Jump to content

Höjd Terrornivå för Försvarsmakten


Recommended Posts

Försvarsmakten har idag höjd, vad jag läser som, risken för att ett terrorattentat sker mot försvarsmakten från nivå 2 til nivå 3. Vet ni något mer? Vad betyder detta för den dagliga verksamheten på förbanden?

 

Källor: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hojd-terrorniva-for-forsvaret_7253333.svd

http://www.dn.se/nyheter/sverige/hojd-terrorniva-for-forsvaret

Link to comment
Share on other sites

Ooooch nu får SverigeDemokraterna vatten på sina kvarnar.

 

Vad har det med tråden att göra? Läste du frågeställningen?

Ett parti som lyckas göra allt till en fråga om de negativa effekterna av att ha folk från andra länder här kan mycket väl tänkas läsa in att vi nu faktiskt måste höja vår beredskap för att vi har en generös invandrings och flyktingpolitik.

 

Om vi går on topic så är det väl egentligen inte konstigare än att man nu trycker på att man som anställd är en del av det politiska livet på ett annat sätt än tidigare och att man därigenom måste vara medveten om att man iklädd uniform idag står för en massa andra saker än bara att försvara Kalixlinjen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mest av allt ska vi komma ihåg att det här egentligen bara innebär att FM intar samma beredskapsnivå som SÄPO redan angivit att resten av samhället ska ta. Att man ska låta bli att i onödan lomma runt i kronstället och ska tänka på vad man visar/skriver/snackar om på Facebook och krogen är förhoppningsvis sådant som alla vi OPSEC-ninjor redan tänker på.

 

"Fienden samlar frags, var inte en n00b".

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mest av allt ska vi komma ihåg att det här egentligen bara innebär att FM intar samma beredskapsnivå som SÄPO redan angivit att resten av samhället ska ta.

 

Nja... SÄPO bestämmer inte vilken beredskapsnivå som samhället har, det gör helt andra myndigheter... dock har de tydligt förmedlat den hotnivå som "terrorism" står för i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl ändå regeringen som bestämmer vilken hotnivå som skall intas, efter inrådan från övriga myndigheter (SÄPO, MUST, FM, etc.)

Är det verkligen det? Man får alltid höra att det är SÄPO, MUST etc. som höjer terrorhotet. Inte "regeringen med inrådan..."

Skulle kunna vara ett bra sett att slippa politisk press.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl ändå regeringen som bestämmer vilken hotnivå som skall intas, efter inrådan från övriga myndigheter (SÄPO, MUST, FM, etc.)

 

Duger ett kort nej som svar?

 

(Däremot fattas just terrorhotnivån av SÄPO efter inrådan av den permanenta arbetsgruppen NCT [som består av handläggare från SÄPO, MUST och FRA]).

Link to comment
Share on other sites

Lite tråkigt kanske dock att som jag gjorde i helgen åka tåg tvärs genom landet utan att se en enda uniformsklädd militär i kurstider/semestertid.

Den som inte syns, finns inte.

 

Frågan jag ställer mig är vilken inverkan aktuell dumhet (inte bära uniform i samhället till /från tjänst) kommer att ha på rekrytering och försvarsmedvetenhet.

 

Iofs skämdes nu en del av personalen redan för vad myndigheten är idag så för dessa är det väl en befrielse att slippa visa tillhörigheten.

 

Men, vem bryr sig. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag tycker instruktionen borde vara precis tvärt om, använd din uniform så mycket och så ofta som möjligt! Som sagt, good guys do not hide. Ska vi i uniform "gömma oss" vinner de dåliga. Eller är det ens personliga säkerhet det gäller, tro?

Link to comment
Share on other sites

Lite tråkigt kanske dock att som jag gjorde i helgen åka tåg tvärs genom landet utan att se en enda uniformsklädd militär i kurstider/semestertid.

Den som inte syns, finns inte.

Det är semestertider, finns inte så många uniformer att se på regementena heller.

 

 

Jag tycker instruktionen borde vara precis tvärt om, använd din uniform så mycket och så ofta som möjligt! Som sagt, good guys do not hide. Ska vi i uniform "gömma oss" vinner de dåliga. Eller är det ens personliga säkerhet det gäller, tro?

Eller säkerhet för mina civila medmänniskor. utgör du ett mål, så är risken för collateral skada stor. Terrorister motsv. brukar använda stora hammare även för små spikar.

Edited by Fu Dahlberg
Link to comment
Share on other sites

Jag tror tanken med att inte bära uniformen i "onödan". Är först och främst för den personliga säkerheten. Men ska man nu bära den och göra reklam så är det bäst att man tänker sig för hur man beter sig och vad man säger. i uniform är står vi för något. En tanke som vi alla ska ta till oss åt. end OT

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...