share on other sites

Fast den största ägaren i Scania är VW AG, även innan de köpte upp MAN.

Märkligt att inte Volvo är med. De har ju ett totalt sett större utbud än Scania, även om entreprenadmaskiner som dumpers och liknande ligger i ett annat bolag.

Kan det vara så att Volvo slutat med terränggående lastbilar? Militära tillämpningar har ju länge varit något Scania pysslat med (100 år i år faktiskt), Medan jag på Volvos hemsida inte hittar militären som tänkt kundgrupp alls.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fast den största ägaren i Scania är VW AG, även innan de köpte upp MAN.

Märkligt att inte Volvo är med. De har ju ett totalt sett större utbud än Scania, även om entreprenadmaskiner som dumpers och liknande ligger i ett annat bolag.

Kan det vara så att Volvo slutat med terränggående lastbilar? Militära tillämpningar har ju länge varit något Scania pysslat med (100 år i år faktiskt), Medan jag på Volvos hemsida inte hittar militären som tänkt kundgrupp alls.

 

 

http://www.volvofmx.com/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • Forumsledning

Här är en längre artikel från FMV från förra sommaren.

http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/Tung-upphandling-till-norska-och-svenska-forsvaret/

 

Fakta

De fordon som omfattas av det norsk-svenska ramavtalet är:

  • Heavy Equipment Transporter
  • Hook Lift Truck
  • Dump Truck
  • Recovery Truck I och II
  • Cargo Truck with Crane
  • Cargo Truck with Tailgate Lift
  • High mobility Truck
  • Medium Truck
  • Airport Support Truck I och II
  • Airport Tractor Truck

Förutom flygplatsfordonen kan samtliga levereras med eller utan skydd.

Följande tillverkare var med och testades

  • Scania (Sverige)
  • Iveco (Italien)
  • Mercedes (Tyskland)
  • MAN (Tyskland)
Link to comment
Share on other sites

Får vi säkert Iveco eller Mercedes... Varför köpa Scania eller Volvo (som ju inte ens är med) när vi kan köpa allt annat.

Vi är fan världsunika på att inte stödja vår inhemska industri. Men det ligger in linje med andra politiska särdrag som landet dras med.

I det här fallet så är det dessutom inte fråga att svenska grejor skulle vara sämre så det hade inte varit något nerköp på något sätt. Och Norge har ju redan visat vad de går för när det gäller upphandlingar av försvarsmtrl med Svensk anknytning. Flygplan - någon.... CV90 var nog en slumpartad lyckoträff.

 

/m

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Den norska upphandlingsmyndigheten FLO och FMV har inlett slutförhandlingar med Rheinmetal MAN Military Vehicles RMMV om leveranser av tunga lastfordon.

 

Källa:

http://fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/Slutforhandlingar-om-tunga-lastfordon/

 

 

Då var det klart då, vad kan man säga.

inte förvånad, MAN var ju den ända tillverkare som tävlade men en ren militär produkt övriga var ju militära varianter av en civil produkt.

Link to comment
Share on other sites

Jaha där ser man nog för att jag hade hoppats på en ny scania :/

 

Men frågan är vem man måste bjuda på en tårta för att se lite resultat om hur de olika modellerna har stått sig imot varandra. Jag hoppas bara att det var mer än priset som fällde avgörandet. samt lite specar på fordonen de tänker skaffa.

 

Sen verkar det ju finnas en hel del MAN va ute i världen redan, nån internationell människa som vet hur de har funkat där ?

Link to comment
Share on other sites

Scania eller MAN kan kvitta. Det är samma bolag, tror inte MAN kommer tillåta Scania att saluföra några militära lastbilsvarianter mer. Det mesta skall flyttas till tyskland och tror Scania endast får saluföra vanliga civila modeller.

 

Det är tragiskt att det redan klara samgåendet mellan volvo lastvagnar och scania blev stoppat av EU byråkrater och att tyska MAN sen fick svälja kronjuvlen Scania istället.

 

I det läget skulle jag velat man köpte lastbilar från Volvo. Kanske denna Volvo ägda lastbil kunde ha fungerat, http://www.mackdefense.com/product/kerax/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Scania överklagar nu upphandlingen och SvD:s granskning pekar på stora brister i processen: http://www.svd.se/naringsliv/scania-vill-stoppa-fmvs-jatteorder_8808000.svd

Herrejävlar. Vad är det för allvarligt fel i huvudet på de som jobbar på FMV? Se nu till att detta avbryts och att personer får sparken så vi kan få lite ordning på vart mina skattepengar spenderas.

Link to comment
Share on other sites

Payback för Archer?

/m

 

Förtydligande: Norge fick betala utveckling av ett fordon de inte kommer köpa. Sverige får nu betala utveckling för ett fordon de inte kommer köpa...

Men på något sätt så går Norge ändå vinnande ur båda striderna.

Edited by martinator
Link to comment
Share on other sites

Så vi tänkte köpa en sådan här

 

IMG_3135.JPG

 

Men backar i det hela byter till

 

TGS_8x8_Abu_Dhabi+(3).jpg

 

Får betala en massa extra i all fall pga att norrmännen inte backade. När vi själva kunde handlat dessa

 

fmv-tunga-hjulford_1112728c.jpg

 

Med tanke på att jag var bra nöjd med den gamla 124 an (lite klen motor dock) så hade jag inte tvekat på att handla in nya Scanior. Men det är ju jag varför ge lite skatte återbäring när vi kan gynna tyska jobb ?

Link to comment
Share on other sites

Stor risk för att detta kommer sluta med ännu en stor fordonsflopp tyvärr, norrbaggarna har ju fortf. Kånkat runt i gamla 113 i Afghanistan, TG'n är ju en ren billig frakthink, HX'en känns ju mer som en militär lastbil för kriget, men ingen av dem går ju att jämföra med Scanian gällande förarvänlighet. Nä, TG'n känns som ANAs Navistar (International) lastbilar, billigt skräp som bara skaöl användas för att fylla ett behov av mängd snarare än kvalitet.

HX'n har jag inte testat i Affe, men den beter sig säkert jättebra även i sandlådan, problemet är just utseendet. Den ser aggresivare ut, den sticker ut, inte så mycket "åka in i byar för att kolla läget", något som enligt mig är en STOR fördel med Scanian, ulven i fårakläder, den ser snäll och ofarlig ut, men är riktigt bra på att ta sig fram (kunde gå på 3an-4an upp för de brantare backarna i Affe trots bepansringen) och fastnade aldrig i ökensanden likt andra fordon gjorde...

 

 

Btw. Såg inget om M/S bil i upphandlingen? Någon som vet mer om det? Går TXn ens att få som M/S bil?

Edited by Richie_3000
Link to comment
Share on other sites

http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/Tung-upphandling-till-norska-och-svenska-forsvaret/

 

 

Här står det att samtliga kan levereras med eller utan skydd. Sen om detta var innan eller efter TG kom in i bilden det vet jag inte.

 

Sen som jag fattade det när jag läste om hur det gått till så har inte TG varianten varit med under hela testet om ens med alls -.- Samt att den avgörande faktorn har varit inköps priset inte prestandan.

 

När det gäller sådana här summor både i pengar å fordon så tycker man ju att de kunde visa lite siffror på hur de har tänkt, men de är kanske inte officiella fören efter underskrifterna är skrivna.

Förutom flygplatsfordonen kan samtliga levereras med eller utan skydd. - See more at: http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/Tung-upphandling-till-norska-och-svenska-forsvaret/#sthash.oLJLUeCW.dpuf
Link to comment
Share on other sites

Scania är inte svenskt. Samgåendet mellan Scania och Volvo stoppades av EU som ansåg det skulle bli ett för starkt lastbilsbolag. Några år senare så såg EU inget problem med att MAN köpte Scania, så nu är Scania tyskt.

 

Vet någon varför Volvo inte är med?

 

Tyskt ja, fast det är Volkswagen AG som äger Scania (och även svalde MAN SE). Det är säkert ok med MANs fordon men det låter ju som vi får både betala mer än vi skulle behöva och får inga motköp eller skatteintäkter genom inhemsk tillverkning. Regeringens nya anskaffningsregler är verkligen en succe'!

Link to comment
Share on other sites

Gott mos.

Det ser ut att vara läge för FMV och övriga inblandade svenska parter att omvärdera Norge som kund/partner.

De har EN storebror som de håller sig väl med under alla lägen, och det är inte "broderlandet" i öst.

 

"Nordiskt samarbete" i all ära, men då hellre med länder som är ärliga i sin relation.

Link to comment
Share on other sites

Scania inte svenskt? Kanske inte ägarna men hur mycket av lastbilarna tillverkas inte i Sverige fortfarande? Så förutom alla de svenskar eller de som arbetar i Sverige och betalar skatt här så är väll företaget registretat i Sverige samt en del underleverantörer?

Link to comment
Share on other sites

Idag drog Scania tillbaka sin överklagan, enligt de flesta bedömare efter ingripande från Scanias tyska ägare. Scania dementerar heller inte att tyska ägare röt till så det får betraktas som rätt självklart att det beror på det.

 

Vi är sådana i sverige att vi klankar ned på oss själva när vi gynnar vår egen industri, och sen fortsätter vi precis lika ineffektivt som förut men nu går jobben och forskningen till Tyskland istället. Jag varnade för det och har i andra trådar belyst hur oinsatt och felaktigt den allmänna irritationen på så kallat industristöd har varit. Nu kör vi med industristöd till andra länder istället och det är givetvis mycket sämre.

Link to comment
Share on other sites

Idag drog Scania tillbaka sin överklagan, enligt de flesta bedömare efter ingripande från Scanias tyska ägare. Scania dementerar heller inte att tyska ägare röt till så det får betraktas som rätt självklart att det beror på det.

 

Vi är sådana i sverige att vi klankar ned på oss själva när vi gynnar vår egen industri, och sen fortsätter vi precis lika ineffektivt som förut men nu går jobben och forskningen till Tyskland istället. Jag varnade för det och har i andra trådar belyst hur oinsatt och felaktigt den allmänna irritationen på så kallat industristöd har varit. Nu kör vi med industristöd till andra länder istället och det är givetvis mycket sämre.

 

Ja, det viktigaste är ju att FMV köper svenskt vid upphandlingar och inte att dom köper det som uppfyller kravprofilerna bäst :rolleyes:.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...