Jump to content

letar efter ett nytt kök för skog o fjäll

hvsjv

Recommended Posts

Oj...

Får nog komma med mer info...

Bara du? Hur lång tid i skogen? Lags mat på riktigt eller värma vatten för påse? Hur mycket pengar?

Jag har ett primus ETA Express som mitt enmans/bara värma vatten/koka kaffe kök. Klokrent till detta

Är mycket nöjd! Men är begränsat.

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=66625

Annars när jag är ute med andra och ska laga lite mer mat har jag ett Trianga med Optimus Nova.

Ska tillägga att jag inte alls är expert och har inte alls mycket erfarenhet men här har du mina...

Bestäm vilket bränsle, finns en hel del att läsa på nätet om det. Har själv efter att ha köpt ETA så är jag förälskad i gaskök för mitt bruk.

Snabbt, inte söligt....

Edited by Bamse

Om det ska användas året om skulle jag inte välja ett rent gaskök. Ett kök som jag själv har varit intresserad av är Primus EtaPower MF. Det kan köras på gas, fotogen och bensin.

Oj...

Får nog komma med mer info...

Bara du? Hur lång tid i skogen? Lags mat på riktigt eller värma vatten för påse? Hur mycket pengar?

Jag har ett primus ETA Express som mitt enmans/bara värma vatten/koka kaffe kök. Klokrent till detta

Är mycket nöjd! Men är begränsat.

http://www.naturkomp...t.aspx?id=66625

Annars när jag är ute med andra och ska laga lite mer mat har jag ett Trianga med Optimus Nova.

Ska tillägga att jag inte alls är expert och har inte alls mycket erfarenhet men här har du mina...

Bestäm vilket bränsle, finns en hel del att läsa på nätet om det. Har själv efter att ha köpt ETA så är jag förälskad i gaskök för mitt bruk.

Snabbt, inte söligt....

mest till mig själv. både laga mat o koka vatten till påse.

priset mellan 500-1500 kr

Om det ska användas året om skulle jag inte välja ett rent gaskök. Ett kök som jag själv har varit intresserad av är Primus EtaPower MF. Det kan köras på gas, fotogen och bensin.

Vad baserar du det på? (Motivera/utveckla).

Har själv använt gas under alla säsonger och i temperaturer långt under nollan. Använder "Welding gas" (30% propan, 70% butan) från bygghandeln och den förgasar sig ok, så som jag upplever det, även vintertid.

Sämre effekt när det kommer ner under -10'c, framförallt om man av någon outgrundlig anledning ställer tuben i snön, men ändå tillräckligt ok enligt mig. (Upplever det inte så mycket sämre än vännernas fotogenkök).

Visst har det hänt att vi suttit med både gas, t-sprit och fotogen innanför jackorna och förvärmt brännslet, då framförallt t-sprit och ibland gas.

Sommartid upplever jag att gas är kung, inget kladd och dessutom så gott som underhållsfritt vilket jag uppskattar enormt då jag gärna går ut i skog o mark, men gärna inte sitter med mer efterarbete än jag måste.

Använder själv trangia 27 och/eller 25 med en av trangias gasolbrännare i varje.

Har ägt tidigare primuskök (gas) och inte varit nöjd då jag upplevde effektbortfallet som för högt utan riktigt vindskydd.

@hvsjv, hur mycket räknar du med att använda köket under vintertid? Skidvandring i fjäll, eller dagsturer till skogen?

Har själv använt gas under alla säsonger och i temperaturer långt under nollan. Använder "Welding gas" (30% propan, 70% butan) från bygghandeln och den förgasar sig ok, så som jag upplever det, även vintertid.

Sämre effekt när det kommer ner under -10'c, framförallt om man av någon outgrundlig anledning ställer tuben i snön, men ändå tillräckligt ok enligt mig. (Upplever det inte så mycket sämre än vännernas fotogenkök).

Visst har det hänt att vi suttit med både gas, t-sprit och fotogen innanför jackorna och förvärmt brännslet, då framförallt t-sprit och ibland gas.

Gasblandningen separerar när det är kallt och ger ojämn förbränning. Därför är gas inte att föredra under kalla förhållanden under längre tid.

Sommartid upplever jag att gas är kung, inget kladd och dessutom så gott som underhållsfritt vilket jag uppskattar enormt då jag gärna går ut i skog o mark, men gärna inte sitter med mer efterarbete än jag måste.

Använder själv trangia 27 och/eller 25 med en av trangias gasolbrännare i varje.

Har ägt tidigare primuskök (gas) och inte varit nöjd då jag upplevde effektbortfallet som för högt utan riktigt vindskydd.

@hvsjv, hur mycket räknar du med att använda köket under vintertid? Skidvandring i fjäll, eller dagsturer till skogen?

blir nog varje dag hade ja tänk mig.

Som nämndes av Nestor funkar inte gas alltid jättebra vintertid (min egna erfarenhet) men samtidigt är det klart överlägset sommartid av de anledningar du nämner. Sedan handlar det självklart om hur kallt det är. Primus Powergas har en kokpunkt vid -15 C om jag kommer ihåg rätt; det betyder att du inte behöver förvärma det om det är över -15. Men gas har (efter t-sprit) störst effektbortfall när det blir kallt, därför föredrar jag alkylatbensin vintertid.

Min rekommendation är lite annorlunda men riktigt old school high-tech, Bush Buddy!

Bush Buddy är i korthet ett gengaskök. Man stoppar i småpinnar, kottar och annat man finner som gasifieras och förbränns riktigt effektivt. Finns i stål och titanvarianter och verkar enligt vänner jag pratat med fungera riktigt bra. Kombinera med en Snowpeak 900-kastrull (köket får plats i kastrullen) och du är ett kompakt kök. Inget är mer ultralight än att nyttja pinnar i skogen för bränsle.

När det gäller kök så finns det ju så många att välja bland. Det är nog svårt att hitta ett kök som har allt. Jag har sälv några stycken hemma.

Trangia 25

Optimus Nova samt trangia adapter.

Optimus Crux

Optimus Svea (ett kök att älska har en dotter på fem veckor som för övrigt heter Svea och jag älskar båda)

Solider stove 09 med Optimus Crux Lite och resten, ja ni vet.

Dessutom har jag ett Optimus Terra Solo (tror jag det heter)

Mina erfarenheter är att gas fungerar riktigt bra när det är varmt. Exempelvis när man bygger om köket och lagar mat på ovan nämda Crux kök i några veckor. Däremot tycker jag inte att det fungerar så bra när det är några minus. Värt att nämna är ju att Crux köken moteras på gastuben och att det därför är svårt att få till ett bra vindskydd. Primus har ett vet jag som man monterar på gastuben, det kommer att inskaffas någon gång i framtiden.

Om jag inte hade ett ända kök skulle jag köpa ett Primus ETApower MF. Med MF har du ett kök som fungerar året runt, samtidigt som du kan välja att köra på gas om du föredrar det. Är själv sugen på det, och såg till att min svåger fick ett i mårgongåva av min syster. Han är nöjd med det men tycker kanske att det är lite stort då han arbetar som officer och sällan lagar mat med soldaterna. Är du inte beroende av att ha ett kompakt kök skulle jag välja detta.

Behöver du ett kompakt kök som kommer att fungera i alla lägen. Skulle jag kombinera ett Optimus Svea med ett Optimus Terra Weekend HE (HE står för värmeväxlare och det tycker jag att du skall ha). Vill du ha en åretrunt kombination som är ultra kompakt och lätt får plats i exempelvis stridsvästen kan du välja att köpa Terra weekend solo, släng bort locket gör ett eget av aluminiumfolie som du trycker ner i kastrullen som du sedan kan vika ut. Med lite våld sitter Svea som gjuten i kastrullen. Nackdelen är att kastrullen har en ganska liten diameter och att effekten därför blir låg. Av den anledningen titta jag på Terra Weekend HE som alternativ.

/ SysterErik