Jump to content

Luftvärn - nuvarande och framtida behov?


Recommended Posts

@weekendwarrior

 

Så IRIS-T skall ersätta både rbs70 och rbs97? Låter ju som ett väldigt ekonomiskt och ogenomtänkt inköp om jag får säga så. Hur kan en medeldistans-robot fylla rollen som kort- och långdistans?

 

Det var väl snack för några månader sedan att skaffa långräckviddigt luftvärn också? Patriot om jag inte minns fel. Hur blev det med det?

Link to comment
Share on other sites

Vi behöver ju några tusen Iris-T. Och jag tror inte vi köpt så många än. När vi sen har minst 2000 Iris-T så kan vi börja fundera på nästa steg, vilket jag tycker är att ha minst 1000 Meteor. När vi har också detta kan vi börja fundera över långräckviddigt LV. Och i sanningens namn tror jag att vi har långt kvar till flera tusen Iris-T och det verkar inte vettigt att köpa dyra långräckviddiga luftvärnssystem innan vi uppfyllt vårt första behov.

 

För att förklara hur jag tänker. Det ger ingen effekt att ha några få system av varje. Där inget av systemen är inköpt i tillräcklig numerär för att ge någon försvarseffekt i händelse av krig. Vad vi behöver är att börja skapa fungerande riktig förmåga igen. Det var länge sedan vi hade det nu. Nu skall vi har runt 100 stridsflygplan i vårt flygvapen. Det är endast fem omladdningar till våra flygplan om vi har 2000 Iris-T, det är knappast mycket. Inte med tanke på att alla robotar inte alltid är på rätt plats och att de kan förloras vid förbekämpning och liknande. Som bas behöver vi 2000-3000 Iris-T till våra flygplan och vårt LV.

 

Låt oss bygga en bas av Iris-T först. Efter det så behöver vi Meteor. Först därefter är det vettigt att lägga pengar på också LV robotar med lång räckvidd. Vi kan inte fortsätta köpa några demo-system av varje sort nu. Vi måste ha riktig förmåga som faktiskt ger avhållande effekt och duger något till om det skulle bli krig.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att det var tornförsedda 90-vagnar som RBS 90 testades på....men jag kan ju minnas fel, ska kolla upp saken...

 

Har aldrig sett något sådant.

Helt enkelt siktet får inte plats. Det skulle kräva en massiv total ombyggnation av optiksystemet i vagnen bland annat. Det du kan ha sett möjligen är bill vilket jag har ett vagt minne av att ha sett på prov på bild på cv90.

Link to comment
Share on other sites

@ Peo och Chassi: Så var det, mitt minne svek.

 

BILL kan jag, luftvärnsrobotsystem är det sämre med, så ni som kan mer får gärna förklara för den stackars pansarslusken....

Hur fungerar siktet och styrning på RBS 70 eller 90 i förhållande till RBS 55 eller 56, förutom att lv-robotsystemet kan stödjas med måldata från radar? Är liknande lösning som för Strf 90 + RBS 56 BILL inte möjlig (där siktet sitter tornet och inte i)?

Link to comment
Share on other sites

Som jag har förstått är planen att ersätta alla dagens system (med undantag för fartygens 40 och 57 mm allmålspjäser) med Iris-T.

 

EldE 98 (IRIS-T) ersätter RBS 70 i luftvärnet men inte EldE 97. Tanken var väl att helt avveckla RBS 70 men nu verkar politikerna vilja stoppa systemet i händerna hos hemvärnssoldater.

 

Ersättare till EldE 97 är inte ännu framtagen men det ska väl börja jobbas med det nu. Enligt mtrlplanen ska ersättaren komma i slutet av perioden dvs. innan 2021. Först var tanken att det endast skulle köpas ersättare till en bataljon men i försvarsberedningen beslutade politikerna att det ska köpas till båda. Osäkert om det köps in till båda luftvärnsbataljonerna samtidigt eller om det först kommer till ena och sen något år senare till den andra. Vi får se vad ekonomin tillåter.

Link to comment
Share on other sites

@ Peo och Chassi: Så var det, mitt minne svek.

 

BILL kan jag, luftvärnsrobotsystem är det sämre med, så ni som kan mer får gärna förklara för den stackars pansarslusken....

Hur fungerar siktet och styrning på RBS 70 eller 90 i förhållande till RBS 55 eller 56, förutom att lv-robotsystemet kan stödjas med måldata från radar? Är liknande lösning som för Strf 90 + RBS 56 BILL inte möjlig (där siktet sitter tornet och inte i)?

 

Principiellt du har en hög laserdioder som har en viss frekvens och sveper uppifrån och ner samt från sida till sida vilket skapar ett kryss där skytten siktar. Roboten i sin tur strävar efter att ligga i mitten av krysset.

Det är helt enkelt massa ömtålig optik och prismor som gör att du kan titta på samma ställe som lasern går ut.

Siktet på bill under pansar är mycket mycket enklare (trådstyrning istället för laser). Det är bara att titta på rb70ng som visats lite där man inte lyckats göra siktet speciellt mycket kompaktare trots 40 år.

Och hade det gått så skulle man nog gjort Asrad siktet kompaktare än vad det är, från vad jag kan se så verkar det nära på identiskt med det gamla 90 siktet.

Link to comment
Share on other sites

FIM-92E Stinger Block-1 har enligt uppgift räckvidd på 4,800 m och åtminstone de kunde/kan ta emot måldata från radar (Bradley M6 Linebacker och AN/MPQ-64 Sentinel), men där vara radaren separat pga storlek. Samma gäller nuvarande versionen FIM-92F Stinger-RMP Block I.

Link to comment
Share on other sites

Ang Stinger som alternativ till RBS 70/90, som MANPAD eller monterat på fordon och båtar: Finns den i fler versioner? Längre räckvidd (än 4 km) och med möjlighet till måldata från radar.

Rbs70/90 tar emot radar genom att det piper åt höger eller vänster i skyttens öron, det är endast innan avfyring som det spelar någon som helst roll. En sån lösning går ju självklart att göra med Stinger (finns nog redan).

Link to comment
Share on other sites

Okej, men som jag fattar det så satte man siktet till RBS 56 uppepå tornet och inte i tornet på Strf 90, skulle man inte kunna lösa det på liknande sätt med RBS 70 eller 90?

 

Då är du tillbaka i Asrad systemets sikte. Från minnet så vägde rbs90 siktet runt 150kg och lavetten ett hundratal till. Du behöver ha fri rotation samt fritt spel uppåt och nedåt för att kunna styra. Siktet är helt enkelt för stort och tungt för att hanteras på det sättet.

Link to comment
Share on other sites

Om man vill ha ett luftvärnsrobotsystem med räckvidd på 5-10 km, 2-4 skjutklara robotar, mörkerkapacitet, kunna monteras på befintligt torn på Lvkv 9040 och då kunna nyttja dess radar samt helst även finnas i MANPAD- version med 1 skjutklar robot, finns då något lämpligt system?

Link to comment
Share on other sites

Mistral är närmast. Oavsett krävs en hel del ombyggnad och den är väldigt nära rbs70 i systemvikt.

Du måste tänka på vad du vill skydda mot och vad för typiska skjutavstånd du kan få. Stingerns räckvidd räcker troligen eftersom du inte kommer att ha siktlinje längre ändå pga närmask.

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att man tekniskt sett eventuellt kunde lägga in en fyrpack med Stinger på en LvKv90, som på M6 Linebacker (annars i stort sett en normal Bradley). Då kunde man även eventuellt integrera befintlig radar. Linebacker hade som sagt ingen egen radar och sedan 2006 har man monterat bort robotarna. USAs doktrin går helt enkelt ut på att inte behöva närluftvärn på det sättet, eftersom de alltid skall operera under skydd av luftherravälde och/eller luftvärn med lång räckvidd.

 

ASRAD kan monteras på flera olika chassin och robotar, som tyska Ozelot (Wieselchassi), finska ItO 2005 (Unimog 5000-lastbil eller Nasu-bandvagn) och ASRAD Hellas (HMMWV med Stingerrobot)

 

M6 Linebacker

http://www.military-today.com/missiles/m6_linebacker_l1.jpg

 

Leichte Flugabwehr System Ozelot

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Wiesel_AWC#/image/File:Ozelot.jpg

 

Ilmatorjutaohjus 2005

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/04/ItO_2005,_ASRAD-R.JPG

 

Stinger ASRAD Hellas

http://www.amyntika.gr/wp-content/uploads/2014/02/12-2.jpg

Edited by Andratenor
Link to comment
Share on other sites

Om man vill ha ett luftvärnsrobotsystem med räckvidd på 5-10 km, 2-4 skjutklara robotar, mörkerkapacitet, kunna monteras på befintligt torn på Lvkv 9040 och då kunna nyttja dess radar samt helst även finnas i MANPAD- version med 1 skjutklar robot, finns då något lämpligt system?

varför skulle man vilja ha en robot till närskydd, har man fyra kan du välja fyra mål eller att skjuta flera robotar mot ett mål innan de är dags att gå ut och ladda om.

Link to comment
Share on other sites

 

Om man vill ha ett luftvärnsrobotsystem med räckvidd på 5-10 km, 2-4 skjutklara robotar, mörkerkapacitet, kunna monteras på befintligt torn på Lvkv 9040 och då kunna nyttja dess radar samt helst även finnas i MANPAD- version med 1 skjutklar robot, finns då något lämpligt system?

varför skulle man vilja ha en robot till närskydd, har man fyra kan du välja fyra mål eller att skjuta flera robotar mot ett mål innan de är dags att gå ut och ladda om.

 

 

Så är det ju med alla robotsystem. 4 st vagnar gånger 4 st robotar blir ju ändå 16 st robotar utan omladdning. Eventuell omladdning bör kunna gå ganska fort om läget tillåter. I alla fall om det ungefär som försöken med Bill 2 på strf 90.

 

Det vore intressant om EldE 98 bandvagnslösningen skulle kunna bli något som brigadluftvärn. Fordonet tar sig fram bra i terrängen (Bv 410) och behöver bara stanna för att kunna skjuta när Fi flyg kommer i närheten.Den har ingen egen radar så det måste ju följa med i brigadluftvärnskompaniet.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju å andra sidan en hel del schyssta system från det där stora landet i öster.

något exempel på något som är tillräkligt bra för att motivera behovet av översätta all text och riskera att stå utan robotar och reservdelar för att manen i kreml inte tycker vi skall ha dem ?

 

för egen del känns lite egendomligt att shopa vapen av den som sanolikt blir skulle bli den mot vapnena vänds om de skulle bli en väpnad konflikt i europa.

Link to comment
Share on other sites

Varför det om jag får fråga, kriget i Georgien visade tex att Rysslands förmåga att motstå georgiskt luftvärn med ryskt ursprung var tämligen begränsat.

Vår egen vapenindustri är också nog så kvalificerad att justera lite i efterhand.

 

Jag tycker dock inte ändå att de är tillräckligt bra alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Att EldE98 ev ska komma transporteras på BV uppskattad nog inte av underhåll på LV6.

De ska få med sig tillräckligt med reservdelar idag ändå och att införa EldE98 med tillhörande Bv blir ytterligare en belastning om inte ett annat fordonssystem tas bort.

Att Bv har framkomlighet spelar nog egentligen en väldigt liten roll eftersom en stor del av understödet ändå är lastbilar som inte kan följa med.

Edited by Aame
Link to comment
Share on other sites

Vilket annat land kan erbjuda lång-, medel- och kortdistanssystem, hög-, medel- och låghöjdsystem, med tillhörande mm-, cm-, dm-, m-spaningsradar kopplat till ledningssystem för division-, brigad-, bataljon- och kompaninivå?

Rysslands luftvärn är skrämmande om de verkligen levererar vad de påstås kunna göra.

Link to comment
Share on other sites

En sån lösning går ju självklart att göra med Stinger (finns nog redan).

Javisst. I Norge (jag tror de var ensamma om just den lösningen) hade man för länge sen (systemets egen position kom från Decca eller Loran, GPS fanns inte) ungefär nåt sånt integrerat med IFF-delen. Har för mig att det var fyra lampor som visade varåt man skulle rikta för att fånga målet. Specialiteten var att det inte behövdes nån lokal radar.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jag hade missat att Sverige var enda kunden på Iris-T SLS än så länge. Hoppas att det innebär rabbater så vi får lite fler missiler för våra pengar. Fyra tusen Iris-T är nu tillverkade. Bara Sverige skulle behöva 2000 Iris-T tycker jag, jag undrar hur många vi köpt hittils.

 

http://www.diehl.com/en/nc/diehl-defence/press/4000supthsup-iris-t-series-production-missile-delivered/6.html

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Jag hade missat att Sverige var enda kunden på Iris-T SLS än så länge. Hoppas att det innebär rabbater så vi får lite fler missiler för våra pengar. Fyra tusen Iris-T är nu tillverkade. Bara Sverige skulle behöva 2000 Iris-T tycker jag, jag undrar hur många vi köpt hittils.

 

http://www.diehl.com/en/nc/diehl-defence/press/4000supthsup-iris-t-series-production-missile-delivered/6.html

grundkursen i ekonomi säger att mer kunder, mer tillverkade av valfri vara ger bättre styckpris. de fasta kostnaderna måste trotts allt fördelas på antalet tillverkade enheter.

Link to comment
Share on other sites

SIPRI listar bara AA-versionen hittills och där är det 400 st. Orden på LV-versionen är med, men inga antal vad jag ser.

Ah, tack för siffran. Dock så skall missilerna vara helt utbytbara, och kanske helt identiska förutom mjukvarukonfiguration. Så gjorde man reklam för det hela iallafall. Förhoppningsvis är det alltså mer än 400 beställt. Det är väl då bara mark-systemen som är SLS egentligen och inte missilerna i sig. Men tillverkaren lär väl se behov av tester och som referenskund kanske man därför får skjuta lite missiler etc på tillverkarens räkning eller åtminstonde med rabbat. Jag hoppas på det, så vi får extra träning och erfarenhet.

 

Och vi skall ha 100 stridsflygplan. Jag hoppas att detta utökas till 140-150 stridsflygplan så snart som möjligt. Då behöver vi köpa många fler Iris-T framöver. Varje flygplan måste ju minst har 10-12 missiler om det skulle bli krig, minst. Vore ju inte så trevligt om en fiende vräkte över oss massa gamla slitna kryssningsmissiler som kostar näsan ingenting och vi måste välja att inte skjuta ned dom för vi inte kan riskera stå utan missiler när han sen kommer med sitt flyg. Ett framtida krig kan mycket väl handla om att helt enkelt göra slut på vårt vapenförråd av missiler och bomber och sen är kriget i praktiken vunnet. En UAV/kryssningsmissil kan göras ytterligt dum och billig men ändå farlig nog för att vi bör ha råd och vapen nog att skjuta ned den.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Man kan titta på hur stora lager vi hade av jaktrobotar under kalla kriget. Enligt SIPRI så tillverkade vi följande missiler på licens:

 

1000 st AIM-4C Falcon

1000 st AIM-9B Sidewinder-1A

300 st AIM-26B Falcon

1300 st Skyflash

400 st IRIS-T (dessa är under leverans)

 

Följande har köpts in direkt

864 st AIM-9L/M Sidewinder

213 st AIM-120A AMRAAM

53 st AIM-!20C AMRAAM

 

Plus attackvapen av olika slag.

 

Den största andelen robotar/flygplan vi har haft torde väl vara Sky Flash då.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Luftvärn - nuvarande och framtida behov?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...