Jump to content

Vpl korpral- hur blir det vid/efter muck?

Recommended Posts

Nu har jag scannat forumet i två dagar utan att hitta det jag söker.Om det nu mot förmodan är så att detta topic redan existerar så alla Blågula - ursäkta.

Hur som helst, jag låg på K3 som gruppchef för en e-grupp och blev under tjänstgöringen befodrad först till Vicekorpral och senare till Korpral, den grad som jag också muckade som. Nu är ju frågan om jag efter muck blir Sergeant eller om jag förblir Korpral.

Tack på förhand!

// dunderklump

Du har den grad som du ska ha enligt förbandets organisation. Är E-grpch din tjänst och en korpralsbefattning på förbandet (grpch är oftast korpral) så ska du vara korpral.

Okej låter iofs vettigt. Dock så har jag hört och läst lite här och där att Jgrpch = Sergeant efter muck?

Är anledningen till att du frågar att du gått med i Hemvärnet och vill anlägga din vpl-grad? I så fall kan du helt enkelt be någon på din utbildningsgrupp som har tillgång till PLIS att se efter vad det står på dig. Om du tänker ta anställning kommer du i vilket fall få en grad efter befattning.

Vpl Fk har mig veterligen inte utbildats sedan de sista KB muckade (05? 06?). De jägargrpch'er som jag träffat på sedan dess har muckat vpl Serg.

Detta är även den uppfattningen jag har. Så Jgrpch = Sergeant?

Du ska ha den grad som du är inplacerad på i ditt förband. Det är ingen bedömningssport av enskild utan gör som Cykelskytt säger och be utbildningsgruppen slå i PLIS.

På värnpliktstiden var det så att man blev furir (vinkelsergeant numera) när man muckade, men den tiden är förbi och det kan ju vara så att det finns andra regler nu. Så kolla i plis.

Edited by 32LvTropp