Fredin Posted May 4, 2003 Report Share Posted May 4, 2003 Jag undrar vad för befäl kungen är inom det militära? Vad har han för militär utbildning? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted May 4, 2003 Report Share Posted May 4, 2003 Han är General i FV General i Armén Amiral i Flottan Han har en kort utbildning i varje vapenslag samt en längre tjänstgöring i flottan Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted May 4, 2003 Report Share Posted May 4, 2003 Citat från en annan tråd på dett aforum: "Kungen får bära alla vapenslags uniformer och är därför både Amiral och General. Han gjorde huvudelen av sin militärtjänst i flottan och bär oftast den uniformen." EDIT: Ok, jag hann inte... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted May 4, 2003 Report Share Posted May 4, 2003 Hur har han det med militärtjänstgöring? Även vår Kung måste ju varit liten prins och knatat runt lite i grönkläder? Ändrade förresten lite i topicen. "RANK" tycker jag låter lite topplista/TV-spel. "Grad" heter det! Edit: Dum! FLOTTAN.. det är ju blåkläder! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 4, 2003 Forumsledning Report Share Posted May 4, 2003 Ja, Kungen har gjort "lumpen", mest inom flottan men har varit på nått Arméförband också. vet dock ej vilka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted May 4, 2003 Report Share Posted May 4, 2003 Då Kungen var Hertig av Jämtland som Kronprins genomförde han utbildning på I 5, kan dock ej svara på hur lång den var. Av samma anledning kan vi ha ett kungaporträtt hängande på YTTERVÄGG på mässen, ett hemsk etikettsbrott men Kungen har gett sitt personliga godkännande... :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted May 4, 2003 Report Share Posted May 4, 2003 Kungen är CHEF med stort C, nuff said Link to comment Share on other sites More sharing options...
livgardist Posted May 4, 2003 Report Share Posted May 4, 2003 kungen var min kompanichef. men han var lite dålig på att vara med på övningar Link to comment Share on other sites More sharing options...
mask Posted May 4, 2003 Report Share Posted May 4, 2003 Är kungen general på amfibieförbanden också? Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 4, 2003 Report Share Posted May 4, 2003 Är kungen general på amfibieförbanden också? Han har högsta, möjliga grad i alla förband i Sverige. Alltså general i armén, flygvapnet och amfibiekåren/kustartilleriet. Amiral i flottan. Men borde han inte ha ett vitt streck (motsv) någonstans eftersom det är en baccisgrad? Han har ju heller ingen befälsrätt men ingen lär väl motsätta sig hans önskemål för det. Tror hans "värnplikt" var 2år. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nahoj84 Posted May 5, 2003 Report Share Posted May 5, 2003 Då kommer ju följdfrågan. Kungen är General/Amiral Vad blir då Prins Carl Philip när han blir stor Han är ju fänrik nu. Blir han general/amiral när han är 50 eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 5, 2003 Report Share Posted May 5, 2003 Nope. Eftersom han inte är/ kommer att bli regent så blir han inte mer än fänrik om han inte fortsätter sin officersutbildning. Viktoria kommer väl däremot att bli General/Amiral när hon blir regent, detta efter tre veckors utbildning på Swedint. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Protiwa Posted May 5, 2003 Report Share Posted May 5, 2003 Är kungen general på amfibieförbanden också? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azan_Gb Posted May 5, 2003 Report Share Posted May 5, 2003 Har inte min efter detta fru ( Princessan Madeliene) någon grad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 5, 2003 Report Share Posted May 5, 2003 Nej. Prinsessan Madeleine har ingen militär grad eftersom hon inte gjort någon militär grundutbildning, än mindre officersutbildning. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
nahoj84 Posted May 5, 2003 Report Share Posted May 5, 2003 Nope.Eftersom han inte är/ kommer att bli regent så blir han inte mer än fänrik om han inte fortsätter sin officersutbildning. Viktoria kommer väl däremot att bli General/Amiral när hon blir regent, detta efter tre veckors utbildning på Swedint. The Swede Det är ju för jävligt rent ut sagt. Hon borde inte få bära uniform med den utbildningen Klart slut från mig Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 5, 2003 Report Share Posted May 5, 2003 Att de får graden stör mig inte det minsta. De har ju ändå ingen befälsrätt, det är värre med de kassa officerare som sparkas uppåt i organisationen. Självklart finns det massor med bra officerare men som vanligt finns det ett fåtal som utmärker sig. Vore det inte mer drillat om knugen bar m/ä? Alltså samma som Oscar II, GV och de andra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted May 5, 2003 Report Share Posted May 5, 2003 Nope.Eftersom han inte är/ kommer att bli regent så blir han inte mer än fänrik om han inte fortsätter sin officersutbildning. Viktoria kommer väl däremot att bli General/Amiral när hon blir regent, detta efter tre veckors utbildning på Swedint. The Swede Det är ju för jävligt rent ut sagt. Hon borde inte få bära uniform med den utbildningen Klart slut från mig Känns som om det kvittar. Det är ju inte precis så att hon siktar på en militär karriär, och att hon nu glidit in på ett bananskal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Då Kungen var Hertig av Jämtland som Kronprins genomförde han utbildning på I 5, kan dock ej svara på hur lång den var. Av samma anledning kan vi ha ett kungaporträtt hängande på YTTERVÄGG på mässen, ett hemsk etikettsbrott men Kungen har gett sitt personliga godkännande... :P [ot]Yttervägg, utomhus m.a.o? Det såg aldrig jag, var satt det?[/ot] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.