Jump to content

Hemvärnets förmåga och utrustning.

Recommended Posts

Officiell order som gått ut till kvm och kompch i Livgardesgruppen är att invänta order på framåt innan vi skickar ut soldater att hämta ut utrustningen så då dröjde det knappt en vecka innan första kvm bröt mot given order. :)

Dock så ska personer som pårustar (dvs nya soldater) få ut allt som står på det nya utrustningskortet (inkl skyddsglasögonen).

Anledningen att vi ska vänta på order är för att hitta en smidigare utlämnings-/inlämningsrutin än att fyra bataljoner åker ut en soldat i taget för att kvittera ut detta. Förhoppningsvis kan vi få ut ett större antal och sedan låta kvm sköta en utlämning (mot kvittens) i samband med en kommande SÖF/KFÖ istället.

/D

Nu var jag ju endå på LG för att göra annat, själv har jag över 60km enkel resa till LG och uppskattar att min kvartermästare tänker utanför boxen.

Tror att namnbyte är något man "måste" göra. Dels för att förnya. Många som hör att man är med i hemvärnet har mycket förutfattade meningar om oss. Några säkert med belägg delvis. Måste få bort stämpeln som "prostatagerillan" , "glada gubbar i vadmal och mauser" och uttryck som "ska ni ut och leka krig igen?!!!". Försöker infomera så mycket jag kan men mer behövs ju.

Fasen också detta inlägget hamnade helt fel ska inte vara här, iphone spöket

Jag tror inte på det där med att byta namn så försvinner plötsligt alla fördomar. Folk kommer ändå veta att det är Hv efter lite diskussion.

Försvinner politikerförakt om vi börjar döper om politiker till samhällsförändrare?

Ja det vore på tiden att få ett personligt sjukvårdskit. Det saknas helt klart.
Och för den delen så har Gotland ett perfekt försvar. Bara åka till Tingstäde kyrka och dra ur proppen;);)

Vad för sjukvårdsmtrl är det du efterfrågar till ett personligt sjukvårdskit för det finns ju faktiskt flera olika sjukvårdsprylar i utrustningskortet.

Både 06 B och 07 L står på utrustningskortet.

Vad är det för datum när det utrustningskortet beslutades om? Det senaste jag har på datorn är från 2013-03-28.

Ni som fått ut IFAK-kitet. Kommer det i en egen ficka/benrigg? Frågas - kom;)

Vad är det?

Vad är det för datum när det utrustningskortet beslutades om? Det senaste jag har på datorn är från 2013-03-28.

Om jag inte minns fel är det nya utrustningskortet utgivet 140306.

Och för att reda ut besticken med skyddsglasögonen:

Maxim Ballistic = Skyddsglasögon 07L

Fahrenheit = Skyddsglasögon 06B

Sentinel = Skyddsglasögon 08

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=eyewaear_solutions%20pdf&source=web&cd=1&ved=0CDIQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.armedforces-int.com%2Fupload%2Fextra_files%2Fdownload.php%3Fid%3D539%26module%3Dlisting%26file%3DEyewear_Solutions.pdf&ei=S1qET_73EIj34QTW6b3UCg&usg=AFQjCNHng4tZkHvpR4iEUTKK2NAlxirvyg&cad=rja

• 1 month later...

Skönt att dom nya skyddsglasögonen och kitet för stridsvästen nu ingår i det vanliga utrustningskortet. Har dock inte hunnit hämta ut det än.

Ksp 88 ska tilldelas skärgårdsbataljonerna och bataljonen i Göteborg har nu börjat utbilda på vapnet. Tanken är att ha en per stridsbåt 90 i lavett och sen möjlighet att bära med den på land i stativ. Finns filmer från skjutningen på deras facebook sida: https://www.facebook.com/skargardsbataljonen

Edited by REALIN

Vad gäller skyddsglasögon skall det tydligen vara fritt fram att gå till sin utbildningsgrupp och mot recept få ut insatser till skyddsglasögon 07L.

Det samma gäller tydligen även skyddsmask-glasögon och "Buddy Holly" bågarna.

HV-Ombudsmannen har via mail upplyst att detta skall vara möjligt.

Återstår bara att se om min utbildningsgrupp återigen har förläst sig på Orwells "djurfarmen".

"Alla djur är jämlika, Men somliga är jämlikare än andra".

Edited by bushman

Bra, men varför inte alla tre? Eller varför inte tre 58:or redan från början, när 88:or inte fanns till hv? Hur gör de med bemanning av ksp:n på båt och på land? Normalt sett är det båtens maskinist som bemannar den lavettmonterade ksp:n.

Många ifrågasätter värdet av att använda dom två fastmonterade. Inte ens Amf 1 gör det nu för tiden tror jag. Går ju bara att skjuta rakt fram dit båten kör när man landstiger och då är det inte ens säkert att det är någon där. Men visst egentligen bättre än helt oanvända fast effekten blir liten.

Vad gäller skyddsglasögon skall det tydligen vara fritt fram att gå till sin utbildningsgrupp och mot recept få ut insatser till skyddsglasögon 07L.

Återstår bara att se om min utbildningsgrupp återigen har förläst sig på Orwells "djurfarmen".

Hur kommer man i kontakt med "hemvärnsombudsmannen" efter ivrigt googlande har jag kammat noll....

Är riktigt intresserad en officiell bekräftelse på det du skriver.

Hur kommer man i kontakt med "hemvärnsombudsmannen" efter ivrigt googlande har jag kammat noll....

Vad jag fattat så skall väl han gå att nå via HVSS?

Jag kan riktigt se paniken som bryter ut på utbildningsgrupper runt om i landet, när man skall hitta på ursäkter.

Vad jag fattade för så är det stora problemet att som HV-soldat, att komma i kontakt med försvarshälsan, som skall är de som skall godkänna receptet.

I övrigt finns det ju inga problem i leveransledet.

Brukar oftast vara en optiker i närmsta regementesstad som fixar slipningen.

• 2 weeks later...

Bra, men varför inte alla tre? Eller varför inte tre 58:or redan från början, när 88:or inte fanns till hv? Hur gör de med bemanning av ksp:n på båt och på land? Normalt sett är det båtens maskinist som bemannar den lavettmonterade ksp:n.

Många ifrågasätter värdet av att använda dom två fastmonterade. Inte ens Amf 1 gör det nu för tiden tror jag. Går ju bara att skjuta rakt fram dit båten kör när man landstiger och då är det inte ens säkert att det är någon där. Men visst egentligen bättre än helt oanvända fast effekten blir liten.

Det fungerar väl lika bra som fast ksp/akan på flygplan!? Jag har ofta sett dem monterade vid övning och uppvisning. Visst kan de bara skjuta rakt fram (dock med förmåga att dumpa och elevrera), men det täcker syftet att röja framför båten inför landstigning, resten tar lavettsprutan hand om.

Om du finns på HV's Facebook-sida så har en av våra norrländska lagd ut en pdf som visar hur man beställer sina glasögon i prio.

Den kan man sedan ge till sin QM och se desperationen stiga i hans ögon, när han inser att hans plats vid C utbildningsgrp julbord i december är hotad....

• 2 weeks later...