Jump to content

Officerslöner, efter införandet av yrkesförsvar?

Recommended Posts

Det har ju diskuterats lite runt löner för både soldater och officerare här på forumet och utan att gå in i någon diskussion ang. storleken så är jag lite nyfiken på om det har hänt något med lönerna sedan vi fick anställda soldater.

Mitt lite amatörsmässiga antagande är att uppgifterna för de officerare som är chefer för soldater (t ex plutch, kompch) har gått från att ha haft handfull upp till dussintalet anställda (befälskadern+instruktörer) med allt det innebär med semesterplanering, löner mm till att mellan 20 - 150.

Har jag rätt? Och i så fall märks det i deras plånböcker?

För mig är det ju i alla fall en avsevärd skillnad i arbetsuppgifter och ansvar (ansvar har ju officerarna på ett annat sätt i sin normala yrkesutövning men här tillkommer ju att soldaten ska få pengar till mat...)

Bamse/ Nyfiken på...

Misstänkte det...... Tanken bara slog mig att det måste vara stor skillnad i ansvar gällande den vardagliga administrationen...

Är bara lite skönt att höra att man valt en arbetsgivare som är marginellt bättre...

Är också skönt att för en gångs skull känna att det finns ett fack som är sämre än ens eget......

• 4 weeks later...

Och hur fungerar det med arbetsgivaransvaret? På vilken chefsnivå hamnar det? Vem sitter på rehabmöten med försäkringskassan, tar hand om alkoholproblemen, har alla utvecklingssamtal, lönesättning, utreder trakaserier med mera? Det blir ganska hmm... tja... spännande (?) förändringar för officerskåren om man drar paralleller till det vanliga arbetslivet.

Utvecklingssamtal och inledande utredningar/hantering (inkl admin) ligger på plutonchef.

Avdelningschef (kompanichef) stödjer plutonchef, mm

Enhetschef (Bataljonchef) anställer, deltar i olika nämnder gällande personal (inkl rehab, mm) och kan ses som huvudsaklig arbetsgivarföreträdare.

Arbetsmiljöansvar ligger ytterst hos regements-/flottiljchef (om jag inte kommer ihåg fel).

Det har blivit viss skillnad men framförallt gäller det mängden administration maa större andel anställda.