Jump to content

Hemvärnets förmåga och utrustning.

Recommended Posts

Jag har sökt men hittar ingen tråd för följande innehåll.

Hemvärnets uppgifter regleras av TOEM eller motsvarande. Vilken förmåga och utrustning som krävs för detta beror ju mycket på vilken styrka Hemvärnet möter och den styrkans storlek, förmåga och utrustning.

Ska vi förutsätta att hemvärnsförbandet enbart utsätts för vilsegångna svampplockare och bus a´ la inbrottstjuvar, aktivister och i värsta fall terrorister eller ska vi förutsätta att Hv-förbandet kan få möta starkare militära förband?

Jag skulle gärna få in vissa art-, lv- och pv-förmågor. Dock är dagens tidsuttag, även för insatssoldaten för låg för att utbilda och upprätthålla utbildningsnivå, i de flesta fall.

Nu ska FM tydligen avveckla pansarvärnsrobotsystemet 56 Bill. Är det något system jag verkligen tro Hv skulle kunna hantera så är det just RBS 56.

-Systemet finns, kostar alltså inget i inköp.

-Det är lätt att utbilda på, vilket har testas med gott resultat och därför tror jag det är möjligt för Hv att hantera.

-Det är billigt att utbilda på då 99%v av utbildningen sker med simulatorsystem.

-Systemet har god verkan mot moderna stridsvagnar och vissa andra typer av mål (i synnerhet Bill2).

-Ett enkelt, billigt och realistiskt sätt att tillföra Hv pv-förmåga alltså.

Kan vara ett bra sätt att få materiel som möjliggör pv-uppgifter, dock dyker två tankar upp som måste beaktas:

1. Hur är det med systemet livslängd (betänk att såväl drivladdning, verkansdel som styrelektronik har en begränsad livslängd)

2. Vilken plan finns för att upprätthålla systemets förmåga (d.v.s. periodisk kontroll/underhåll, utrangering/återanskaffning)

Båda dessa är ekonomiska frågor i botten, men frågor som måste ställas då be faktiskt påverkar som det är "gratis" att överföra den till Hv (och då är ökat tidsuttag för utbildning inte inräknat). Jag lämnar heller inget svar på dessa frågor, helt enkelt för att jag själva inte har kunskapen att bedöma detta på aktuellt system.

Edit: Texten såg konstig ut

Edited by Snowtiger

Det är lätt att gruppera och skjuta med "Bill", men det är precis som med pistol, det är lätt att skjuta men det krävs en väldans massa utbildning och drill för att bli bra på det.

När det kommer till att räkna på robotfönster, skjuttider och sedan planera sin strid efter det blir det helt plötsligt mer än bara att bära runt och skjuta.

Vill man använda det som ett extra fett pansarskott går det såklart bra men det är betydligt mer att tänka på i logistiken och vården kring roboten och siktet än med "vanlig" Pv-am. Bara problemet att hålla ordning på RA180 accar idag gör att jag tvekar lite kring hur det skulle se ut med underhållet av stridssikte, IRsikte och batterier kring robotsystemet...

Rb 57 är väll inplanerat för Hv till 2017 senast jag läste. Kommer väll dock några år tidigare för utbildning mm. Tycker vi satsar på den istället!

Jag skulle mycket gärna vilja se tex Grk-pluton och Lv-pluton men först måste vi öka tiden för nuvarande Hemvärn.

• Like 1

HV skall först och främst tillföras mtrl för samband och mörker.

När det är gjort och vi kan nyttja den utrustningen, först då kan vi börjar drömma ihop LV, PV och GRK.

Hur ska vi kunna möta en tyngre motståndare om vi varken kan se dem eller prata med varandra?

Min åsikt.

• Like 1

När det är gjort och vi kan nyttja den utrustningen, först då kan vi börjar drömma ihop LV, PV och GRK.

Hur ska vi kunna möta en tyngre motståndare om vi varken kan se dem eller prata med varandra?

Min åsikt.

jag instämmer med lite undantag. tyngre fiender bör Hv skingras som morgon dimman och sen slå mot trossen och andra mjukare delar av fiendens förband. lite fältarbete vore bra också. en km röjning av stridsvagnsminor borde ju ge dem lite att göra. Givetvis behöver de inte de verkliga minorna ligga särskilt tätt.

@weekendwarrior HV agerar i kompani och pluton, ibland tom i grupps storlek. De finns bara ETT objekt där hela bat samlas. De du föreslår låter mer som brigad operationer. att arbeta med och mot jägarförband och SF är bättre använt. Mekstrid/pansarstrid behövs halvtids eller heltidsförband.

Det jag skulle vilja se inledningsvis för HV/NSS på material sidan är i följande ordning.

1. Mörker och sambands mtrl. Absoluta grunden och ingen annan energi skall läggas på någonting annat innan detta är införskaffat.

2. Ökad PV förmåga. Tillförsel av Robot 57 vore ett bra komplement (inte en ersättning för Pskott eller GRG) för oss att möta en tyngre motståndare.

3. Införandet av LV samt GRK plutoner i HV/NSS. Dessa plutoner skall vara specifikt inriktade på LV samt GRK skydd till bataljon ram. Att sätta LV och PV vapen i händerna på vanliga skytte plutoner anser jag vore att överbelasta dem. Den träning och utbildning som krävs för att hantera dessa system skulle ta alldeles för lång tid av vad vi redan har.

Genomförs dessa åtgärder och vi får mera tid att träna. Då har vi en riktigt bra grund att stå på för att möta ett bredare spektra av fiender.

Det är bara att inse det faktum att vi är det mest mantaliga förbandet i Sverige och de som löper störst risk att få kontakt med en ev fiende.

Jag personligen anser även inte att HV/NSS har ett stort behov av att rulla med splitterskyddade fordon. Utan vad vi behöver är fordon som tillåter oss att lasta all vår mtrl samt personal. Och som kan ta sig fram över eländig terräng. Vår snabbhet och rörelseförmåga skall vara vårt bästa skydd, inte frontpansar.

• Like 1

Jag önskar att vi kunde ha längre KFÖ och mer övningar. Man kan dock lösa problemet med tex en Grk-pluton att just denna pluton övar mer än vanliga, tex 16 dagar per år. Det bästa vore ju självklart att alla övade mycket men vi väll alla ha tex granatkastare på bataljonsnivå och då kan man lösa det så. Det behöver inte handla om att hela Hemvärnet måste öva 16 dygn för att vi ska kunna ha Grk utan man kan som sagt göra så att specialplutonerna får den övning och utbildning dom behöver.

Min åsikt.

Håller med men i systemet finns ju mörkerförmåga. Minns inte riktigt men har för mig att det var 1 IRV på 4 system, eller något i den stilen när jag gjorde GU.

Rb 57 är väll inplanerat för Hv till 2017 senast jag läste. Kommer väll dock några år tidigare för utbildning mm. Tycker vi satsar på den istället!

Jag skulle mycket gärna vilja se tex Grk-pluton och Lv-pluton men först måste vi öka tiden för nuvarande Hemvärn.

Åfan, det visste jag inte. Det verkar lovande. Dock tror jag på det när jag ser det. Det verkar ovanligt tidigt för Hv att få ny mtrl.

Min åsikt.

jag instämmer med lite undantag. tyngre fiender bör Hv skingras som morgon dimman och sen slå mot trossen och andra mjukare delar av fiendens förband. lite fältarbete vore bra också. en km röjning av stridsvagnsminor borde ju ge dem lite att göra. Givetvis behöver de inte de verkliga minorna ligga särskilt tätt.

@weekendwarrior HV agerar i kompani och pluton, ibland tom i grupps storlek. De finns bara ETT objekt där hela bat samlas. De du föreslår låter mer som brigad operationer. att arbeta med och mot jägarförband och SF är bättre använt. Mekstrid/pansarstrid behövs halvtids eller heltidsförband.

Det krävs visserligen pv-vapen för strid mot mek/pansar men även om våra vapen idag duger för en fajt mot jägarförband/SF så lär desto mer av duktiga soldater krävas.

Den heter robot för att den är en robot. Ett pansarskott går inte att styra.

Man får hoppas att dom har skrivit fel. Undrar dock vad det nya pansarskottet är för något. Det lär ju inte vara något helt nytt som endast Hv får ta del av? Kanske helt enkelt senaste versionen av AT 4?

När vapnet är väl avskjuten så går den inte längre att påverka av skytten, till skillnad mot RB56 som skytten måste hålla målet i sitt sikte fram till träff.

Anser att pv-robot så som Rbs56 vore ett bra tillskott för HV förband, monterat på ett fordon så skulle en HV grupp väldigt lätt kunna fördröja en mekaniserad motståndare från avstånd.

• Like 1

Min åsikt.

Det krävs visserligen pv-vapen för strid mot mek/pansar men även om våra vapen idag duger för en fajt mot jägarförband/SF så lär desto mer av duktiga soldater krävas.

de finns massor av fräck utrustning man skulle kunna tillföra HV. men läs på lite om asymetrisk krigföring och tänk på att HV aldrig lär vara nummerärt överlägsen. vilket inte hindrar att Hv rätt använt kan ställa till en hel del använt rätt.

enda tillfället Hv lär vara numerärt överlägsen är om de möter SF som vill göra saker med ett förråd de skall bevaka och vad skall de ha pv, art och andra tunga vapen till då ?

Ska man basera utrustningen på en typ av scenario eller ska förband ha redundance att klara flera olika?

Extra förmågor kan ligga kvar i fordonen fram tills de behövs, då tas den utrustningen fram för att brukas.

RBS56 har även mörker sikte som fungerar på längre avstånd, denna utrustning kan nyttjas för observation, Sedan har även roboten förmåga att verka mot mjuka mål, om behov uppstår.

Grk kan även den skjuta lysgranater för att lysa upp stora områden utan att avslöja grupperad trupp runt ett skyddsobjekt, tilllika göra livet surt för en upptäckt SF grupp.

Största problemet är fortfarande att man behöver mer kontraktstid för att kunna öva olika färdigheter tillräckligt bra.

• Like 1

Min åsikt.

Håller med men i systemet finns ju mörkerförmåga. Minns inte riktigt men har för mig att det var 1 IRV på 4 system, eller något i den stilen när jag gjorde GU.

Nu saknas iofs förmåga att bedriva enskild soldat strid i mörker, ett IR-sikte i postvärnet kanske är bra men hur gör vi om vi upptäcker något misstänkt? Skjuter en robot eller famlar oss fram i mörker tills vi antingen blir trötta och ger upp eller blir pucktvåa mot en motståndare med i stort sett samma förmåga i mörker som i dager?

• Like 1

Nu är ju dock mörkermateriel på väg in på bredd inom armén och hemvärnet också få ny materiel.

Med tanke på vart HV befinner sig i prioritetskön avseende ny materiel så är det där något av ett paradexempel på "Jag tror på det när jag har det i näven och min signatur på kvittot".

• Like 2

Den heter robot för att den är en robot. Ett pansarskott går inte att styra.

Man får hoppas att dom har skrivit fel. Undrar dock vad det nya pansarskottet är för något. Det lär ju inte vara något helt nytt som endast Hv får ta del av? Kanske helt enkelt senaste versionen av AT 4?

Jag vet att RB 57 i ett tidigt skede benämndes pansarskott på vissa håll.

Nu är ju dock mörkermateriel på väg in på bredd inom armén och hemvärnet också få ny materiel.

Med tanke på vart HV befinner sig i prioritetskön avseende ny materiel så är det där något av ett paradexempel på "Jag tror på det när jag har det i näven och min signatur på kvittot".

Nja numera har vi en Mickey Mouse Armé i storlek så den regulära delen blir rätt snabbt avklarad, och vi har sett rätt mycket ny personlig utrustning komma så varför ska man inte klara av Hemvärnets behov av mörketmtrl. Vi vet med säkerhet att man genomför upphandling av IGR radios för grupp och plutons nivå.

Nja numera har vi en Mickey Mouse Armé i storlek så den regulära delen blir rätt snabbt avklarad, och vi har sett rätt mycket ny personlig utrustning komma så varför ska man inte klara av Hemvärnets behov av mörketmtrl. Vi vet med säkerhet att man genomför upphandling av IGR radios för grupp och plutons nivå.

Om, borde...

Jag håller med, men det har i verkligheten visat sig svårt att få ut de mest basala prylarna.Det har ju visat sig att det kan ta en väldens tid till och med om de står på listorna så jag håller med föregående talare om att prylarna inte skall tas för givet förrens man har prylarna i handen, och då finns en passus nämligen att det faktiskt inte är dina prylar utan något lånat från någon annan eftersom det finns på listan men inte i tillräckligt antal...

• 2 weeks later...

Mycket snack om mörker-mtrl. HV har ju massor av mörker-mtrl i form av facklor samt olika kikare.

Känns som att många borde lära sig använda och lite mer på mtrl ni redan har istället för att kolla över ängen för att se om gräset är grönare där.

Mycket snack om mörker-mtrl. HV har ju massor av mörker-mtrl i form av facklor samt olika kikare.

Känns som att många borde lära sig använda och lite mer på mtrl ni redan har istället för att kolla över ängen för att se om gräset är grönare där.

Det resonemanget känns som man kan föra för all form av materiel.

Det är trots allt skillnad på att genomföra strid i mörket med Monovar/GN1 och med Närlys.

Jag vet vad jag föredrar i valet mellan bildförstärkare och närlys...

(Och nej. Jag räknar faktiskt inte med Span-4an eller den där ryss-förstärkaren.)

Edited by Nestor
  • Like 1

Det är trots allt skillnad på att genomföra strid i mörket med Monovar/GN1 och med Närlys.

Om inte ens de flesta GSSer inte har fått ut GN1/Monovar så kommer de ta en tid. Enligt mej så blir det även svårt för HV att träna och öva att gå och strida med dessa pga övningstid som finns just nu. En hel övning (kanske två om man vill komma upp till strid inom grupps ram).

Vill också poängtera en grej, Terminal Lance kan göra det åt mej.

2010-02-12-Strip%2012_Tom_Clancy_Is_Full_Of_Shit_web.jpg

• Like 1

Jag håller med om att det blir ytterliggare en grej man måste öva på med den begränsade tid vi har. Men i värsta fall kan man ju alltid ha utrustning tillgängligt lokalt i förråd så att man kan öva upp under tex beredskap.

När det gäller bildförstärkare så behöver man en kort kurs i hur de fungerar rent tekniskt, tar bara någon timme max. Sedan behöver man helt enkelt använda dem för att få erfarenhet.

Även Ryska bildförstärkaren fyller sitt syfte, den är givitvis inte lika bra som senare bildförstärkare men den fungerar för en post och Hemvärnet har rätt många av den.

GN1 är en väldig lätt bilförstärkare att använda, en kort kurs på någon timme sedan är det bara att sätta på sig den och börja promenera omkring, det som är riktigt bra är att en mörker lins(kraftig solglasöga) ingår i satsen till GN1 som gör det möjligt att öva med den även på dagtid.

Signalpistol, närlys, mellanlys m.fl. ska det också utbildas och övas på.

nackdelen med sånt är att man varnar fienden innan de riskerar massiv blyförgiftning. Kunde vi få fram bildförstärkare kunde vi äga natten på ett helt annat sätt.

Jag har själv varit med om situationer där jag inte hade vågat använda signalpistol med lysgranater även om jag hade det och var utbildad. Hade jag haft lämplig bildförstärkare hade jag kunnat sikta. Nu fick jag bara öppna upp i den riktning b styrkan fanns.

De var dessutom innan rödpunktssiktena, så svarta sikten riktat mot en mörk figur på natten. mitt i mörka skogen.

Edited by speculatores