dunderklump Posted May 29, 2012 Report Share Posted May 29, 2012 Nu har jag scannat forumet i två dagar utan att hitta det jag söker.Om det nu mot förmodan är så att detta topic redan existerar så alla Blågula - ursäkta. Hur som helst, jag låg på K3 som gruppchef för en e-grupp och blev under tjänstgöringen befodrad först till Vicekorpral och senare till Korpral, den grad som jag också muckade som. Nu är ju frågan om jag efter muck blir Sergeant eller om jag förblir Korpral. Tack på förhand! // dunderklump Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 29, 2012 Report Share Posted May 29, 2012 Du har den grad som du ska ha enligt förbandets organisation. Är E-grpch din tjänst och en korpralsbefattning på förbandet (grpch är oftast korpral) så ska du vara korpral. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dunderklump Posted May 30, 2012 Author Report Share Posted May 30, 2012 Okej låter iofs vettigt. Dock så har jag hört och läst lite här och där att Jgrpch = Sergeant efter muck? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cykelskytt Posted May 30, 2012 Report Share Posted May 30, 2012 Okej låter iofs vettigt. Dock så har jag hört och läst lite här och där att Jgrpch = Sergeant efter muck? Är anledningen till att du frågar att du gått med i Hemvärnet och vill anlägga din vpl-grad? I så fall kan du helt enkelt be någon på din utbildningsgrupp som har tillgång till PLIS att se efter vad det står på dig. Om du tänker ta anställning kommer du i vilket fall få en grad efter befattning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dunderklump Posted May 31, 2012 Author Report Share Posted May 31, 2012 HV är en av anledningarna. Sen hade jag en diskussion med en kamrat som absolut hävdade att jag borde vara vpl. Fk. Jag motsatte mig å de kraftigaste och lovade kolla upp hur det egentligen låg till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted May 31, 2012 Report Share Posted May 31, 2012 Vpl Fk har mig veterligen inte utbildats sedan de sista KB muckade (05? 06?). De jägargrpch'er som jag träffat på sedan dess har muckat vpl Serg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dunderklump Posted June 1, 2012 Author Report Share Posted June 1, 2012 Vpl Fk har mig veterligen inte utbildats sedan de sista KB muckade (05? 06?). De jägargrpch'er som jag träffat på sedan dess har muckat vpl Serg. Detta är även den uppfattningen jag har. Så Jgrpch = Sergeant? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted June 1, 2012 Report Share Posted June 1, 2012 Du ska ha den grad som du är inplacerad på i ditt förband. Det är ingen bedömningssport av enskild utan gör som Cykelskytt säger och be utbildningsgruppen slå i PLIS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
32LvTropp Posted June 4, 2012 Report Share Posted June 4, 2012 (edited) På värnpliktstiden var det så att man blev furir (vinkelsergeant numera) när man muckade, men den tiden är förbi och det kan ju vara så att det finns andra regler nu. Så kolla i plis. Edited June 4, 2012 by 32LvTropp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts