Jump to content

Svenskar i strid : veteranernas historier 1943-2011


Recommended Posts

  • Forumsledning

svenskar1.jpg

 

Svenskar i strid : veteranernas historier 1943-2011 som handlar om 9 st svenska soldater som deltagit i strid i världens alla hörn,

detta trots att Sverige officiellt befunnit sig i fred i nästan 200 år. Läs soldaternas egna berättelser från dessa platser.

 

De bägge författarna Anders Carlén och Mattias Falk är medlemmar på forumet och kommer personligen besvara frågor om boken i denna tråd.

Vi kommer även även att lotta ut ett antal exemplar av boken via forumet och facebook.

 

 

"Jag hade kanske legat där i tjugo sekunder när jag blev träffad i huvudet, halsen och bröstet. Jag önskar att jag hade blivit medvetslös direkt, för det var så jävla hemskt att ligga där och känna att man dör. Det var de längsta sekunderna i mitt liv. Jag försökte skrika på hjälp, men eftersom jag var skjuten i halsen kom det inte fram ett ljud. Dödsångesten var fruktansvärd. Sedan kommer jag inte ihåg något mer."

Per-Olof Ödman, Vietnam 1967-1968

 

Sverige har inte varit i krig på snart 200 år, trots det har närmare 100 000 svenskar deltagit i konflikter jorden runt sedan andra världskrigets slut. Världen ser visserligen annorlunda ut idag än förr och fienden har nya uniformer och andra namn, men de unga soldater som åker ut för att kämpa för fred, för ett annat land, eller kanske för sin egen övertygelse drivs av samma längtan. De vill uppleva äventyr, ta ansvar och testa sina gränser.

Här möter du nio svenska soldater som tjänstgjort i strid på några av världens mest krigshärjade platser, från Kongo och Tchad till Bosnien, Libanon, Afghanistan och Vietnam. De berättar om sina personliga erfarenheter av att delta aktivt i en väpnad konflikt, om att leva under extrema förhållanden och ständigt dödshot, om kamratskapet och rädslan och om att skjuta för att döda.

 

Sverige har på kort tid gått från allmän värnplikt till en yrkesarmé. Allt fler unga svenskar skickas tvärs över klotet för att tjäna sitt land i konflikter svenskarna i allmänhet vet lite om. Hur ska vi ta hand om dem och deras erfarenheter när de kommer hem? Och de som inte kommer hem levande, utan i kistor - hur hanterar vi dem och deras anhörig.

 

Här köper du boken (Genom att köpa via nedan länkar bidrar du ekonomiskt till SoldFs Forums drift och verksamhet)

(priserna är kollade 2012-06-16 och kan därför ha ändrats sedan dess)

 

Adlibris

Kartonage: 168 kr

E-bok: 145 kr

 

BOKUS

Kartonage: 169 kr

E-bok: 147 kr

 

CDON

Kartonage: 159 kr

E-bok: 143 kr

 

Så passa på att ställ era frågor om boken direkt till författarna här.

 

Författarna kanske kan börja med att skriva om bakgrunden till boken.

Varför gjorde de den? Hur kom den till?

Link to comment
Share on other sites

Jag och Falken, Mattias Falk, har jobbat ihop ett antal år som journalister och fick idén till boken för drygt två och ett halvt år sedan och frågan vi ställer är följande:

Sverige har haft fred i närmare 200 år, ändå har 100 000 svenska soldater varit i krig sedan andra världskrigets slut. Vilka är soldaterna och vad driver dem?

Men kanske framför allt: Vad innebär det att som soldat återvända till ett land som inte anser sig vara i krig?

 

I boken möter vi nio olika krigsveteraner som berättar om tiden innan, under och efter att de deltog i strid/konflikt, samtidigt som vi försöker ge läsaren en något så när komplett beskrivning av konfliktens bakgrund och skeenden.

Personerna i boken har vi kommit i kontakt med på olika sätt - jag har tidigare tjänstgjort i Bosnien och Kosovo och hade en del kontakter sedan tidigare – men framför allt har det handlat om gediget journalistarbete med många timmar i statliga arkiv och sena nätter inloggade på bland annat soldf.

 

Ställ alla frågor ni kan tänker er, så ska vi göra vårt bästa för att besvara dem.

 

//Anders

Link to comment
Share on other sites

Ni skriver: "Här möter du nio svenska soldater som tjänstgjort i strid på några av världens mest krigshärjade platser, från Kongo och Tchad till Bosnien, Libanon, Afghanistan och Vietnam." Upplysande och bra. Men boken handlar alltså om strider 1943-2011"; man frågar sig osökt vilka andravärldskrigsstrider det gäller? Finska fortsättningskriget...?

Link to comment
Share on other sites

Att man är svensk och krigar innebär väl inte att man krigar i ett svenskt förband? Det fanns väl "svenskar" i mer eller mindre alla arméer under andra världskriget (inklusive Waffen SS). Definitionen på vem som är "svensk" är väl lite oskarp?

Link to comment
Share on other sites

Lampros: En av de nio svenskar vi har intervjuat heter Lars Rooth, och är i dag 90 år gammal. 1943 tog han värvning i brittiska armén och dess militära underrättelsetjänst, Intelligence Corps, och 1944 landsteg han vid Normandie. Han kommenderades till en specialenhet med hemliga vapen, 79. pansardivisionen, och ansvarade för att de allierade trupperna skulle kunna träna med dessa (däribland den amfibiska stridsvagnen DD Sherman) utan att bli upptäckta av fienden. Efter kriget förhörde han misstänkta nazister i Tyskland och "gjorde tummen upp eller tummen mer". Totalt genomförde han över tusen förhör innan han den 25 november 1946 gjorde sin sista dag i Intelligence Corps.

 

I samma kapitel berättar vi även en parallell historia: Lars gick under gymnasietiden i samma klass som Nils Rosén, som tog värvning i den reguljära tyska armén Heer och med sina tjugo månader på östfronten blev den mest krigserfarne svenska pansarofficeren någonsin.

 

Sjukvårdare: Kul att du gillar boken!

Link to comment
Share on other sites

[text]

Tack för svar. Intressant med både öst- och västfrontare från AVK. De som gick västerut lär ju ha varit fler än östgänget trots att de senare (q v Bosse Schöns böcker) fått mer uppmärksamhet.

Edited by lampros
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag också mer eller mindre sträckläst boken och måste säga att jag gillade den. Det fungerar bra att ha dom 9 olika avsnitten/personerna och dom är fristående ifrån varandra (såklart) Så boken känns ganska kort och lättläst och mycket underhållande, Inte för tung. Inga problem att tvinga på den på civilister när man är klart.

Link to comment
Share on other sites

Weekendwarrior: Nej, det Bosnien-kapitel vi har med i boken handlar om Stefan, som var med under de dramatiska händelserna i Vares, Dastansko och Stupni-Do i oktober och november 1993.

 

Däremot vill jag minnas att den PBV-besättning som gick på minan nämns i en kort passage i boken, eftersom de var på väg för att avlösa Stefan och hans kollegor (men, av förklarliga skäl, uteblev).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

"Nej, det Bosnien-kapitel vi har med i boken handlar om Stefan"

Det ska bli roligt att läsa och se vem denna Stefan är. Kan man få mer kött på benen? Låg han på 8:e eller vakt/eskort? Ja, jag vet. Jag ska köpa boken....

Blev bara nyfiken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...